Hakukoneoptimoinnin merkitys osana markkinointia kasvaa jatkuvasti, kun digitaalinen markkinointi vakiinnuttaa asemaansa yrityksen markkinoinnissa. Yksi hakukoneoptimointiin liittyvistä osa-alueista on metakuvauksen eli metatekstin kirjoittaminen verkkosivustolle.
Mitä metakuvauksella tarkoitetaan?
Metakuvauksella (meta description) tarkoitetaan tekstiä, joka ei näy verkkosivustolla vierailevalle henkilölle sivustoa selatessa, mutta näkyy hakukoneiden hakutuloksissa title-tekstin ja sivun URL-osoitteen alapuolella (kuva Googlen hakutuloksista).
Metakuvaus on käytännössä lyhyt esittelyteksti tai katkelma sivusta, minkä tarkoituksena on houkutella hakukoneiden käyttäjiä antamalla heille lyhyt ja ytimekäs yhteenveto sivun sisällöstä, jotta he löytävät hakukoneesta paremmin haluamansa. Vaikka metakuvauksella ei ole suoranaista vaikutusta hakukoneoptimointiin, voi hyvällä metatekstillä vaikuttaa käyttäjien ohjaamiseen sivulle ja näin parantaa hakukoneen snippetin klikkausprosenttia. Snippetillä tarkoitetaan koko alla olevaa kuvaa, joka sisältää title-tekstin, sivun URL-osoitteen ja metakuvauksen.
Tarvitsevatko verkkosivuni metakuvauksia?
Kyllä tarvitsevat. Metakuvauksen avulla houkuttelet kävijöitä sivullesi, vastaat hakukonetta käyttävän henkilön hakuaikomukseen ja tarjoat lisää tietoa sivusi sisällöstä.
Yhteen Googlen hakutulossivuun mahtuu 10 orgaanista hakutulosta (hakutuloksia, joissa ei lue mainos), joista kolme ensimmäistä saavat suurimman osan kaikista klikkauksista sivuillensa. Tämä tarkoittaa sitä, että kolmea ensimmäistä hakutulosta voi olla hankala sivuuttaa, koska Google nostaa eniten klikattuja hakutuloksia korkeammalle omissa hakutuloksissaan. Näin ollen, sinun pitää tarjota jotain parempaa kuin tämänhetkiset top 3 hakutulokset, jos haluat päästä nauttimaan suurista klikkimääristä.
Metakuvauksilla on myös oleellinen merkitys pienten hakuvolyymin hakutermien joukossa, Koska näissä tapauksissa metakuvauksen oikeellisuudella voi olla suurempi merkitys hakutuloksissa nousemiseen kuin suurempien hakutermien tapauksissa. Oikealla metakuvauksella varustettu sivu vastaa yleensä paremmin pienemmän hakuvolyymin hakuaikomukseen kuin yksi laajemman alueen metakuvaus.
Lue hakukoneoptimoinnista lisää täältä.
Metakuvauksen kirjoittaminen WordPressissä
WordPressissä eri toiminnallisuuksien lisääminen onnistuu käden käänteessä. Laajan kehittäjäverkoston ja käyttäjämäärän ansiosta lisäosia löytyy moneen eri käyttötarkoitukseen. Näin ollen, myös metakuvauksen kirjoittamista ja optimointia varten on myös olemassa lisäosia, jotka tekevät metakuvausten kirjoittamisen helpoksi. Tämä metakuvausten kirjoittamisominaisuus sisältyy usein hakukoneoptimoinnin lisäosaan (SEO-plugin) WordPressissä, joista suosittuja ilmaisia esimerkkejä ovat Yoast SEO ja Rank Math.
Huom. On kuitenkin tärkeä muistaa näitä lisäosia käytettäessä, että ne voivat ohjeistaa sinua kehittämään hakukoneoptimointiasi tiettyjen toimenpiteiden avulla, mutta eivät suoraan vaikuta siihen sijoitutko paremmin hakukoneissa vai et – hakukoneissa sijoituksista kilpaileminen on jatkuva prosessi.
Millainen on hyvä metakuvaus?
Metakuvauksella voi houkutella kävijöitä hakukoneesta sivulleen. Hyvä metakuvaus kertoo rehellisesti sivusi sisällöstä ja auttaa hakukoneita tarjoamaan sivuasi oikealle henkilölle oikeaan aikaan.
