Sosiaalisen median kanavat –Top 7 tärkeintä kanavaa

Sisällysluettelo

Oletko pohtinut, miten voisit hyödyntää sosiaalisen median kanavia yrityksesi myynnissä ja markkinoinnissa, mutta et tiedä mistä lähteä liikkeelle tai et ole varma, mitkä sosiaalisen median kanavat sopivat juuri sinun liiketoiminnallesi? 

Tässä artikkelissa avaamme vuoden 2021 tärkeimpiä sosiaalisen median kanavia, joita yrityksesi voi hyödyntää. Valitse kanavasi lukemalla alta tarkemmat tiedot ja aloita sosiaalisen median hyödyntäminen jo tänään!  

Top 7 tärkeintä kanavaa ovat:

Seuraavaksi käymme läpi näiden jokaisen somekanavan piirteitä.

You are currently viewing a placeholder content from Youtube. To access the actual content, click the button below. Please note that doing so will share data with third-party providers.

More Information

Tarvittaessa voit varata ilmaisen sosiaalisen median tarvekartoituksen jättämällä yhteydenottopyynnön täältä. Kartoitetaan yhdessä yrityksellesi parhaiten sopivat sosiaalisen median kanavat!

1. Facebook

  • Pääkonttori: Menlo Park, Kalifornia 
  • Perustettu: 2004 
  • Aktiiviset käyttäjät: 2.85 Miljardia / kk

Facebook eli sosiaalisen median kanavista esi-isä on ollut viimeisen vuosikymmenen ajan ja on vielä tänä päivänä yksi tunnetuimmista ja eniten käytetyistä sosiaalisen median alustoista. 

Toimialastasi tai kiinnostuksen kohteestasi riippumatta Facebookista löydät varmasti sinua kiinnostavia kohteita eri ryhmien tai julkaisujen muodossa. Joitain suosituimpia toimialoja Facebookissa ovat rahalliset palvelut, verkkokaupat, peliala, viihde, media, operaattorit ja kuluttajavälineet. 

Vaikka Facebookin orgaaninen näkyvyys on ollut jatkuvassa laskussa viimeisten vuosien ajan, on orgaanista näkyvyyttä vielä mahdollista saavuttaa etenkin muun muassa erilaisten Facebook-ryhmien, live-videoiden ja lyhyiden videosisältöjen avulla. Jos haluat saavuttaa orgaanista näkyvyyttä, harkitse hyödyntää yllä mainittua. Muista myös sosialisoida yleisösi kanssa eli kommentoi, laita henkilökohtaisia viestejä ja osallistu keskusteluun eri Facebook-ryhmien sisällä. 

Facebook pyrkii jatkuvasti kehittämään alustaansa tuomalla uusia ominaisuuksia käyttäjillensä, joiden avulla voidaan kasvattaa orgaanista näkyvyyttä ja lisätä myyntiä. Yksi kuluttajien keskuudessa suosituksi noussut ominaisuus on Facebook-gaming,  jonka avulla yksityishenkilöt ja yritykset voivat striimata eli suoratoistaa pelaamista ja vastaanottaa mm. maksullisia, kuukausittaisia tilauksia kuluttajilta. Facebook-gamingin avulla voidaan kuitenkin käytännössä striimata mitä tahansa eli mielikuvitus on rajana.  

Facebook tarjoaa myös yrityksille ilmaisen verkkokauppa-alustan, jonka avulla yritys voi ohjata liikennettä verkkokauppaansa ja kasvattaa myyntiä. Facebook-kaupassa yritystilit saavat tuotteensa ja palvelunsa näkyville katalogien muodossa kuvineen ja esittelyteksteineen. Kauppa on suhteellisen helppo toteuttaa. Löydät tarkat ohjeet Facebook-kaupan perustamiseen täältä.

Orgaanisen näkyvyyden lisäksi Facebook Ads eli Facebook mainonta on yksi suosituimmista maksetun mainonnan työkaluista. Sosiaalisen median kanavana Facebook toimii siis pääsääntöisesti ryhmien ja maksullisen mainonnan ympärillä. Lue lisää aiheesta Facebook-mainonta.

