Instagram-analytiikka – mitä hyötyä siitä on?

Instagram-analytiikka tarjoaa erinomaisia työkaluja, jotka auttavat sinua ymmärtämään kohderyhmääsi, kasvattamaan tiliäsi ja kehittämään sisältöjäsi parempaan suuntaan. Instagramin tarjoaman analytiikan ansiosta opit luomaan sekä kohdentamaan sisältöä sinulle tärkeille yleisöille. Tässä kirjoituksessa käymme läpi perustiedot Instagram-analytiikasta ja siitä, miten niitä voidaan hyödyntää tulosten saavuttamisessa. 

Instagram-analytiikan kävijätietojen termien ymmärtäminen

Ennen kuin menemme itse asiaan, käydään läpi hieman Instagramin-analytiikassa esiintyvää termistöä, jotta ymmärrämme paremmin tässä kirjoituksessa olevaa sisältöä.

Näyttökerrat

Näyttökerroilla viitataan siihen, kuinka monta kertaa julkaisu on kokonaisuudessaan nähty. Näyttökertoihin lasketaan myös yksittäisen henkilön vierailut useaan otteeseen omana näyttökertanaan. 

Tavoitettavuus

Tavoitettavuus kertoo, kuinka usean uniikin tilin / henkilön julkaisusi on tavoittanut. Uniikilla tilillä viitataan yksittäisiin Instagram-tileihin ja niiden kertaluontoisiin tilin julkaisujen näkemisiin.
Tavoitettavuus eroaa näyttökerroista siten, että siihen ei lasketa useita katselukertoja samalta tililtä. 

Sitoutuminen / Engagement

Sitoutuminen puolestaan kertoo tyypillisesti prosenttiarvon siitä, kuinka moni julkaisun nähnyt tili on vuorovaikutuksessa tavalla tai toisella julkaisun tai tilisi kanssa. Sitoutuminen voi olla esimerkiksi klikkaus, kommentointi, tykkäys, yksityisviestin jättäminen tai tarinoihin jakaminen. 

Seuraajien kasvu

Seuraajien kasvulla viitataan kaikessa yksinkertaisuudessaan tilisi seuraajamäärän kasvuun. Tyypillisesti Instagram-analytiikassa seuraajien kasvua tarkastellaan oletuksena viikon aikavälillä.

Klikit

Klikit tarkoittavat yleensä biostasi löytyvän linkin napautuksia. Jos olet maksanut julkaisusi näkyvyydestä ja lisännyt sen yhteyteen verkkosivusi, klikit tarkoittavat julkaisussa olevan linkin napautuksia. 

Tapahtumat

Tämä kohta nähdään Instagram-tarinoiden analytiikassa, jotka sisältävät kaiken tarinoissasi tehdyt toimenpiteet, kuten tarrojen vastaukset, sivustoklikkaukset, profiilivierailut.

Seuraamiset

Kertoo yksittäisistä julkaisuistasi tulleiden uusien tilien seuraajien määrän.

Millaista tietoa Instagram-analytiikka tarjoaa?

Yleiskatsaus kävijätiedoistasi

Instagram-analytiikan yleiskatsaus antaa kokonaiskuvan tilisi kävijätiedoista tietyn aikavälin sisällä. Yleiskatsaus antaa sinulle mahdollisuuden valita analysoitavaksi aikaväliksi esimerkiksi viikon tai kuukauden mittaisen ajanjakson kävijätiedoistasi.

Yleiskatsauksessa dataa verrataan automaattisesti aina edelliseen vertailujaksoon, jolloin näet nopeasti kyseisen aikavälin muutoksen prosentteina.

Instagram-analytiikan yleiskatsaus sisältää seuraavat kohdat, joita napauttamalla pääset tarkastelemaan kutakin kohtaa yksityiskohtaisemmin.

Instagram-analytiikan yleiskatsaus
Kuva 1: Instagram-analytiikan yleiskatsaus

Tavoitetut tilit

Tavoitetut tilit kertovat sinulle, kuinka monta uniikkia tiliä olet tavoittanut julkaisuillasi. Napsauttamalla tätä kohtaa sinulle aukeaa laajempi analytiikkanäkymä, josta pääset näkemään tarkemmin, minkä tyyppiset julkaisut ovat tuoneet eniten kattavuutta (tarinat, kelat, igtv). 

Pääset (tästä näkymästä) tarkastelemaan myös yksittäisten julkaisujen tietoja, joiden avulla voit selvittää, millaiset julkaisut vetävät yleisöäsi puoleensa ja mitkä taas eivät. Instagram on tehnyt tämän helpoksi, sillä se näyttää sinulle kattavuuteen perustuen julkaisusi parhaimmasta huonoimpaan.

