
Mitä on A/B-testaus?
A/B-testaus on kahden eri version testaamista keskenään jollain mitattavalla tavalla. Testauksen tavoitteena on selvittää, kumpi versioista toimii paremmin. Kerätyn datan perusteella voidaan tehdä perusteltu valinta versioiden
Yksi tärkeimmistä asioista hakukoneoptimoinnissa on ymmärtää, mitä yrityksesi potentiaaliset asiakkaat hakevat hakukoneista. Tässä artikkelissa käymme läpi, miten hyödynnät UKK-osiota vastaamaan asiakkaidesi kysymyksiin ja samalla parannat näkyvyyttäsi Googlessa.
Hakukoneoptimoinnissa pyritään ymmärtämään mitä potentiaaliset asiakkaasi etsivät hakukoneista, esimerkiksi Googlesta, mutta se ei yksin vielä riitä. Sivustosi tulee myös vastata näihin kysymyksiin. Vastausten tulee löytyä helposti ja niin, ettei lukija hämmenny tiedon paljoudesta. Sen vuoksi esimerkiksi etusivun tai palvelusivun sijasta paras paikka kootuille kysymyksille on usein kysytyt kysymykset (UKK)- tai englanniksi frequently asked questions (FAQ)- osio. Sieltä vierailijat löytävät vastaukset helposti ja selkeästi jaoteltuna.
Muista, että UKK ei ole sama kuin Tietoa meistä-sivu, jossa kerrot yrityksestäsi. UKK-osiossa annetaan vain suoria vastauksia suoriin kysymyksiin. Seuraavaksi esittelemmekin useimmin kysytyt kysymykset verkkosivujen UKK-osion laatimisesta.
Tärkein hyöty on sivustosi orgaanisen näkyvyyden lisääntyminen ja myynnin edistäminen. Hakukoneet pyrkivät aina tarjoamaan parhaita hakutuloksia asiakkaalleen. Näin ollen sivustosi nousee todennäköisesti hakutuloksissa, kun hakukoneet huomaavat sen sisältävän hakuja tekeviä henkilöitä kiinnostavaa tietoa. UKK-osio kasvattaa sivustollasi koetun asiakaskokemuksen laatua ja Google havaitsee tämän sivustolla vierailijoiden henkilöiden asiakaskäyttäytymisestä.
UKK-osion ansiosta sinun on myös mahdollista saada näkyvyyttä Featured Snippets -osiossa. Ne ovat valittuja hakutuloksia, joita näytetään Googlen orgaanisten tulosten yläpuolella ja mainosten alapuolella erillisessä laatikossa. Niiden tarkoitus on vastata nopeasti hakijan kysymykseen ja niiden sijoittelun ansiosta, on yrityksesi mahdollista saada lisää arvokasta näkyvyyttä Googlen hakutuloksissa.
Google myös tarjoaa mahdollisuuden näkyvyyteen Rich Snippet -osiossa, jossa se tarjoaa kysymyksiä ja vastauksia näihin kysymyksiin jo suoraan hakutuloksissa. Kun painat kysymyksestä, saat vastauksen linkkeineen. Sen saaminen nostaa sivustosi uskottavuutta lukijan silmissä ja sivustosi löydetään paremmin.
Hakukonenäkyvyyden ja sivuston luotettavuuden kasvattamisen lisäksi UKK-osio
Nyt kun tiedät, että miksi UKK-osio kannattaa lisätä sivustollesi, on sinun seuraavaksi mietittävä kysymysten sisältöä. Ensimmäinen neuvo on, että älä käytä yksinomaan omaa asiantuntijuuttasi keksiessäsi mahdollisia kysymyksiä. Silloin kysymyksistä ja vastauksista tulee helposti liian korkealentoisia ja monimutkaisia verrattuna lukijan etsimään tietoon.
