Sosiaalisen median trendit 2022

Sosiaalisen median trendit 2022 – Mitä sinun tulisi tietää?

Sosiaalisen median kehitys etenee huikeaa tahtia, minkä vuoksi meidän on adaptoiduttava ja kehitettävä omaa toimintaamme ja strategiaamme somessa. Lisäksi käyttäytyminen eri sosiaalisen median alustoilla on muuttunut, yrityksille ja kuluttajille on lisätty paljon uusia ominaisuuksia, algoritmit ovat kehittyneet, sosiaalisen median kautta tehtävät verkko-ostokset ovat lisääntyneet ja trendit muuttuvat nopeaan tahtiin.  

Miten sitten pysyä mukana tämän päivän sosiaalisessa mediassa? Tässä blogikirjoituksessa käymme läpi, mitä tulee odottaa vuoden 2022 sosiaaliselta medialta.

Lue alta sosiaalisen median trendit 2022 ja päivitä yrityksesi somestrategia jo tänään!

1. Videot dominoivat sosiaalista mediaa vuonna 2022

Videot ovat eri sisältöjen muodoista sitouttavimpia ja ne tulevat dominoimaan sosiaalista mediaa yhä enemmän. Siksi videosisällöt ovat ehdoton ykkönen vuoden 2022 sosiaalisen median trendinä.  

Videot ovat eri sisältöjen muodoista sitouttavimpia ja ne tulevat dominoimaan sosiaalista mediaa. 
Oli kyseessä sitten lyhyempiä videosisältöjä kuten suosituimmat TikTokissa ja Instagramin Reelseissä tai pitempiä videosisältöjä Youtubessa, ne ovat sosiaalisen median tulevaisuuden toimivimmat sisällöt.  

Ciscon tekemän tutkimuksen mukaan vuonna 2022, 82% kaikista verkon sisällöistä tulee olemaan videosisältöjä. Tämä osoittaa selkeästi, kuinka tärkeää on alkaa tuottamaan videosisältöjä pysyäkseen sosiaalisessa mediassa tehokkaasti mukana. 

Jos et vielä tuota videoita, niin nyt on korkea aika sisällyttää ne sisältöstrategioihin, sillä tulevaisuudessa sinulla voi olla haasteellisempaa hypätä mukaan. 

2. Pystysuorat videot ovat täällä jäädäkseen!

Jos pidät videosisältöjen tekemisestä, tämä on sinun kulta-aikaasi. Jos et, ei hätää. Opit varmasti nopeasti nykypäivän sisällöntuottajien työkalujen ansiosta. Instagram-reelsien ja TikTokin johdosta lyhyiden ja pystysuorien videoiden suosio on kasvanut räjähdysmäisesti. Eikä mikään ihme, sillä tämä videomuoto sopii parhaiten mobiilille, se on viihdyttävää, nopeasti ja helposti kulutettavaa sekä sen mahdollisuudet ovat huomattavan laajat.

Sisällöntuottajille tämä on ilouutinen, sillä dominoivat sosiaalisen median alustat, TikTok ja Instagram tarjoavat laajan skaalan työkaluja, kuten filttereitä, tekstityökaluja, grafiikkaa, ääntä ja editointimahdollisuuksia. Ja koska videot ovat tyypillisesti lyhyitä, niiden toteuttamiseen ei tarvitse käyttää tolkuttoman paljon aikaa. Tekemällä oppii ja videosisältöjen toteuttaminen nopeutuu. 

Tässä vauhdikkaassa ajassa sisältöjen nopea kuluttaminen, viihdyttävyys ja laatu ovat avaintekijöitä, joten pidä huoli, että sisältösi vastaavat mm. seuraavia ominaisuuksia: 

Videosisältösi ovat…  

  • Lyhyitä eli 5–60 sekunnin välillä. 
    Viihdyttäviä, opettavaisia tai muulla tavoin yleisöllesi arvoa tuovia.
  • Selkeitä ja laadukkaita 
    Soveltuvat käyttämällesi alustalle 
  • Sisältävät ääntä 
  • Sisältävät tekstitykset (n. 430 miljoonaa henkilöä ovat kuuroja tai heillä on haasteita kuulemisen kanssa. Lisäksi videoita katsotaan usein ilman ääniä.)
  • Jos toimit sisällöntuottajana yritystilin sijaan (Instagram / TikTok), käytä trendikkäitä ääniä ja musiikkeja. Yritystileillä vastaan asettuu tekijänoikeuteen liittyvät estot, joita tulee noudattaa.  
    Yritystileillä Instagramissa ja TikTokissa voit käyttää ääntä ja musiikkia, joita tarjotaan nimenomaan yrityksille.