Instagram-analytiikan tavoitettujen tilien –kohdasta selviää myös, kuinka monta seuraajakuntasi ulkopuolelta olevaa henkilöä olet tavoittanut sekä millaisia toimintoja he ovat tehneet (vieraillessaan) Instagram-profiilissasi.  

Kuva 2: tavoitetut tilit.
Kuva 3: Instagram-analytiikan eri vaihtoehdot julkaisujen analysoinnissa.

Kun tarkastelet tässä valikossa olevia julkaisujasi yksityiskohtaisemmin (kuva 3), suosittelemme koluamaan kaikki Instagram-analytiikan tarjoamat kohdat, jotta saat mahdollisimman laajan käsityksen siitä, mitä kaikkea dataa voit seurata. Katso esimerkiksi, mitkä julkaisusi ovat saaneet eniten tykkäyksiä, näyttökertoja, kommentteja taikka tekstipainikkeen tai yrityksen osoitteen napautuksia!

Tarkkaile näitä tietoja, aina kun toteutat uutta sisältöä. Pidä mielessä, että arvokkaan sisällön lisäksi, sinulla tulee olla julkaisuissa tekninen puoli myös hallussa, jotta sisältösi nähdään laajemmin ja siitä aidosti kiinnostuneet henkilöt pääsevät näkemään sen.   
Teknisiä vinkkejä Instagramiin löydät Rasmuksen kirjoittamasta Instagram-SEO kirjoituksesta täältä.

Instagram-analytiikka: Sisällön vuorovaikutukset
Kuva 4: Sisällön vuorovaikutukset

Sisällön vuorovaikutus

Sisällön vuorovaikutus tarjoaa sinulle arvokasta tietoa siitä, miten julkaisusi ovat saaneet seuraajasi toimimaan. Tarkastele tästä näkymästä erityisesti sitä, mitkä julkaisusi keräsivät eniten kommentteja, tykkäyksiä ja tallennuksia, ja hyödynnä parhaiten menestyneiden julkaisujen avaintekijöitä.  
 
Oliko parhaissa julkaisuissasi poikkeavan mielekäs visuaalisuus? Vai johtuiko kommentointi onnistuneesta tekstisisällöstä? Entä, oliko julkaisusi sen verran arvokas, että se sai yleisösi tallentamaan sen myöhempää käyttöä varten?

Pohdi näitä esimerkkejä parhaiten menestyneiden julkaisujesi kohdalla löytääksesi avaintekijöitä ja vertaile niitä myös huonoiten menestyneisiin julkaisuihin.

Huomioi myös julkaisujen hashtagien käyttö!

Seuraajakohtaiset tiedot (yleisösi)

Yleisösi -välilehdellä näet ensin yleiskatsauksen tilisi seuraajamäärästä, sekä valitsemasi vertailujakson sisällä tapahtuneet muutokset seuraajamäärässäsi. Jo tästä näkymästä näet nopeasti esimerkiksi ne päivät, jolloin sinulta on tippunut seuraajia. Nappaa ja käy katsomassa tililtäsi, mitä olet julkaissut kyseisinä päivinä. 
 
Parhaat sijainnit –kohta näyttää sinulle listan maista ja kaupungeista, joista valtaosa seuraajistasi sijaitsee.
 
Ikäryhmä puolestaan kertoo tiedon seuraajakuntasi ikä- ja sukupuolijakaumasta.

Instagram-analytiikka: Seuraajat
Kuva 5: Seuraajat
Kuva 6: Seuraajat 2

Aktiivisimmat ajat - nyt tarkkana!

Tämä on yksi tärkeimmistä kohdista, joka auttaa sinua tavoittamaan suurimman osan seuraajistasi julkaistessasi sisältöä. Kun olet tuottanut aktiivisesti sisältöä tililläsi ja vuorovaikuttunut yleisösi kanssa, Instagram-analytiikka tarjoaa sinulle upean katsauksen siitä, milloin seuraajasi ovat aktiivisimmillaan Instagramissa!

Aktiivisimmat ajat kohdasta näet minä päivinä ja kellonaikoina yleisösi viettää Instagramissa keskimääräisesti eniten aikaa. Voit kohdistaa julkaisusi juuri näille ajankohdille, jotta saat ne näkyviin mahdollisimman monelle kohderyhmäsi henkilölle. Samalla, kun seuraajasi tykkäävät julkaisuistasi sekä kommentoivat julkaisuihisi, Instagram suosittelee niitä herkemmin seuraajakuntasi ulkopuolella oleville henkilöille.

