TikTok-mainonta – nappaa vinkit ja onnistu

TikTok-mainonta on vihdoinkin täällä! Moni yritys kuitenkin vielä empii: kannattaako meidän olla siellä? Vastaus on monessa tapauksessa kyllä. Tässä blogikirjoituksessa kerromme, millainen mainoskanava TikTok on, kenelle se sopii ja mitä se maksaa.

Suomessakin suursuosioon noussut sosiaalisen median alusta TikTok ja sen valtavat käyttäjämäärät ovat saaneet mainostajat kiinnostumaan alustan tuomista mahdollisuuksista. Suositun kanavan vielä toistaiseksi vähäiset mainosmäärät tarjoavat yrityksille tilaisuuden erottautua kilpailijoista ja nostaa brändin tunnettuutta melko vähäisellä vaivalla, ja ennen kaikkea edullisesti. Poimi blogista vinkit menestyksekkään TikTok-mainonnan toteuttamiseen ja hyödynnä koko ajan kasvavan käyttäjämäärän tarjoama markkinointipotentiaali.

TikTok pähkinänkuoressa

TikTok on alkujaan Kiinasta lähtöisin oleva sosiaalisen median alusta, joka perustuu lyhyisiin videopätkiin ja algoritmeihin, jotka suodattavat käyttäjälle kiinnostavaa sisältöä sen perusteella, mitä hän on aikaisemmin katsonut. Alun alkaen kanava muistetaan tanssivideoista, mutta se on paljon muutakin. Mahdollisuudet ovat monet niin käyttäjälle kuin mainostajallekin.

TikTok on verrattain uusi somekanava, johon nähden sen kasvunopeus onkin ollut ennenkuulumatonta. Vuonna 2016 perustetulla somealustalla on tänä päivänä jo yli miljardi aktiivista käyttäjää ympäri maailman. TikTok-sovellusta on ladattu maailmanlaajuisesti yli 2 miljardia kertaa, ja latausmäärät kasvavat päivittäin. Facebook, Instagram ja Snapchat ovat jo kaukana takana. Suomessa aktiivisia käyttäjiä on tällä hetkellä 1,6 miljoonaa, joista suurin osa on 18–24-vuotiaita. Kanavan kautta tavoittaa siis ainakin toistaiseksi parhaiten nuoria ja nuoria aikuisia.

Mitä sinun tulisi tietää TikTok-mainonnasta

Suomessa TikTokin mainontatyökalu avautui suuren yleisön käyttöön vuoden 2021 syyskuussa. Aikaisemmin se on ollut vain beta- eli testikäytössä valikoitujen yritysten käytössä.

TikTokin oman arvion mukaan kanavan kautta on mahdollista tavoittaa maksetun mainonnan avulla jopa 1,2 miljoonaa käyttäjää pelkästään Suomessa, joten kanavan potentiaali markkinointitarkoituksiin on valtava. Ajoissa liikkeellä olevat mainostajat ovat selvässä etulyöntiasemassa muihin nähden, koska suuret mainosmäärät loistavat vielä toistaiseksi poissaolollaan. Kilpailu mainostajien välillä on siis vielä hyvinkin maltillista, minkä ansiosta niin suurella kuin pienellä, vasta aloittaneella yritykselläkin on mahdollisuus laajaankin orgaaniseen näkyvyyteen ja nopeaan kasvuun.

Kenelle TikTok-mainonta sopii

Riippuu yrityksen omista markkinointi- ja liiketoimintatavoitteista sekä tietenkin kohdeyleisöstä, kannattaako TikTokiin panostaa markkinointikanavana. Kovin vakavamieliseen ja brändi- tai tuotelähtöiseen mainontaan TikTok on väärä paikka. Tilanteessa, jossa halutaan kasvattaa brändin tunnettuutta ja tavoittaa mahdollisimman suuria kohdeyleisöjä, voi tämä kanava kuitenkin olla hyvä ja kustannustehokas investointi.

Kanava sopii erityisesti kuluttajabrändeille, jotka myyvät konkreettisia, aineellisia tuotteita kuten verkkokaupoille. TikTok-mainonta sopii kuitenkin myös hyvin palveluita myyville yrityksille, kuten vaikkapa ravintoloille. Kaikkein tärkeintä on, että yritys pystyy tuottamaan kanavaan nimenomaan kohdeyleisöä kiinnostavaa materiaalia. Sisällön on pystyttävä herättämään kiinnostus muutamassa sekunnissa nopeatempoisessa fiidissä. Perinteiset mainokset eivät yleensä toimi, ja niiden vaikutus voi olla jopa päinvastainen kuin oli alun perin tarkoitus.

