Instagram-Reels perusteet

Instagram-Reels on uusi koukuttava ominaisuus Instagramin sisällä, mikä perustuu pääsääntöisesti 15-30 sekunnin mittaisiin viihdyttäviin ja vuorovaikutuksellisiin videopätkiin. Reels, suomeksi kelat, tarjoaa myös yrityksille mahdollisuuden saada huomattavasti lisää näkyvyyttä Instagramissa. Sen ollessa suhteellisen uusi ominaisuus, on toistaiseksi helpompaa saada jalkaa oven väliin, sillä suurin osa Instagramissa toimivista yrityksistä ei vielä ole ottanut tätä ominaisuutta käyttöön.  
 
Tässä blogikirjoituksessa käymme läpi Instagram-Reelsin perusteet, eli sen, mistä on kyse, miksi Reelsin pitäisi kiinnostaa ja miten niitä toteutetaan. Nappaa vinkit alta ja sisällytä Instagram-Reelsit yrityksesi markkinointisuunnitelmaan jo tänään!

Mikä on Instagram-Reels?

Instagram-Reels tuo uudenlaisen mahdollisuuden luoda viihdyttävää, hyödyllistä ja sitouttavaa videosisältöä Instagramiin, jossa tyypillinen toteutustapa on kuvata lyhyitä muutamien sekuntien pätkiä ja yhdistää ne yhdeksi kokonaisuudeksi. Näitä videopätkiä elävöitetään mm. Musiikilla, grafiikalla, teksteillä, tarroilla  ja AR-elementeillä (Augmented Reality = lisätty todellisuus).

Aktiivisille Instagram-käyttäjille tulee tässä vaiheessa varmasti jo mieleen erilaiset Reelsien vaatetrendit, jossa videolla olevan henkilön vaatteet vaihtuvat asusteesta toiseen videon edetessä. Tämä on yksi trendeistä, joka näyttäisi olevan suuressa suosiossa erityisesti kuluttajien keskuudessa. Kun on kyseessä niin uusi ominaisuus kuin Instagram-Reels, on luonnollista, että sen trendit ovat vielä elinkaarensa alkuvaiheessa. Jos siis keksit uudenlaisen tavan toteuttaa videosisältöjä Reelsin avulla, voi sisältösi alkaa trendaamaan herkemmin kuin muut tuottamasi sisällöt Instagramissa.

Instagram-Reelsit ovat jokseenkin samantyylisiä kuin Instagram-tarinat, mutta niille on annettu laajempi työkalupakki editointiin. Näille videosisällöille on rakennettu myös kokonaan oma syöte, joka sisältää vain Reels-videoita.

Instagramin Reels –osion syöte onkin todella koukuttava, sillä näitä lyhyitä videoita on helppo katsella ja navigointi seuraaviin videoihin on vain yhden sormen liu’utuksen varassa.

Mistä löydän Instagram-Reels –osion?

Löydät tämän ominaisuuden joko Instagram-sovelluksen ensinäkymästä keskeltä alhaalta, tai navigoimalla ‘’Explore’’ -osioon, eli napauttamalla suurennuslasia. Pääset luomaan Reelsejä Instagram-profiilisi vasemmasta yläkulmasta nappulasta ‘’ + ‘’.

Sovelluksen käyttöliittymää testaillaan ja kehitetään parhaillaan, jonka takia Instagram-Reelsin paikka saattaa vaihdella.

Onko yrityksellänne jo sosiaalisen median strategia koostettu? Lataa alta ilmainen sosiaalisen median strategia -pohja.

Instagram-Reelsin taustaa​

Kyseessä olevat lyhyet videosisällöt eivät kuitenkaan ole täysin uusi asia sosiaalisessa mediassa, sillä idea on selkeästi napattu nopeasti suuren suosioon nousseelta TikTokilta, jonka palvelu perustuu nimenomaan näihin lyhyisiin videopätkiin. 

