Tekoäly markkinoinnissa – näin hyödynnät sitä parhaiten käytännössä

Sisällysluettelo

Megatrendinäkin tunnettu tekoäly on mullistanut markkinoinnin maailmaa. Se on tuonut mukanaan lupaavia työkaluja sekä ratkaisuja, joiden avulla markkinoinnin ala on ottanut isoja harppauksia eteenpäin viime vuosien aikana. Enää tekoälystä ei puhuta vain tulevaisuuden mahdollisuutena, vaan se on jo vakiintunut osaksi päivittäistä tekemistä markkinoinnin pelikentässä.

Tässä blogikirjoituksessa käsitellään sitä, millainen tekoälyn rooli on modernissa markkinoinnissa ja miten se voidaan jalkauttaa tehokkaasti hyötykäyttöön tukemaan päivittäistä markkinoinnin työtä. Jatka lukemista, jos haluat saada käytännön vinkkejä siitä, millaisiin tehtäviin tekoäly soveltuu markkinoinnissa.

Mikä on tekoälyn rooli nykypäivän liiketoiminnassa?

Uusia tekoälysovelluksia ilmestyy markkinoille jatkuvasti ja ne ovat muuttaneet monin tavoin työskentelyä eri toimialoilla. Modernit yritykset ovat ottaneet tekoälyn työkalut päivittäiseen käyttöönsä markkinoinnissa esimerkiksi tukemaan tehokasta datan käsittelyä ja analysointia. Tekoäly on myös tehokas apuri mm. sisältömarkkinoinnissa, hakukoneoptimoinnissa, sekä mainonnassa. Tekoäly on ihmistä nopeampi käsittelemään asiakasdataa, ja se pystyy ennustamaan kuluttajien käyttäytymistä tulevaisuudessa esimerkiksi ostohistoriadataa analysoimalla. Se myös tunnistaa eri asiakkaiden käyttäytymismalleja ja kiinnostuksen kohteita tarkasti, jolloin yritykset voivat räätälöidä palveluitaan eri asiakassegmenteille sopiviksi.   

Nykyään on myös hyvin tavanomaista, että asiakaspalvelusta yrityksen verkkosivustolla vastaa tekoälyllä toimiva chatbot, jota on opastettu vastaamaan asiakkaiden yleisimpiin kysymyksiin nopeasti ja reaaliajassa. Näin asiakaspalvelusta on saatu automatisoidumpaa ja asiakaspalvelussa työskentelevien henkilöiden aikaa säästyy muiden tärkeiden työtehtävien hoitamiseen.

Tekoälyn keskeiset hyödyt yritysten liiketoiminnassa voidaan kiteyttää seuraavasti:

  • Tehokkuus: Tekoäly mahdollistaa prosessien automatisoinnin, mikä vähentää manuaalista työtä. Tästä syystä yritykset ovat myös valmiita investoimaan tekoälyyn entistä laajemmin.
  • Käyttäjäystävällisyys: Useita generatiivisia tekoälytyökaluja on nykypäivänä kaikkien saatavilla. Ne ovat helppokäyttöisiä, toimivat monilla eri laitteilla ja tarjoavat nopean avun käyttäjilleen. Lisäksi nämä työkalut ovat helposti koulutettavissa henkilöstön käyttöön, mikä tarkoittaa, että yritykset voivat integroida ne vaivattomasti osaksi päivittäisiä toimintaprosessejaan. Yksi tunnetuimmista on ChatGPT, jolla on jo satoja miljoonia päivittäisiä käyttäjiä maailmanlaajuisesti.
  • Monimuotoisuus: Tekoälyn hyötyjä pystytään soveltamaan laajasti eri toimialoilla. Esimerkiksi teollisuuden alalla tekoälypohjaiset automaatiot sekä robotiikka ovat parantaneet prosessien tehokkuutta ja lisänneet niiden turvallisuutta. Terveydenhuollon alalla tekoäly sen sijaan kykenee tehostamaan ja tarkentamaan mm. potilaishoidon prosesseja sekä diagnostiikkaa.
  • Kilpailuetu: Tekoäly ei ole enää vain trendi, vaan lähes välttämätön työkalu, joka tuo yrityksille merkittävää kilpailuetua.

