Google Analytics perusteet

Google Analytics perusteet -blogissa kerromme, mistä analytiikan käytössä kannattaa lähteä liikkeelle ja mitä saat selville kävijöistäsi ilman lisäkonfigurointia.

Google Analytics tarjoaa helpon ja ilmaisen tavan seurata ja analysoida verkkosivustosi kävijöitä. Sinulla voi olla tuhansia tai jopa miljoonia kävijöitä joka kuukausi, mutta nämä vierailijat ovat käytännössä merkityksettömiä, jos et tiedä heistä mitään. Google Analyticsin työkaluilla ja raporteilla voit hyödyntää vierailijoiden dataa ja konvertoida heistä asiakkaita.

Tässä blogissa käymme läpi Google Analyticsin käytön perusteet. Vastaamme mm. seuraaviin kysymyksiin:

  • Mitä ominaisuuksia Google Analyticsissa on tarjolla heti asennuksen jälkeen? 
  • Mitä tiedän verkkosivustoni kävijöistä datan perusteella?
  • Miten näen, mistä kävijät löytävät sivustoni?
  • Onko sivustoni tarpeeksi nopea?
  • Mitä laitetta kävijäni käyttävät?
  • Mille sivulle kävijät laskeutuvat (tullessaan sivustolleni)?

Google Analyticsin Asentaminen

Jos et ole vielä asentanut Google Analyticsia sivustollesi, löydät ohjeet Googlen sivuilta. Muista, että Analytics alkaa keräämään dataa asennushetkestä eteenpäin. Suosittelen sinua asentamaan Analyticsin jo ennen sivustosi julkaisemista.  

Analyticsissa on mahdollisuus pureutua hyvinkin syvälle dataan, kun alusta tulee tutummaksi. Seuraavaksi käsittelemme perusteita eli ominaisuuksia, joista on hyvä lähteä liikkeelle. 

Google Analytics perusteet - lähde liikkeelle näiden raporttien avulla

Etusivu

Tämä on se sivu, jolle laskeudut, kun avaat Google-analytiikan. Etusivun näkymästä voit tulkita yleistietoja sivustosi kävijämäärästä, muun muassa:

  • Käyttäjät (Kertoo, kuinka moni käyttäjä on vieraillut sivustolla. Saman käyttäjän vierailut eri laitteilla tai selaimilla lasketaan omiksi käyttäjikseen.)
  • Istunnot (Ajanjakso, jonka käyttäjä on aktiivinen sivustolla. Oletuksena on, että jos käyttäjä on passiivinen 30 minuuttia tai sitä pidemmän ajan, kaikki tämän jälkeen tapahtuvat toiminnot kuuluvat uuteen istuntoon. Jos käyttäjä poistuu sivustolta ja palaa sinne 30 minuutin kuluessa, aika lasketaan mukaan alkuperäiseen istuntoon.)
  • Välitön poistuminen prosenteissa (Kuinka iso osuus kävijöistä on poistunut heti ensimmäisen sivun ladattuaan.)
  • Istunnon keskimääräinen kesto (Kuinka kauan käyttäjät viettävät aikaa sivustolla keskimäärin.) 
  • Konversiot (Kuinka moni kävijä on muuttunut uutiskirjeen tilaajaksi, ostajaksi tai todelliseksi asiakkaaksi. Konversiot tulee määrittää itse.) Lue lisää konversioista.

Seuraavaksi käymme läpi Google-analytiikan muut välilehdet ja suosituimmat raportit, joiden avulla pääset hyvin alkuun web-analytiikan hyödyntämisessä: 

Dashboard / Hallintapaneeli

Hallintapaneelin avulla voit rakentaa oman näkymän Google Analytics-tilisi datasta. Näkymä helpottaa sinua tarkastelemaan sinulle tärkeimpiä lukuja samasta paikasta kootusti. 
Voit luoda alusta asti täysin oman näkymän tai voit ladata (import) näkymiä täältä.

Alavalikko: Kustomoidut raportit

Kustomoitujen raporttien avulla voit määrittää liiketoimintasi kannalta tärkeimmät mittarit, jotka eivät sisälly oletusasetuksiin. Jos omistat esimerkiksi verkkokaupan, tässä osiossa voit seurata liikennettä esimerkiksi koon, värin ja tuotekoodien perusteella. Voit myös integroida ulkoisia tietolähteitä, kuten asiakassuhdehallintaohjelmaa (CRM). ​

Real-Time / Reaaliaikainen

Kuten saatat arvata, reaaliaikainen-välilehti kertoo, kuinka paljon sivustollasi on kävijöitä juuri nyt. Millä sivulla he ovat, missä he ovat maantieteellisesti ja millä laitteella he surffaavat verkossa. 

