Somemarkkinoinnin ulkoistaminen – miksi se kannattaa? 

Sisällysluettelo

Sosiaalisen median markkinointi on nykypäivänä ensiarvoisen tärkeä isolle osalle yritysten markkinoinnista. Somemarkkinointi saattaa kuulostaa helpolta ja yksinkertaiselta “lisäät vain vähän kuvia ja tekstiä someen”. Todellisuudessa hyvin tehty somemarkkinointi on paljon muutakin ja vaatii osaamista, aikaa ja syvällistä ymmärrystä somealustoista ja niiden erilaisista ominaisuuksista. Lisäksi somessa trendit muuttuvat jatkuvasti ja yrityksen markkinoinnin tulee pysyä näiden trendien perässä. Näistä syistä sosiaalisen median markkinoinnin ulkoistaminen voi olla järkevä päätös.  

Mitä sosiaalisen median markkinoinnin ulkoistamisella tarkoitetaan? 

Somemarkkinointi koostuu orgaanisesta markkinoinnista ja maksullisesta mainonnasta. Orgaaninen markkinointi eli maksuton somenäkyvyys tarkoittaa sisällöntuotantoa yrityksesi sometileille. Tällöin näkyvyys rajoittuu vain tilisi seuraajiin. Maksullinen mainonta tarkoittaa yksinkertaisuudessaan näkyvyyden ostamista eri sosiaalisen median kanavissa. Maksullisen mainonnan avulla voidaan tavoittaa laajasti muitakin kuin sometilisi seuraajia. 

Lue somemarkkinoinnin höydyistä aikaisemmasta blogitekstistämme.

Lue digimarkkinoinnin ulkoistamisesta –kenelle se sopii ja mitä tulee ottaa huomioon?  

Mitä hyötyä somemarkkinoinnin ulkoistamisella voi olla?  

Somemarkkinoinnin ulkoistaminen voi olla erityisen järkevää monessa eri tilanteessa yrityksen koosta riippumatta. Alla on yleisempiä syitä, miksi somemarkkinoinnin ulkoistaminen voi olla erityisen järkevä päätös: 

1. Saat laadukasta sisältöä kustannustehokkaasti  

Jotta somemarkkinointisi herättää käyttäjien kiinnostuksen, on julkaisujen ja mainosten oltava brändisi näköiset sekä sisältää laadukkaita kuvia ja riittävän mielenkiintoista tekstiä. Kiinnostava sisältö edesauttaa brändisi näkyvyyttä. Lisäksi on tärkeää huomata, ettei sisältö saisi olla liian myyntipainotteista. Kiinnostavan sisällön avulla edistät myös nykyisten asiakkaiden sitoutumista yritykseesi.  

Laadukkaasti ja hyvin toteutettu somemarkkinointi vie aikaa, etenkin, jos somepäivitysten tekeminen on epävarmaa ja joudut jatkuvasti pohtimaan julkaisujen ja mainosten sisältöjä. Tämä aika on sinulta pois muusta työstä. Alan ammattilaisten avulla saat laadukasta ja kohderyhmälle sopivaa sisältöä somemarkkinointiisi. Ulkopuolisen henkilön on sinua helpompi nähdä asiat potentiaalisen asiakkaan silmin. Lisäksi, kun kohderyhmä tunnetaan hyvin, pystytään mainontaa kohdistamaan tehokkaasti juuri oikealle kohderyhmälle, mikä tekee mainonnasta kustannustehokkaampaa.

2. Säästät aikaa ja energiaa keskittyä ydintoimintasi kehittämiseen 

Houkutteleva sometili vaatii aktiivisuutta sekä syvällistä ymmärrystä ja osaamista sosiaalisen median alustoista ja niiden erilaisista ominaisuuksista. Lisäksi sosiaalinen media pyörii jatkuvasti uusiutuvien trendien ympärillä ja alustat kehittyvät jatkuvasti. Tämä tarkoittaa, että yritysten tulee olla myös hereillä minkälainen sisältö kullakin hetkellä milläkin alustalla toimii ja miten yritys voi hyödyntää alustojen uusimpia ominaisuuksia.  
 
Ulkoistamisen kautta alan ammattilaiset huolehtivat yrityksesi sometilien aktiivisuudesta ja ajankohtaisuudesta sekä siitä, että julkaisut saavuttavat tavoittelemasi kohderyhmän. Ulkoistamisen avulla, voit käyttää kaiken sen ajan ja energian, jonka käyttäisit somemarkkinoinnin suunnitteluun ja toteuttamiseen, ydintoimintasi kehittämiseen. 

