Instagram on muodostunut yhdeksi nykypäivän modernin markkinoinnin kulmakivistä, jota jokainen yritys voi hyödyntää liiketoimintansa kehittämiseen yritysmuodosta riippumatta. Instagram tarjoaa orgaanisen näkyvyyden kasvun, edullista mainontaa ja tukee kokonaisvaltaista markkinointia. Folcanin Instagram ohje -blogisarjassa puolestaan neuvomme miten alustalla toimitaan tuloksellisesti.
Aikaisemmissa blogeissamme olemme puhuneet Instagramin käytöstä, vinkeistä ja kehityskohteista. Nyt palaamme takaisin sen perusteisiin, sillä kaikille alusta ei ole vielä tuttu. Instagram ohje –blogisarjassa käymme vaiheittain läpi Instagramin käyttöä tilin luomisesta julkaistavaan sisältöön, analytiikkaan, kehittämiseen, mainontaan ja vaikuttajamarkkinointiin. Blogisarjan tarkoitus on auttaa sinua edistämään toimintaasi Instagramissa tuloksellisesti ohjeiden ja vinkkien avulla. Blogisarja on paikka, johon voit aina palata, kun et ole varma mitä Instagramissa kannattaa tehdä.
Tällä kertaa Folcanin Instagram ohje suuntaa yritystilin luomiseen ja yleiseen sanastoon. Ota haltuun Instagramin yritystilin perusteet, termistö ja vinkit käytön aloittamiseen tästä blogikirjoituksesta.
Sanasto haltuun
- Instagram-profiili: Käyttäjän tili. Paikka, johon kaikki lisäämäsi julkaisut tulevat näkyviin.
- Bio: Instagram-tilisi profiilin lyhyt ja ytimekäs esittelyteksti, joka koostuu neljästä eri sisällöllisestä elementistä.
- Link in bio: Bioon lisätty linkki, joka ohjaa yleisöä verkkosivustoille. Tähän kannattaa lisätä linkki yrityksen verkkosivuille.
- Feed: Instagram-tilisi etusivulla esiintyvät julkaisut eri käyttäjiltä. (kotinäppäin)
- Instagram-story: 24 tuntia voimassa oleva julkaisu, joka on näkyvissä feedin yläreunassa. Suomeksi tunnetaan nimellä Instagram-tarina.
- Story highlights: Profiiliisi lisättäviä tarinoiden kohokohtia julkaisemistasi tarinoista. Kohokohdat voi jakaa esimerkiksi yrityksesi tarjoamiin tuotteisiin ja palveluihin.
- Instagram-tarrat: Tarinoihin lisättäviä tarra elementtejä. Tarrat voivat olla sisällöltään mm. kuvia, gif-tiedostoja, osoitteita tai muita vuorovaikutteisia elementtejä, kuten kyselyitä.
- Hashtag: Aihetunniste, jonka voi lisätä kommenttikenttään tai julkaisujen tekstiin. Hashtag helpottaa viestintää. Sen avulla sisältösi ohjautuvat aihealueeseensa liittyvään paikkaan. Näitä käyttämällä voit siis löytää tiettyihin aihealueisiin liittyviä sisältöjä Instagramin hakukentässä. Hashtagien tarkoitus on kuvata mahdollisimman tarkasti sisällössä esiintyviä aiheita.
- DM: eli Direct Message on yksityisviesti kahden käyttäjän välillä.
- Filter / Filtteri: Kuviin tai videoihin lisättävä graafinen kerros. Instagram tarjoaa filttereitä kuviin ja videoihin silloin, kun julkaiset niitä.
- Like / tykkää: Julkaisujen alla esiintyvä sydän nappi, jota painamalla näytät julkaisijalle ja muille tykkääväsi kyseisestä sisällöstä.
- Mention / Maininta: Kommenttikenttään lisättäviä käyttäjätilien nimiä. Näistä lähtee ilmoitus mainitulle käyttäjätilille. Mainitse muita tilejä kirjoittamalla ensin ‘’ @ ‘’ ja sitten haluamasi käyttäjänimi perään. Esim. ‘’@folcan.fi terve!’’
- Tag / tägäys: Julkaisuihin lisättäviä käyttäjien tilin nimiä, joita painamalla pääsee kyseisiin Instagram-profiileihin.
- Instagram-live: Instagramin tarjoama live-ominaisuus, jossa käyttäjät voivat jakaa reaaliaikaisesti videokuvaa. Livevideot näkyvät samassa paikassa kuin tarinat.
Lue blogimme aiheesta somemarkkinointi –mitä ja miksi?
Tehokkaan somemarkkinoinnin tekemiseen tulisi laati somestrategia. Lataa maksuton somestrategia-pohja.
Miten luon Instagram-tilin?
Jos sinulla on jo Instagram-tili ja haluat tietää sen nykytilanteen, tilaa suosittu ja täysin ilmainen sosiaalisen median nykytilan arvio. Muulloin seuraa alla olevia ohjeita. Instagram-tiiin luomiseen tarvitset puhelimen tai tietokoneen ja verkkoyhteyden.
Suosittelemme luomaan puhelimen kautta tilin, sillä tietokoneversiossa et saa kaikkia ominaisuuksia käyttöösi.
Puhelimella
1. Lataa Instagram-sovellus App Storesta (iphone) tai Google Play Kaupasta (android)
2. Avaa Instagram-sovellus
3. Napauta rekisteröidy sähköpostilla tai puhelinnumerolla (Android) tai Luo uusi tili (iPhone), kirjoita sähköpostiosoitteesi tai puhelinnumerosi (joka vaatii vahvistuskoodin) ja napauta Seuraava.