    Jos et tiedä, mitä voit käyttää, suosittelen hyödyntämään Instagramin ja TikTokin tarjoamia äänikirjastoja, sillä näillä alustoilla yritystiliä käyttäessä et pääse hyödyntämään tekijänoikeussuojan alla olevaa ääntä 

Vinkki 1: Jos et halua itse esiintyä videoissa, kokeile hyödyntää sisällöntuotantoon tarkoitettuja palveluja, kuten Canva tai Videoleap. Yhdistele tekstiä, grafiikkaa, videoita ja ääntä. Lisäksi voit kokeilla hyödyntää olemassa olevaa sisältöä, joita muut käyttäjät ovat toteuttaneet remiksaamalla niitä. Kohdassa ’’User Generated Content’’ löytyy lisää asiasta.

Vinkki 2: Tutki, millaista sisältöä kilpailijasi toteuttavat TikTokissa ja Instagram-Reelsien puolella. Nappaa suosituimmat talteen ja pohdi, miten voisit implementoida näitä omaan sisällöntuottamiseen. Kokeile etsiä alallesi sopivia #hashtageja näiden alustojen hakutyökaluista ja muista myös seurata niitä, niin sinulta ei mene ohi parhaat sisällöt näissä aiheissa.

3. Meemejä ja lisää meemejä!

Kun puhutaan suositusta, nopeasti kahmittavasta, sitouttavasta ja viihdyttävästä sisällöistä ei voida kieltää, etteikö meemit vastaa kaikkia näitä ominaisuuksia.

Meemit ovat loistava tapa sisällöntuottajille ja yrityksille luoda yhteyksiä yleisönsä kanssa ja liittyä mukaan trendaaviin keskusteluihin. Mitä trendaavampi ja ajankohtaisempi aihe, sitä laajempaa näkyvyyttä meemisisällötkin saavat. Meemejä voi toteuttaa sekä kuvana, grafiikkana ja videoina.

Voisin väittää, että kaikilta aloilta ja työtehtävistä voi saada viihdyttäviä meemejä! Työpäivääsi varmasti liittyy joitakin hetkiä, joista voisi jonkinlaista huumoria repäistä.

Pohdi hetki työtäsi ja esimerkiksi asiakkaitasi tai vastoinkäymisiä, joista olet selvinnyt kunniakkaasti.

Olisiko näissä jotakin hetkiä, jotka voisivat viihdyttää ulkopuolista? Mieleesi juolahdettua se hetki, jolloin jotakin edellä mainittua on tapahtunut, kiteytä tapahtuma sanoin ja aloita se mielessäsi sanalla ’’Kun..’’. Lisää mukaan tilannetta vastaava kuva, video tai animaatio. Meemejä voi toteuttaa monella eri tapaa, tyyli on vapaa ja mielikuvitus rajana. 

Vinkki: Toteuta meemejä pystysuorana videona ja julkaise TikTokissa ja Instagramissa!

Esimerkki sosiaalisen median markkinointiin soveltuvasta meemistä. 

Ohessa vielä muutama vinkki meemien toteuttamiseen:

  1. Pidä meemisisältösi relevanttina yleisöllesi. Muista myös ajoitus. 
    Parhaiten toimivat meemit ovat samaistuttavia, kohdeyleisölle sopivia ja ajankohtaisia. Jos yrityksesi palvelee kuluttajia, mahdollisuutesi ovat lähes rajattomat.

  2. Sisällytä meemiisi tunnistettavia ominaisuuksia 
    Meemit saavat pohjansa usein pop-kulttuurista, joten on tärkeää, että meemisi sisältää esimerkiksi jonkun tunnistettavan hahmon, kuten yllä olevassa kuvassa oleva Willy Wonka.

