Onnistunut tapahtumamarkkinointi – mitä ottaa huomioon?

Sisällysluettelo

Tapahtumamarkkinointi on osa markkinointikokonaisuutta, mikä kattaa tuotteena olevan tapahtuman tai tuotteen ympärille rakennetun tapahtuman markkinoinnin. Tapahtumamarkkinointi tarjoaa kohdeyleisöilleen inspiroivaa, innostavaa ja relevanttia tietoa koko tapahtuman elinkaaren aikana. Se tähtää löytämään kohdeyleisöön sopivat henkilöt, luomaan mielikuvaa tapahtumasta ja tukemaan liiketoiminnallisia tavoitteita. Katso tästä artikkelista vinkit onnistuneeseen tapahtumamarkkinointiin.

Miten laatia strategia tapahtumamarkkinoinnille?

On lähes mahdotonta kertoa täydellistä ja kaiken kattavaa tapahtumamarkkinointistrategiaa, sillä jokainen tapahtuma on erilainen, sisältäen mm. yksilölliset läpimenoajat, budjetin ja kohdemarkkinat. 

Tapahtuman suunnittelun kohteena voi olla esimerkiksi virtuaalinen mestarikurssi tai musiikkifestivaali. Kumpikin vaihtoehto edellyttää oman suunnitelmansa. Mutta! On olemassa monia yleisiä taktiikoita ja ideoita tapahtumamarkkinoinnille, joiden pitäisi auttaa useimmissa tapauksissa. Käsittelemme näitä seuraavassa kappaleessa.

Lue markkinointistrategian tekemisestä lisää täältä.

Tapahtumamarkkinoinnin suunnitteleminen

Tapahtumamarkkinoinnin ytimenä toimii tapahtuman tietoisuuden kasvattaminen, jolloin markkinointia tulisi kohdistaa niin uusille, potentiaalisille kohdeyleisöille kuin jo tapahtumaan aikaisemmin osallistuneille. Mikäli markkinoinnin kohteena oleva tapahtuma on järjestetty aikaisemmin ja mainontaa on jo toteutettu, edellisiä osallistujia olisi hyvä tavoittaa uudelleenmarkkinoinnilla esimerkiksi sähköpostimarkkinoinnin tai some-mainonnan avulla. 

Mitä sitten tapahtumamarkkinoinnissa tulisi ottaa huomioon, ja millaista sisältöä yleisölle kannattaa toteuttaa? Listasimme alle yleisesti toimivia vinkkejä, jotka auttavat laatimaan tapahtumalle markkinointisuunnitelman.

Lue markkinointisuunnitelman tekemisestä lisää!

Early Bird –tarjoukset + FOMO (Fear Of Missing Out)

Early Bird –tarjouksilla tarkoitetaan kaikessa yksinkertaisuudessaan alennettuja lippuhintoja, joita myydään hyvissä ajoin ennen tapahtuman alkamisajankohtaa. Tyypillisesti Early Bird –hinnat nousevat sitä mukaan, kun tapahtuman aloitus lähenee. FOMO puolestaan tarkoittaa sitä, että tarjotaan esimerkiksi asiakkaille mahdollisuus saada rajoitetun ajan jonkinlainen hyödyke, kuten Early Bird -liput tapahtumaan.

Early Bird –tarjouksella annat asiakkaillesi hyvän syyn ostaa liput hyvissä ajoin, ja lipunmyynnistä saat suuntaa antavan kuvan siitä, millainen osallistujamäärä tapahtumassasi tulee olemaan.

Alustava verkkosivusto (pre event page)

Jos tapahtumalla ei vielä ole verkkosivuja, niiden luominen tulisi olla ensimmäisiä vaiheita tapahtumamarkkinoinnissa. Verkkosivut ovat kriittisessä osassa tapahtumaa, sillä ne ovat käytännössä pohja kaikelle markkinoinnille.  

Verkkosivut tulisivat tarjota tärkeimmät ja ajankohtaiset tiedot tapahtumasta. Ne ohjaavat lipunmyyntiin, tuovat liikennettä muualta markkinoinnista ja kasvattavat tapahtuman näkyvyyttä hakukoneissa. Lue lisää hakukoneoptimoinnista täältä.

Onko verkkosivut jo pystyssä? Tilaa alta ilmainen verkkosivujen nykytilan analyysi. 