2. Instagram

  • Pääkonttori: Menlo Park, Kalifornia 
  • Perustettu: 2010 
  • Aktiiviset käyttäjät: 1,2 Miljardi / kk 

Instagram on visuaalisesti miellyttävän ja inspiroivan sisällön yhdistelmä, josta jokainen inspiraatiota tai visuaalista sisältöä etsivä henkilö löytää varmasti haluamansa. 

Sosiaalisen median kanavana Instagram toimii parhaiten vaikuttajien, valmentajien ja kuluttajamyyntiin keskittyvien yritysten työkaluna, joka auttaa heitä tavoittamaan kohdeyleisönsä.

Vuonna 2018 Instagram esitteli julkaisut, joiden yhteydessä käyttäjien oli mahdollista tehdä ostoja, joka luontaisesti lisäsi ostomahdollisuuksien määrää. Uudistuksen myötä yritykset pystyvät nykyään luomaan Instagram-kaupan, johon he pääsevät lisäämään omia tuotteita ja palveluita yleisön nähtäväksi. Instagram-kaupan avulla yritykset voivat ohjata liikennettä verkkosivuillensa suoraan julkaisuistaan tai tilinsä ‘’kauppa’’ -välilehdeltä. Instagramin aktiivisen käyttäjäkannan ansiosta yritykset tavoittavat valtavan määrän kohdennettua yleisöä niin maksetulla mainonnalla kuin myös orgaanisesti. Ohjeet Instagram-kauppaan löydät täältä
Jos tuotteesi tai palvelusi on suunnattu 18-34 vuotiaille, Instagram on oikea sosiaalisen median kanava sinua varten. Yli 63% Instagramin käyttäjistä on nimittäin 18-34 vuotiaita.

Lue vinkkimme onnistuneiden Instagram-mainonnan julkaisujen tekemiseen.

Tilaa ilmainen analyysi yrityksesi sosiaalisen median nykytilasta!

3. LinkedIn

  • Pääkonttori: Mountain View, Kalifornia 
  • Perustettu: 2003 
  • Aktiiviset käyttäjät: 575 Miljoonaa / kk 

LinkedIn on lähtökohtaisesti ammatillisen verkoston sosiaalisen median kanava, jolla on rekisteröityneitä käyttäjiä jo yli 765 miljoonaa rekisteröitynyttä käyttäjää 200 eri maassa.

Jos haluat vuorovaikuttaa kohderyhmäsi kanssa taikka etsit itsellesi uusia tulevaisuuden tähtiä, päätöksentekijöitä tai yhteistyökumppaneita, LinkedIn on oikea paikka tätä varten. 

LinkedIn on siis sosiaalisen median kanava verkostoitumista varten, minkä avulla sinulla on ääretön potentiaali tavoittaa ammattitaitoisia henkilöitä. Sen suurin potentiaali löytyy siis sinun henkilökohtaiselta tililtä yrityksesi tilin sijaan. Vuorovaikuttamalla ja luomalla arvoa verkostollesi, voit tavoittaa todella suuren yleisön. LinkedInin tutkimuksen mukaan 78% henkilöistä, jotka hyödyntävät sosiaalista mediaa myynnissä, myyvät 78% paremmin kuin kollegansa. LinkedIn lisää jatkuvasti toiminnallisuuksia yrityksien sivuja varten, jotta se pystyisi kilpailemaan muiden sosiaalisen median kanavien kanssa.

Lue blogi LinkedIn-mainonnasta.

4. YouTube

  • Pääkonttori: San Bruno, Kalifornia 
  • Perustettu: 2005 
  • Aktiiviset käyttäjät: 1.9 Miljardia / kk 

Sosiaalisen median kanavista puhuttaessa YouTube on tämän listan poikkeus, mutta emme voineet olla huomioimatta YouTubea sen suuren suosion takia. 

