
Mitä on A/B-testaus?
A/B-testaus on kahden eri version testaamista keskenään jollain mitattavalla tavalla. Testauksen tavoitteena on selvittää, kumpi versioista toimii paremmin. Kerätyn datan perusteella voidaan tehdä perusteltu valinta versioiden
Verkkokauppa-alustoja on tänä päivänä valittavana enemmän kuin koskaan aikaisemmin, eikä ihme, että oikeanlaisen alustan valitseminen saattaa tuottaa päänvaivaa. Tässä blogissa esittelemme Suomen suosituimmat verkkokauppa-alustat ja opastamme sinut löytämään juuri sinun yrityksesi tarpeisiin sopivan alustan.
Verkkokaupan tekniset ominaisuudet ja toiminnallisuudet ovat ottaneet huiman harppauksen eteenpäin viimeisten kymmenen vuoden aikana. Enää keskinkertainen ohjelmisto ei riitä, vaan kauppaa ja tulosta tehdäkseen yrityksellä tulee olla käytössään nykyaikainen, monipuolinen ja hakukoneystävällinen verkkokauppa-alusta. Alustan on tärkeää olla myös responsiivinen eli sen on toimittava moitteetta mobiililaitteilla.
Suosituimmat verkkokauppa-alustat on kartoitettu tutkimuksella vuosittain. Paytrail julkaisi kesällä 2021 uusimman tutkimuksensa Suomen suosituimmista verkkokauppa-alustoista. Kyselyyn osallistui 845 suomalaista verkkokauppaa, ja edustettuina oli kaiken kokoisia verkkokauppoja pienistä suuriin. Tutkimukseen osallistuneilta kysyttiin käytössä olevan alustan lisäksi, ovatko he tyytyväisiä käytössään olevaan alustaan vai harkitsevatko sen vaihtamista.
Suomen suosituimmat verkkokauppa-alustat 2021:
Verkkokauppa-alustojen kuuden kärki on pysynyt melko samana viime vuodesta. Listan kärjessä komeilevat WooCommerce, ePages/Vilkas, Shopify ja MyCashflow. ePages/Vilkas on kirinyt edellisvuoden sijalta 6. sijalle 2. Sen sijaan Magento on pudonnut top 5-listalta sijalta neljä sijalle 6.
Vaikka tietyt verkko-kauppa-alustat ovat säilyttäneet tutkimuksissa suosionsa vuodesta toiseen, ei alustaa voi kuitenkaan valita sen perusteella, mikä toimii muilla. Todennäköisesti suurella kansainvälisellä yrityksellä on aivan erilaiset tarpeet ja tavoitteet kuin pienellä kotimaisiin markkinoihin keskittyvällä verkkokaupalla. Suosituin verkkokauppa-alusta ei välttämättä ole paras valinta omalle yrityksellesi. Toimivinta alustaa omalle yritykselle valitessa kannattaa tehdä pohjatyö kunnolla, ja selvittää, minkälainen alusta vastaisi parhaiten juuri sinun yrityksesi yksilöllisiä tarpeita.
Olit sitten perustamassa verkkokauppaa tai tekemässä verkkosivu-uudistusta, on hyvä lähteä liikkeelle tutustumalla erilaisten alustojen ominaisuuksiin ja miettiä, miten ne vastaavat yrityksesi liiketoiminnan tarpeita. Alku voi tuntua hankalalta, sillä vaihtoehtoja on paljon. Pohjatyöhön kannattaa kuitenkin nähdä hieman vaivaa, sillä oikeanlaisen alustan valitseminen on erittäin tärkeää liiketoiminnan tuloksen ja yrityksen kasvun kannalta. Tarkkaan mietityillä, oikeanlaisilla ominaisuuksilla varustetulla ja käytössä hyvin toimivalla, asiakasystävällisellä verkkokauppa-alustalla annat yrityksellesi parhaat eväät menestykseen.
Voit tutustua muiden käyttäjien kokemuksiin lukemalla Paytrailin raportin suosituimmista verkko-kauppa-alustoista. Mikäli tarvitset apua sopivan alustan valitsemiseen, älä epäröi ottaa yhteyttä. Varaa ilmainen konsultaatio, niin autamme sinut alkuun.
Kuten monessa muussakin asiassa, myös verkkokauppa-alustaa valitessa tulee muistaa, että se mikä sopii toiselle, ei välttämättä sovi toiselle. Valinta on tehtävä aina yrityksen omia tarpeita silmällä pitäen. Jotta onnistuisit valitsemaan monista vaihtoehdoista sen juuri oikean, olemme esitelleet alla Paytrailin tutkimuksen suosituimmat verkkokauppa-alustat Suomessa. Tutustu niihin, ja mieti, voisiko joku näistä olla se oikea sinulle.
WooCommerce on suosittu ja monipuolinen verkkokauppa-alusta, joka taipuu monenlaisiin tarpeisiin. WooCommerce on erityisesti palveluja myyvien yritysten suosiossa.
Käyttöä varten tarvitaan WordPress-sivusto. Alustan käyttöönotto tapahtuukin erityisen helposti, mikäli WordPress on jo ennestään tuttu työväline. WooCommerce-verkkokauppa-alusta voidaan integroida myös osaksi muita järjestelmiä. WooCommerce soveltuu monenlaisille yrityksille, ja se on saanut kiitosta erityisesti joustavuutensa ja räätälöitävyytensä ansiosta. Käyttö on ilmaista rajoitetuilla ominaisuuksilla, joten alusta sopii hyvin pieneen budjettiin. Alustan käyttö vaatii jonkin verran teknistä osaamista.