  3. Pidä meemisi siistinä – ei törkypuheita 
    Otsikko varmasti puhuu puolestaan, mutta pidä huoli siitä, että meemisi sisältö on tahdikasta. Älä siis törkyile (liikaa) tai laita muita huonoon valoon huumoriarvon toivossa. Kaikkia ei voi miellyttää ja se on normaalia, mutta muita loukkaamalla saat yrityksesi maineen nopeasti huonoon valoon.  

  4. Jos markkinoit yritystäsi meemien avulla, tee se sulavasti 
    Meemien päätavoitteena on päästä viraaliksi ja jos meemisi sisältää isosti yrityksesi logoa, nimeä tai muuta suoraa markkinointia tuotteistasi ja palveluistasi, se tuskin saa tulta allensa. Voit lisätä meemiisi pienen maininnan esim. yrityksesi verkkosivuosoitteen tai nimen esimerkiksi julkaisun tekstiin tai sisällön alareunaan. 
     
    Extra: Jos haluat herätellä meemitaitojasi ja etsiä inspiraatiota, kokeile meemigeneraattoria!

4. Enemmän keskustelua, vähemmän promoa (Conversational marketing)

Vallitseva maailmantilanne on tuonut yrityksille tarpeen olla yhteydessä kuluttajien kanssa sosiaalisen median eturintamalla, sillä nykyään ei riitä, että markkinoidaan tuotteita ja palveluita aikaisemmin totutuilla tavoilla. Tämän sijaan yritysten tulisi luoda yhteyksiä ja luottamusta yleisöönsä keskustelemalla heidän kanssaan vieläkin henkilökohtaisemmin. Jo tämän kuluneen vuoden aikana on huomattu, että markkinointi, joka sisältää inhimillisempää sisältöä, toimii tehokkaammin.

Tämä yksinkertaisesti toimii siksi, koska kuluttajat pystyvät samaistumaan sisältöön paremmin.  
Kuluttajat ovat sosiaalisesti tietoisempia nykypäivänä ja täten he eivät niele vastaan tulevaa markkinointia helposti. Isona tekijänä tähän myös vaikuttaa valtaisa informaatiotulva, etenkin yrityksiltä tuleva markkinointi, joka turruttaa. 

Conversational marketing sosiaalisessa mediassa tähtää yksittäisten henkilöiden henkilökohtaisempaan vuorovaikutukseen mm. yksityisviestien, puheluiden ja videopuheluiden välityksellä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että yritysten tulisi olla jatkuvasti yksityisviesteissä itse, vaan tähän alustavana apuna löytyy esimerkiksi chatbotit. Päätavoitteena on luoda suhteita ja luottamusta yleisön kanssa henkilökohtaisemman vuorovaikutuksen avulla. Teknologian kehittyessä, chatbottien tekoäly tulee tukemaan tätä kyseistä markkinointimuotoa vieläkin tehokkaammin vuonna 2021. 

Vinkki: Kokeile tätä sosiaalisen median trendiä vuonna 2022, laittamalla Instagramissa uusille seuraajillesi viesti, jossa kiität heitä seuraamisesta ja kerrot tarkemmin yrityksestäsi ja ajankohtaisista palveluista ja tuotteista. 

Voit myös luoda pikavastauksia Instagramin Direct Messageen, mikä helpottaa viestimistä huomattavasti.

5. TikTok jatkaa kasvuaan – yrityksille uusia mahdollisuuksia

Tiktokilla on jo yli miljardi kuukausittain aktiivista käyttäjää ja yli 2,6 miljardia sovelluslatausta 150:ssä eri maassa! Tällaisten lukujen äärellä voidaan todeta, että tällä sosiaalisen median alustalla on tarjolla huikeita mahdollisuuksia yrityksille.

Etenkin nyt, kun TikTok on avannut mainosalustansa laajemmin käyttöön, yritykset voivat tavoittaa laajaa yleisöä tehokkaasti. 

