Ostajapersoona on kuvitteellinen henkilö, joka todennäköisemmin ostaisi tuotteitasi tai palveluitasi. Pitämällä ostajapersoonan mielessäsi yrityksesi liiketoimintaan liittyvissä valinnoissa ja päivittäisessä tekemisessä, voit saavuttaa parempia tuloksia. Esimerkiksi markkinoinnissa ostajapersoona auttaa sinua kohdistamaan markkinointimateriaalien sanoman tai yleisön oikein. Kerää tietoa asiakkaistasi ja kokoa tiedot ostajapersoonaksi ladattavaan pohjaamme.
Miten ostajapersoona luodaan?
- Jaa asiakaskuntasi segmentteihin. Voit tehdä useamman ostajapersoonan.
- Kerää yksittäisestä segmentistä tietoa, esimerkiksi datasta, asiakaspalvelijoilta ja haastattelemalla segmantin asiakkaita.
- Kokoa keräämäsi tieto segmentistä ladattavaan pohjaamme ja luo sen avulla ostajapersoona.
Luotuasi ostajapersoonan:
- Hyödynnä ostajapersoonaasi viestinnässäsi. Mieti, miten häntä kannattaa puhutella, jotta viestisi pysäyttää ja jää mieleen.
- Voit käyttää ostajapersoonaa pohjana tehdessäsi kohdennettua mainontaa.
- Voit perustaa päätöksesi ostajapersooniin. Esimerkiksi mainoskanavat kannattaa valita ostajapersoonan mukaan.