Pinterest-mainonta – kenelle se sopii ja mitä se käytännössä on? 

Pinterest-mainonta on kohdeyleisön toivomaa mainontaa, jonka tavoittama kohdeyleisö on lähtökohtaisesti jo ostohousut jalassa. Kuulostaa todella hyvältä, eikö? Kerromme tässä blogissa tarkemmin millainen alusta Pinterest on, kenelle se sopii mainosalustana ja miten siellä voi mainostaa. 

Folcanin myynti- ja markkinointipäällikkö Nea.

Pinterest on sekä sosiaalisen median kanava että visuaalinen hakukone. Aivan kuten muuallakin somessa, käyttäjät tuottavat Pinterestissä omaa kuva- ja videosisältöä, seuraavat muita käyttäjiä ja vuorovaikuttavat. Pinterestin yksi merkittävin käyttötarkoitus on etsiä inspiraatiota ja ideoita, ja Pinterest eroaakin muista somekanavista Googlen kuvahakuun verrattavissa olevan visuaalisen hakukoneensa ansioista.

Esimerkiksi remontin yhteydessä voit luoda Pinterestiin sisustustaulun ja tallentaa kuvia siihen pin-lisäyksinä, jotka toimivat inspiraationa ja apuna suunnitellessasi materiaaleja ja sisustusta. Kun selaat syötettä, ehdottaa Pinterestin algoritmi sinulle enemmän remonttiin ja sisustukseen liittyviä pin-lisäyksiä eli Pinterestiin tallennettuja kuvia, sillä olet osoittanut kiinnostusta tähän sisältöön. Pinterest sopiikin erityisen hyvin visuaalisten tuotteiden tai palveluiden markkinointiin.  

Olemme kirjoittaneet jo blogin Pinterest-markkinoinnista laajemmin, tämä blogi keskittyy Pinterest-mainontaan: Kenelle se sopii? Mitä se maksaa? Miten Pinterestissä voi mainostaa? Löydät vastaukset lukemalla pidemmälle tätä blogia.

Mitä on Pinterest-mainonta?

Kuten sanottu, Pinterestistä etsitään uusia ideoita, inspiraatiota ja ratkaisuja, esimerkiksi sisustusprojektiin tai juhlien koristeisiin. Yleisö on siis lähtökohtaisesti ostoaikeissa ja etsii tuotetta tai palvelua olemassa olevaan tarpeeseen. Voit saada melko helposti näkyvyyttä vaikka juuri sinun brändisi olisikin kohdeyleisölle tuntematon. 

Pinterestissä mainonta on käyttäjien näkökulmasta toivottua. Mainonta ei ole keskeyttävää vaan sulautuu hyvin orgaanisen sisällön joukkoon ja saattaa tarjota kohderyhmän edustajalle juuri sen mitä hän on etsimässä. Mainonta ei siis ärsytä, vaan ilahduttaa ja myynnin lisäämisen lisäksi Pinterest on erittäin toimiva kanava tunnettuutta lisäävään brändimainontaan. 

Mainonnan kohdentaminen on Pinterestissä tarkkaa. Pinterest tarjoaa mahdollisuuden kohdentaa mainontaa aivan, kuten muutkin somekanavat, esimerkiksi sijainnin ja kiinnostuksenkohteiden perusteella, mutta sen lisäksi voit kohdentaa mainontaa tiettyjä avainsanoja hakeneilla käyttäjille. Jos siis myyt esimerkiksi valaisimia, voit kohdentaa mainoksesi sekä sisustuksesta kiinnostuneille että jo valaisinta etsineille henkilöille. 

Tästä päästäänkin yhteen tärkeimpään huomioitavaan asiaan Pinterest-markkinoinnissa: Koska kyseessä on visuaalinen hakukone, tulee yrityksen tuottaman visuaalisen sisällön olla korkealaatuista, tunnistettavaa ja brändi-ilmeen mukaista. Tekstiä ei näy kuvissa juuri ollenkaan tai hyvin vähän ellei sitä ole lisätty suoraan kuvaan. Huomio pitää siis kiinnittää erityisesti kiinnostavalla ja kauniilla kuvalla, jota klikkaamalla käyttäjä pääsee tutustumaan sisältöösi tarkemmin. 

Pinterest-mainonnan edut

  • 465 miljoonaa ihmistä käyttää kuukausittain maailmanlaajuisesti Pinterestiä etsiessään inspiraatiota ja jopa 45 prosenttia suomalaisista on Pinterestissä. Toisin kuin usein ajatellaan, Pinterest on siis aktiivinen kanava!  
  • 97 prosenttia suosituimmista Pinterestin hauista on tuotemerkittömiä, sinulla on hyvä mahdollisuus saada näkyvyyttä ja tavoittaa uusia ihmisiä myös pienenä ja vähemmän tunnettuna brändinä. 
  • 46 prosenttia viikoittaisista käyttäjistä on tutustunut uuteen brändiin tai tuotteeseen Pinterestin kautta. 
  • Kohdeyleisö on jo ostohousut jalassa, he ovat yleensä etsimässä ratkaisua tarpeeseen ja ovat tyytyväisiä mainoksesi tarjotessa mahdollisen ratkaisun.  
  • Mainonta sulautuu hyvin muun sisällön joukkoon eikä häiritse käyttäjää. 
  • Pinterest-mainonta tarjoaa monipuoliset kohdennusmahdollisuudet, voit kohdentaa mainontaa muun muassa avainsanojen avulla.
  • Pinterestissä sisällöt eivät lähtökohtaisesti vanhene. Toisin kuin esimerkiksi TikTokissa, Pinterestissä suurin osa sisällöstä säilyy ajankohtaisena pitkään.
  • Pinterest-mainonnalla on 2,3 kertaa tehokkaampi tuloskohtainen hinta verrattuna muihin sosiaalisen median mainoksiin 

Kenelle Pinterest-mainonta sopii?