TikTokille ominainen sisältö on lyhytkestoista, matalammalla kynnyksellä toteutettavaa ja viihdyttävää sisältöä, joka antaa yrityksille mahdollisuuden luoda videoita lennosta puhelimella. Sisältöjä voidaan myös remiksata eli esimerkiksi käyttää muiden käyttäjien tekemien videoiden ääniä ja soveltaa niitä omissa videoissaan. Näitä sisältöjä voidaan myös mainostaa muutamalla napautuksella. Tämä tuo yrityksille mahdollisuuden toteuttaa kasuaalisempaa ja kokeilevampaa sisältöä. 

Ennen kuin julkaiset TikTokiin sisältöä, suosittelen koluamaan alustaa läpi pitäen silmällä, millainen kulttuuri alustalla vallitsee ja mitkä sisällöt menestyvät. Voit etsiä alustan hakukoneesta #hastageja, jotka vastaavat alaasi. Samalla näet, millaista sisältöä kilpailijasi toteuttaa.
 
Huomioitavaa on se, että TikTokiin ei kannata luoda perinteisiä mainosvideoita, jotka suorasti markkinoivat yrityksesi tuotteita ja palveluita, vaan markkinointi kannattaa toteuttaa viihdyttävästi ja alustalle ominaisilla tavoilla. Katso tästä, millaista sisältöä Duolingo, kielitaitoja opettava palvelu toteuttaa TikTokiin.  

6. Sosiaalisesti tietoinen markkinointi

Yksi vaikuttavimmista sosiaalisen median 2022 trendeistä on ehdottomasti sosiaalisesti tietoinen markkinointi. Tämän päivän sukupolvet ovat yhä enemmän tietoisia brändeistä, politiikasta ja yhteisöistä kokonaisuudessaan. Hyvänä esimerkkinä toimii #blacklivesmatter. Jonka arvoja vastaan eräs vaikuttaja toimi. Tähän vastaiskuna sosiaalisessa mediassa kuluttajat vaativat massoittain brändejä lopettamaan yhteistyöt tämän kyseisen vaikuttajan kanssa. Mikäli näin ei toteutuisi, voit vaan kuvitella millaisen vastaanoton nämä kyseiset brändit saisivat. 

Nykypäivän sosiaalisen median kuluttajille arvot kuten koulutus, mielenterveys, talous, ja tasa-arvo ovat erittäin tärkeitä ja sosiaalinen media antaakin loistavan mahdollisuuden tuoda heidän äänensä esille. On siis hyvä miettiä oman yrityksen arvoja ja ottaa kantaa yrityksen arvojen mukaisella tavalla. 

Yritykset, jotka ottavat kantaa mm. edellä mainittuihin teemoihin, saavat yleisöltä suurta luottamusta ja kannatusta. Tämä lisää tietoisuutta näistä tärkeistä teemoistja samalla edistää liiketoimintaa.

Huomioitavaa tässä on se, että yritysten tulisi myös oikeasti toimia niiden arvojen mukaisesti, johon otetaan kantaa. Pinnallisuus näissä teemoissa ja arvojen hyväksikäyttö markkinoinnissa huomataan hyvinkin nopeasti.

7. Nostalginen markkinointi

Kuinka monta kertaa olet aloittanut lauseesi ‘’Ennen koronaa…’’ tai, ‘’Kun korona alkoi…’’ lähiaikoina?

Nostalgia jopa niin pieneltä aikaväliltä, kun viime vuoden alkutaipaleilta on iso juttu juuri nyt. Kuluttajien nostalgiaan vetoaminen on tehokasta, sillä jos sen toteuttaa oikein, se muistuttaa hei tunteista ajoilta, jotka ovat heille olleet tärkeitä tai merkittäviä tavalla tai toisella.

Nostalginen markkinointi ei ole niinkään uusi juttu, sillä se oli suosittua vuoden 1920 lamassa ja myöhäisen 2000- luvun suuressa taantumassa ja tulee olemaan ajankohtaista myös sosiaalisen median trendeissä vuonna 2022. On myös suotavaa muistuttaa yhteisöjä siitä, miten arvokasta ja jopa itsestään selvää maailmamme oli aikaa ennen vallitsevaa poikkeustilannetta.