YouTube on täysin videoita varten tehty alusta, jossa pystyt luomaan itsellesi oman tilin ja  lisäämään sinne haluamaasi videosisältöä. Monet yritykset käyttävät kanavaa viestimään yrityksestään videoiden avulla ja ohjaamaan liikennettä verkkosivuilleen.  

YouTubessa pärjäävät parhaiten sisällöntuottajat, jotka julkaisevat aktiivisesti joko viihdyttävää tai arvoa luovaa sisältöä seuraajilleen. On tärkeää kuitenkin muistaa, että YouTuben yhtenä tärkeimpänä hakukonesijoituksen päättävänä tekijänä on videon katsottu aika. Käytännössä pidemmällä videolla on siis mahdollisuus sijoittua paremmin heidän hakukoneessaan. 

Luonnollisesti maksullinen mainonta YouTubessa toteutetaan myös videoiden muodossa taikka bannerimainoksina sivuston asetteluiden ympärille. Maksullista mainontaa on pakko katsoa ainakin viisi sekuntia, joka antaa yrityksille mahdollisuuden muotoilla videomainoksensa usealla eri tavalla. Mainosvideot ovat usein 30 sekunnin tai noin minuutin pituisia. 

Jos säännöllinen videotuotanto kuulostaa hyvältä sinun yrityksellesi, niin suosittelemme hyödyntämään YouTubea sosiaalisen median kanavana.

Lue blogi aiheesta Youtube-markkinointi.

5. X (Twitter)

  • Pääkonttori: San Francisco, Kalifornia 
  • Perustettu: 2006
  • Aktiiviset käyttäjät: 321 Miljoonaa / kk 

X eli entinen Twitter on sosiaalisen median kanavana tunnettu nopeasta ja ytimekkäästä viestinnästään. Tämä antaa tietynlaisille yrityksille mahdollisuuden loistaa X:ssa.  Jos yrityksesi liiketoiminta liittyy viihteeseen, urheiluun, politiikkaan tai markkinointiin, saatat saavuttaa huiman määrän suosiota ja sitoutumisia sisältöösi.

Brändeillä on myös mahdollisuus luoda ja hioa heidän ääntään “tone of voice” X:n avulla. X:ssa on tilaa olla sekä luova ja persoonallinen että informatiivinen ja avulias.  Kuluttajat hakeutuvat tyypillisesti yritysten twitter-tileille ajankohtaisen tai reaaliaikaisen tiedon tarpeessa. Twitter on erinomainen paikka siis yrityksille, jotka haluavat tarjota ajankohtaista tietoa yleisöllensä nopeaan tahtiin. 

Mitä odotat? Vieraile X:ssa/ Twitterin eri palstoilla, tarjoa arvoa, jaa omaa ja muiden sisältöä ja osallistu keskusteluihin jatkuvalla syötöllä haluttujen tuloksien saavuttamiseksi. 

6. Pinterest

  • Pääkonttori: San Francisco, Kalifornia 
  • Perustettu: 2010 
  • Aktiiviset käyttäjät: 291 Miljoonaa / kk 

Pinterest sosiaalisen median kanavana keskittyy vahvasti visuaalisesti miellyttävään sisältöön. Tästä kanavasta on tullut erityisen suosittu henkilöille, jotka etsivät ideoita ja inspiraatioita. Menestyneimmät yritykset Pinterestissä tuottava tyypillisesti muotiin, sisustukseen, urheiluun, ruokaan ja liikuntaan liittyvää sisältöä, jota halutaan tallentaa myöhemmäksi katsottavaksi toistuvasti. 

Visuaalisesti miellyttävän sisällön takia Pinterestillä on uniikki kohderyhmänsä. Tiesitkö, että yli 80% Pinterestin käyttäjistä on naisia? Entä, että 40% uusista käyttäjistä on miehiä?  

Jos yrityksesi myy tuotteita tai palveluita, jotka ovat suunnattu naispuolisille henkilöille, Pinterest on oikea sosiaalisen median kanava yritystäsi varten.

