Google näkyvyys – Vältä nämä sudenkuopat sivustouudistuksen yhteydessä!

Yksi suurimmista riskeistä sivustosi saavuttamalle Google näkyvyydelle on sivustouudistus. Tässä artikkelissa käymme läpi asiat, joihin sinun tulisi kiinnittää huomiota, jos et halua vahingoittaa hakukonenäkyvyyttäsi sivustouudistuksen yhteydessä. Tässä artikkelissa termillä Google Näkyvyys viitataan maksuttomaan eli orgaaniseen näkyvyyteen Googlessa.

Olemme jakaneet huomioitavat asiat kolmeen kategoriaan: tekniseen toteutukseen, sisältöön ja linkitykseen liittyviin tekijöihin. 

Teknisen toteutuksen vaikutus Google näkyvyyteen

Koodin laatu ja latausnopeus

Sivustouudistuksen yhteydessä uusitaan usein myös taustalla toimiva teknologia. Kiinnitä huomiota uuden sivuston tekniseen toteutukseen, sillä teknisesti monimutkaisemmat toteutukset voivat vaikuttaa suoraan sivustosi sijoitukseen Googlessa. Tämä pohjautuu siihen, että Google selaa valtavia määriä sivuja päivittäin ja heidän laatuvaatimuksensa sivustojen tekniselle toteutukselle ovat korkeat. Käytännössä tämä näkyy siinä, että sivuston sisällön latautuminen kestää liian kauan, jättää Google sivun huomioimatta ja näin Google näkyvyys jää vajavaiseksi.

Näin ollen, sivun latausnopeus on nykyään merkittävä Google näkyvyyteen ja käyttäjäkokemukseen vaikuttava tekijä. Hitaasti latautuva sivu tuskastuttaa käyttäjää ja saattaa nopeasti johtaa käyttäjän poistumiseen, joka tarkoittaa potentiaalisen asiakkaan menettämistä. Erityisesti sivun on tärkeää latautua nopeasti mobiilissa, sillä Google tarkastelee sivuja pitkälti mobiilin toteutus edellä. Hakukoneena Google haluaa tarjota käyttäjilleen mahdollisimman hyvän käyttäjäkokemuksen, mikä selittää latausnopeuden tärkeyden.  Eihän kukaan meistä tykkää odotella sivun latautumista muutamaa sekuntia pidempään.

Huomioi ainakin nämä teknisessä toteutuksessa

  • Tiedostojen (mm. kuvatiedostot) koon optimointi – ladataanko kuvatiedostot järjestelmään oikean kokoisina? 
  • JavaScriptin minimointi – mieti, mitkä ominaisuudet oikeasti tuottavat lisäarvoa vierailijalle ja voisiko ne toteuttaa ns. “perinteisemmällä teknisellä toteutuksella”? 
  • Sivuston käyttäjäkokemus mobiilissa – latautuuko sivu nopeasti ja onko sitä miellyttävää käyttää?
  • Sivuston teknisen toteutuksen ylläpito ja jatkokehitys – onko toteutuksen takana oleva kumppani valmis jatkamaan yhteistyötä? Sivuston tekninen toteutus vaatii jatkuvaa ylläpitoa ja kehitystä.


Haluatko tietää sivustosi  hakukoneoptimoinnin nykytilan? Tilaa ilmainen analyysi sähköpostiisi.

Sisältövalintojen vaikutus Google näkyvyyteen

Sivustouudistuksessa usein karsitaan uusille sivuille siirrettävää sisältöä tai muutetaan sivujen navigaatiota. Perusteena voi olla vaikkapa yrityksen muuttunut brändi tai uudet prioriteetit liiketoiminnassa. Seuraavaksi avaan sisältövalintoihin liittyviä riskejä.

Sisällön karsiminen

Riskinä sisällön karsimisessa on Google näkyvyyden romahtaminen. Sivustollesi saattaa olla kertynyt useiden vuosien varrelta artikkeleita, jotka tuovat jatkuvasti kävijöitä sivuillesi – etkä välttämättä tiedä tästä mitään, jos et ole seurannut sivustosi analytiikkaa!

Ennen sisältömuutoksia tutki sivustosi kävijädataa esimerkiksi Google Analyticsistä: Mille sivuille laskeudutaan eli mitkä sivut tuovat hyvin liikennettä sivustollesi? Näin saat käsityksen siitä, mitkä sivut oikeasti tuovat liikennettä sivuille ja mitä sivuja ei kannata poistaa uudistuksen yhteydessä. Jos poistat väärät sivut, saatat pahimmassa tapauksessa menettää suuren prosentuaalisen osan sivustosi kävijöistä sekä yrityksesi liikevaihdosta.

Jos et itse osaa arvottaa sivuja Google näkyvyyden kannalta, suosittelemme kääntymään asiantuntijan puoleen.

