Tiktok-mainonta

TikTok-mainonta on tullut jokaisen saavutettavaksi syksyllä 2021, kun TikTok julkaisi pitkän odotuksen jälkeen TikTok Business Centerin.

TikTok-mainonnan kohderyhmä painottuu edelleen nuoriin aikuisiin, mutta käyttäjäkunta laajentuu jatkuvasti, kun uudet ihmiset ja yhä vanhemmat ikäluokat löytävät tiensä nopeatempoiseen somealustaan.  

Nyt on aika hypätä TikTok-mainontaan mukaan. Kohta kilpailijasikin ovat siellä! 

“TikTok – nuorison hassuttelusovellus” Onko todella näin?

TikTokin muutamassa vuodessa tapahtunutta nousukiitoa yhdeksi maailman ladatuimmaksi sovellukseksi ei ole voinut olla huomaamatta. Sovellus, joka tuli suomalaisten tietoisuuteen hassuista tanssi- ja haastevideoista, on nykyään myös paljon muuta. Haasteet ja tanssit ovat edelleen iso osa TikTokia, mutta ison osan näyttökerroista vievät myös muun muassa monenlaiset tee-se-itse-, lemmikki- ja opastusvideot. Mieti mikä tahansa videon aihe, ja löydät varmasti aihetta vastaavan videon TikTokista. 

Kuten mihin tahansa muuhun sosiaalisen median alustaan, myös TikTokiin on muodostunut vahvoja yhteisöjä. Maksetun mainonnan avulla voit tuoda yrityksesi esille omassa TikTok-yhteisössäsi. TikTokin algoritmi tuntee käyttäjänsä ja tunnistaa käyttäjän kuluttaman videosisällön sekä tarjoaa osan tästä tiedosta myös mainostajien käyttöön mainonnan kohdennuksen muodossa. Tästä uudehkosta markkinointikanavasta on etenkin kuluttajamarkkinoilla toimivan yrityksen hyvä olla selvillä!  

Sopiiko TikTok-mainonta yrityksellesi?

TikTok sopii mainonta-alustana moneen, kuten tuotteiden myyntiin, rekrytointiin ja bränditunnettuuden kasvattamiseen. TikTokissa suurta huomiota saavuttavat autenttiset, ytimekkäät ja heti mukaansatempaavat videot. Toimiva TikTok-mainonta on yrityksensä näköistä, pysyy trendien mukana ja on vahvasti ihmisläheistä. Kaikki päälle liimattu sisältö huomataan heti, joten sisällön suunnitteluun on käytettävä tavallista enemmän aikaa.  
 
TikTok-mainontaa voi tehdä ilman, että yritykselläsi on omaa käyttäjää TikTokissa. Kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että orgaaninen näkyvyys edesauttaa luottamuksen rakentumista sinun ja asiakkaasi välillä. Orgaanisella näkyvyydellä tarkoitetaan yrityksen omaa TikTok-tiliä, johon julkaistaan videoita ei-maksetussa muodossa.  
Selvitä, sopiiko TikTok-mainonta yrityksellesi varaamalla tarvekartoitus alta. 

Kohderyhmä TikTokissa

Suomessa TikTokia käyttää eri arvioiden mukaan 1,2–1,6 miljoonaa ihmistä kuukaudessa, ja maailmanlaajuisesti TikTokilla oli vuoden 2021 lopussa yli miljardi kuukausittaista käyttäjää. Maailmanlaajuisesti yli 60 prosenttia TikTokin käyttäjistä on alle kolmekymmentävuotiaita ja hiukan suurempi osa kaikista käyttäjistä on naisia kuin miehiä.  

TikTokissa mainontaa voidaan kohdentaa kiinnostuksen kohteiden, demograafisten tietojen, laitetyypin ja sijainnin mukaan. TikTok-pikselin lisääminen verkkosivuille ja sovellukseen mahdollistaa myös uudelleenmarkkinoinnin ja Lookalike eli samankaltaisten mainosryhmien luonnin. 

Sisältö

TikTok perustuu lyhyisiin videoihin, jotka ovat viihdyttäviä sekä mukaansatempaavia. Näin ollen TikTok-mainonnan tulee olla samantyylistä.  