Audience / Yleisö

Tämä on yksi Google Analyticsin eniten käytetyistä raporteista. Yleisö-välilehdeltä löytyy vastaukset mm. seuraaviin kysymyksiin:

  • Mitä kieltä kävijät käyttävät tietokoneellaan?
  • Mistä maasta he tulevat?
  • Mistä kaupungista he tulevat?
  • Miltä selainta he käyttävät?
  • Mikä on kävijän käyttöjärjestelmä?

Yleisö-välilehden alta löytyy myös hyvin ajankohtainen alavalikko, Mobiili. Mobiili-alavalikosta pääset pureutumaan tarkemmin dataan siitä, kuinka suuri osa verkkosivustosi kävijöistä käyttää tietokonetta, mobiililaitetta ja tablettia surffaamiseen. Meidän kävijöistämme 61,84% kävijöistä käyttää mobiililaitetta meidän sivuillamme surffatessaan. Tämä tarkoittaa sitä, että mobiilioptimointi verkkosivuilla on erityisen tärkeässä roolissa. 

Aqcuisition / Hankinta

Toinen hyvin suosittu välilehti on Hankinta. Välilehdeltä löytyvän raportin avulla otat selvää, mistä kävijäsi ja asiakkaasi tulevat. Napsauta vain vasemman sivupalkin Hankinta-välilehteä ja näet kaikki liikenteen lähteet, kuten kanavat, viittaukset ja orgaaniset haut. Näet siis:

  • Suosituimpien kanavien piirakkakaavion, kehityksen ja luettelon
  • Konversioiden määrän, jos sinulla on konversioseuranta asennettuna
  • Liikenteen määrän kanavoittain ja kyseisten kanavien tarkemmat luvut (mm. istunnot, välitön poistumisprosentti ja istunnon keskimääräinen kesto)
  • Voit myös katsoa, millä hakutermeillä vierailijat tulivat verkkosivustollesi. Tähän saat vielä tarkempaa tietoa Googlen Search Consolesta.

 

Lisäksi Google-analytiikka auttaa sinua seuraamaan sosiaalisen median tuloksia. Vaikka et voi lisätä Google Analytics -seurantakoodiasi sosiaalisen median tilillesi, voit luoda Google Analyticsiin seurannan tilistäsi. Jos esimerkiksi omistat YouTube-kanavan, voit seurata toimintaa lisäämällä YouTube-tilisi URL-osoitteen Analyticsiin. 

Behavior / Käyttäytyminen

Tältä välilehdeltä löydät raportin siitä, mitä käyttäjät tekevät sivustollasi. Löydät vastauksen seuraaviin kysymyksiin:

  • Mitkä ovat sivustosi suosituimmat sivut käyttäjämäärän mukaan?
  • Mitkä ovat käyttäjien suosituimmat laskeutumissivut eli ne sivut, joiden kautta sivustollesi saavutaan? 
  • Miltä sivulta käyttäjät poistuvat aktiivisimmin eli mitkä ovat suosituimmat poistumissivut?
  • Mikä on sivustosi keskimääräinen latausaika? Onko latausnopeudessa eroa eri selainten ja laitteiden välillä? ​

Konversiot / Conversions

Konversio välilehdellä pääset seuraamaan tuovatko sivut tuloksia, eli konversioita.  Konversiot määritellään Google Analyticsiin etukäteen ilmaisella työkalulla ja voit lukea konversioseurannan asentamisesta täältä.

Yleisimmät konversiopisteet, jotka löytyvät lähes jokaiselta sivulta, ovat puhelinnumero, sähköpostiklikkaus ja yhteydenoton lähetys.  

Pyydä ilmainen arvio verkkosivujesi nykytilasta

Lähetämme sinulle analyysin sähköpostiin.

Yhteenveto

Tässä olivat Google Analytics perusteet. Nyt tiedät, mitä toimintoja Analyticsin käyttöliittymästä löytyy ja mitä dataa pystyt analysoimaan suoraan asennuksen jälkeen.  

Nykypäivänä dataa on tarjolla rajattomasti, minkä takia tärkeintä on opetella hyödyntämään sitä. Vinkkimme on: tulkitse dataa ja toimi sen mukaan! 

Meidän toteuttamillemme verkkosivuille asennetaan aina Google Analytics-seuranta. Tarjoamme asiakkaillemme myös konsultaatiota, koulutuksia ja helposti organisaation sisällä jaettavia raportteja datan tulkitsemiseksi. Datan pohjalta löydämme kehityskohteita ja sen pohjalta digimarkkinointia voi kehittää tuloslähtöisesti. 

Jos haluat tietää lisää verkkosivusi kävijöistä ja kehittää inbound-myyntiäsi, ota meihin yhteyttä!   

Alina Venermo kuva

Kysy minulta lisää!

Alina Venermo
Yrittäjä, CEO
alina.venermo@folcan.fi
+358 50 357 3684

Lue lisää digimarkkinoinnista Folcanin blogista