”Isot ja tunnetut brändit voivat sovelluksessa hävitä suosiossa tanssiville teineille. Liika mainoksellisuus ja laskelmointi ei kiinnosta katsojia.” (Kauppalehti)

Mietitkö, miten voisit hyödyntää TikTok-mainontaa yrityksesi markkinoinnissa? Varaa aika kalenteristamme, niin autamme sinut alkuun.

Millainen sisältö toimii TikTok-mainonnassa?

Parhaiten toimivat sisällöltään rennot, huumorintajuiset, ihmisläheiset ja aidot videot. Videoilla kannattaa näyttää yrityksen ja työntekijöiden aitoa arkea tai jopa kommelluksia silotellun pinnan sijaan.

5 vinkkiä onnistuneen TikTok-mainonnan toteuttamiseen:

1. Luo koukuttavaa sisältöä, joka vangitsee katsojan huomion heti ensisekunneista lähtien.

2. Käytä emojeita, efektejä, siirtymiä ja tekstejä videon päällä elävöittääksesi sisältöä.

3. Pyri pitämään videot mahdollisimman lyhyinä ja mene heti asiaan.  

4. Seuraa sisältötrendejä tutustumalla aihetunnisteisiin.

5. Kokeile vaikuttajamarkkinointia.

Vaikuttajamarkkinointi TikTokissa

Koska sisältö on TikTokissa kaikki kaikessa, juuri tätä kanavaa varten suunniteltu sisältö toimii usein parhaiten. Monet yritykset luottavat sisällön tuottamisessa vaikuttajamarkkinointiin ja hyvästä syystä.

Yhteistyö tunnetun somevaikuttajan kanssa saa usein aikaan uskottavampaa sisältöä kuin brändin itse tuottama sisältö, ja se toimii näin ollen myös tehokkaampana markkinointikeinona.

Myös kohdeyleisö on jo valmiina, ja vaikuttaja tietää, minkälainen sisältö heihin toimii parhaiten. Vaikuttajamarkkinointiin sijoittaminen voi olla yritykseltä hyvinkin järkevä sijoitus myös siitä johtuen, että moni vaikuttaja suosii nykyään pitkäaikaista yhteistyötä lyhyiden, kertaluontoisten kampanjoiden sijaan.

Älä tee mainoksia – tee TikTokeja

TikTok-mainonnasta kannattaa tehdä mahdollisimman viihdyttävää, sellaista kuin kanavan sisältö on muutenkin. Aitous on avain positiivisen brändimielikuvan luomiseen. Vielä parempi on, jos pystyt olemaan aidon lisäksi uniikki. Sisällön osalta videoissa toimivat samat periaatteet kuin YouTube-mainonnassakin. 

Mainonta toteutetaan vertikaali- eli pystyvideoina, jotka käynnistyvät automaattisesti ilman erillistä aktivointia. Yleisin käytetty mainosmuoto on In feed-video, joka näkyy käyttäjän feedissä muun sisällön joukossa. Se uppoaa hyvin muun sisällön joukkoon, eikä välttämättä erotu käyttäjän silmissä mainoksena. Tik Tok itse suositteleekin tekemään ”TikTokeja”, ei mainoksia. Tällä tavalla mainostajan on mahdollista herättää katsojan huomio heti alkuvaiheessa.

Alla on listattu muutamia muita mainosmuotoja, joista ainakin osa on jo käytössä Suomessakin: 

-Brand takeover. Mainoksen pituus on enintään 60 sekuntia, ja full screen-kokoinen mainos näkyy heti sovelluksen avautuessa.

-Top View. Käyttäjän selatessa syötettä, ensimmäiseksi ilmestyy full screen-mainos, jonka pituus voi olla enintään 60 sekuntia.

-Hashtag-challenge. Suosituissa aihetunnistehaasteissa käytetään hashtageja, jotka ovat käyttäjien itse luomaa sisältöä. Niiden avulla brändisi voi saada pitkäaikaista näkyvyyttä.

-Branded effect. Mainosmuoto sisältää brändättyjä elementtejä, kuten tarroja, filttereitä ja muita efektejä ja niitä voidaan jakaa käyttäjien kesken.

