Miksi verkkosivut ovat yrityksesi tärkein jakelukanava vuonna 2019?

Oletko ikinä miettinyt, miksi verkkosivujen tärkeyttä kailotetaan melkeinpä joka suunnasta? Entäpä, miksi yrityksen verkkosivuihin kannattaa investoida vuonna 2019? 

Verkkosivut yrityksesi tärkeimpänä jakelukanavana vuonna 2019?

Miksi hankkia verkkosivut yritykselle vuonna 2019? Tiesitkö, että BIA / Kelsey:n tekemän tutkimuksen mukaan 97 % kuluttajista hakee lisätietoja tuotteesta verkosta ennen ostopäätöksen tekemistä. Lisäksi 46 % kaikista Googlen hauista on lokaaleja hakuja. Kaikista lokaaleista hauista taas 97 % tehtiin Googlen mukaan verkosta käsin (HubSpot). Lokaalilla haulla tarkoitetaan hakukoneeseen syötettävää hakua, joka kohdistuu tiettyyn paikkakuntaan tai alueeseen. Esimerkkinä lokaalista hausta voisi olla “Verkkosivut Helsinki” tai “Ravintola Espoo”.  Lokaali haku pyrkii siis etsimään palveluita, jotka ovat sidoksissa sijaintiin tai lähellä sinua. 

Tässä on lyhyt video englanniksi, jossa kerrotaan verkkosivujen merkityksestä yrityksen digimarkkinoinnissa. Lisäksi videossa käydään läpi 7 vaiheen kautta, miltä laadukas verkkosivujen suunnittelu ja valmistus voisi näyttää.

You are currently viewing a placeholder content from Youtube. To access the actual content, click the button below. Please note that doing so will share data with third-party providers.

More Information

Mitä tässä artikkelissa käsittellään?

Tässä artikkelissa käydään läpi, mitä tarkoitetaan jakelukanavalla markkinoinnin yhteydessä ja perustellaan, miksi verkkosivut ovat yrityksesi tärkein jakelukanava neljän alakohdan avulla.

Mikä jakelukanava on tärkein yritykselleni?

Tekstin kokonaisuuden ja selkeyden kannalta on tärkeää tarkentaa ja kerrata termin jakelukanava merkitys. Jakelukanava on reitti, jota pitkin tuotteet markkinoidaan valmistajilta loppukäyttäjille. Ohessa on video, jossa selitetään yksinkertaisesti ja laajemmin englanniksi, mitä jakelukanavilla tarkoitetaan.

Miksi verkkosivut ovat yrityksesi tärkein jakelukanava?

You are currently viewing a placeholder content from Youtube. To access the actual content, click the button below. Please note that doing so will share data with third-party providers.

More Information
1. Asiakkaasi hakevat tietoa tuotteistasi verkosta

Niin kuin aikaisemmin mainitsinkin, potentiaaliset asiakkaasi hakevat vuosi vuodelta enemmän tietoa verkosta. Internetworldstats:n mukaan 56.8 % maapallon ihmisistä käyttää internettiä aktiivisesti. Näistä edellä mainituista ihmisistä 92.4 % hakee tietoa ja kysymyksiinsä vastauksia Googlesta (Statcounter). Suomessa tämä vastaava luku on 97.1 % kaikista hakukoneisiin tehdyistä hauista, joka kuvastaa Googlen dominanssia hakukoneiden välillä. Asiakkaasi ovat siis verkossa, käytännössä Googlessa, tekemässä ostopäätöksiä ja etsimässä lisätietoa jatkuvasti.  

Google on kehittänyt ja kehittää osto- ja hakuprosessiaan jatkuvasti, helpottaen asiakkaiden asiointia verkossa, lisäten asiointia verkossa. Tällä hetkellä Google kehittää äänitunnistusta, jonka oletetaan kasvattavan internetissä tapahtuvaa myyntiä entisestään. Tästä syystä hakukoneoptimointi eli SEO ja siihen investoiminen on erityisen tärkeää juuri nyt. Mikäli haluat tarjouksen tai kartoituksen yrityksesi verkkosivujen hakukoneoptimoinnin tilasta, ota meihin yhteyttä.