Lue mitä somemarkkinoinnissa on tärkeä huomioida  

3. Ulkoistettu kumppani huolehtii tulosten seurannasta ja kehittämisestä

Ulkoinen markkinointikumppani huolehtii siitä, että somemarkkinointisi on jatkuvasti ajan tasalla ja aidosti kustannustehokasta. Sosiaalisen median alustat tarjoavat laajasti mainonnan tehokkuutta mittaavia lukuja, joiden avulla voidaan arvioida, mikä markkinoinnissa toimii ja mikä ei. Ulkoistamisen avulla ammattilaiset hoitavat lukujen analysoinnin puolestasi ja  ´auttavat sinua optimoimaan strategiasi parhaiden tulosten saavuttamiseksi. Tämä voi vähentää hukkaan meneviä markkinointikustannuksia ja parantaa sijoitetun pääoman tuottoa (ROI). 

“Ulkoistaminen saattaa tuntua alkuun kalliilta, mutta pitkällä aikavälillä se voi tuoda säästöjä yritykselle.” 

4. Ulkoistettu somemarkkinointi tuo joustavuutta  

Somemarkkinoinnin sopimukset ovat joustavia, paljon joustavampia kuin talon sisään palkatun henkilön työsopimus. Voit usein pienelläkin varoitusajalla aloittaa kumppanuuden, supistaa tai laajentaa sopimusta muuttuvien tarpeidesi mukaan tai vaikkapa laittaa sopimuksen tauolle. Kulut pysyvät kontrollissa ja ovat ennakoitavia. 

Folcanin somemarkkinoinnin ammattilaiset auttavat sinua sosiaalisen median ulkoistamisessa.

Voiko yrityksen ulkopuolinen kumppani tuottaa yrityksen identiteetin mukaista sisältöä?  

Monet yritykset saattavat pohtia ja pelätä osaako ulkoinen kumppani tuottaa aidosti yrityksen identiteetin ja brändin mukaista sisältöä. Vastaus on tähän kyllä, ammattitaitoinen ja kokenut ulkopuolinen kumppani pystyy tuottamaan brändisi mukaista sisältöä. Tässä avainasemassa on, että markkinointikumppani perehtyy perusteellisesti yrityksesi toimintaan kokonaisvaltaisesti.  

Me Folcanilla varmistamme tämän tutustumalla alkuun aina huolellisesti yrityksen liiketoimintaan ja markkinointiin. Lisäksi pidämme vähintään kuukausittain palaverin asiakkaan kanssa varmistaaksemme yhteistyön sujuvuuden. Meille on tärkeää, että yhteistyö on läpinäkyvää, joten pidämme aina asiakkaamme jatkuvasti ajan tasalla, hyväksytämme julkaisut aina asiakkaalla (jos asiakas näin toivoo) ja kuuntelemme aktiivisesti asiakkaan toiveita.

“Suurin onnistuminen on se, että meidän some näyttää edelleen meiltä, vaikka sen tekee ulkopuolinen”   

Carita Stam, Tili-Vinkin toimitusjohtaja 

Mitä somemarkkinoinnin ulkoistaminen maksaa?

Somemarkkinoinnin ulkoistamisen kustannus riippuu yhteistyön laajuudesta ja liiketoimintasi tarpeista. Ulkoistettu somemarkkinointi voi tulla halvemmaksi kuin sisäisen työntekijän palkkaaminen. Somemarkkinoinnin hinta vaihtelee meillä Folcanilla keskimäärin 700-1500€/kk (alv. 0 %) välillä.  

Yhteenveto

Somemarkkinoinnin ulkoistamisella voit saavuttaa useita eri hyötyjä: ensinnäkin voit säästää aikaa ja energiaa keskittyä ydintoimintaasi. Alan ammattilaisten asiantuntemuksella voidaan somemarkkinoinnista tehdä aidosti kustannustehokasta saavuttaen juuri sinun yrityksesi kohderyhmät. Alan ammattilaisilla on ymmärrys alustojen muuttuvista trendeistä ja erilaisista ominaisuuksista. Lisäksi yrityksen ulkopuolinen henkilö pystyy tarkastelemaan yrityksen liiketoimintaa objektiivisemmin. Parhaimmillaan saatat saada arvokkaita vinkkejä yleisesti muuhunkin kuin somemarkkinointiin. 

Panosta kuitenkin juuri sinulle sopivan yhteistyökumppanin löytämiseen, joka on valmis tutustumaan yrityksesi toimintaan kokonaisvaltaisesti. Ulkoinen kumppani voi tuottaa sisältöä, joka vastaa yrityksesi identiteettiä ja brändiä, kun yhteistyö on tiivistä ja avointa.