Mitä TikTok-mainonta maksaa

TikTok-mainontaa ostetaan huutokauppaperusteisesti, eikä mainonnan aloittaminen vaadi välttämättä omaa käyttäjätiliä. Yritys- tai sisällöntuottajatilin kautta käyttöön tuleva analytiikkatyökalu tosin auttaa tilin kehittämisessä ja uuden sisällön suunnittelussa.

Kanavassa on mahdollista tuottaa sekä orgaanista että maksettua mainontaa. Hintataso on edullinen, koska mainostajia on ainakin vielä toistaiseksi vähän. Mainontaa suunnitellessa tulee ottaa huomioon, että mainonnalle on asetettu päivittäinen minimibudjetti, joka on blogin kirjoitushetkellä 10 euroa. Myös näyttö- ja klikkihinnat ovat pysyneet vielä edullisina eli noin euron tuhatta näyttökertaa kohti. TikTokissa mainostaminen saattaa siis olla hyvinkin kannattavaa ja kustannustehokasta yrityksellesi.

TikTok-mainonnan seuranta ja mittaaminen

Jotta pystyt saavuttamaan markkinoinnin tavoitteesi, on mainonnan seuranta ja mittaaminen eriarvoisen tärkeässä asemassa. TikTok-mainonnan tavoitteita voivat olla esimerkiksi näyttökerrat tai verkkokaupan konversiot. Olipa tavoitteesi mikä tahansa, tulee tavoitteen toteutumista pystyä jollakin tavalla seuraamaan ja mittaamaan.

Mainonnan seuranta ja mittaaminen onnistuu ilmaisten sisällöntuottaja- tai yritystilien kautta. Tilien kautta on mahdollista seurata ja analysoida tarkasti dataa, jota tilin käytön aikana on kertynyt. Analytics-työkalulla näet, miten julkaisusi ovat toimineet, saat kohdennettua tietoa seuraajistasi sekä pääset tarkastelemaan tiliä yleiskatsausvalikosta. Maksetun mainonnan rinnalla kannattaa käyttää myös Google Analytics-työkalua. Näin saat enemmän dataa, joka auttaa optimoimaan mainontaa ja sisältöjä oikein.  

Tärkeimpänä seurantatyökaluna käytetään pikseliä. Pieni koodinpätkä asetetaan verkkosivun lähdekoodiin, jolloin sen avulla voidaan mitata verkkosivun liikennettä ja vierailijoiden sivustolla tekemiä toimenpiteitä ja tehostaa niiden avulla mainontaa. Valmiit integraatiot löytyvät toistaiseksi vain Google Tag Manageriin ja Shopify-verkkokauppa-alustaan, mutta lisää integraatioita lienee tulossa.

Yhteenveto

Oikein toteutettuna TikTok-mainonta on erinomainen tilaisuus massasta erottuvaan ja kustannustehokkaaseen mainontaan. Sen avulla on mahdollista tavoittaa todella laajoja kohdeyleisöjä, erityisesti nuoresta Z-sukupolvesta.

Muista, että Tik-Tok-mainonnan onnistumisen perusta on kohderyhmää puhutteleva sisältö. Sovelluksen suosio perustuu pitkälti viihdearvoon, joten pyri vastaamaan kysyntään selvittämällä, mikä kohderyhmääsi kiinnostaa ja testaa kokeilemalla, mikä toimii parhaiten. Älä ota TikTokia liian vakavasti – se toimii harvoin nuoreen kohdeyleisöön.

 

Tarvitsetko apua TikTok-mainonnan aloittamisessa?

Varaa aika kalenteristamme, niin autamme sinut alkuun.

Kirjoittaja: Outi Ikonen

Alina Venermo kuva

Kysy minulta lisää!

Alina Venermo
Yrittäjä, CEO
alina.venermo@folcan.fi
+358 50 357 3684

Lue lisää digimarkkinoinnista Folcanin blogista

Yrityksen markkinointistrategian määrittäminen kuvassa asiaan liittyviä tavaroita, eli kyniä, suunnittelupaperia ja markkinoinnin kirjallisuutta

Yrityksen Markkinointistrategia

Markkinointistrategialla tarkoitetaan yrityksen yleistä pelisuunnitelmaa kuluttajien tavoittamiseksi ja muuttamiseksi maksaviksi asiakkaiksi. Milloin, missä ja miten sinun pitäisi kilpailla ja millä tavoitteilla? Markkinointistrategia vastaa näihin kysymyksiin.

Lue lisää »

Anna palautetta sivuistamme ja voita hierontalahjakortti!