2. Myyntikustannukset ja asiakaskulut ovat lähtökohtaisesti pienempiä verkossa

Myynti on tärkeää yritykselle kuin yritykselle. Se on ainoa tapa pitää yrityksesi hengissä. Ilman myyntiä ei yrityksesi tee tulosta, eikä myöskään selviä pitkällä aikavälillä. Lisäksi myynnin kehittäminen on yksi parhaista investoinneista ja tavoista parantaa yrityksesi suorituskykyä / tuloskuntoa. Tästä syystä verkkosivujen merkitystä myynnin työkaluna ei voi sivuuttaa. Ammattitaidolla tehdyt verkkosivut maksavat itsensä takaisin moninkertaisesti tuomalla myyntiä verkossa.

Kun myyt tuotetta / palvelua verkossa, on myyntiprosessi ja kustannukset yleisesti pienemmät kuin fyysisen myynnin yhteydessä. Verkossa myymällä vältät esimerkiksi mahdolliset jälleenmyyjän kulut, hinnanmuutokset ja kolmannen osapuolen kinkkiset sopimusehdot. Verkossa myynti mahdollistaa myös helposti ja kustannustehokkaasti uusien tuotteiden ja tarjouksien esittelyn.  

Oletko muuten ikinä vaihtanut flyereiden, tuotepakkauksien tai printattujen mainostekstien ulkonäköä / tekstiä fyysisen kauppasi yhteydessä? Valtava työmaa ja vanhentuneet tuotteet, flyerit ja printit ovat käytännössä hukkaan heitetty kustannus. Verkossa tämä kaikki onnistuu paljon kivuttomammin. Vaihdat vain kuvan tai muokkaat tekstiä verkkosivustollasi parilla napin painalluksella. Vaihtoehtona on myös pyytää asiantuntijaa tekemään tämän puolestasi, jotta säästät aikaa ja pystyt luottamaan laadukkaaseen lopputulokseen. Me Folcanilla haluamme auttaa verkkosivujen ylläpidossa ja tarjoamme tästä syystä asiakkaillemme laajaa verkkosivujen ylläpitoa. Tämä ylläpito kattaa tällaiset muutokset sekä tarjoaa tukipalvelua asiakkaalle tarpeen mukaan.

3. Asiakkaiden tavoittaminen on helpompaa

Suunnitelmallisen verkkopresenssin ja markkinointistrategian avulla tavoitat aina laajemman määrän kuluttajia kuin tavoittaisit tavallisin keinoin. Loogisesti mitä enemmän kuluttajia tavoitat, sitä enemmän sinulla on mahdollisia ostajia yrityksesi tuotteille ja palveluille. On kuitenkin tärkeää muistaa, että pelkästään verkkosivujen pystyyn laittaminen ei automaattisesti tuo ostavia asiakkaita yrityksellesi. Yleensä ihmiset ajattelevat, että verkkosivuprojektin valmistuttua urakka on ohi, mutta se on oikeasti vasta alussa. Tästä syystä verkkosivuprojektin valmistuminen on hyvä nähdä prosessin alkuna eikä loppuna. Digitaalisen asiakaskokemuksen luonti ja todellinen testaus alkaa vasta verkkosivujen valmistumisen yhteydessä, koska verkkosivut ovat se paikka verkossa, josta ostavat asiakkaat konvertoituvat kaupaksi.

Mainitsin aiemmin tekstissä, että hakukoneiden käyttö lisääntyy päivä päivältä enemmän, ja Google ei näytä hidastavan menoaan. Tästä syystä on erityisen tärkeää investoida nyt verkkosivujen hakukoneoptimointiin. Hakukoneoptimoinnin avulla pystyt parantamaan liidien laatua ja lisäämään ostojen määrää. 