Jos olet käyttänyt pitempään Instagramia, muistat luultavasti ajan, jolloin Instagram-tarinoitakaan ei ollut, vaan Snapchatista tutut tarinat saapuivat Instagramiin. Facebook / Instagram seuraa eri sosiaalisten medioiden suosittuja ominaisuuksia tai palveluita ja pyrkii lisäämään niistä omia versioita jatkuvasti alustoillensa. Instagram-Reels on yksi näistä ominaisuuksista.

Reelsiä voidaan miettiä myös suorana kilpailuna TikTokille, sillä kyseinen sosiaalisen median kanava on saanut todella paljon suosiota viimeisen 12 kuukauden aikana. TikTok onkin generoinut itsellensä tässä ajassa tittelin ‘’Eniten latauksia saanut sovellus koskaan neljännesvuodessa.‘’. Tämä ei tietenkään sovi Instagramille, enkä yhtään ihmettele, miksi Instagram on lisännyt tämän ominaisuuden omaan palvelutarjontaansa. 

Kurkkaa myös sosiaalisen median trendit 2021 blogikirjoitus, jossa käsittelemme tämän artikkelin aiheeseen liittyvää sisältöä.

Miten Instagram-Reelsejä tehdään?

Pääset luomaan Instagram-Reelsejä näistä neljästä eri paikasta:

  1. Instagramin kotinäkymästä napauttamalla vasemmasta yläkulmasta kameran kuvaketta
  2. Tilisi profiilista napauttamalla vasemmassa yläkulmassa olevaa ‘’+’’ nappulaa. 
  3. Navigoimalla ‘’Explore’’ -osioon napauttamalla suurennuslasia alavalikosta, valitsemalla Reels-videon ja napauttamalla sieltä oikeassa yläkulmassa olevaa kameran kuvaketta. 
  4. Liu’uttamalla sormeasi kotinäkymässäsi oikealle ja valitsemalla ‘’Reels’’ tämän näkymän alaosiosta. 


Huomioi, että nä
mä paikat saattavat vaihdella Instagramin testaillessa ja päivittäessä käyttöliittymäänsä. 

Seuraavaksi näytän sinulle videon, jossa ohjataan askel kerrallaan, miten Instagram-Reelsejä toteutetaan. Kurkkaa alta. (Huom! Instagram on päivittänyt Instagram-Reelsien enimmäispituuden 15 sekunnista 30 sekuntiin.)

Huomioitavaa: Yritystilillä Instagram-Reelsien toteuttaminen

Tällä hetkellä yritystileillä ei ole mahdollista lisätä musiikkia tekijänoikeussuojan takia. Sama periaate pätee Instagram-tarinoissa, eli tuottaessasi yritykselle Instagram-Reelsejä, sinun tulisi luoda joko omaa musiikkia, ostaa lisenssejä musiikkia varten tai käyttää esimerkiksi Facebookin omaa musiikkikirjastoa, joka löytyy Creator Studiosista.

Pääpiirteittäin voit käyttää Facebookin tarjoamaa musiikkia sisältöihisi, mutta saat käyttää niitä vain ja ainoastaan Facebookissa ja Instagramissa. Lue Facebookin musiikkikirjaston tarkemmat säännöt heidän sivuiltaan.

Nyrkkisääntö: Pidä huoli, ettet käytä musiikkia videoissasi, joihin sinulla ei ole käyttöoikeuksia.

Instagram-Reels sisältöideat ja vinkit

Jaa asiantuntijavinkkejä toimialaasi liittyen: 
Kerro vinkkejä lyhyesti ja napakasti toimialaasi liittyen, jotka ovat hyödyllisiä yleisöllesi. Hyödynnä tähän tekstiä ja grafiikkaa.

Esimerkki: Kuvaa itsestäsi Reels-video, jossa osoitat sormellasi kuva-alueen eri kohtiin ja lisäät editointivaiheessa vinkkejä osoittamaasi kohtiin.

Jaa tee-se-itse- sisältöä käyttäen tuotteitasi: 
Näytä, miten jokin asia toteutetaan hyödyntäen yrityksesi tarjoamia tuotteita ja palveluita.

