Tässä kirjoituksessa kerromme, mistä Instagram-mainonnan hinta koostuu ja mitkä asiat siihen vaikuttavat. Tekstin lopussa jaamme vinkkejä tehokkaaseen Instagram-mainontaan.
Mitä on Instagram-mainonta?
Instagram on Metan omistama sosiaalisen median kanava, jossa käyttäjät jakavat aktiivisesti video-, kuva- ja tekstisisältöjä. Instagram-mainonta on maksullista markkinointia kyseisellä kuva- ja videopainotteisella sosiaalisen median kanavalla. Instagramia käyttää joka kuukausi yli miljardi käyttäjää ympäri maailmaa ja jopa 70 % ostajista etsii seuraavaa ostostaan Instagramista (lähde) – tässä on huikea potentiaali mainostajalle!
Lue lisää Instagram-mainonnasta.
Mistä Instagram-mainonnan hinta muodostuu?
Instagram-mainonnan hinta koostuu Instagramille maksettavasta mainosbudjetista sekä työajasta, joka mainoksen parissa käytetään. Keskimääräinen CPC eli Instagramille maksettava hinta yhdestä klikkauksesta on 0,2 – 2 € riippuen toimialasta ja mainoksen sijoittelusta. On tärkeää muistaa, että klikkihinta on kuitenkin vaan yksi mittareista, viime kädessä mainonnan kannattavuutta kannattaa mitata sen mukaan miten se tuottaa yritykselle myyntiä. Työn hinta määräytyy joko sinun tuntihintasi tai mainoskumppanisi hinnaston mukaisesti. Tehdessäsi mainostyön itse, hinta määräytyy sinun työtuntiesi mukaan, sillä mainontatyö on pois muusta liiketoimintaasi edistävästä työstä. Ulkoistaessasi työn, hinnoitteluun voi vaikuttaa mm. toteutettavien kampanjoiden määrä, yrityksesi kuukausittainen mainosbudjetti sekä työn laajuus. Mainonnan sopimus on usein joko kuukausi- tai kampanjapohjainen.
Voit aloittaa Instagram-mainonnan joko suoraan Instagramissa tai Metan Business Manager -työkalussa. Suosittelemme käyttämään Business Manageria, sillä sen avulla voit kohdistaa, optimoida ja seurata mainontaa paremmin.
Mitkä asiat vaikuttavat Instagram-mainonnan hintaan?
Instagramissa voit mainostaa joko hyvin pienellä budjetilla, vaikka muutamilla euroilla päivässä tai vastaavasti tuhansilla euroilla. Sinä päätät. Oleellisinta on, että mainonta on tavoitteellista ja se tuottaa haluttuja tuloksia. Budjetti tulee siis suhteuttaa tavoiteltuihin tuloksiin.
Instagram-mainonnan hinta muodostuu asettamasi mainosbudjetti sekä työajan mukaan, joka käytetään mainonnan hoitamiseen. Työaika pitää yleensä sisällään mainonnan suunnittelun, materiaalien valmistuksen, mainostilin luomisen, parhaan mainosversion testaamisen ja optimoinnin sekä tulosten raportoinnin.
Luodessasi mainoksia, voit hallita rahankäyttöä monella tapaa. Tarjousstrategialla vaikutat tuloskohtaisiin kustannuksiin ja budjetilla vaikutat kokonaissummaan. Budjettisi voi olla joko päiväkohtainen tai kokonaisbudjetti, joka määritetään aloituspäivällä ja lopetuspäivällä. Voit myös asettaa tilin käyttörajan eli kokonaisrajan, jolla määrität, kuinka paljon mainostilisi voi kuluttaa kaikkien esittämiesi kampanjoiden kesken.
Ennen kuin päätät julkaista mainoksesi Metan Business Managerin kautta, sinulle näytetään arvio tuloksista, joita voit saavuttaa, sekä ihmisten määrästä, jonka voit tavoittaa. Facebook kertoo myös, että ”Jos emme pysty tuottamaan sinulle merkityksellisiä tuloksia budjettisi, kohdentamisesi ja tarjousstrategiasi puitteissa, lopetamme mainoksen jakamisen. Sinua ei veloiteta, jos emme tuota sinulle tuloksia.”
Instagram-mainonnan hintaan voidaan vaikuttaa myös toteuttamalla A/B-testausta. Tämä tapahtuu yksinkertaisesti selitettynä niin, että luodaan kaksi samanlaista mainosta, joissa on kuitenkin yksi ero, esimerkiksi kuva tai otsikko. Sen jälkeen molempia mainoksia testataan hetken aikaa käytännössä ja katsokaan, kumpi mainoksista menestyy paremmin. Mainontaa voidaan kehittää edelleen tai jatkaa kampanja loppuun paremmalla mainoksella.
Miten toteuttaa Instagram-mainontaa tehokkaasti?
