Verkkokaupan maksutavat –
Miten valita ne oikeat ja kuka palveluntarjoajaksi?

Verkkokaupan maksutavat ovat olennainen osa verkkokaupan rakennetta ja myynnin tuloksellisuutta, sillä niiden valinta vaikuttaa ostojen läpivientiprosenttiin ja kuluihin. Palvelutarjoajan valinta vaikuttaa myös tuotteiden katteeseen.

Viime blogissa käsittelimme WooCommerce-verkkokauppaa ja nyt pureudumme tarkemmin verkkokaupalle sopiviin maksutapoihin. Kirjoituksessa käsiteltävät maksutavat sopivat sekä WordPressissä käytettyyn WooCommerceen että muihin alustoihin. Alta löydät myös ladattavat vertailulaskurin. 

Miksi verkkokaupan maksutavat ovat niin tärkeä osa verkkokauppaa? 

Verkkokaupassa asioivia kuluttajia on paljon. Postnordin tutkimuksen mukaan 45% Suomalaisista tekee ostoksia verkossa kuukausittain. Verkko-ostoksien etuna on perinteiseen shoppailuun verrattuna niiden helppous, nopeus ja monipuolisuus. Verkkoshoppaillessa myös maksutapojen tulee olla linjassa kuluttajan etsimien hyötyjen kanssa. Suosituin maksutapa Suomessa on verkkopankkimaksaminen (lähde: Paytrail), joka kehittyykin jatkuvasti helpommaksi käyttäjille. Lähivuosina suosiota suomalaisissa verkkokaupoissa kasvattanut MobilePay on taas yksi nopeimmista tavoista viedä ostos loppuun asti, mikä nostaa oston suorittamisen todennäköisyyttä. Kuten muuallakin verkossa, on myös verkkomaksamisessa huomioitava jatkuvasti kasvava mobiilikäyttäjien osuus. Keväällä 2021 48 %:a suomalaisista kuluttajista hyödynsi mobiilimaksua, kun taas keväällä 2022 osuus on kasvanut 57,5 prosenttiin. 

Kuvan kuvaaja kertoo, että suomalaiset kuluttajat käyttävät eniten maksukorttia, seuraavaksi eniten käteistä, mutta jo yli puolet kuluttajista on siirtynyt käyttämään myös mobiilimaksua.
Miten maksupalvelun tarjoajan valinta vaikuttaa?

Käytettävä maksupalveluntarjoaja (eli nämä eri maksutavat kauppasi tarjoava taho) vaikuttaa asiakkaan mielikuvaan kaupasta ja sen luotettavuudesta. Suomessa laajasti käytetyt palveluntarjoajat, kuten PayTrail, VismaPay ja Klarna, luovat asiakkaalle luottamuksen tunnetta. Jos asiakas ei täysin luota verkko-ostoksen turvallisuuteen, nousee ostopäätöksen romuttumisen riski huomattavasti. Lähtökohtaisesti on myös sitä parempi, mitä useampi maksutapavaihtoehto verkkokaupasta löytyy. Näin kuluttaja saa valita itselleen mieluisan vaihtoehdon tehdä ostoksia. 

Kuten kaikkialla muuallakin verkkoympäristössä, niin myös verkkokaupoista puhuttaessa, on huomioitava jatkuvasti kasvava mobiilikäyttäjien osuus. FiComin mukaan vuonna 2019 39% suomalaisista käytti mobiilimaksua viikottain. Varsinkin siis jo hyvin läheistäkin tulevaisuutta ajatellen: Mobiilimaksamista ei sovi unohtaa. 

Mitä kaikkea huomioida verkkokaupan maksupalveluntarjoajaa valitessa?  

  • Hinnoittelu ja kaikki palvelun käytöstä muodostuvat kulut kuten komissio tai kuukausimaksu
  • Mitkä verkkokaupan maksutavat on mahdollistettu 
  • Miten integrointi verkkokauppaan onnistuu
  • Helppokäyttöisyys ja nopeus käyttäjälle
  • Millaiset arviot ja kokemukset palveluntarjoajasta on (esimerkiksi maksuliikenteen sujuvuudesta)
  • Palveluntarjoajan tunnettuus
  • Mobiilikäytettävyys 

Seuraavaksi esittelen positiivisia ja negatiivisia nostoja seitsemästä tunnetusta palveluntarjoajasta, jotka ovat: VismaPay, Paytrail, Klarna, PayPal, Stripe ja BlueCommerce.

