Hakukoneiden merkitys yhtenä aikakautemme tärkeimpänä tiedonlähteenä kasvaa entisestään ihmisten käyttäessä enemmän aikaa verkossa selailuun. Tämä selailu johtaa hakujen lisääntymiseen ja hakutuloksien kasvamiseen hakukoneissa. Hakukoneilla on siis tärkeä tehtävä tarjota vastauksia etsivälle henkilölle paras mahdollinen hakutulos juuri hänen tarpeeseensa. Esimerkiksi suosituin hakukone Google on linjannut haluavansa tarjota parhaan mahdollisen käyttökokemuksen heidän hakukonettaan käyttäville henkilölle.
Mitä parhaan käyttökokemuksen tarjoaminen sitten tarkoittaa konkreettisesti?
Hakukoneen halutessa tarjota paras mahdollisen käyttökokemus käyttäjilleen pitää sen ensin pystyä arvioimaan ja asettamaan sivut tärkeysjärjestykseen hakukoneessaan yhteisten kriteerien mukaisesti. Tämä onnistuu sopimalla ja asettamalla käytäntöön kriteerit, joita kutsutaan tällä hetkellä Googlen verkkovastaan ohjeiksi. Näitä ohjeistuksia seuraamalla verkkokehittäjät pystyvät lisäämään todennäköisyyttään nostaa sivustoa ylöspäin Googlen orgaanisissa hakutuloksissa. Orgaanisten hakutulosten parantamista ja sivuston optimointia kutsutaan usein hakukoneoptimoinniksi.
Haluan lukea lisää hakukoneoptimoinnista.
Seuraavaksi tässä blogissa tarkastellaan, kuinka sinä voit hyödyntää Googlen ilmaisten palveluiden, kuten Google Analyticsin ja Search Consolen, tarjoamaa dataa laskeutumissivujen optimoinnissa. Laskeutumissivuilla tarkoitetaan Google Analyticsin määritelmän mukaan sivua, jonne selailija saapuu ensimmäisenä verkkosivustollasi.
Jos Analytics ei ole vielä sivustollasi käytössä tai et ole kerennyt tutustumaan siihen tarkemmin, niin tästä pääset tutustumaan Google Analyticsin perusteisiin.