4. Valitse brändiäsi selvästi edustava käyttäjänimi
5. Yhdistä Facebook-tilisi Instagramiin, jotta maksettu markkinointi on mahdollista.
Tietokoneella
1. Siirry osoitteeseen www.instagram.com
2. Klikkaa Rekisteröidy, anna sähköpostiosoitteesi, luo käyttäjänimi ja salasana tai rekisteröidy Facebook-tunnuksilla klikkaamalla Kirjaudu Facebook-tunnuksilla.
Jos rekisteröidyt sähköpostiosoitteella, klikkaa Rekisteröidy. Jos rekisteröidyt Facebook-tunnuksilla etkä ole kirjautuneena sisään palveluun, sinua pyydetään kirjautumaan Facebook-käyttäjätiliisi.
Huom. Jos haluamasi käyttäjänimi on jo varattu muulle käyttäjätilille, voit valita toisen saatavilla olevan version käyttäjänimestä.
Voit lisätä käyttäjänimeen pisteitä, numeroita, alaviivoja tai lyhenteitä, jotta löydät itsellesi käyttäjänimen, joka ei ole vielä käytössä. Muista pitää käyttäjänimesi kuitenkin selkeänä.
Pyydä ilmainen arvio yrityksesi sosiaalisen median nykytilasta!
Miten muutan Instagram-tilini yritystiliksi?
- Navigoi profiiliisi
- Napauta oikeassa yläkulmassa olevaa haitarinappulaa
- Napauta ‘’Asetukset’’
- Napauta ‘’ Tili’’
- Napauta ‘’Vaihda yritystiliksi’’
- Valitse yritys
- Valitse haluamasi luokka
- Napauta ok ja olet valmis
Tämän jälkeen profiiliisi ilmaantuu uusia ominaisuuksia kuten ‘’kävijätiedot’’. Tuoreilla tileillä luonnollisesti ei ole vielä analysoitavaa kävijädataa, mutta julkaisujen ja aktiivisuuden myötä huomaat kävijätiedoissa muutoksia. Kävijädata -osiossa näet tietoa julkaisusi toimivuudesta, tilisi seuraajista, parhaat ajat julkaisemiseen ja paljon muuta. Näitä hyödyntämällä voit mm. Kohdentaa julkaisemaasi sisältöä yleisön kiinnostuksen mukaisesti.
Lue vinkit hyvän profiilin luomiseen!
1. Mene omaan profiiliisi
2. Paina oikeassa yläreunassa olevaa haitarikuvaketa ja mene sieltä kohtaan asetukset
3. Mene kohtaan Tili
Profiilikuvan asettaminen
Profiilikuvasi tulisi vastata visuaalisesti brändisi linjauksia. Profiilikuvaksi suositellaan käyttämään yrityksen logoa, palvelu- tai tuotekuvaa, niin että se on tunnistettavissa. Kuvasi esiintyy aina julkaisusi yhteydessä ja jos se on selkeä ja tunnistettavissa, se jää yleisön mieleen.
Näin lisäät profiilikuvan puhelimellasi
- Navigoi profiiliisi
- Paina pohjassa vasemmassa yläreunassa esiintyvää kehää.
- Valitse kuva puhelimeltasi painamalla ‘’valitse kirjastosta’’. Voit myös ladata Facebook-profiilikuvasi Instagramiin samasta paikasta.
- Asettele kuva sopivaan mittasuhteeseen ja paina ‘’valmis’’
Vinkki: Jos kuvasi ei istu oikein, voit muuttaa sen kokoa tai lisätä muita visuaalisia elementtejä ilmaisessa Canva-palvelussa.
Vinkki: Mikäli haluamasi kuva on tietokoneella, suosittelemme lataamaan kuvat pilvipalveluun, kuten Google Drive. Tätä kautta voit tuoda ne myös puhelimeesi lataamalla kyseisen sovelluksen. Voit myös tuoda Canvan kautta muokkaamasi kuvasi puhelimeen lataamalla Canva-sovelluksen App storesta (iphone) tai Google Play Kaupasta (android).
Instagram bio
Instagram bio on tilisi kulmakivenä toimiva esittelyteksti, joka tulee näkyviin profiilissasi tilisi nimen ja kuvan alle.
Instagram bio yritykselle on kuin hissipuhe, jonka avulla sinun tulisi vakuuttaa kohderyhmäsi aktivoitumaan, eli seuraamaan Instagram-tiliäsi tai vuorovaikuttumaan Instagram-tilisi ja sen sisällön kanssa.
Bion tulisi sisältää lyhyt ja osuva esittelyteksti yrityksestäsi ja syyn siihen, miksi muiden tulisi seurata sitä.
Huom! Tilisi tiedot ja tuotettava sisältö tulisi luoda arvoa kohderyhmillesi jo aina biosta lähtien.
Instagram-Bioon on tärkeää avata yhteenvetoa seuraavista kysymyksistä:
- Mistä tilissä on kyse?
- Keitä te olette?
- Mitä tarjoatte yleisöllesi ja mitä odottaa tulevalta sisällöltä
- CTA (Call-To-action) (esim. linkki verkkosivuille tai blogiin)
Nyrkkisääntö: Bion sanamäärä on 120 sanaa, eli suunnittele tiivis esittely huolella, jotta saat nostettua tärkeimmät asiat esille.
Lue vinkit, miten saada seuraajia Instagram-tilillesi.
Yhteenveto
Hurraa! Jos näet tämän, pärjäät hyvin Instagramin käyttöönotossa. Tässä vaiheessa olemme käyneet läpi Instagramin yleistä termistöä sekä perusteet yritystilin luomisesta. Tällä blogikirjoituksella pääset hyvin alkuun.
Seuraavassa Instagram ohje -blogikirjoituksessa paneudumme siihen, miten julkaista sisältöä ja mitä kannattaa julkaista.