Verkkokaupan maksupalvelut vertailussa

Tästä taulukosta näet nopeasti yllä mainittujen palveluntarjoajien hinnastojen vertailun toistensa kanssa.

Hinnoittelussa kannattaa huomioida, että yritykselle, jolla myynti on pienempää ja satunnaisempaa, kuukausikuluttomuus on yleensä hyvä asia. Kun myynti on tarpeeksi suurta, voi olla, että kiinteä kuukausiveloitus ja pienemmät transaktiokulut muodostavat kannattavamman kokonaisuuden.  

Maksutavat vertailussa - lataa Excel-laskuri!

Visma Pay (entinen Bambora)

Visma Pay on maksutaparatkaisu, joka sopii kaikenkokoisille yrityksille. Visma Pay tarjoaa monipuoliset verkkokaupan maksutavat: verkkopankkimaksut, korttimaksut, osamaksut, mobiilimaksut ja laskut. Hinnoittelun puolesta mahdollisia vaihtoehtoja ovat 0€ ja 49€ kuukausimaksulliset paketit. Kuukausimaksullisessa versiossa transaktiokuluihin lukeutuva prosenttiosuus pienenee tai poistuu kokonaan (pankkimaksut). Visma tarjoaa kuukausiraportin kaikista maksutavoista ja rajapinnan kirjanpidon automatisoinnille. 

+ Kaksi vaihtoehtoa hinnoittelulle: kuukausihinnalla tai ilman

+ Ilmainen lisäosa WooCommerceen kytkemiseen 

+ Kuukausiraportit 

+ Monipuoliset maksuvaihtoehdot

– Suhteellisen tuore tuttavuus monelle käyttäjälle

Lue Visma Pay:sta lisää täältä. 

Paytrail

Paytrail on tunnettu aikaisemmin nimellä Suomen Verkkomaksut. Nimi muuttui Paytrailiksi yrityksen siirryttyä osaksi Nets-konsernia. Paytrail osti myös monelle verkkoshoppailijalle tutun Checkout Finlandin. Paytrail tarjoaa monipuoliset maksutavat verkkokauppaan, jotka ovat: verkkopankkimaksut, korttimaksut, mobiilimaksut, osamaksut ja laskut. Paytrail ei itse tarjoa erillistä lisäosaa WooCommerceen kytkentää varten, mutta sellaisia on saatavilla ilmaiseksi kolmansien osapuolien toimesta. 

+ Kirjanpitoraportointi 

+ Ilmainen lisäosa WooCommerceen kytkemiseen 

+ Monipuoliset maksuvaihtoehdot

+ Kuukausimaksu, joissa hinnoitteluvaohtoehdot kaupan koon mukaan

– Ei kuukausimaksutonta vaihtoehtoa

– Luottotappiot yms. yrityksen vastuulla 

Paytrailin maksupalveluista löydät lisää täältä.

Klarna Checkout

Klarna mainostaa maksukokemuksensa olevan “smoooth” eli sujuva. Väitettä tukee muun muassa Klarna Checkoutin tunnistautumisjärjestelmä, joka tunnistaa aiemmin Klarnalla asioineet henkilöt välittömästi. Tunnistautumisen ansiosta kauppaan palaavia asiakkaita voi tervehtiä kuin kanta-asiakkaita konsanaan. Klarna tarjoaa samat maksutavat kuin Bambora ja Checkout. 

+ Selkeä hinnoittelu 

+ Ei kuukausimaksua 

+ Ilmainen lisäosa WooCommerceen kytkemiseen 

+  Monipuoliset maksuvaihtoehdot

+ Kattaa kaikki petos- ja luottoriskit 

– Ei markkinoiden halvin vaihtoehto 

Lue Klarna Checkoutista lisää täältä.

PayPal

PayPal on kansainvälisesti tunnettu maksunvälityspalvelu. PayPalia käyttää noin 7 miljoonaa yritystä, ja se on käytettävissä 202 maassa ja 25 eri valuutalla. PayPalia käyttämällä asiakas voi maksaa omalla PayPal-tilillään tai palveluun liittämällään luottokortilla. Näin verkkokauppa ei saa luottokorttitietoja, vaan PayPal hoitaa kaiken rahaliikenteen itse. 

+ Lisää luotettavuuden tunnetta 

+ Ei kuukausimaksua 

+ Helppokäyttöisyys ja turvallisuus asiakkaalle 

Asiakaspalvelu 

Maksutapojen määrä 

Luottotappiot yms. yrityksen vastuulla  

Lue PayPalista lisää täältä.

