Mitä on remarketing ja miksi se on tärkeää?

Suuri osa yrityksen verkkosivujen vierailijoista lähtee pois tekemättä toivottua toimintoa, eli konvertoituu. Remarketing (suomeksi uudelleenmarkkinointi) pyrkii houkuttelemaan sivustolta poistuneita henkilöitä palaamaan takaisin näyttämällä heille kohdistettuja mainoksia tuotteista ja palveluista, joista he ovat jo valmiiksi kiinnostuneita. Tällä mainontamuodolla vaikutetaan potentiaalisten asiakkaiden ostopäätökseen.

Tässä artikkelissa käymme läpi, mitä remarketing on ja miksi sitä kannattaa toteuttaa. 

Mitä remarketing on?

Remarketing eli suomeksi uudelleenmarkkinointi antaa mahdollisuuden kohdentaa mainontaa henkilöille, jotka ovat jo vierailleet sivustollasi. Remarketingin hyödyntäminen tarkoittaa käytännössä sitä, että henkilö, joka poistuu sivustoltasi, näkee kohdennettua mainontaa muualla verkossa selaillessaan. 
Uudelleenmarkkinointi antaa siis yrityksellesi mahdollisuuden olla vuorovaikutuksessa sekä potentiaalisten, että vanhojenkin asiakkaiden kanssa heidän selaillessaan verkkoa yrityksesi verkkosivuston tai sosiaalisen median ulkopuolella. 

Esimerkki: 
Verkkokaupoissa shoppaileva henkilö on etsimässä juoksukenkiä, joten hän menee juoksukengät.fi sivustolle etsimään erilaisia kenkiä. Tämän jälkeen hän kuitenkin lähtee sivustolta ostamatta mitään, sillä hän haluaa tehdä hinta- tai tuotevertailua. Tässä vaiheessa tiedetään, että tämä henkilö on potentiaalinen ostaja, joten juoksukengät.fi kohdistaa mainontaa häneen, jotta kyseinen shoppailija palaisi takaisin toteuttamaan kaupan. Nämä mainokset näkyvät esimerkiksi Googlessa, Facebookissa, Instagramissa, Youtubessa tai muiden verkkosivuilla.

Mitä remarketing maksaa?  Uudelleenmarkkinointimainokset toimivat samalla periaatteella kuin perinteiset PPC (Pay-Per-Click) (sis.link) mainokset eli maksat vain toteutuneista klikeistä. 

Miksi remarketing on tärkeää yrityksille?

Hyvin tyypillistä on, että vain muutama prosentti heistä, jotka saapuvat sivustollesi ensimmäistä kertaa tekevät toivotun lopputuloksen, eli konvertoituvat.
 
Uudelleenmarkkinointia tehdään pääsääntöisesti siksi, että konversioprosentti saadaan kasvamaan. Oikein toteutettuna uudelleenmarkkinointi tavoittaa sopivat henkilöt oikeaan aikaan, näyttämällä heille toistuvasti jo ennestään tuttuja tuotteita ja palveluita. 
 
Koska uudelleenmarkkinointia kohdistetaan vain henkilöille, jotka ovat jo vierailleet sivustollasi, se on myös kustannustehokkaampaa. Tämä tarkoittaa sitä, että markkinoit tuotteitasi tai palveluitasi henkilöille, jotka ovat jo potentiaalisesti kiinnostuneita yrityksesi tarjonnasta. Remarketing ei kuitenkaan korvaa laajempaa markkinointikokonaisuutta, vaan toimii osana markkinointistrategiaa.

remarketing

Uudelleenmarkkinointi tuo potentiaaliset asiakkaat takaisin sivustollesi

Tämä mainontamuoto voi olla erittäin kriittinen tekijä myynnin kannalta, sillä nykypäivän digitaalisissa ympäristöissä kuluttajat saavat tulvittain ärsykkeitä ja tietoa. Tämän vallitsevan informaatioviidakon seasta, uudelleenmarkkinoinnin avulla muistutetaan henkilöitä tuotteista ja palveluista, joista he ovat olleet tai ovat edelleen kiinnostuneita. 