On selvää, että tekoäly on tullut pysyvästi osaksi arkeamme. Sen vaikutus kasvaa edelleen tulevaisuudessa, sillä koneoppimisen ja syväoppimisen teknologiat kehittyvät jatkuvasti.

Mihin tekoälyä voidaan hyödyntää markkinoinnissa käytännön tasolla?

Seuraavaksi tarkastelemme neljää markkinoinnin osa-aluetta, joissa tekoälyä voidaan hyödyntää niin strategisen päätöksenteon, ideoinnin, kuin käytännön työtehtävienkin tehostamiseen. Käymme läpi tekoälyn hyötyjä, käyttökohteita sekä vinkkejä, jotka voit ottaa osaksi päivittäisiä markkinoinnin toimenpiteitäsi.

1. Tekoäly mahdollistaa tehokkaan datankäsittelyn

Datan analysointi perinteisin keinoin taulukoita pyörittelemällä on usein hidasta ja aikaa vievää. Yksi tekoälyn merkittävimmistä vahvuuksista on sen kyky käsitellä ja analysoida valtavia tietomääriä nopeasti.

Tekoälyn avulla yritykset voivat helpommin analysoida suuria datamääriä, tunnistaa asiakkaidensa käyttäytymismalleja, sekä tuottaa paremman asiakasymmärryksen kautta laadukkaampia palveluita. Tekoälyn keskeisiä hyötyjä tiedonkäsittelyssä ovat muun muassa markkinatrendien tunnistaminen, sekä ostokäyttäytymisen kausittaisten vaihteluiden ennustaminen.

Markkinoinnin saralla Google ja HubSpot ovat edelläkävijöitä, kun puhutaan tekoälypohjaisista datankäsittelyalustoista:

  • Google Analytics kerää syvällistä tietoa mm. verkkosivustojen liikenteestä, käyttäjistä ja konversioista tekoälypohjaisesti. Se myös kykenee tunnistamaan erilaiset trendit, poikkeamat ja muutokset sivustovierailijoiden toiminnassa.
  • HubSpot sen sijaan soveltuu hyvin mm. markkinoinnin automaatioon ja asiakkuudenhallintaan. HubSpotin tekoäly analysoi mm. asiakkaiden ostohistoriaa ja käyttäytymistä, mikä mahdollistaa tehokkaampien markkinointikampanjoiden laatimisen sekä parempien datalähtöisten päätösten tekemisen.

2. Tekoäly sisältömarkkinoinnin apurina

Vaikka ihmisen luovuutta tarvitaan edelleen sisältöjä tuotettaessa, on tekoäly loistava apuri sisältömarkkinointiin. Sitä voidaan hyödyntää esimerkiksi:

  • Sisältöjen ideointiin ja trendien tunnistamiseen
  • Artikkeleiden, raporttien tai mainostekstien kirjoittamiseen
  • Sosiaalisen median postauksiin
  • Yksilöllisten sisältöjen räätälöimiseen

Sisältömarkkinoinnista on tekoälyn myötä tullut automatisoidumpaa. Personoitua ja yksilöllisempää sisältöä voidaan tuottaa yhä nopeammin ja tehokkaammin erilaisia tekoälysovelluksia hyödyntäen, mikä säästää markkinoijien aikaa. Yritykset voivat myös vastata paremmin asiakkaiden mieltymyksiin hyödyntäessään tekoälypohjaisia analyysejä sisältömarkkinoinnin toimenpiteitä suunnitellessaan.

  • ChatGPT:n avulla markkinoijat voivat tehostaa monia päivittäisiä asiakasviestinnän ja sisällöntuotannon tehtäviään. Kun ChatGPT:lle syötetään tarkasti muotoiltu ohje eli prompt, se luo personoituja sähköposteja, blogikirjoituksia ja sosiaalisen median päivityksiä nopeasti ja vaivattomasti.
  • Grammarly taas tarjoaa tekoälypohjaisen kielentarkistuksen, sekä tyyliehdotuksia tekstisisältöjen parantamiseen. Grammarly toimii ensisijaisesti englanninkielisten tekstien korjauksiin, eikä se tällä hetkellä tue suomenkielisten tekstien tarkistamista kovinkaan tehokkaasti.