Pinterest-markkinointi on lähtökohtaisesti hyvin yksinkertaista: kohderyhmän henkilön huomio kiinnitetään pelkällä visuaalisella materiaalilla. Mikäli kiinnostus kuvaan herää, klikkaa kohderyhmän edustaja kuvaa nähdäkseen lisää tietoja ja parhaassa tapauksessa hän jatkaa kuvan ohessa olevasta linkistä yrityksen verkkosivuille. 

Pinterest-mainonnan keskiössä on siis korkealaatuinen ja huomiota kiinnittävä visuaalinen materiaali ja tästä syystä se sopiikin parhaiten näyttävien ja kauniiden tuotteiden mainontaan. Tällaisia tuotteita tarjoavat usein esimerkiksi sisustukseen, ruokaan, kauneustuotteisiin ja muotiin liittyvät yritykset.  

Ei kannata kuitenkaan sulkea Pinterestiä automaattisesti pois mainonnan kanavista, vaikka tuotteesi eivät olisikaan kovin kuvauksellisia. Käytä luovuutta ja toteuta mainoksesi niin, että tuotteesi eivät ole mainonnan keskiössä, vaan kuva kiinnittää kohderyhmän huomion, houkuttelee klikkaamaan ja jää mieleen.  

Pinterest-mainonta toimii parhaiten kuluttajapuolella eli B2C-puolella ja Pinterestin käyttäjäkunta painottuu selkeästi naisiin: jopa yli 60 prosenttia käyttäjistä on vuonna 2023 naisia. Se sopii mainoskanavaksi siis erityisen hyvin, jos kohdeyleisösi koostuu pääasiassa naisista. Miehiä ei kuitenkaan kannata sulkea täysin pois, sillä heidän osuutensa Pinterestin käyttäjistä on ollut isossa kasvussa viime vuosina. 

Miten Pinterest-mainonta toimii käytännössä?

Pinterest-mainonta alkaa yritystilin luomisesta, jos sinulla ei entuudestaan sellaista ole. Sinun tulee lisätä yrityksesi sivuston koodiin myös Pinterest-tag, jotta pystyt seuraamaan mainonnan tehokkuutta ja mainonnan tuomaa liikennettä sivustollesi. 

Kuten sanottu, mainonta toimii hyvin samalla tavalla kuin muissa sosiaalisen median kanavissa isoimpana erona se, että voit kohdistaa mainontaa myös avainsanojen perusteella. Luotuasi mainoksen, se tulee syötteeseen sponsoroituna Pinterest-korttina eli kuvana tai videona 

Pinterestin kaksi yleisintä ja toisaalta myös helpointa mainosmuotoa ovat sponsoroidut pinnaukset ja karusellimainokset. Sponsoroitu pinnaus on varmasti yksinkertaisin tapa mainostaa Pinterestissä: ensin postaat normaalisti kuvan (kutsutaan Pinterestissä termillä “pin”) ja mainostat sitä postaamisen jälkeen. Tämä on verrattavissa esimerkiksi Metan boostauksiin. Karusellimainos puolestaan tarkoittaa ryhmää kuvia (2-5 kuvaa), jotka sulautuvat orgaanisten postausten joukkoon. Tämä on erinomainen mainosmuoto, jos haluat esimerkiksi esitellä saman tuotteen eri kulmista tai tietyn teeman tuotteita. Voit tutustua tarkemmin Pinterest-mainonnan mahdollisuuksiin ja mainonnan eri muotoihin täältä.

Haluatko keskustella Pinterest-markkinoinnista ammattilaisen kanssa?

Yhteenveto

Pinterest-mainonta on erityisesti visuaalisia tuotteita ja palveluita yrityksille sopiva mainonnan muoto, jonka tavoittama kohdeyleisö on lähtökohtaisesti jo ostohousut jalassa ja inspiroituu näkemistään mainoksista sen sijaan, että he turhauttaisivat.  

Pinterest on alustana siitäkin ainutlaatuinen, että se on visuaalinen hakukone sosiaalisen median kanavan lisäksi. Se tarjoaa mainontaan erityisen tarkkoja kohdentamismahdollisuuksia: voit kohdentaa mainontaa aivan, kuten muissakin somekanavissa esimerkiksi sijainnin ja kiinnostuksenkohteiden perusteella, mutta sen lisäksi voit kohdentaa mainontaa tiettyjä avainsanoja hakeneille käyttäjille.  

Pinterest-markkinointi pyörii visuaalisen sisällön ympärillä eli mainonnan toteutuksessa on avainasemassa kyky tuottaa kaunista ja kiinnostavaa visuaalista materiaalia, joka erottuu joukosta. Pinterest tarjoaa monipuolisesti erilaisia mainosmuotoja, joista voit valita juuri sinun mainonnallesi parhaiten toimivan muodon. 

Lue lisää digimarkkinoinnista Folcanin blogista

Tietokonen-valkoinen-tausta-hakukoneelle-muistiinpanot

Mitä hakukoneoptimointi eli SEO on?

Mitä on hakukoneoptimointi? Hakukoneoptimointi eli SEO (Search Engine Optimization) on prosessi, jonka päämääränä on tuoda verkkosivustollesi lisää kävijöitä hakukoneista (Googlesta pääosin) ja konvertoida heidät ostaviksi asiakkaiksi ilman, että

Lue tästä