- Metakuvauksen pitää vastata hakukonetta käyttävän kävijän hakuaikomusta ja verkkosivun sisältöä.
Hakuaikomuksella tarkoitetaan sitä, kun kävijä Googlaa esimerkiksi hakutermin ”digimarkkinointi”, hän oletettavasti haluaa tietää lisää digimarkkinoinnista. Hakuaikomusta tietylle hakutermille on helppo selvittää kirjoittamalla se hakukoneeseen ja katsomalla läpi kolme ensimmäistä hakutulosta.
- Hyvä metakuvaus on houkutteleva ja tiivis kuvaus sivun sisällöstä. Metakuvaus saisi olla maksimissaan 155 merkkiä (välilyönnit huomioiden). Pidemmät metakuvaukset leikataan yleensä hakukoneen toimesta poikki, joka johtaa kuvauksen katkeamiseen ei-toivotusta kohdasta.
Optimaalista merkkimäärää on fiksua seurata hakukonekohtaisesti, koska esimerkiksi Google muuttaa hakutuloksissaan näytettävän tekstin pituutta aika-ajoin (ilmoittamatta siitä). Tämän takia hakukoneoptimoinnin lisäosiin ei kannata luottaa sokeasti, sillä ne eivät välttämättä ole päivittäneet omia käytänteitään viimeisimpiin algoritmimuutoksiin sopiviksi.
- Metakuvaukseen kannattaa sisällyttää sivun tärkein hakusana tai -yhdistelmä, jotta varmistat sen yhteensopivuuden sivuston muuhun sisältöön ja kerrot sen näin myös hakukoneelle.
Googlella on tapana myös mukauttaa metakuvauksia hakusanakohtaisesti, jos sivun sisällön tietty kohta istuu heidän mielestään paremmin tietyn hakusanan kohdalle hakutuloksiin (tätä tapahtuu enemmän suuren hakuvolyymin sanoissa kuin pienten). Tämän tarkoituksena on kertoa hakijalle sivusi osuvuudesta hänen hakuaikomukseensa, mikä parantaa todennäköisyyttäsi saada hänet klikkaamaan juuri sinun sivustoasi.
Miksi kirjoittamani metakuvaus ei näy Googlen hakutuloksissa?
Viimeisimmän Ahrefsin 9.10.2020 tekemän tutkimuksen mukaan Google uudelleenkirjoittaa sivujen metatekstit 62,78% ajasta, mikä tarkoittaa käytännössä sitä, että Google valitsee oman algoritminsa avulla sopivan tekstipätkän hakutuloksiaan varten.
Mikäli huomaat omissa hakutuloksissa jonkin muun kuin kirjoittamasi lauseen, ei ole syytä huoleen. Tämä on Googlen tapa osoittaa, että heidän mielestään tekstistäsi löytyy tekstin pätkä, joka vastaa paremmin tehtyä hakua kuin sinun aikaisemmin kirjoittamasi metakuvaus. Yleisin esimerkki tästä on, että hakusana löytyy tekstin joukosta, mutta sitä ei mainita sivun metakuvauksessa syystä tai toisesta.
Metakuvauksien päivittymisessä Googleen kestää myös hetki. Yleensä viimeistään parin viikon päästä uuden metatekstin pitäisi alkaa näkymään Googlessa.
Voit myös vauhdittaa sivusi tarkastusta pyytämällä erillistä indeksointia Googlelta sen tarjoaman ilmaisen palvelun, Search Consolen, kautta.
Yhteenveto
Metakuvauksen kirjoittaminen on yksi hakukoneoptimointiin liittyvistä toimista, jonka avulla voit sijoittua korkeammalla Googlen hakutuloksissa ja houkutella kävijöitä sivustollesi. Metakuvaus kannattaa kirjoittaa yleisesti ottaen ainakin niille sivuille, jotka ovat liiketoiminnan kannalta kriittisiä sivuja ja jotka tuovat eniten liikennettä sivuille. Hyviä esimerkkejä tästä ovat esimerkiksi etusivu, pääsivut ja parhaiten suoriutuvat blogi- ja artikkelikirjoitukset.
On hyvä muistaa myös sivustoa remontoitaessa, että tekstisisällön muuttuessa merkittävästi, on metakuvaus suositeltavaa päivittää, jotta se vastaa mahdollisimman rehellisesti sivun uutta sisältöä.