Varmista, että Instagram-profiilisi on edustava
Suosittelemme, että sinulla on olemassa yritysprofiili ennen mainostamista. Tarkista myös, että profiilisi on edustava. (Katso vinkit täydellisen Instagram-profiilin luomiseen.) Mainoksen kohderyhmä siirtyy mainoksestasi todennäköisesti Instagram-profiiliisi tai verkkosivuillesi. Pidä siis huoli, että ensivaikutelma on kunnossa ja hurmaa uusi yleisösi, sillä mainoksia voidaan näyttää paljon laajemmalle kohderyhmälle, kuin jo olemassa oleville profiilisi seuraajille!
Huomioi laskeutumissivun mobiilioptimointi
Ohjaa mainoksen yleisö verkkosivulle, joka on optimoitu mobiililaitteille. Instagramia käytetään suurimmaksi osaksi puhelimella, joten jos aiot saada Instagram-mainoksilla liikennettä sivullesi, pidä huoli, että sivuston käyttäminen on mukavaa myös mobiililaitteilla. Mieti, minkälaisen ensivaikutelman haluat mahdollisille uusille asiakkaillesi tarjota. Huolehdi ainakin näistä, jotta käyttökokemus on vierailijalle mukava, eikä hän poistu välittömästi.
- Verkkosivusi latautuu nopeasti
- Kuvat eivät ole liian suuria
- Teksti ei ole liian pientä
- Painikkeita on helppo käyttää vähän suuremmallakin peukalolla
- Sisältö skaalautuu hyvin, eikä näyttöä tarvitse zoomailla
Hyödynnä automaattista hintatarjousta
Voit pienentää Instagram-mainonnan hintaa käyttämällä automaattista hintatarjousta, jolla estät yritystäsi tarjoamasta ylihintaa mainoksen näyttämiselle. Tämä on hyödyllinen keino yrityksellesi, etenkin jos sinulla ei ole aikaisempia tietoja hyvästä klikkikohtaisesta hinnasta.
Kohdenna mainos potentiaalisille asiakkaillesi
Hyödynnä kohdennusasetuksia. Älä tuhlaa mainosbudjettiasi näyttämällä mainostasi mahdollisimman laajalle yleisölle. Mieti sen sijaan, minkälainen on käyttäjä, joka todennäköisimmin kiinnostuisi juuri sinun mainoksestasi. Kohdennusta varten on suositeltavaa määrittää yrityksen ostajapersoonat.
Käytä laadukkaita ja houkuttelevia kuvia
Instagram on visuaalinen paikka, jonka sisältö painottuu kuviin ja videoihin. Tällä sosiaalisen median kanavalla kannattaa kiinnittää erityisen paljon huomiota siihen, millaista fiilistä ja tunnelmaa luot sisällöilläsi. Käytössäsi ei tarvitse olla huippukameraa luodaksesi kuva- ja videosisältöä Instagramiin, puhelimen kamerallakin pärjää jo hyvin. Sen sijaan on hyvä miettiä, mitä kuvilla ja videoilla haluaa viestiä ja millaisesta sisällöstä kohderyhmä voisi innostua tai inspiroitua.
Kirjoita tehokas teksti, alusta asti
Pysäytä ja herätä mielenkiinto heti tekstin alussa. Mainoksesi kilpailee käyttäjän huomiosta Instagramin käyttäjien luoman sisällön kanssa. Mieti, miten nouset esiin tämän sisällön keskeltä. Mikä on viestisi, jonka haluat kertoa ja mikä pysäyttää puhelimen selailijan tekstisi äärelle ja saa tämän lukemaan pari näkyvillä olevaa tekstiriviä sekä klikkaamaan tämän jälkeen lopunkin tekstin esille.
Ole somessa sosiaalinen
Kun toteutat Instagram-mainontaa, muista myös vuorovaikutus, onhan kyseessä sosiaalinen media! Sisältöihin reagoiminen on tehty Instagramissa erittäin helpoksi ja vaivattomaksi. Julkaisuja ja mainoksia voidaan kommentoida sanoin sekä emojien, julkaisuista voidaan tykätä, niitä voidaan jakaa tai jopa tallentaa. Jos julkaisuasi tai mainostasi kommentoidaan, muista vastata.
Tarvitko apua Instagram-mainonnan totetuttamisessa?
Varaa aika maksuttomaan mainonnan konsultointiin kanssamme.
Yhteenveto
Instagramilla on kuukausittain yli miljardi käyttäjää. Instagramiin voidaan luoda mainoksia Metan Business Managerissa, joka mahdollistaa erittäin tarkan kohdentamisen yrityksesi kohderyhmälle. Instagram-mainonnan hinta koostuu mainosbudjetistasi, sekä työajasta, joka käytetään mainoksen parissa. Muun muassa A/B-testauksen avulla voit vaikuttaa hintaan ja selvittää minkälainen mainos toimii parhaiten.
Anna hyvä ensivaikutelma edustavalla Instagram-profiililla ja mobiilioptimoidulla laskeutumissivulla. Instagram on visuaalinen kanava, joten panosta houkutteleviin kuviin sekä videoihin ja koukuta lukija tekstin pariin heti ensimmäisellä lauseella.