Vinkki: Käy vuorovaikuttamassa yleisösi kanssa ennen kuin julkaiset sisältöä ja testaa vaikuttiko se julkaisusi analytiikkaan positiivisesti vai ei.

Pyydä ilmainen arvio yrityksesi sosiaalisen median nykytilasta

Miten saan Instagram-analytiikan käyttööni?

Jotta saat Instagram- analytiikan käyttöösi, sinulla tulee olla sisällöntuottaja- tai yritystili Instagramissa.

Toimi näin, jos haluat muuttaa tilisi yritystiliksi Instagramissa:

  1. Mene profiiliisi ja napauta oikeassa yläkulmassa olevaa haitarinappia.
  2. Napauta ‘’Asetukset’’
  3. Napauta ‘’Tili’’
  4. Navigoi valikon alaosaan ja napauta ‘’Vaihda ammattilaistiliin’’
  5. Lue Instagramin tiedot ja napauta jatka toistamiseen
  6. Valitse tilillesi parhaiten sopiva luokka
  7. Napauta jatka 
  8. Valmis

     

Huomioi, että tilisi analytiikkaa alkaa kertymään vasta tässä vaiheessa, joten ole aktiivinen ja seuraile Instagram-analytiikkaasi alkuun aina julkaisujesi jälkeen. Kun olet saanut pidemmällä aikavälillä kerättyä dataa, voit analysoida esimerkiksi viikon, kahden tai kuukauden välein tilisi ja julkaisujesi toimivuutta.

Kuva 7: Täältä pääset käsiksi Instagram-analytiikkaan.

Testaa, analysoi ja löydä oikea polku

Nyt tiedät, millaisia asioita voit seurata ja tulkita Instagram-analytiikassa sekä pystyt tunnistamaan tarkemmin seuraajiesi taustaa. Näiden tietojen pohjalta voit aloittaa testaamaan erilaisia lähestymistapoja ja julkaista sisältöä, josta juuri sinun seuraajasi pitävät.
 

Alla vielä muutama tehtävä, jotka auttavat sinua tavoittamaan enemmän yleisöä ja tuottamaan vieläkin toimivampaa sisältöä

  1. Käy läpi parhaiten menestyneet julkaisusi ja tutki, miksi juuri ne julkaisut ovat toimineet.
  2. Käy läpi huonoiten menestyneet julkaisusi ja pohdi, miksi ne eivät toimineet?
    • Voiko kyse olla väärien hashtagien käytöstä? 
    • Entä väärinä aikoina julkaisemisesta? 
    • Tai tekstisisällöstä, joka ei puhuttele yleisöäsi? 
    • Vai liittyykö se visuaalisuuteen (kuva / grafiikka / video)? 

  3. Tutki, käytätkö sisältöihisi sopivia hashtageja.
    Muista käyttää aina sisältöösi sopivia hashtageja, jotta Instagram osaa lokeroida sisältösi sopiviin teemoihin ja näyttää niitä vastaavasti kiinnostuneille henkilöille. 
     
  4. Pohdi, keskusteletko yleisösi kanssa aktiivisesti. Sosiaalinen media on kuitenkin sosiaalista kanssakäymistä, joten Instagramin algoritmit suosivat aitoa keskustelemista eri käyttäjien kanssa. 

Yhteenveto

Instagram-analytiikka tarjoaa sinulle erinomaiset työkalut seurata tilisi ja julkaisusi toimivuutta, joiden avulla voit tarjota vieläkin kohdennetumpaa ja toimivampaa sisältöä. 
 
Nyt, kun osaat tulkita paremmin Instagram-tilisi analytiikkaa, lähde rohkeasti kokeilemaan jotain uutta, erilaisia julkaisumuotoja ja tapoja, joilla tarjoat sinulle tärkeille kohderyhmille ja seuraajillesi arvokasta sisältöä.
 
Käy myös seuraamassa tiliämme Instagramissa nimimerkillä @folcanfi ja nappaa vinkit digimarkkinoinnin eri osa-alueisiin. Jos tarvitset apua sosiaalisen median kanssa, otathan rohkeasti meihin yhteyttä.
Parhain terveisin, Salomon Huttunen Folcanilta.

Alina Venermo kuva

Kysy minulta lisää!

Alina Venermo
Yrittäjä, CEO
alina.venermo@folcan.fi
+358 50 357 3684

Lue lisää digimarkkinoinnista Folcanin blogista