Parhaiten toimivia videoita ovat ne, joissa esiintyy ihmisiä tai eläimiä. TikTok-mainonnan toimivimmat mainokset ovat leikitteleviä, autenttisia, osallistavia ja jopa voimakkaitakin tunteita herätteleviä. Itse videon tekeminen ei välttämättä vaadi isoa tuotantoa, vaan videon idea on tärkein. Monet yritykset ovat saaneet myös huimaa näkyvyyttä osallistuessaan erilaisiin TikTok-haasteisiin! 

Videomainokset TikTokissa

Tällä hetkellä Suomessa mainostajalla on käytössään In-Feed videomainokset, jotka näkyvät käyttäjän For You -syötteessä. On hyvä tietää, että muitakin mainosmuotoja on olemassa, mutta niiden rantautumista Suomeen saamme hetken vielä odottaa. Mainosvideon tulee olla vertikaali- eli pystyvideo, joka kestää maksimissaan 60 sekuntia. 

TikTok-mainonta kiinnostaa?
Näin pääset alkuun!

Sopisiko TikTok-mainonta teidän yrityksellenne? Millaisia tavoitteita mainonnalle asetatte ja kuinka seuraatte niiden toteutumista? Millaista sisältöä juuri teidän kohderyhmänne haluaisi nähdä? Näihin ja moneen muuhun kysymykseen Folcanin mainonnan ammattilaiset auttavat sinua löytämään vastaukset. 

TikTok-mainonnan käynnistäminen ja toteuttaminen voi näyttää tältä

1.

Ilmainen tarvekartoitus

Ilmainen tarvekartoitus, jossa keskustelemme liiketoiminnastasi sekä kartoitamme tavoitteitasi ja tarpeitasi TikTok-mainonnalle. 

2.

Aloituspalaveri 

Ennen mainonnan aloittamista pidämme aina yhteisen aloituspalaveri, jossa keskustelemme yhdessä muun muassa mainosten tyylistä, kohdennuksesta sekä sovimme tavoitteet mainonnan läpiviennille.  

3.

TikTok Business Center

Aloituspalaverin jälkeen luomme TikTok Business Centerin yrityksellesi, johon lisäämme käyttäjät, yritys- ja maksutiedot.   

4.

Konversioseurannan rakentaminen

Mainonnan tuloksien seurantaa varten rakennamme konversioseurannan. 

5.

Mainoskampajoiden rakentaminen

Aloituspalaverissa valittujen tavoitteiden pohjalta rakennamme mainoskampanjat TikTok Ads Manageriin. Tämän lisäksi määritämme kohdennukset sekä ennalta yhdessä sovitun budjetin.   

6.

Mainosten suunnittelu ja toteutus

Suunnittelemme ja koostamme mainosten sisällöt ja visuaaliset elementit eli videot, tekstisisällöt sekä äänimaailman ehjäksi kokonaisuudeksi.

7.

Kampanjan julkaisu

Kun kaikki on valmista ja vielä kertaalleen tarkastettu, voi TikTok-mainoskampanjan julkaista. Tässä vaiheessa mainokset siirtyvät yleisön näkyviin ja me seuraamme aktiivisesti niiden suoriutumista.   

8.

Jatkuva seuranta, kehitys ja ylläpito 

TikTok-mainonta, kuten muukin mainonta, vaatii jatkuvaa seurantaa, kehitystä ja ylläpitoa. Joskus hyväkään idea ei ota tuulta alleen ja näin mainos saatetaan pysäyttää. Mainoksen hylkääminen, monen eri mainosidean kokeilu ja mainoksien uudelleen rakentaminen kuuluu etenkin nopeatempoiseen TikTok-mainontaan olennaisesti! 

9.

Raportointi

Raportointi on tärkeä osa mainontaa ja Folcanin läpinäkyvää ja asiakaslähtöistä toimintaa. Kerromme selkeästi TikTok-mainonnan aikana ja/tai mainonnan päätyttyä mainonnan tuloksista ja jaamme ne selkeästi esitetyssä muodossa. Suorien tulosten lisäksi, mainonnan avulla saadun datan perusteella voi usein tehdä erilaisia johtopäätöksiä esimerkiksi siitä, mitkä yrityksesi palvelut tai tuotteet kiinnostavat kohderyhmääsi eniten. 

Lue lisää digimarkkinoinnista blogistamme

Ota yhteyttä