Esimerkki: Näytä Reels-videolla lyhyissä pätkissä vaihe-vaiheelta miten yrityksesi tuotteilla voidaan luoda, korjata tai kehittää jotakin.

Lisää relevantteja Hashtageja tavoittaaksesi enemmän ihmisiä: 
Nyrkkisääntö: Muista käyttää sisältöäsi vastaavia hashtageja.

Esimerkki: Jos sisältösi kertoo vaatteista, lisää #hastagit, jotka vastaavat tuotteitasi. (#Paita, #mekko…) Muista myös tarkistaa, että näillä kyseisillä hashtageilla on aktiivisuutta. Tämän näet siinä vaiheessa, kun lisäät hashtageja. Instagram avaa pienen ikkunan, jossa näkyy kuinka paljon julkaisuja kyseisiin hashtageihin on merkattu.

Tuo sisältöä kulissien takaa: 
Luo henkilökohtaisempia yhteyksiä seuraajiesi kanssa näyttämällä heille sisältöä kulissien takaa.

Esimerkki: Näytä miten menestyneimmät mainoskuvasi on toteutettu vaihe-vaiheelta, miten tuotteesi tehdään tai millainen tunnelma yrityksesi sisällä on.
  
Lisää Reelseihin AR-filttereitä ja emojeita: 
Elävöitä Reels-videoa lisäämällä Instagramin tarjoamia AR-filttereitä, eli lisätyn todellisuuden elementtejä. Näitä ovat mm. Kaikki filtterit, joissa kuvan päälle tulee näkyviin grafiikkaa, tarroja, emojeita, tekstejä yms.

Kurkkaa esimerkkinä tilin @dunkin Reels-video.

Näytä tuotteesi tai palvelusi ennen- ja jälkeen:
Millaisia ennen- ja jälkeen videoita sinun toimialallasi voisi toteuttaa?

Esimerkki: Parturikampaamopalveluissa nähdään hyvin konkreettisesti ennen- ja jälkeen ero. Ensin kuvataan hiuksia ennen palvelun toteuttamista ja sitten näytetään mihin lopputulokseen päästään.

Yhdistele eri sovellusten sisältöjä ja tekniikoita:
Tiktok, Instagram, Snapchat ja moni muu sovellus tarjoaa laajasti erilaisia ominaisuuksia, joita voit lisätä videoihisi. Hyödynnä muiden alustojen ominaisuuksia yhdistelemällä niitä ja erotu joukosta.

Esimerkki: Snapchatista löytyy AR-filttereitä, joita Instagramsta ei löydy. Kuvaa lyhyt pätkä ensin Snapchatissa, tallenna se ja vie se Instagram-Reelseihin.

Editoi Reels-videosi myös muualla:
Halutessasi voit ladata Instagram-reelsisi ennen sen julkaisemista ja muokata sitä tarkemmin sinulle hyväksi todetussa editointisovelluksessa.

Esimerkki: Vie Instagram-Reels videosi toiseen editointisovellukseen, ja lisää yrityksesi logo, slogan tai muita brändielementtejä. Kun olet valmis, lataa se Instagram-Reelsiin.

Yup, Nope -trendi:
Lisää videoihisi tekstiä ja kysymyksiä, joihin vastaat nyökkäämällä tai pudistamalla päätä.

Esimerkki: Lisää Reels-videoihisi usein kysyttyjä kysymyksiä yrityksestäsi, joihin vastaat nyökkäämällä tai pudistamalla.

‘’Snappy tips” -trendi:
Etsi rytmikästä musiikkia ja napsauta sormiasi rytmin mukaisesti lisäten vinkkejä toimialaltasi

Esimerkki: Kuvaa Reels-video, jossa napsautat sormiasi musiikin rytmin mukaisesti. Joka kerta, kun napsautat sormiasi, tuo tekstiä lisää videoon, jossa jaat hyödyllisiä vinkkejä.

