Digimarkkinoija – nämä asiat sinun tulee tietää vuoden 2024 markkinoinnista 

Vuosi 2024 tuo mukanaan markkinoinnin kentälle taas kerran uusia mahdollisuuksia ja haasteita. Markkinointipäättäjänä on välttämätöntä pysyä ajan tasalla alan kehityksestä varmistaakseen menestyksen kilpaillussa ympäristössä ja kireässä markkinassa. Mutta kannattaako trendien perässä juosta? Tässä asiantuntijakirjoituksessa käsittelen avainasioita, joista jokaisen markkinoijan tulisi olla tietoinen vuonna 2024. 

Personoitu markkinointi nousee uudelle tasolle 

Vuonna 2024 markkinoinnissa korostuu entistä voimakkaammin personoitu lähestymistapa. Tekoäly, automaatiot ja uudet teknologiat mahdollistavat entistä yksilöllisempien asiakaskokemusten luomisen. On hyvä pysähtyä oman tekemisen äärelle ja miettiä, miten uudet teknologiat tai työkalut voisivat tukea yrityksesi markkinointia. Miten voisit tarjota asiakkaalle yksilöllisen kokemuksen ennen ostopäätöstä ja sen jälkeen?  

Kun markkinoinnin personointi on työpöydällä, lähtee moni etenemään väärässä järjestyksessä ja investoi ensimmäiseksi mielenkiintoisilta vaikuttaviin työkaluihin. Ennen työkaluvalintoihin siirtymistä, tulee sinun olla perillä perusasioista:  

  • Mikä on asiakkaasi ongelma ja miten voit auttaa häntä ratkaisemaan sen? Miten viestit sen? 
  • Mitä tietoa sinulla on? Mitä tietoa voit hyödyntää personoinnin pohjalla?  
  • Mitä haluat personoida? Mikä on tärkeää asiakkaillesi? 

Parhaassa tapauksessa eri teknologioiden hyödyntäminen tarjoaa asiakkaillesi yksilöidymmän kokemuksen samalla tehostaen markkinoinnin toteuttamista ja parantaen tuloksia.  

Sosiaalinen vastuullisuus ja brändin eettisyys korostuvat 

Vuonna 2024 kuluttajat ovat entistä tietoisempia ympäristöasioista ja yhteiskunnallisista kysymyksistä. Markkinoinnissa menestyminen edellyttää brändin sitoutumista sosiaaliseen vastuullisuuteen ja eettisiin käytäntöihin. Kuluttajat arvostavat yrityksiä, joiden arvomaailma näkyy teoissa eikä pelkästään puheissa. Markkinointipäättäjien on otettava tämä huomioon strategioissaan ja viestinnässään. 

Inhimillisyys, läpinäkyvyys ja helposti lähestyttävyys markkinointiviestinnässä vievät jo pitkälle. 

Datapohjainen päätöksenteko on avainasemassa

Tieto on valtaa, ja vuonna 2024 markkinoijat, jotka hyödyntävät tehokkaasti dataa päätöksenteossaan, ovat kilpailukykyisiä. Kolmannen osapuolen evästeiden kadotessa pikkuhiljaa, on digimarkkinoijilla edessä valintoja datan keräämisen jatkamiseen. Markkinointipäättäjien on investoitava datan keräämiseen ja käsittelemiseen sekä käytettävä sitä strategiansa optimoimiseksi. Päätöksenteko, joka perustuu vahvaan dataan, mahdollistaa tarkemman kohdentamisen, paremman ROI:n ja tehokkaamman markkinoinnin. 

Markkinoijan tulee pysyä mukana evästemuutosten maailmassa sekä implementoida uusia, tai mahdollisesti historiasta tuttuja, keinoja datan keräämiseen.  

Trendejä, trendejä, trendejä… Usko perusasioihin pitää olla vahvalla pohjalla 

Vuosi 2023 oli täynnä uusia trendejä ja uskomme vuoden 2024 jatkavan samaa suuntaa. Digimarkkinoija – voit hengittää. Kaikkia trendejä ei tarvitse seurata. Tärkeämpää on panostaa perusviesteihin, kuten miksi olemme olemassa ja miten viestimme siitä, ja perustoimenpiteisiin, kuten miten meidät löydetään ja miten konvertoimme käyttäjät asiakkaiksi.  

Yrityksen markkinointistrategiaan sopiviin trendeihin on hyvä hypätä mukaan, mutta en suosittele trendeihin hyppäämistä vain trendikkyyden takia. Se ei yleensä vie kovin pitkälle. Esimerkiksi TikTokiin hyppääminen matalan kynnyksen tarinallisilla sisällöillä voi olla monelle yritykselle hyvä juttu tai vaikkapa tekoälyn hyödyntäminen markkinointitiimin arjessa. Jokaiseen trendiin ei kuitenkaan tarvitse osallistumalla osallistua.

Loppusanat

Me Folcanilla odotamme innolla mitä vuosi 2024 tuo tullessaan. Olemme valmiina muutoksiin ja hyppäämään uuteen – kuitenkaan perusasioita unohtamatta. Vinkkini siis jokaiselle markkinoijalle vuoteen 2024 ovat: 

  • Hyödynnä dataa ja teknologiaa, mutta älä anna niiden syödä sieluasi. 
  • Personoi markkinointia hyödyntämällä dataa ja työkaluja – pidä mielessäsi mikä on tärkeää asiakkaallesi.  
  • Ole inhimillinen, helposti lähestyttävä ja läpinäkyvä. Anna arvojen näkyä markkinoinnissa. 
  • Älä unohda perusasioita trendien keskellä. Miksi olemme olemassa ja miten viestimme siitä, ovat edelleen yhtä tärkeitä, tai jopa entistä tärkeämpiä kysymyksiä kuin aiemmin. 

Miksi tutustumistapaaminen nyt? 

Markkinoinnin muuttuvassa maisemassa on tärkeää pysyä askeleen edellä kilpailijoita. Tutustumistapaaminen antaa mahdollisuuden syvällisempään keskusteluun liiketoimintanne tarpeista ja tavoitteista. Voimme yhdessä arvioida, miten uusimmat markkinointitrendit ja teknologiat voivat parantaa strategianne tehokkuutta ja saavuttaa tavoitteenne. 

Ole edelläkävijä vuoden 2024 markkinoinnissa ja varaa tutustumistapaaminen kanssamme. 

Lue lisää digimarkkinoinnista Folcanin blogista

Google SGE – Googlen generatiivinen tekoäly tulee

Sisällysluettelo Lisää luettavaa Googlen jatkuva sitoutuminen innovaatioiden kehittämiseen on jälleen kerran nähtävissä heidän uusimmassa työkaluominaisuudessaan, Google SGE:ssä (Search Generative Experience eli generatiivinen tekoäly hakutulosten tuottamisessa). Tässä

Lue tästä