Vilkas on kotimainen verkkokauppa-alusta, ja se on erityisesti pienempien verkkokauppojen suosiossa. Vilkas-alustan valinneet ovat tyytyväisiä erityisesti käytön helppouteen, luotettavuuteen ja hinnoitteluun. Myös kotimaisuutta arvostettiin. Vilkas mainostaa itseään markkinoiden parhaana tee se itse -verkkokauppa-alustana.
Erityisesti suurempien toimijoiden suosiossa oleva Shopify on ketterä ja mukautuvainen verkko-kauppa-alusta. Sen suosio perustuu lukemattomien lisäosien mahdollistamaan muokkautuvuuteen, käytettävyyteen ja erilaisiin toiminnallisuuksiin. Monet Shopifyta käyttävistä yrityksistä tekevät kansainvälistä kauppaa.
Vilkkaan tavoin, MyCashflow on suosiossa erityisesti pienempien toimijoiden keskuudessa, vaikka käytön on koettu olevan toimivaa myös isommissa yrityksissä. Alustassa arvostettiin erityisesti kotimaisuutta, helppokäyttöisyyttä, hinnoittelua sekä suomenkielistä asiakaspalvelua ja sen antamaa tukea. Monet suosittelivat MyCashflow’ta sellaisille yrityksille, joilla ei ole omaa koodausosaamista.
CloverShop on kotimainen verkkokauppa-alusta, joka on kehitetty vastaamaan juuri suomalaisten yritysten tarpeita. CloverShoppia suositellaan käyttöön erityisesti yrityksille, joilla on laaja tuotevalikoima ja tarvitaan paljon erilaisia kieliversioita. Alustan käytössä arvostettiin muun muassa toimivuutta, helppokäyttöisyyttä, monipuolisuutta ja nopeaa suomenkielistä palvelua ongelmatilanteissa.
Kun alkukartoitus, eli tutustuminen erilaisiin vaihtoehtoihin on tehty, olisi hyvä pysähtyä miettimään, mitä verkkokaupalta oikeastaan vaaditaan, ja millaiset ovat tulevaisuuden suunnitelmat sen osalta. On tärkeää perehtyä erilaisten alustojen ominaisuuksiin, ja miettiä, miten niitä voitaisiin hyödyntää. Perusteellisen kartoituksen jälkeen vaihtoehdot kannattaa rajata kahteen vaihtoehtoon, joiden väliltä lopullinen valinta tehdään.
Lopulliseen valintaan vaikuttaa muun muassa se, kuinka paljon tuotteita tai palveluita verkkokaupassasi on myynnissä, budjetti, ja se, onko verkkokauppaa tarkoitus integroida muihin järjestelmiin tulevaisuudessa. Myös palvelujen todelliset kuukausikustannukset kannattaa varmistaa ennen käyttöönottoa.
Tuntuuko oikean päätöksen tekeminen edelleen haasteelliselta, tai perusteelliseen kartoitukseen ei tunnu liikenevän aikaa? Varaamalla ilmaisen konsultaation, pääset hyödyntämään asiantuntijamme neuvoja omiin tarpeisiisi parhaiten sopivan alustan valitsemisessa
Suomen suosituimmat verkkokauppa-alustat on nyt esitelty, ja ehkä pääsit jo jyvälle siitä, millainen alusta palvelisi parhaiten omaa liiketoimintaasi. Mutta millainen sitten on hyvä verkkokauppa? Useimmissa menestyneimmissä verkkokaupoissa on kiinnitetty huomiota erityisesti seuraaviin asioihin:
Kuluttajat ovat siirtyneet kasvavissa määrin verkkoon. Ole siis siellä missä asiakkaatkin ovat, ja herätä heidän huomionsa panostamalla laadukkaaseen verkkokauppaan. Verkkokauppa-alustan valitseminen ei ole läpihuutojuttu, vaan siihen kannattaa oikeasti paneutua. Suosituin, tai edes kilpailijan käytössä oleva alusta ei välttämättä ole sinun yrityksellesi se paras valinta.
Valitsemalla oikeanlaisen alustan verkkokaupallesi varmistat, että olet antanut parhaan mahdollisen alun yrityksesi liiketoiminnan kasvulle ja toiminnan kehittymiselle. Muista, että hyvin toimiva ja asiakasystävällinen verkkokauppa on menestyksen avain. Rakenna verkkokauppa, jossa tekisit itsekin mielelläsi ostoksia.
Tarvitseko apua? Varaamalla ilmaisen konsultaation, autamme sinut alkuun verkkokauppa-alustojen viidakossa.
Alina Venermo
Yrittäjä, CEO
alina.venermo@folcan.fi
+358 50 357 3684
A/B-testaus on kahden eri version testaamista keskenään jollain mitattavalla tavalla. Testauksen tavoitteena on selvittää, kumpi versioista toimii paremmin. Kerätyn datan perusteella voidaan tehdä perusteltu valinta versioiden
Mitä tarkoittaa asiakassegmentti? Asiakassegmentti tarkoittaa yrityksen asiakkaiden jakamista useampaan toisistaan eroavaan ryhmään yhteisten piirteiden, kuten ostokäyttäytymisen, perusteella. Asiakassegmentoinnin ansiosta yritys pystyy paremmin ymmärtämään asiakaskuntaansa sekä
Etätyö / Hybridi Etsimme kokenutta kasvumarkkinoinnin ammattilaista osaksi mahtavaa tiimiämme! Folcan tarjoaa kasvuyrityksille räätälöityjä digimarkkinoinnin ratkaisuja Ulkoistettu Digimarkkinointitiimi -palvelun kautta. Tässä roolissa pääset toteuttamaan monipuolisia