Server-side tracking eli palvelinpuolen seuranta – mitä se tarkoittaa ja kenelle siitä on hyötyä?

Sisällysluettelo

Mikä palvelinpuolen seuranta?

Server-side tracking (SST) eli palvelinpuolen seuranta tarkoittaa tiedon keräämistä, tallentamista ja analysoimista palvelimella sen sijaan, että se tapahtuisi suoraan käyttäjän selaimessa (client-side tracking).  

Server-side tracking mahdollistaa tarkemman ja tietoturvallisemman tiedon keräämisen, koska se vähentää käyttäjän selaimen asetusten ja laajennusten vaikutusta datan keräämiseen ja sen seurantaan. SST:n tarkoitus on tarjota markkinoinnin ammattilaisille edelleen mahdollisimman tarkkaa dataa tinkimättä uusista tietosuojaa koskevista säännöksistä.  

Palvelinpuolen seuranta on ollut erityisen ajankohtainen kolmannen osapuolen evästeiden poistutumisen myötä (Safari & Firefox) ja muiden seurantaa vaikeuttavien tekijöiden, kuten ad blockerien ja tietosuoja-asetusten kiristyessä. Kolmannen osapuolen evästeiden poistumisesta on puhuttu pitkään, Safarista ja Firefoxista kolmannen osapuolen evästeet ovat jo poistuneet. Chromesta niiden piti poistua vuoden 2024 loppuun mennessä, mutta Google ilmoitti kesällä, että näin ei ainakaan toistaiseksi tapahdu. 

Tämä tarkoittaa kuitenkin sitä, että Safarista ja Firefoxista on jo tässä vaiheessa mahdollista saada paljon vähemmän kohdennettavaa dataa kuin ennen. Tietosuoja- ja evästeasetusten kiristyessä sekä ad blockereiden lisääntyessä palvelinpuolen seurannan merkitys korostuu ja tulee hyvin todennäköisesti korostumaan yhä enemmän jatkossa. Palvelinpuolen seurannalla onkin mahdollista saada jopa yli 60% enemmän dataa sivuston kävijöistä ja konversioista. 

Miten server-side tracking toimii?

Selainpohjaisessa seurannassa verkkosivustolle lisätään lyhyt koodinpätkä, joka aktivoituu kävijän saapuessa sivustolle. Tämä koodinpätkä eli pikseli lähettää tietoa kävijän liikkeistä eri alustoille, kuten mainonnan työkaluille. 

Palvelinpohjainen seurantaa eroaa merkittävästi sen suhteen miten tiedot käsitellään. Siinä käyttäjän vieraillessa sivustolla selain lähettää pyynnön palvelimelle. Tämä pyyntö sisältää tietoja käyttäjän toiminnasta, kuten sivun katseluista. Palvelin käsittelee saadut tiedot ja säilöö ne, minkä jälkeen kerätyt tiedot analysoidaan esimerkiksi Google Analyticsin avulla. Käyttäjän verkkosivuston vuorovaikutusta seurataan ja tallennetaan siis palvelimella selaimen sijaan.  

Palvelinpuolen seurannan hyötyjä

Kuten sanottu, server-side tracking on yleistymässä, koska sen avulla voidaan parantaa konversioseurannan tarkkuutta ja saada enemmän tietoa sivuston kävijäliikenteestä noudattaen uusia kiristyviä tietosuojaa koskevia säännöksiä.  

Alla muutamia palvelinpuolen seurannan hyötyjä: 

Tietoturva ja yksityisyys

Palvelinpuolen seuranta vähentää riskiä siihen, että käyttäjän tiedot vuotavat tai muuttuvat selaimen asetusten takia. Se noudattaa vallitsevia tietosuojaa koskevia säännöksiä tarjoten samalla mahdollisimman tarkkaa dataa markkinoijalle. 

Luotettavampi seuranta

Palvelinpuolen seuranta parantaa konversioseurannan tarkkuutta, koska tiedot eivät riipu käyttäjän selaimen toiminnasta ja ovat vähemmän alttiita mainosten estotyökaluille, kuten AdBlockereille.  

Enemmän dataa

Saat palvelinpuolen seurannan avulla jopa yli 60% enemmän dataa sivuston kävijöistä ja konversioista. Palvelinpuolen seuranta auttaa mukautumaan myös kolmannen osapuolen evästeiden poistumiseen. Tällä hetkellä saamme vähemmän tarkkaa konversiodataa, joten server-side tracking helpottaa tarkemman datan keruun myötä erityisesti uudelleenmainonnan yleisöiden muodostamisessa. 

Käytettävyys

Palvelinpuolen seuranta mahdollistaa monimutkaisempien tietojen keräämisen ja analysoinnin palvelinpuolella, minkä avulla voidaan tehdä kohdennetumpaa markkinointia.  

Sivuston suorityskyky

Seuranta ei kuormita sivun latausta seurantakoodilla, vaan tapahtuu taustalla, joten sivun latausaika lyhenee. 

Kenelle server-side tracking sopii?

Lähtökohtaisesti ihan kaikille seurantaa harjoittaville verkkosivuille! 

Palvelinpohjaisen seurannan implementointi on kuitenkin erityisen hyödyllinen yrityksille, jotka hyödyntävät aktiivisesti verkkosivudataa ja ovat riippuvaisia tästä. Esimerkiksi monelle verkkokaupalle mainonnan ja muun seurannan data ja sen pohjalta tehtävät päätökset esimerkiksi uudelleenmainonnan, budjettien ja verkkosivuston ostopolun suhteen on elinehto.  

Palvelinpohjainen seuranta ei ole yhtä tärkeä sisältökeskeisille sivustoille tai pienyrityksille, joilla on rajallisempi budjetti. Vaikka server-side trackingin asentaminen ei ole rakettitiedettä, on se merkittävästi isompi prosessi kuin perinteisen seurannan asentaminen. Ainakin vielä tässä vaiheessa, yksinkertaisempi kävijäseuranta on kustannustehokkaampi vaihtoehto pienemmille ja sisältökeskeisemmille sivustoille, vaikka data olisikin vähemmän tarkkaa. 

Heräsikö sinulla kysymyksiä?