Ensin voisi ajatella, että mainoksen laadulla tarkoitetaan mainoksen visuaalista ilmettä ja tekstisisältöä. Se on toki yksi osa-alue, mutta mainoksen laatuun ja sen myötä klikkihintaan vaikuttaa moni muukin asia.
Yksi laatuun vaikuttavista tekijöistä liittyy kohderyhmän ja mainoksen sisällön kohtaamiseen. Varastaako mainos kohderyhmän huomion ja saako se valittuun kohderyhmään kuuluvan käyttäjän klikkaamaan mainosta? Hakusanamainosta tehdessä mainostajan tulee miettiä, vastaako valituille hakusanoille tehty mainos haun tehneen henkilön tarpeeseen. Sosiaalisessa mediassa mainostavan tulee miettiä, että kuinka pysäyttää feediä selaava nykysomettaja mainoksen äärelle.
Mainoksen laatuun vaikuttaa myös klikkauksen jälkeen tapahtuva toiminta eli laskeutumissivun toimivuus. Vastaako laskeutumissivu mainoksen viestiä? Löytääkö mainosta klikannut ihminen ratkaisun etsimäänsä? Laskeutumissivukokemukseen vaikuttaa lisäksi käytettävyys, yleinen visuaalisuus sekä nopeus.
Miksi siis sinunkin tulisi ottaa huomioon nämä pari seikkaa mainosta tehdessä? Mitä laadukkaampi mainos on, sitä enemmän se näkyy valitulle kohderyhmällä. Mitä enemmän näyt, sitä paremmin pärjäät kilpailussa muita mainostajia vastaan. Lisäksi mainoksen laatu on yksi tärkeimmistä kriteereistä määrittämässä, paljonko sinä mainostajana maksat kustakin klikkauksesta. Toinen tärkeä määrittävä tekijä on kilpailutilanne ja kilpailijoiden hintatarjoukset.