Verkkosivujen suunnittelun (web design) trendit vuodelle 2020

Uusi vuosi ja uusi vuosikymmen ovat aivan oven takana. Miten verkkosivutrendit kehittyvät vuodesta 2019 vuoteen 2020? Mitkä ovat suosituimmat trendit verkkosivujen suunnitteluun vuodelle 2020? Tässä artikkelissa käymme läpi 6 trendiä vuodelle 2020. 

”Dark mode” eli tumma tausta

Olet saattanut huomata netissä selaillessa, että tummataustaiset sivut ovat yleistyneet. Tämä trendi on saanut alkunsa käytännönläheisistä syistä, sillä tummataustaiset verkkosivut eivät ainoastaan näytä moderneilta, vaan myös tuntuvat silmille vaaleita sivuja miellyttävämmiltä. Lisäksi design-elementit ja teksti korostuvat entisestään tummalla taustalla. Tummat taustat parantavat muun muassa korostusvärien näkyvyyttä dynaamisen suunnittelun saavuttamiseksi. 

Kuvan lähde 99Designs by Kukuhaldy

Suuret 3D-elementit

3D-elementit ovat aina miellyttäneet ihmisiä. Teknologian kehityksen myötä näiden elementtien tuottaminen on tullut saavutettavammaksi ja halvemmaksi. Lisäksi interaktiivinen toteutus sivuilla rohkaisee käyttäjiä pysymään pidempään. Vuodesta 2020 eteenpäin, voimme odottaa näkevämme entistäkin monimutkaisempia 3D-elementtejä verkkosivuilla. 

Kuvan lähde 99Designs by Pinch Studio

Epätäydellisyys käsin piirretyillä elementeillä

Epätäydelliset elementit ovat syntyneet niin sanotun täydellisen designin vastapainoksi. Epätäydelliset, käsin piirretyt elementit lisäävät ilmettä ja inhimillisyyttä verkkosivustoihin. Ne auttavat sinua inhimillistämään brändiäsi ja herättämään mielenkiintoa. 

Kuvan lähde 99designs by SixDesign

Kerrostettu ulkoasu

Tässä verkkosivutrendissä on kyse syvyyden luomisesta, kuten aiemmin mainitussa 3D-elementeissä, mutta pehmeämmin. Pehmeät varjot ja kohoavat elementit lisäävät kiinnostusta ja syvyyttä, ja antavat verkkosivustollesi kevyemmän kolmiulotteisen ilmeen. Grafiikkojen lisäksi kerrostettu ulkoasu toimii myös valokuvien ja tekstin kanssa. Kerrostetut elementit antavat designille keveyttä – aivan kuin elementit kelluisivat toistensa päällä. Ne myös luovat kontrastia tasaiseen ja litteään verkkosivusuunnitteluun, ja näin auttavat sivustoasi erottumaan kilpailijoiden verkkosivuista.  

Kuvan lähde 99designs by JPSDesign

Minimalistinen navigaatio ja huomion kiinnittävät värit

Älylaitteiden, kuten älykellojen, lisääntymisen myötä verkkosivutrendienkin täytyy mukautua. Pääasiallinen alue, johon tämä muutos vaikuttaa, on sivuston navigointi. Suurin älylaitteiden aiheuttama muutos koskee sivuston navigointia. 
 
Minimaalinen navigointi helpottaa kävijän selailua sivulla, sillä esillä olevia vaihtoehtoja on rajoitettu. Tämän johdosta käyttäjän liikkuminen paikasta toiseen helpottuu ja etenemistä on helpompi ohjata haluttuun suuntaan. Samalla, kun navigaatiosta tulee minimalistisempi, kuvien ja värien merkitys kasvaa. Kun sivulla on vähemmän tekstiä, visuaalisuus tuodaan etualalle. Kuvat, värit ja suuret otsikot toimivat yrityksesi viestin välittäjinä. Kuvan saadessa leijonanosan huomiosta, on hyvä varmistaa, että se välittää oikeanlaisen viestin vierailijalle. 

Kuvan lähde Designmodo

Animaatiot, videot ja liikkuvat osat

Kävijän huomion nappaaminen vangitseminen on yhä vaikeampaa, koska digitaalisella aikakaudella meistä on tullut niin kärsimättömiä. Tämän vuoksi animaatiot, videot ja liikkuvat osat sivuilla ovat erinomainen keino herättää kävijän huomio. Animaatiot ja videot ovat myös hyvä keino välittää viesti tehokkaasti potentiaaliselle asiakkaalle.  

Pyydä ilmainen arvio verkkosivujesi nykytilasta

Lähetämme sinulle analyysin sähköpostiin.

Yhteenveto: verkkosivujen suunnittelun trendit vuodelle 2020

Uuden vuosikymmenen rajalla verkkosivujen suunnittelijat etsivät samanaikaisesti inspiraatiota tulevaisuudesta ja menneisyydestä.  Tämän johdosta voimme vain odottaa, mitä kaikkea vuoden 2020 verkkosivujen suunnittelutrendit tuovat mukanaan.  Modernin ulkoasun lisäksi verkkosivujen suunnittelussa tullaan korostamaan ainakin käyttäjäystävällisempiä ja personoidumpia kokemuksia. 

Alina Venermo kuva

Kysy minulta lisää!

Alina Venermo
Yrittäjä, CEO
alina.venermo@folcan.fi
+358 50 357 3684

Lue lisää digimarkkinoinnista Folcanin blogista