Paljon Google-mainonta sitten maksaa? Tähän kysymykseen ei ole yhtä oikeaa vastausta, sillä hinta muodostuu monesta eri tekijästä. Lopullinen hinta määräytyy mm. kilpailutilanteen ja mainoksen laatupisteytyksen mukaan. Monet uudet yrittäjät ajattelevat, että Google-mainontaan kuluu tuhansia euroja joka kuukausi, vaikka totuus on tästä kaukana. Voit aloittaa niin pienellä budjetilla kuin itse haluat, oli se sitten 100 euroa tai 1 000 euroa kuukaudessa. Maksat ainoastaan siitä, kun joku klikkaa mainostasi tai tekee muun valitsemasi hinnoitteluperiaatteen mukaisen toimenpiteen. Mainontaan kuluu siis juuri sen verran, kun olet siihen valmis käyttämään rahaa. Kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että hyvin suunniteltu mainos on edullisempi ja tuottavampi, kuin hutaisten tehty mainos.
Google-mainonnan hintaan vaikuttavat seuraavat asiat:
Kilpailu:
Google-mainonnan hinta määräytyy osittain kilpailun mukaan. Suomalaiset hakevat tietoa Googlesta noin 30 miljoonan haun edestä päivittäin ja asiakkaiden lisäksi Googlesta löytyvät myös kilpailijat. Klikkihinnat vaihtelevat n. 10 sentin ja kymmenen euron välillä riippuen siitä, kuinka kilpailtu käyttämäsi hakusanasi on. Kilpailtu hakusana voi maksaa jopa tuplasti enemmän kuin hakusana, jolle ei suurta kilpailua ole. Suomessa hinnat ovat useimmiten n. 0,50€-3€/klikki.
Tarjoukset:
Google Ads -mainonnassa maksat Googlelle jokaisesta yksittäisestä klikkauksesta tai muusta valitsemastasi hinnoitteluperiaatteen mukaisesta toiminnasta ja mainonnan hinta perustuu osittain huutokauppaan. Valittuasi klikkiperusteisen hinnoittelu tarkoittaa tämä sitä, että mainostajat itse määrittävät kuinka paljon ovat yhdestä klikkauksesta valmiita maksamaan ja mitä enemmän maksat, sen paremmin näyt. Hintatarjouksesi tietylle avainsanalle voi olla vaikkapa 40 senttiä ja kyseinen summa veloitetaan sinulta vain silloin, kun potentiaalinen asiakas klikkaa mainostasi. Jos tarjouksesi summa on ollut korkein, näkyy mainoksesi hakutulossivulla ensimmäisenä. Toiseksi korkein tarjous sijoittuu hakutulossivulla toiseksi. Mikäli toiseksi korkein tarjous on vaikkapa 35 senttiä, laskee Google mainokseksi klikkihintaa niin, että se säilyttää paikkansa edullisemmin. Tällöin klikkihinta alenisi 36 senttiin.
Laatupisteet:
Googlen mukaan laatupisteet ovat arvio mainostesi, avainsanojesi ja laskeutumissivujesi laadusta. Laadukkaammat mainokset voivat johtaa alhaisempiin hintoihin ja parempiin mainosten sijainteihin. Laatupisteiden tulokset ovat väliltä 1–10. Mitä korkeampi pistemääräsi on, sitä paremmin sijoitut Googlessa ja sitä vähemmän sinun on käytettävä rahaa konversioihin. Mainoksesi sijainti perustuu siis saamiisi laatupisteisiin sekä antamaasi hintatarjoussummaan. Sijainnilla tarkoitetaan mainoksesi paikkaa hakutulossivulla.
Käyttäjän nähdessä mainoksesi ja klikatessaan sitä, maksat pienen maksun kyseisestä klikkauksesta. Tästä tulee siis nimitys pay-per-click eli klikkauskohtainen maksu. Ajatuksena on se, mitä enemmän käyttäjät klikkailevat mainostasi, sitä todennäköisemmin he saavuttavat asettamasi tavoitteet eli konvertoituvat asiakkaiksi.
Voit lukea lisää laatupisteistä aikaisemmasta blogikirjoituksestamme täältä.
Kykysi sijoittua Google Adsissa riippuu siitä, kuinka teet hintatarjouksen. Vaikka hintatarjouksesi määrä riippuu budjetistasi ja tavoitteistasi kannattaa sinun ottaa huomioon seuraavat asiat:
Automaattinen hintatarjous antaa Googlelle mahdollisuuden muokata hintatarjoustasi kilpailijoiden mukaan. Voit asettaa enimmäisbudjetin, jonka sisällä Google työskentelee antaakseen parhaan mahdollisuuden voittaa tarjous asettamiesi rajojen puitteissa.
Manuaalisten hintatarjousten avulla voit määrittää hintatarjoussummat mainosryhmillesi ja avainsanoillesi, mikä antaa sinulle mahdollisuuden vähentää kulutusta tehottomiin mainoksiin
Mainonnan ollessa mitattavaa, näet tismalleen mitä saat vastineeksi rahoillesi. Google Ads kertoo sinulle esim. Kuinka moni on nähnyt mainoksesi, kuinka moni vieraili sivustollasi mainoksen kautta, monta liidiä/myyntiä sait mainoksesta ja mikä on tuottoprosentti suhteessa kuluihin.