Kun sisällöt on saatu luotua, voidaan niitä myös kohdistaa tekoälyn suositusten perusteella entistä tehokkaammin ja tarkemmin juuri oikealle kohderyhmille, mikä johtaa parempiin sisältömarkkinoinnin tuloksiin. Lisää vinkkejä siitä, kuinka tekoälyä voi hyödyntää sisällöntuotannossa löydät tämän linkin takaa.

Kuvien generointi tekoälyllä

Tekstisisältöjen lisäksi tekoälyllä on mahdollista tuottaa myös kuvia sisältömarkkinoinnin tarpeisiin. Esimerkiksi Canva, Adobe FireFly sekä Microsoft Designer ovat näppäriä työkaluja, joilla kuvia on mahdollista generoida ja muokata tekoälyavusteisesti.

Canva on yksi suositummista kuvatyökaluista ja sen pro-versio mahdollistaa mm. kuvien generoimisen tekoälyä hyödyntäen. Canva myös sisältää runsaasti erilaisia elementtivaihtoehtoja, fontteja, grafiikoita sekä mallipohjia monipuolisen sisältömarkkinoinnin suunnitteluun ja toteutukseen. Jos haluat päästä alkuun Canvan käytössä, käy kurkkaamassa blogikirjoituksemme aiheesta.

3. Tekoäly hakukoneoptimoinnin tukena

Tekoälyä on mahdollista hyödyntää myös hakukoneoptimoinnissa. Hakukoneoptimointi (SEO) on yksi tärkeimpiä digitaalisen markkinoinnin toimenpiteitä, jonka avulla pyritään parantamaan yritysten hakukonenäkyvyyttä sekä houkuttelemaan enemmän verkkosivuvierailijoita orgaanisesti. Tekoäly tukee hakukoneoptimointia mm. seuraavin tavoin:

  • Avainsanat, joita käyttäjät syöttävät hakukoneisiin palveluita ja tuotteita etsiessään, voidaan analysoida ja tunnistaa tekoälyä apua käyttäen. Semrush on avainsanojen analysointiin soveltuva sivusto, johon jokaisen markkinoijan kannattaa tutustua. Semrushista löytyy erilaisia tekoälyä hyödyntäviä applikaatioita, kuten esimerkiksi sisällöntuotannon työkalu, joka on mallinnettu tekoäly OpenAI:n pohjalta.
  • Tekoäly voi myös auttaa markkinoijia tunnistamaan, millaiset sisällöt toimivat parhaiten hakukoneissa, jolloin sisältöjen optimointi helpottuu. Esimerkiksi Ahrefsin avulla markkinoijat voivat seurata ja ymmärtää syvällisemmin SEO-toimenpiteidensä vaikutuksia. Ahrefsin analyysimenetelmät hyödyntävät pääasiassa laajoja tietokantoja sekä edistyneitä algoritmeja, jotka eivät sisällä merkittävää tekoälyä. Sivusto kuitenkin tarjoaa monipuolisen valikoiman esimerkiksi AI-kirjoitustyökaluja, joita voi käyttää vaikkapa tekoälysisällön tunnistamiseen ja tekoälyllä tuotetun tekstin humanisointiin.
  • Tekoälyllä voidaan myös tunnistaa nopeasti sellaiset puutteet verkkosivuston rakenteessa ja sisällössä, jotka heikentävät sen sijoitusta Googlen hakutuloksissa. PageSpeed Insights on kätevä työkalu verkkosivustojen nopeuden ja teknisen toimivuuden mittaamiseen. Se hyödyntää tekoälyä esimerkiksi suorituskykyanalyysien ja optimointisuositusten laatimiseen.

Kaiken kaikkiaan tekoälyn hyödyntäminen sekä sisällöllisten että teknisten SEO-toimenpiteiden tukena on tehokas keino varmistaa, että yrityksen verkkosivut löytyvät hakukoneiden hakutuloksista.

Miten tekoälyllä tuotetaan hakukoneoptimoitua sisältöä?

Kun tekoälyllä halutaan luoda hakukoneoptimoitua sisältöä mahdollisimman tehokkaasti, on tärkeää syöttää sille oikeanlainen prompt. Promptaaminen tarkoittaa tarkan ja selkeän ohjeen määrittämistä, joka annetaan tekoälylle ennen sisällön luomista. Promptaamisella informoidaan mahdollisimman tarkasti siis se, millaista sisältöä tekoälyn toivotaan tuottavan ja millaisia tyylillisiä seikkoja sen tulisi ottaa huomioon.