Nostalgiamarkkinoinnin avulla voidaan luoda hauskoja kampanjoita, jotka viittaavat ‘’vanhoihin hyviin aikoihin’’. Positiivisena ja toiveikkaana pysyminen on paras keino selvitä tässä pandemiassa, joten nostalgiamarkkinointi iskee tähän ja lujaa.  

Kun ensimmäiset sosiaaliset- ja matkustusrajoitukset tulivat voimaan, hakusanan ‘’nostalgia’’ maininnat sosiaalisessa mediassa nousivat 13 miljoonasta maininnasta 24,4 miljoonaan. Ihmiset haluavat muistella ‘’vanhoja hyviä aikoja’’, sillä positiiviset muistot menneisyydestä nähtävästi auttavat ihmisiä selviytymään heidän kohtaamien nykyisten vaikeuksien kanssa. Nostalgiamarkkinointi voi kohdistua esimerkiksi aikaa ennen koronaa tai johonkin muuhun aikahaarukkaan, joka vastaa kohderyhmäsi nostalgista aikaa. 

Kun toteutat tätä sosiaalisen median trendiä vuonna 2022: Huomioi kohderyhmäsi demografiset tiedot ja määritä jokainen yleisösi esim. kymmenen vuoden ikähaarukalla, sisältäen vähintään sukupuolen ja sijainnin. Tutki näiden ikähaarukoiden potentiaalisia nostalgisia aikoja sekä muita relevantteja tekijöitä, jotta nostalgiamarkkinointi olisi mahdollisimman tarkkaa ja tehokasta.

Vinkki: Voit ladata alta ilmaisen sosiaalisen median strategia -pohjan.

8. Sosiaalisen median julkaisut valuuttana

Oletko koskaan pohtinut syvemmin sosiaalisen median julkaisuja valuutan muodossa? Voisiko asiakkaasi maksaa tuotteista julkaisujen muodossa? Joissain tapauksissa, kyllä.
 
Tämä sosiaalisen median trendi vuonna 2022 tulee olemaan mielenkiintoinen valuutan muoto, jota yritykset, kuten Milkupontario  ja Bun Burgers ovat hyödyntäneet onnistuneesti. 
 
Käytännössä edellä mainitut yritykset ovat tarjonneet sosiaalisen median julkaisuja vastaan rajallisesti saatavissa olevia tuotteita. Julkaisujen myötä, bränditietoisuus on kasvanut, tuotteita on myyty loppuun ja he ovat säästäneet aikaa ja vaivaa sisällöntuotannossa ja markkinoinnissa.

Kyseinen trendi on vasta aluillaan ja sen suosio todennäköisesti tulee kasvamaan.

9. Uudet markkinaraot valloittavat

Tiedätkö, missä yleisösi viettää aikaa? Facebook ja Instagram ovat jo pitkään hallinneet sosiaalista mediaa suurimpina ja suosituimpina alustoina. Kuitenkin viime vuosina useita muita sosiaalisen median kanavia on noussut suosituimpien kanavien joukkoon saatuaan merkittävää suosiota käyttäjien keskuudessa. 

Yhtenä isoimpana esimerkkinä on TikTok, joka perustettiin vuonna 2016, sai heti suosiota nuorten keskuudessa. B2B-yritykset puolestaan toimivat pääsääntöisesti edelleen LinkedInissä ja peliyhteisö parveilee Twitchissä.

On olemassa myös useita vaihtoehtoisia sosiaalisen median alustoja, jotka ovat kasvattaneet suosiotaan ja tekevät niin edelleen vuonna 2022.

Ohessa suosituimpia sosiaalisen median alustoja käyttäjien tai rekisteröityjen tilien lukumäärän perusteella. Tunnistatko kaikki?

statistic_id272014_global-social-networks-ranked-by-number-of-users-2021

Pyydä ilmainen arvio sosiaalisen median nykytilasta

Lähetämme sinulle analyysin sähköpostiin.

Lataa myös sosiaalisen median strategiapohja ilmaiseksi alta.

10. Sosiaalinen myynti tulee laajeneemaan lisää

Alustat kuten Instagram, Pinterest ja Facebook ovat pitkään olleet yritysten myyntikanavina, muttei koskaan näin suorasti. Sosiaalisesta kaupankäynnistä on tullut vakituinen tulonlähde etenkin B2C yrityksille ja tämä trendi jatkaa kulkuaan läpi vuoden 2022. Nyt myös TikTokilla on oma kauppa-alusta.