Naps* ‘’Hakukoneoptimointi kehittää sijoitustasi Googlessa’’
Naps* ‘’Sijoituksen kehitys Googlessa edistää myyntiä’’

Totta vai tarua -trendi:
Sama periaate kuin kohdassa ‘’Yup, Nope’’, mutta lisää Reels-videoihisi alaasi liittyviä myyttejä tai stereotypioita ja vastaa niihin nyökkäämällä tai pudistamalla päätä.

Esimerkki:
‘’Yrityksen verkkosivut ovat turhia’’ – Tässä kohtaa pudistat päätäsi.
‘’Hakukoneoptimointi edistää myyntiä’’ – Tässä kohtaa nyökkäät.

Haluatko keskustella lisää?

Yhteenveto

Tässä blogikirjoituksessa olemme käyneet läpi Instagram-Reelsien perusteet eli, mistä on kyse, mitä tulisi ottaa huomioon ja miten Reelsejä toteutetaan sekä muutamia vinkkejä aloittamiseen.

Instagram-Reelsit ovat siis lyhyitä, tyypillisesti 15-30 sekunnin mittaisia videosisältöjä, jotka koostuvat useimmiten muutamien sekuntien videopätkistä, joita yhdistellään keskenään erilaisin tekniikoin. Instagram-Reelsejä elävöitetään teksteillä, grafiikoilla, musiikilla ja AR-elementeillä, joita Instagram tarjoaa alustallansa. Näitä videosisältöjä voi luoda myös muualla sosiaalisessa mediassa, kuten TikTokissa tai Snapchatissa ja tuoda niitä Instagramiin.

Nyt, kun tämä ominaisuus on suhteellisen uusi, käyttäjät voivat saada huomattavaa näkyvyyttä toteuttamalla niitä. Eli nyt jos koskaan kannattaa hypätä Instagram-Reelsien viihdyttävään maailmaan.

Instagram-Reelsit tuovat etenkin B2C -yrityksille (Business-to-Consumer) mahdollisuuden tuoda palveluita ja tuotteita kuluttajien nähtäväksi viihdyttävällä, koukuttavalla ja hyödyllisellä tavalla lyhyinä videopätkinä. Näitä videoita näytetään aktiivisesti ympäri Instagramin alustaa.

Yritykselläsi on tuotteita ja palveluita, jotka ovat mielenkiintoisia ja hyödyllisiä kuluttajille, jolloin Instagram-Reelsien avulla pystyt kiinnittää kuluttajien huomion ja näyttää yrityksesi tarjoamien tuotteiden ja palveluiden hyödyt nopeasti, viihdyttävästi ja selkeästi.

Toivottavasti sinulle on nyt selkeytynyt, mitä Instagram-Reels oikein on ja mihin sitä kannattaa käyttää.
Instagram-Reelsien toteuttaminen voi olla todella hauskaa ja viihdyttävää, eli hyppää rohkeasti Reelsien maailmaan, suunnittele ja testaile, miten voisit hyödyntää Reelsiä parhaiten omassa toiminnassasi jo heti huomenna!

Lue lisää digimarkkinoinnista Folcanin blogista

Google SGE – Googlen generatiivinen tekoäly tulee

Sisällysluettelo Lisää luettavaa Googlen jatkuva sitoutuminen innovaatioiden kehittämiseen on jälleen kerran nähtävissä heidän uusimmassa työkaluominaisuudessaan, Google SGE:ssä (Search Generative Experience eli generatiivinen tekoäly hakutulosten tuottamisessa). Tässä

Lue tästä

Kiitos! Voit ladata pohjan alta.

Haluaisitko tietää, mikä on Instagram- ja Facebook-tilisi nykytila? Voit myös tilata ilmaisen sosiaalisen median nykytilan analyysin täältä.

Sosiaalisen median strategiapohja

Paranna somen tuloksellisuutta

Sosiaalisen median strategiapohjan avulla luot somesuunnitelman, jonka avulla säästät aikaa, rahaa ja tekemisesi on tuloksellisempaa.