Myyntimahdollisuuksien lisääminen ei kuitenkaan ole verkkosivujen ainoa etu asiakkaidesi kannalta. Verkkosivut mahdollistavat myös asiakkaidesi palvelemisen kellonympäri. Olet siis tavoitettavissa 24/7, ja kuluttajat saavat tarvitsemansa tiedon verkkosivuiltasi, vaikka olisit esimerkiksi nukkumassa. Lisäksi teknologiamuutokset, kuten verkkokauppojen yleistyminen ja tekoälyä hyödyntävät chat-botit, ovat mahdollistaneet asiakkaiden palvelemisen kellon ympäri ilman päivystystä. Nykyteknologia mahdollistaa jo käytännössä myynnin ja asiakkaiden palvelemisen ilman sinun läsnäoloasi! 

4. Verkkomyynti antaa sinulle mahdollisuuden hallita ja vaikuttaa brändisi näkyvyyteen asiakkaiden silmissä

Verkkosivujen tuoma uskottavuus on myös asia, jota yritykset eivät voi olla huomioimatta brändinsä kannalta. Digitalisaation aikakautena yritykset ilman verkkosivuja nähdään kuluttajien mukaan vähemmän luotettavina kuin yritykset, jolla on verkkosivut. Luotettavuuden puute johtuu usein siitä, että valtaosalla yrityksistä on verkkosivut, joten yritykset ilman verkkosivuja vaikuttavat salaavan jotain asiakkailtansa. 

Noh, kuinka verkkosivut sitten auttavat sinua rakentamaan yrityksesi uskottavuutta? Yksinkertaisesti ne antavat kuluttajille mahdollisuuden nähdä, mistä brändisi koostuu. Tuoteselosteiden ja palveluiden lisäksi pystyt kertomaan kuluttajille brändin takana olevan tarinan ja yrityksesi mission. Vahva tarina, joka vetoaa ihmisten tunteisiin, myy enemmän. Tästä syystä isot yritykset käyttävät niin monta tuntia brändinsä hiomiseen. Lisäksi kuluttajien oppiessa tuntemaan yrityksesi paremmin yrityksesi tarinan kautta, syntyy luottamus, joka on ensimmäinen askel pitkäaikaisen asiakassuhteen luomiseen. 

Muista myös käyttää verkkosivustoasi auktoriteetin luomiseen ja sen vahvistamiseen. Kuluttajia nimittäin kiinnostaa tietää, mitä yrityksesi brändi ja arvot edustavat toimialasi sisällä. Lisäksi sinun tuottama ja julkaisema sisältösi helpottaa osoittamaan asiantuntijuutta kohderyhmällesi. Tarjoamalla kohderyhmällesi arvokasta ja opettavaista sisältöä pystyt rakentamaan vahvempia asiakassuhteita ja edesauttamaan konversioiden toteutumista. 

Uskottavuuden ja auktoriteetin vahvistamisen lisäksi verkkosivustosi erottaa sinut kilpailijoistasi antaen sinulle kilpailuedun. Jokaisen yrityksen verkkosivulle on mahdollisuus suunnitella uniikki ilme ja tuoda esiin juuri heille tärkeitä arvoja. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että sinulla on mahdollisuus osoittaa potentiaalisille asiakkaillesi verkkosivujesi avulla, miksi juuri sinun yrityksesi kannattaa valita muiden kilpailijoiden sijasta. Uniikki verkkosivujesi design mahdollistaa sinun asemasi edelläkävijänä kilpailijoihisi nähden. Kukapa ei haluaisi voittaa ja olla kilpailijoitaan edellä. Me haluamme auttaa sinua voittamaan kilpailijasi suunnittelemalla juuri sinulle sopivat verkkosivut.

Rasmus Ranta kuva mustavalkoinen

Kysy minulta lisää!

Rasmus Ranta
Yrittäjä, CTO
rasmus.ranta@folcan.fi
+358 40 844 3327

Lue lisää digimarkkinoinnista Folcanin blogista

Digital Marketing trainee

REKRY – Digital Marketing Trainee Työnkuvasi Tässä työssä pääset toteuttamaan mielenkiintoisten asiakasyritystemme kasvumarkkinointia yhdessä asiantuntijoidemme kanssa ja samalla haastamaan itseäsi monipuolisesti. Työpäiväsi koostuvat pääsääntöisesti asiakkaidemme

Lue lisää »