Sosiaalinen kaupankäynti on laajentumassa kovaa vauhtia valtavirtaiseksi jälleenmyyntikanavaksi verkkokauppojen kylkeen. Kuluttajat voivat selailla tuotekatalogeja esimerkiksi Instagramin ‘’kauppa’’-osiossa tai napauttaa uutisvirrassaan kuvissa esiintyviä tuotteita ja siirtyä sitä kautta yritysten tuotesivuille viimeistelemään ostonsa. Yritykset, etenkin markkinoijat tulevat käyttämään näitä hyödykseen ja sisällyttämään ne strategioihinsa.

Tällä hetkellä Instagram suosii fyysisten tuotteiden myyntiä, mutta tulevaisuudessa digitaalisten tuotteiden suora myynti voi olla mahdollista. 

Instagram vinkki: Kuinka aktivoin Instagram kauppani? (vahvistettu yritystili): 

  1. Siirry profiiliisi ja napauta asetukset. 
  2. Napauta liiketoiminta. 
  3. Napauta shoppailu. Huomautus: napautettava shoppailu-vaihtoehto on saatavilla vain tileille, jotka ovat saaneet hyväksynnän ostokset Instagramissa -ominaisuudelle. Lue lisää täältä.
  4. Valitse jatka. 
  5. Valitse ammattilaistiliisi yhdistettävä tuoteluettelo. 
  6. Napauta valmis 

11. Instagram tarrat toimivat edelleen sitouttamisen keinona

Tälle sosiaalisen median trendille on hyvä syy, sillä tarrojen hyödyntäminen on erinomainen tapa sitouttaa yleisöäsi ja luoda keskustelua heidän kanssaan. Instagramin algoritmit myös suosivat tarrojen käyttöä. Mitä useampi napauttaa tarrojasi, sitä laajempaa näkyvyyttä tilisi saa.

Tarrat kuten sijainti, maininnat ja hashtagit ovat olleet suosittuja jonkin aikaa jo, mutta viimeisen vuoden aikana Instagram on lisännyt uusia tarroja. Tällaisia ovat mm. linkki -tarra, joka mahdollistaa suoraan verkkosivuille siirtymisen yhdellä napautuksella sekä jaa omasi –tarra, jolla voidaan luoda jokin aihe, jota muut käyttäjät voivat hyödyntää ja jakaa omissa Instagram-tarinoissaan. 

Toisia suhteellisen uusia ja hyödyllisiä tarroja ovat lähtölaskenta -tarra, jolla voidaan esittää ja muistuttaa jonkin tapahtuman alkamista, viestittele minulle -tarra, jota painamalla tarinan vierailijalle avautuu keskusteluikkuna tarinan luojan kanssa ja tue pienyritystä, mikä mahdollistaa muiden osoittaa arvostusta ja näkyvyyttä haluamalleen yritykselle.  

’’Tue pienyritystä’’ tarra mahdollistaa myös loistavan tavan tehdä yhteistyötä alan muiden toimijoiden ja yleisösi kanssa.  

12. Sosiaalinen pelaaminen

Vaihtelevien rajoitusten tullessa voimaan, videopelit ovat olleet iso apu monelle harhauttaakseen ikäviä ajatuksia maailman tilanteesta. Videopeleihin liittyvien ryhmien jäsenmäärät ovat kasvaneet huikeaa tahtia, kun pelaaminen on lisääntynyt. Näissä ryhmissä ihmiset pääsevät sosialisoitumaan ja löytämään kavereita, joiden kanssa pelata. 

Koska kotiin linnoittautuminen vallitsevassa tilanteessa on jäänyt monelle tavaksi, kuluttajat viettävät huomattavasti enemmän aikaa virtuaalisissa maailmoissa. Tämä johtaa siihen, että yritysten tulisi sisällyttää markkinointistrategiaansa keinoja, joilla he voivat tavoittaa kuluttajia näistä virtuaalimaailmoista ja niiden ympärillä toimivista ryhmistä sosiaalisissa medioissa.