Sen sijaan osion rakentaminen kannattaa aloittaa kokoamalla yhteen niitä kysymyksiä, joita esimerkiksi myyntitiimisi saa päivittäin asiakkailta. Tämän jälkeen kannattaa miettiä, miten asiakas voisi mahdollisesti asettaa kysymyksensä. Osa saattaa kirjoittaa kysymykset puhekielellä tai murteella. Lisäksi voit käyttää seuraavia ilmaisia työkaluja kysymysten löytämiseen:
Google Search Consolesta näet sanat ja lausekkeet, joilla sivustosi näkyy Googlessa, tai joiden avulla sivustollesi on siirrytty. Saat myös ladattua kaikki hakusanat suoraan esimerkiksi Exceliin.
People Also Ask-osio ilmestyy Googlen hakutuloksiin Googlettaessasi vastauksia kysymyksiisi ja sen avulla löydät helposti kysymystäsi vastaavia kysymyksiä. Käytännössä voit vain klikata yhden kysymyksistä auki, jolloin saat jonon jatkeeksi uusia samaan aiheeseen liittyviä kysymyksiä vastauksineen. Tämä on erittäin hyvä ja helppo tapa löytää relevantteja kysymyksiä UKK-sivullesi.
Yksi helppo tapa löytää kysymyksiä on tutkia Googlen antamat aiheeseen liittyvät haut sivun alareunasta. Kaikki kysymykset eivät välttämättä ole relevantteja juuri sinulle, joten näitä kannattaa tutkia pienellä varauksella.
Vastaa suoraviivaisesti, selkeästi ja tiiviisti.
Kun asiakas päätyy UKK-osioon, hän etsii nopeaa ratkaisua ongelmaan. Tällöin vastaus kannattaa antaa helposti luettavassa muodossa, ettei asiakkaan tarvitse käyttää kallista ostosaikaansa UKK:n selaamiseen.
Puhuttele asiakasta suoraan.
Kuvittele, että käyt keskustelua asiakkaan kanssa ja muotoile kysymykset asiakkaan näkökulmasta. Esimerkiksi: miten ostoprosessini etenee? Kuinka nopeasti saan tilaamani tulokset/tuotteet? Kysymykset ovat tässä muodossa asiakkaan mielessä ja antaa henkilökohtaisen vaikutelman.
Lisää mahdollisuuksien mukaan vastaukseen myös Call to action-linkki, joka ohjaa asiakkaan seuraavaan vaiheeseen asian selvittelyssä. Näin saat hänet takaisin myyntiputkeen.
Kun UKK-osio on valmis, sinulla on käytössäsi uusi kilpailuetu, jota kaikki kilpailijasi tuskin ovat tajunneet hyödyntää. Muista, että kysymyksiä syntyy koko ajan lisää ja niitä on tärkeää pitää ajan tasalla. Sen vuoksi UKK-osiota kannattaa silloin tällöin palata myös päivittämään. Vanhentunut tieto aiheuttaa asiakkaassa turhaa hämmennystä. Muista myös, että sivusto on asiakkaitasi varten ja sisältöä tehdessäsi on ensisijaisen tärkeää miettiä heitä, eikä hakukonetta. Kun asiakkaasi kokevat saavansa tarvittavan avun sivustoltasi, hakukoneet kyllä rekisteröivät sen ja sivustosi sijoittuu paremmin hakutuloksissa.
Alina Venermo
Yrittäjä, CEO
alina.venermo@folcan.fi
+358 50 357 3684
A/B-testaus on kahden eri version testaamista keskenään jollain mitattavalla tavalla. Testauksen tavoitteena on selvittää, kumpi versioista toimii paremmin. Kerätyn datan perusteella voidaan tehdä perusteltu valinta versioiden
Mitä tarkoittaa asiakassegmentti? Asiakassegmentti tarkoittaa yrityksen asiakkaiden jakamista useampaan toisistaan eroavaan ryhmään yhteisten piirteiden, kuten ostokäyttäytymisen, perusteella. Asiakassegmentoinnin ansiosta yritys pystyy paremmin ymmärtämään asiakaskuntaansa sekä
Etätyö / Hybridi Etsimme kokenutta kasvumarkkinoinnin ammattilaista osaksi mahtavaa tiimiämme! Folcan tarjoaa kasvuyrityksille räätälöityjä digimarkkinoinnin ratkaisuja Ulkoistettu Digimarkkinointitiimi -palvelun kautta. Tässä roolissa pääset toteuttamaan monipuolisia