Stripe

Stripe on kattava palveluntarjoaja, joka sisältää Paytrailin lailla kattavat vaihtoehdot eri maksutapoja varten. Stripellä on myös lisäosa WooCommerceen kytkemiseen. 

+ SCA:n (vahva asiakastunnistautuminen) integrointi 

+ Hinnat, erityisesti Euroopassa 

+ Lisäpalvelut 

 PayPal-maksuja ei tueta 

 Luottotappiot yms. yrityksen vastuulla 

Lisätietoja Stripestä löytyy täältä.

BlueCommerce

BlueCommerce on suhteellisen tuore toimija verkkokauppojen maksutapojen palveluntarjoajana. BlueCommerce on ennen tunnettu nimellä Point, mutta nykyään palvelee Verifone-konsernin alla uudella nimellään. Kokemusta maksutaparatkaisuista löytyy siis uudehkon brändinimen takaa jo yli 20 vuoden ajalta. BlueCommerce tarjoaa kolmea eri pakettia, joissa kuukausikustannukset ovat 0, 55 ja 95 euroa.

+ Kolme hinnoitteluvaihtoehtoa

+ Ilmainen lisäosa WooCommerceen kytkemiseen 

Hinta 

Lisätietoa BlueCommercesta löydät täältä.

Verkkokaupan maksutavat -vertailulaskuri

Tein excelillä palveluntarjoajien ja eri maksutapojen vertailuun sopivan laskurin (kuva alla). Halutessasi saat sen syöttämällä sähköpostiosoitteesi alla olevaan kenttään.

Verkkokaupan laskurit kuva

Yhteenveto verkkokaupan maksutavoista ja palveluntarjoajista

Verkkokaupan maksutavat kannattaa kattaa mahdollisimman monipuolisesti – erityisesti kiinnittäen huomiota mobiilimaksamisen lisääntymiseen. Näin asiakkaalla on varaa valita ja oston loppuun viemisen mahdollisuus kasvaa. Yleisimmät verkkokaupan maksujärjestelmät ovat: verkkopankkimaksut, korttimaksut, mobiilimaksut, osamaksut, laskut ja PayPalin tyyliset itsenäiset maksupalvelut.  

Saatavilla olevista maksupalveluiden tarjoajista yrittäjän kannattaa tehdä valinta seuraavilla perusteilla: hinta eli kaikki palvelun käytöstä muodostuvat kulut kuten komissio tai kuukausimaksu, maksutapavaihtoehtojen määrä ja integrointi verkkokauppaan. Lisäksi asiakasta ajatellen on tärkeää huomioida ainakin: helppokäyttöisyys, nopeus, sujuvuus, mobiilikäytettävyys ja yleinen tunnettuus ja luotettavuus.  

Jos haluat apua verkkokauppasi tai verkkosivustosi kanssa, ota yhteyttä meihin tai tai varaa suoraan kalenteristamme ilmainen konsultaatio!

Huomioithan kuitenkin, että tämän artikkelin kirjoittamisen jälkeen palveluntarjoajien sopimusehdot ovat voineet muuttua. Ennen valintaasi, tarkista vielä tietojen paikkansapitävyys kyseiseltä palveluntarjoajalta.

Kiitos lukemisesta, menestyksekkäitä myyntihetkiä!

Kysy minulta lisää!

Alina Venermo
Yrittäjä, CEO
alina.venermo@folcan.fi
+358 50 357 3684

Lue lisää digimarkkinoinnista Folcanin blogista

Tietokonen-valkoinen-tausta-hakukoneelle-muistiinpanot

Mitä hakukoneoptimointi eli SEO on?

Mitä on hakukoneoptimointi? Hakukoneoptimointi eli SEO (Search Engine Optimization) on prosessi, jonka päämääränä on tuoda verkkosivustollesi lisää kävijöitä hakukoneista (Googlesta pääosin) ja konvertoida heidät ostaviksi asiakkaiksi ilman, että

Lue lisää »

Kiitos! Voit ladata laskurin alta.

Haluaisitko tietää, mikä on verkkosivujesi nykytila? Voit myös tilata ilmaisen verkkosivujen nykytilan analyysin täältä.

Lataa verkkokaupan maksutapojen vertailulaskuri

Laskurin avulla selvität mm. minkä maksupalveluntarjoajan hinnoittelumalli sopii parhaiten liiketoiminnallesi, sekä mitkä ovat kunkin maksupalveluntarjoajan kiinteät ja provisiopohjaiset kulut.