Lue blogimme Pinterest-markkinoinnista.

7. TikTok

  • Pääkonttori: Culver City, Kalifornia 
  • Perustettu: 2016
  • Aktiiviset käyttäjät: 1 miljardi / kk.

Yksi nuorimmista tulokkaista, TikTok  on saavuttanut huikean suosion lyhyessä ajassa. Vuonna 2018, kyseistä sosiaalisen median kanavaa käytti aktiivisesti 680 miljoonaa käyttäjää ja nyt sillä on jo yli miljardi aktiivista käyttäjää.

TikTok perustuu lyhyisiin viihdyttäviin ja vuorovaikutuksellisiin videoihin, joita katselee ja tuottaa pääsääntöisesti 16-35 vuotiaat henkilöt. Parhaiten toimivat sisällöt tässä sosiaalisen median kanavassa ovat viihdyttävät, mielenkiintoiset ja hauskat videot, joita korostetaan suositulla ja ajankohtaisella musiikilla. 

Jos haluat tavoittaa nuorempaa kohdeyleisöä hauskojen ja viihdyttävien videoiden avulla, tämä kanava on sinulle. Huomioi, että tässä sosiaalisen median kanavassa tuotteiden ja palveluiden suoraa markkinoimista ei arvosteta eli pyri tuottamaan sisältöä, joka luo luottamusta, tarjoaa viihdyttävää ja hyödyllistä tietoa yleisöllesi. Kun olet saanut lojaalia seuraajakuntaa kerrytettyä, voit alkaa tarjoamaan yrityksesi palveluista ja tuotteista suorempaa tietoa. Toteuta tämäkin alustalle sopivalla tyylillä. 

TikTok-markkinointi voi olla tehokas keino yrityksesi tunnettavuuden ja myynnin edistämiseksi. Lue aiheesta lisää blogistamme TikTok-markkinointi – mitä se on ja kenelle se sopii?.

Miksi sosiaalisen median kanavia kannattaa hyödyntää yrityksen markkinoinnissa?

Kuten saatoit huomata eri kanavien listauksen yhteydessä, kaikilla eri kanavilla on omat kohdeyleisönsä, vahvuutensa, algoritmit ja soveltuvat toimialat. 

Tästä syystä yrityksen kannattaa hyödyntää ja targetoida sitä sosiaalisen median kanavaa, joka vastaa parhaiten yrityksen omaa kohderyhmää. Oikean kanavan valinnassa ostajapersoonan määritys on oleellisessa roolissa. Onko jo ostajapersoonasi määritetty? 

Ostajapersoonan määrittämisen myötä kannattaa tutustua sosiaalisen median tarjoamiin hyötyihin yritykselle. Näitä hyötyjä ovat mm. Brändin vahvistuminen, orgaanisen näkyvyyden kasvattaminen ja helpon asiakaspalautteen kerääminen. 

Jos haluat lukea lisää sosiaalisen median hyödyistä yritykselle, lue kattava artikkelimme aiheesta.

Muista sosiaalisen median strategia

Puheissa nousevat usein esiin sosiaalisen median kannattavuus ja ajankäyttö. Ilman laadukasta ja ennalta suunniteltua sosiaalisen median strategiaa  ja sisältösuunnitelmaa, on tuloksien saavuttaminen erittäin hankalaa. Sisällön suunnittelun ja toteutuksen ohella on tärkeää myös tuntea käytössä olevan sosiaalisen median kanavien käyttöliittymät, algoritmit ja kohdeyleisöt.  Ilman tuntemusta käytössä olevien sosiaalisten medioiden kanavien algoritmeista, toimintatavoista ja alustan käyttäjistä, laadukas sisältö menee helposti hukkaan. 

Sosiaalisen median kanavat ja niissä vallitsevat trendit ovat lisääntyneet vuosien aikana reilusti, minkä vuoksi niiden täysimittainen hyödyntäminen yrityksen markkinoinnissa  ja markkinointistrategiassa voi olla haastavaa. Sosiaalinen media onkin yksi digimarkkinoinnin puhutuimpia aiheita. Eikä mikään ihme, sillä oikein käytettynä, yritykset voivat saada huomattavaa liiketoiminnallista etua. 