Harkitse lisätä markkinointistrategiaasi esim. Facebookin peliryhmissä toimiminen, suosituiden pelaajien ottaminen mukaan vaikuttajamarkkinointiin tai heittäydy trendiin kunnolla ja ala striimata pelejä yrityksesi nimellä.  

Tähän suurena apuna on sosiaalinen kuunteleminen: Pyri ymmärtämään mikä saa pelaajayleisön aktivoitumaan ja luo sisältöä, joka on suunniteltu juuri heille.

Vinkki: Löydät suuren suosion saaneita pelaajia esimerkiksi Twitchistä, Facebook Gamingistä tai Youtubesta.

Ekstrana: Mainitsemisen arvoinen asia on virtuaalitodellisuudessa yrityksesi tuotteiden tai palveluiden luominen. Eli kaikessa yksinkertaisuudessaan: Monet yritykset tekevät yhteistyötä eri pelien tai sovellusten kanssa viemällä heidän fyysisiä tuotteitaan pikselimuodossa peleihin, joita pelaajat voivat hyödyntää. 

Tämä lisää yrityksesi tietoisuutta lähes käsinkosketeltavin tavoin, samalla tuoden kuluttajat yhä lähemmäksi yritystäsi lisäten keskustelua. Esimerkiksi Snapchattiin voidaan viedä erilaisia asusteita ja vaatteita, joita käyttäjät voivat lisätä heidän hahmoillensa. Mm. Polo Ralph Lauren ja Adidas tekee näin. 

Lähde: ar.rocks

13. Käyttäjien tuottamien sisältöjen miksaaminen - User Generated Content

UGC (User Generated Content) on sosiaalisen median käyttäjien tuottamaa sisältöä, joita brändit jakavat näyttääkseen yleisöllensä, miten asiakkaat käyttävät tai kokevat heidän tuotteitaan tai palveluitaan. 

Esimerkki: Instagramissa kuluttaja jakaa kuvan yrityksesi tuotteesta, tägää yrityksesi kuvaan, minkä jälkeen jaat sen yrityksesi Instagram-tarinaan tai feediin.

Kuluttajat näyttäisivät myös hyödyntävän käyttäjien luomaa sisältöä, etenkin yritysten tai julkisuudessa esiintyvien henkilöiden julkaisuja muokkaamalla niitä omien ideoiden ja tarkoitusten mukaisesti, usein viihdyttävin tavoin.

Yksi avaintekijä UGC:n  onnistuneeseen miksaamiseen on tarjota sosiaalisessa mediassa kuluttajille oikeat välineet – Esimerkiksi erilaisia graafisia tai videomuotoisia pohjia, joita kuluttajat voivat muokata itsellensä sopivaksi ja jakaa niitä omassa sosiaalisessa mediassaan. Tämä voi olla esimerkiksi jonkinlainen pelattava sisältö, ‘’Caption this’’ -tyyppinen meemi tai tunnetuimpina esimerkkeinä Tiktokissa ja Instagramin Reelsissä kiertävät lyhyet videot. Tässäkin tapauksessa tuttu lause ‘’Vain mielikuvitus on rajana’’ pätee vahvasti. 

Parhaimmillaan yritykset voivat saavuttaa hyviä tuloksia orgaanisen näkyvyyden kannalta, mutta kuitenkin on hyvä muistaa, että tällaista sisältöä kuluttajat voivat myös väärinkäyttää tavoilla, jotka eivät istu brändin arvoihin. Eli jos toteutat tätä markkinointimuotoa, pohdi harkiten voiko sitä käyttää jotenkin brändiäsi vastaan.

14. Lisätty todellisuus tarinoissa

Monet yritykset ovat hyödyntäneet lisätyn todellisuuden tuomia mahdollisuuksia näkyvyyden ja sitouttamisen edistämiseksi etenkin Instagramissa. Yritykset luovat filttereitä, jotka lisäävät kuvaan tai videoon vuorovaikutteisia 3D- ominaisuuksia tai muita visuaalisia efektejä. 

Yritykset voivat luoda AR-filttereitä ja ladata niitä Instagramiin, Snapchattiin sekä laajempiin julkisiin kirjastoihin.  