Bloggaus

Bloggaaminen on yksi parhaimmista keinoista luoda laadukasta, kohderyhmille sopivaa sisältöä, mikä kehittää näkyvyyttä hakukoneissa ja edistää lipunmyyntiä. Bloggaamisella pääsee tarjoamaan tapahtumasta kiinnostuneille ja tapahtumaan osallistuville relevanttia, viihdyttävää ja ajankohtaista tietoa. Blogit antavat myös mahdollisuuden tuoda tapahtumasta innostavaa tietoa perinteisen myyvän markkinoinnin sijaan. Blogeista saa koostettua myös laadukasta sisältöä esimerkiksi sosiaalisen median kanaviin ja ohjattua liikennettä sitä kautta verkkosivuille.

Sosiaalinen media

Sosiaalisessa mediassa markkinointi on tapahtumamarkkinoinnin onnistumisen tärkeimpiä avaintekijöitä ja siihen kannattaa panostaa hyvissä ajoin, jo ennen tapahtuman lipunmyynnin aukeamista. Katso samalla sosiaalisen median trendit -artikkelimme, josta löydät inspiraatiota somemarkkinointiisi.

Lataa sosiaalisen median strategiapohja tukemaan tapahtumamarkkinointiasi.

Maksettu mainonta

Olipa kyseessä maksullinen mainonta esimerkiksi sosiaalisessa mediassa tai Google Adsissa on tärkeää muistaa määrittää budjetit ja aloittaa mainonta hyvissä ajoin, jos sitä aiotaan tehdä ollenkaan. Mainontaa voi toteuttaa koko tapahtuman elinkaaren aikana. 

Partnerit ja kontaktointi

Tapahtumamarkkinointikumppanuudet ja sponsorit voivat olla ratkaisevia tekijöitä tapahtuman menestyksen kannalta, joten jos mahdollista, kannattaa aloittaa kontaktoimaan mahdollisia yhteistyökumppaneita, toisiaan täydentäviä brändejä ja mediakumppaneita ajoissa. Tämä kannattaa tehdä ennen, kuin tapahtuma on virallisesti alkanut. Tällä tavalla yhteistyökumppanit voivat auttaa levittämään sanaa.

Sähköpostimarkkinointi

Sähköposti on tärkeä työkalu tapahtuman markkinoinnissa. Kun tapahtuma on valmis julkaistavaksi, pitäisi saada ensimmäinen sähköpostiviesti mahdollisille osallistujillesi ja ennakkoilmoittautuneille. Huom! On tärkeää muistaa pyytää sähköpostiosoitteet ja lupa sähköpostimarkkinointiin aina osallistujilta esimerkiksi lipunmyynnin tai uutiskirjeen tilaamisen yhteydessä. Näin varmistetaan että tavoitetaan myös seuraavaa tapahtumaa varten osallistujia sekä pystytään tarjoamaan henkilökohtaisempaa viestintää koko tapahtuman elinkaaren aikana.

Vaikuttajaverkosto

Jos halutaan täyttää muutaman viime hetken paikat tai saada sanaa eteenpäin vaikuttavalla tavalla, vaikuttajat voivat olla paras vaihtoehto.

Vaikuttajamarkkinointi on mainonnan muoto, jossa yleisö tavoitetaan vaikuttajan kautta.  Vaikuttajamarkkinointi on ollut ja on vielä tälläkin hetkellä yksi tähän mennessä tehokkaimmista mainonnan muodoista. Sen sijaan, että tuotetta, palvelua tai brändiä markkinoitaisiin suoraan kohderyhmälle, tavoitellaan heitä kiertoteitse vaikuttajan yleisön avulla. Vaikuttajilla on yleensä suuri ja aktiivinen yleisö, joka antaa brändille näkyvyyttä positiivisella tavalla.

Lue lisää vaikuttajamarkkinoinnista täältä.

Last call –’’blastaus’’

Oli sitten markkinointia toteutettu kuukausia tai viikkoja, viimeiset päivät vaativat aina viimeistä sysäystä eli ‘’blastausta’’. Tähän toimii yhdistelmä mainontaa, blogeja, sosiaalisen median päivityksiä ja sähköpostiviestejä. Last call -blastaus pitäisi olla kiireellisempää, myyntiin keskittyvää viestintää eli tässä vaiheessa on aika olla selkeä suorassa toimintakehotuksessasi ja muuntaa tämä pitkän aikavälin strategia lipunmyynniksi.

Kaipaatko apua tapahtumamarkkinoinnin suunnitteluun?