Tuomalla sosiaalinen media osaksi yrityksen markkinointistrategiaa, voidaan tavoittaa laajemmin uusia asiakkaita, ylläpitää olemassa olevaa asiakaskuntaa ja kehittää yrityksen liiketoimintaa.

Mitä sosiaalisen median kanavia käyttäisin markkinointiin?

Me olemme sitä mieltä, että on hyödyllisempää hallita yksi sosiaalisen median kanava täysin kuin monta kanavaa puolittain. Yhden kanavan hallitsemisen jälkeen voi sitten lisätä ja laajentaa osaamistaan yksi kanava kerrallaan. 

Miksi yhden kanavan hallinta on niin tärkeää? 

  • Kun tunnet yhden kanavan totaalisesti, voit luottaa siihen, että saat siitä kanavasta kaiken potentiaalin irti. Näin voit luottaa saavuttavasi haluttuja tuloksia omalla tekemiselläsi. 
  • Opit tulkitsemaan tuloksia tarkasti ja jatkokehittämään markkinointia tulospohjaisesti. 
  • Kilpailijoiden voittaminen sosiaalisessa mediassa vaatii kanavan ja sen algoritmien hyvää tuntemusta. 
  • Tiedät, onko kanava oikea yritystäsi varten vai ei. 

Kaikilla sosiaalisen median kanavilla on omat vahvuutensa ja heikkoutensa. Tästä syystä kannattaa valita oikea kanava huolella, jotta saat markkinointisi tuottamaan tulosta.

Lue blogimme Miten valita yrityksellesi sopivat somekanavat?.

Eri sosiaalisen median kanavilla on eri tavoitteet

Valitessasi sosiaalisen median kanavaa on tärkeää myös määrittää tavoitteet markkinointiasi varten. Mitkä sosiaalisesta mediasta saatavat tunnusluvut tai tavoitteet mittaavat parhaiten sinun liiketoimintasi kasvua? 

Yleisimpiä tavoitteita mittaamaan sosiaalisen median markkinointia ovat: 

  • Liikenteen ohjaaminen verkkosivuille.
  • Yrityksen tunnettavuuden lisääminen.
    • Kasvun seuranta.
    • Näkyvyyden seuranta.
  • Brändin tunnettavuuden lisäys ja arvojen välitys potentiaalisille asiakkaille.
  • Asiakkaiden sitouttaminen.
  • Suoramyynti verkkosivuilla.
  • Vuorovaikutuksen ja tavoitettavuuden kasvattaminen asiakkaiden kanssa.
  • Palautteen kerääminen.

Kaikkien näiden edellä mainittujen mittareiden on tarkoitus tuoda yritykselle arvokasta informaatiota ja kehittää sen liiketoimintaa. 

Lue blogi aiheesta Somemarkkinointi – mitä ja miksi?.

Yhteenveto

Eri sosiaalisen median kanavat ovat siis laaja kokonaisuus, joita ei ole tarkoitus hallita samanaikaisesti. Yhden kanavan perusteellinen osaaminen vaatii aikaa ja aktiivista seuraamista. Eri kanavilla on eri tarkoitukset ja eri kohderyhmänsä, joten suosittelemme määrittämään ostajapersoonasi ja etsimään yrityksellesi se oikea sosiaalisen median kanava. Keskitä tähän kanavaan markkinointisi ja tavoita kohderyhmäsi. 

Iloa somettamiseen!

Me Folcanilla autamme sinua saamaan tuloksia tehokkaalla somemarkkinoinnilla!

Sosiaalisen median strategiapohja

Paranna somen tuloksellisuutta

Sosiaalisen median strategiapohjan avulla luot somesuunnitelman, jonka avulla säästät aikaa, rahaa ja tekemisesi on tuloksellisempaa.