Instagramia käyttää yli 500 miljoonaa ihmistä, joten tämä jos jokin on erinomainen mahdollisuus laajentaa näkyvyyttä, sillä kun näitä sisältöjä jaetaan Instagramiin, kuvan tai videon yläpuolelle tulee näkyviin kyseisen filtterin tekijän nimi. Tätä kautta käyttäjät voivat luoda ja jakaa omia kuvia ja videoita käyttäen näitä filttereitä.  

Vinkki: Luo omia AR filttereitä Facebookin AR Spark Studiosilla.

Yhteenveto - Sosiaalisen median trendit 2022

Sosiaalisen median trendit muuttuvat jatkuvasti nopeaan tahtiin ja on selkeää, että vallitseva maailmantilanne on vaikuttanut ja tulee vaikuttaa edelleen dramaattisesti kuluttajien käyttäytymiseen sosiaalisessa mediassa. Heillä on käsissään huomattavasti enemmän aikaa ja ovat täten aktiivisempia ja tietoisempia sosiaalisessa mediassa kuin koskaan.


Jos mietit itsesi kohdalla sosiaalisessa mediassa tapahtuvan markkinoinnin tiedostamisen: Kuinka nopeasti tiedostat mainoksen? Entä kuinka nopeasti ohitat sen? Kuluttajat tunnistavat nykyään perinteiset mainosmuodot todella nopeasti sosiaalisessa mediassa jopa alitajuisesti ja heidän huomionsa saaminen on yhä haastavampaa. Tästä syystä on kriittistä erottautua massasta, seurata trendejä ja muokata markkinointistrategiaa myös näiden pohjalta.


Olet ehkä huomannut, että aikaisemmin hyväksi todetut markkinointimenetelmän eivät toimi samalla tavalla kuin ennen, joten yritysten tulee mukautua vieläkin tehokkaammin vastaamaan eri alustojen kulttuureja ja toimintatapoja, kuluttajien arvomaailmoita ja hyödyntämään vallitsevia sosiaalisen median trendejä vuonna 2022.

Tässä artikkelissa on tullut laajemmin esille videosisällöt, etenkin pystysuorat videot, jotka sopivat parhaiten TikTokiin ja Instagram-Reelseihin, sillä niiden suosio on kasvanut räjähdysmäisesti, ja ne tulevat pysymään sosiaalisen median trendien mukana läpi vuosien. Nyt jos koskaan on aika harjoitella vastaavien sisältöjen toteuttamista eli hyppää rohkeasti mukaan, kokeile erilaisia tekniikoita, trendejä ja pidä hauskaa!

Kiitos kun luit Sosiaalisen median trendit 2022 –artikkelini. 

Haluaisitko tietää lisää jostain tietystä aiheesta tai unohtuiko tästä jokin sinua mietityttävä aihe? Laita viestiä meille, niin otamme sen huomioon!

Iloa somettamiseen! 

Terkuin Salomon Folcanilta.

Alina Venermo kuva

Kysy minulta lisää!

Alina Venermo
Yrittäjä, CEO
alina.venermo@folcan.fi
+358 50 357 3684

Lue lisää digimarkkinoinnista Folcanin blogista

Tietokonen-valkoinen-tausta-hakukoneelle-muistiinpanot

Mitä hakukoneoptimointi eli SEO on?

Mitä on hakukoneoptimointi? Hakukoneoptimointi eli SEO (Search Engine Optimization) on prosessi, jonka päämääränä on tuoda verkkosivustollesi lisää kävijöitä hakukoneista (Googlesta pääosin) ja konvertoida heidät ostaviksi asiakkaiksi ilman, että

Lue lisää »

Kiitos! Voit ladata pohjan alta.

Haluaisitko tietää, mikä on Instagram- ja Facebook-tilisi nykytila? Voit myös tilata ilmaisen sosiaalisen median nykytilan analyysin täältä.

Sosiaalisen median strategiapohja

Paranna somen tuloksellisuutta

Sosiaalisen median strategiapohjan avulla luot somesuunnitelman, jonka avulla säästät aikaa, rahaa ja tekemisesi on tuloksellisempaa.