Haluatko ilmaisen analyysin verkkosivujesi nykytilasta?

Ilmaisen analyysin ideana on antaa sinulle kattava käsitys siitä, mikä on verkkosivustosi ja sen näkyvyyden nykytila ja mitkä ovat ne toimenpitenpiteet, joilla sivustoa voisi kehittää. Analyysi ei sido sinua mihinkään. Käymme analyysin kanssasi läpi 30min etäpalaverissa, minkä jälkeen lähetämme analyysin sähköpostiisi. Analyysi ei sido sivua mihinkään.

Miten remarketing toimii?

Aloittaaksesi sinun tulee lisätä verkkosivustollesi seurantakoodi, esimerkiksi Facebook Pixeli tai Google-tag. Nämä seurantakoodit ovat kävijöille näkymätön pätkä koodia, joka ohjaa mainosjärjestelmää ja tallentaa sivustolla vierailevien henkilöiden evästeet (sis.link), mikäli he ovat hyväksyneet sivustosi evästekäytännöt. Näiden evästeiden avulla voit luoda mainoskampanjan, joka kohdistaa mainokset pelkästään jo sivustollasi vieraille henkilöille.

Eniten käytetyt uudelleenmarkkinoinnin mainosjärjestelmät

Google Ads

Google Adsin uudelleenmarkkinoinnissa verkkosivustolle lisätään Googlen remarketing tag, joka mahdollistaa valittujen sivujen kävijöiden toiminnan seuraamisen pintapuolisesti. Googlen laajan alustatarjonnan ansiosta mainoksia voidaan näyttää kohdistetusti mm. Googlen hakutuloksissa, Display-verkostoissa ja Youtubessa.

Facebook

Facebookin uudelleenmarkkinointi puolestaan kohdistaa mainontaa Facebookissa ja Instagramissa sekä joissain Facebookin kanssa yhteistyössä toimivissa mobiilisovelluksissa. Facebookin etuna toimii sen omat mainoskohdennukset, jotka auttavat saamaan mainonnasta entistäkin kohdennetumpaa. Facebookin uudelleenmarkkinointia varten tarvitset alustalta Facebook-pikselikoodin, joka lisätään verkkosivustollesi. 

Tyypillisiä kohdistustapoja näillä mainosjärjestelmillä ovat: 

  • Brändikuvaa kehittävät mainokset
  • Potentiaalisia ja vanhoja asiakkaita aktivoivat mainokset
  • Dynaamiset mainokset potentiaalisille asiakkaille, jotka eivät suorittaneet toivottua konversiota. 

Yhteenveto

Remarketing, eli uudelleenmarkkinointi on loistava tapa tavoittaa henkilöt, jotka ovat jo käyneet verkkosivuillasi ja houkutella heidät takaisin sivustollesi. Uudelleenmarkkinointia toteutetaan pääsääntöisesti kahdessa eri mainosjärjestelmässä, jotka ovat Google ads ja Facebook. Näiltä alustoilta saadaan verkkosivuille asetettava uniikki seurantakoodi, jonka avulla markkinointijärjestelmät keräävät dataa verkkosivukävijöiden käyttäytymisestä sivustolla. Vierailijoiden toimintaan perustuen luodaan kohdennettuja mainoskampanjoita, joiden mainokset tulevat näkymään niille relevanteilla verkkosivuilla tai sovelluksissa.

Kiitos kun luit artikkelini. Mikäli kiinnostuit tästä mainontamuodosta, suosittelen varaamaan ajan 45 minuutin mittaiseen ilmaiseen konsultaatioon. Kuullaan pian! 😊

Alina Venermo kuva

Kysy minulta lisää!

Alina Venermo
Yrittäjä, CEO
alina.venermo@folcan.fi
+358 50 357 3684

Lue lisää digimarkkinoinnista Folcanin blogista