Yrityksen kansainvälistymiselle voi olla lukuisia eri syitä, kuten kotimaan kiristynyt kilpailu, markkinoiden kyllästyminen, asiakkaan kansainvälistyminen ja lisämyynnin tavoittelu. Yrityksen kansainvälistyminen tarjoaa mahdollisuuden kasvattaa yrityksen arvoa ja sen liikevaihtoa. Se auttaa myös erottautumaan kilpailijoista ja hajauttamaan riskiä, sillä liiketoiminta ei ole sidoksissa vain yhteen maahan ja markkina-alueeseen.
Internet ja sen tuomat mahdollisuudet ovat tehneet kansainvälistymisestä helpompaa kuin ikinä aiemmin. Yrityksesi voi tavoittaa verkon välityksellä käytännössä rajattoman määrän ihmisiä, potentiaalisia asiakkaita, ympäri maailmaa. Tämä tarkoittaa sitä, että monen yrityksen mahdollisuudet kansainvälistyä ovat paljon laajemmat ja monilta osin helpommin saavutettavissa kuin ennen. Yrityksen kansainvälistymiseen liittyy luonnollisesti toimialakohtaisia haasteita, joita emme kaikkia pysty huomioimaan tässä kirjoituksessa. Uskon kuitenkin, että jokainen yritys, joka haluaa voittaa kansainvälistymällä, voi hyötyä tästä kirjoituksesta. Vaikka globalisaatio on tehnyt kansainvälistymisestä helpompaa, tuo kansainvälinen markkinointi mukanaan haasteita ja pärjääminen vaatii paljon taustatutkimusta.