Selkeät ja laadukkaat promptit, joissa tekoälyä ohjeistetaan mahdollisimman tarkasti tuottamaan hakukoneoptimoitua sisältöä, ovat avainroolissa tekoälyavusteista hakukoneoptimointia ja sisällöntuotantoa tehdessä. Aiheesta voi lukea lisää blogistamme.

4. Tekoälyn hyödyt maksetussa mainonnassa

Kun tavoite on luoda erinomaisesti toimivia maksetun mainonnan kampanjoita tai optimoida eri kampanjamuotoja suorituskyvyltään paremmiksi, on suositeltavaa ottaa tekoäly avuksi myös tässä yhteydessä.

Google Ads käyttää tekoälyä mainoskampanjoiden suorituskyvyn analysointiin, suositusten ehdottamiseen, sekä mm. budjettien optimoimiseen. Se prosessoi tekoälypohjaisesti kampanjadataa ja tarjoaa käyttäjälleen vinkkejä eri kampanjoiden sekä mainosmuotojen toimivuudesta. Näiden avulla mainostajan on mahdollista saavuttaa entistä parempi Google-mainonnan tuotto (ROAS).

Myös Meta hyödyntää mainosalustoillaan tekoälyä mainonnan kohdistamiseen ja optimoimiseen. Metassa tekoäly analysoi esimerkiksi Facebook ja Instagram käyttäjien kiinnostusten kohteita huomioimalla käyttäjien tykkäykset, jaetut sisällöt, sekä seuratut sivut. Tämän perusteella se kykenee kohdistamaan mainoksia tarkemmin oikeille kohdeyleisöille.

LinkedIn Adsissa tekoäly auttaa kohdistamaan mainoksia tehokkaasti tietyille ammattiryhmille tai toimialoille. Jos halutaan tavoittaa esimerkiksi rakennusalan yritysjohtajia, on mainontaa mahdollista kohdistaa sellaisille käyttäjille, joiden profiilit sisältävät rakennusalan titteleitä, työtehtäviä tai muita osaamisalueita. LinkedIn-mainonta voi tästä syystä olla hyvinkin toimiva mainosmuoto etenkin B2B-markkinoinnissa. Voit lukea lisää LinkedInistä mainosmuotona täältä.

Kuten edellä mainitut esimerkit osoittavat, tekoäly on integroitunut olennaiseksi osaksi myös maksettua mainontaa. Sen tarjoamat suositukset säästävät markkinoijien manuaalista työmäärää ja parantavat usein myös mainonnan tuloksia. Tekoäly analysoi kampanjadataa nopeasti, tekee luotettavia ennustuksia, sekä optimoi mainoskampanjoita, mikä tekee siitä arvokkaan apuvälineen mainostajalle.

Yhteenveto

On selvää, että tekoäly on tullut jäädäkseen ja sen hyödyntäminen myös markkinoinnin tehokeinona yleistyy tulevaisuudessa entisestään. Uusia tekoälysovelluksia tulee markkinoille jatkuvasti ja ne muuttavat monin tavoin työskentelyä eri toimialoilla. Yritykset myös investoivat tekoälyyn entistä laajemmin, ja tämän seurauksena näemmekin tulevaisuudessa yhä kehittyneempiä ja monimutkaisempia tekoälyratkaisuja. On hyvä muistaa, että tekoälyyn liittyy kuitenkin myös erilaisia riskitekijöitä ja eettisiä kysymyksiä, ja näin ollen yritysten on ensiarvoisen tärkeää hyödyntää tekoälyä vastuullisesti.

Kaiken kaikkiaan tekoäly on modernissa markkinoinnissa loistava tukipelaaja. Valtavien datamäärien nopea prosessointi, sisältöstrategioiden viilaaminen, hakukoneissa korkeammalle sijoittuminen, sekä mainonnan tehokkaampi kohdennus ja optimointi ovat vain esimerkkejä aihealueista, joissa tekoäly nostaa tuottavuutta, sekä säästää markkinoijien aikaa ja resursseja. Tekoäly ei ole enää vain trendi, vaan lähes välttämätön työkalu, joka tuo yritykselle kuin yritykselle parempaa kilpailuetua menestyä liiketoimintaympäristössään.