Googlen metatekstit

Googlen hakutuloksissa näkyvät otsikko ja kuvaus vaikuttavat sivustosi sijoitukseen Googlessa. Jos vanhalle sivullesi on erikseen kirjoitettu Googlen metakuvaukset, suosittelemme siirtämään ne uusille sivuille mahdollisuuksien mukaan.  

Varmista samalla, että tekstit ovat oikean pituiset ja houkuttelevat lukijaa klikkaamaan. (HUOM! Pituudet ovat vaihtuneet vuosien aikana!) Pidä huoli myös siitä, että samoja otsikoita tai metakuvauksia ei käytetä useammilla sivuilla.

Sivuston rakenne ja navigaatio

Etenkin suuremmilla sivustoilla on hyvin tärkeää, että ennen sivustouudistukseen lähtemistä mietitään tarkasti sivuston rakenteelliset muutokset kuntoon.

Yksi esimerkki rakennemuutoksista voisi olla kategoriasivujen poistaminen verkkokaupasta ja niiden vaihtaminen taksonomioihin. Tämä tarkoittaa sitä, että ennen omana sivunaan löytynyt kategoria on korvattu toisella sivulla suodattimien avulla. Google tai muut hakukoneet eivät pysty indeksoida suodattimien taksonomioita omina hakutuloksinaan.  

Toinen esimerkki voisi olla navigaation yksinkertaistaminen niin, että valikosta poistuu linkkejä tärkeille sivuille. Tämä voi vaikuttaa suoraan sekä näkyvyyteesi Googlessa että käyttäjän kokemukseen sivustolla. Sisäisten linkkien (eli sivuston sisällä olevien omien linkkien) määrän pudotessa, saattaa näiden sivujen Google näkyvyys kärsiä. Käyttäjäkokemus taas kärsii, jos tärkeille sivuille on liian monen klikkauksen ja sivunlatauksen matka. 

Sivuston kielen muuttaminen

Google näkyvyyden kannalta on tärkeää, että sivusto on kirjoitettu asiakkaan kielellä – tämähän on luultavasti myös se kieli, jolla asiakas hakee tietoa hakukoneista. Jos asiakaskuntasi on edes osittain Suomessa, mieti tarkkaan ennen kuin luovut suomenkielisestä sivustostasi. 

Kielen vaihtuessa tulet menettämään aiemmin kerrytetyn suomenkielisen näkyvyyden, eikä ole takeita siitä, että tulet saamaan näkyvyyttä toisilla kielellä.  

Suosittelemme siis enemminkin lisäämään toisen kielen sivustollesi kuin luopumaan nykyisestä kielestä. Muista perustaa päätöksesi käyttäjädataan tutkimalla sivustosi Google Analyticsia.  

Sivuston linkityksien vaikutus hakukonenäkyvyyteen

Edellisessä kappaleessa sivutimmekin jo sisäisen linkityksen tärkeyttä. Tässä kappaleessa keskitymme puolestaan sivuston ulkoiseen linkitykseen. 

Ensimmäisenä haluan nostaa esille, että jos vain mahdollista, pidä kiinni nykyisistä osoiterakenteistasi!  

Uudelleenohjaukset sivustolla

Kun nykyisistä rakenteista kiinni pitäminen ei ole mahdollista, astuvat kuvaan uudelleenohjaukset.  301-uudelleenohjaukset ovat helppo tapa siirtää vanhojen sivujen keräämää auktoriteettia ja näkyvyyttä uusille sivuille. 

Uudelleenohjauksilla voidaan myös parantaa asiakaskokemusta. Mitä pidempään vanha sivusto on ollut verkossa, sitä enemmän sivustollesi johtavia linkkejä löytyy eri paikoista kuten muilta verkkosivuilta, kampanjoista, somesta jne. Uudelleenohjaamalla kaikki vanhan sivuston linkit niitä vastaaville sivuille uudella sivustolla varmistat, että käyttäjät löytävät tiensä oikeaan paikkaan uudella sivustolla.

Lisäksi muilta sivuilta sivustollesi tulevat linkit eli ulkoiset linkit ovat avainasemassa, kun Google arvioi sivustosi luotettavuutta. Hyvälaatuisten linkkien hankkiminen on muutenkin vaikeaa eli ansaituista linkeistä kannattaa pitää huolellisesti kiinni!

Ennen verkkosivu-uudistusta pyydä toteuttajatahoa tekemään tai tee itse kattava lista kaikista nykyisen sivustosi osoitteista – erityisesti niistä, joita vastaavaa sisältöä on uudella sivustolla käytössä. Listan voit tehdä esimerkiksi hyödyntämällä vanhan sivuston sivukarttaa (sitemap) tai crawler-työkalua, kuten DeepCrawl.

Tämän jälkeen varmista, että projektin aikana jokainen osoite uudelleenohjataan vastaavalle sivulle uudella sivustolla.  

Lisäksi tarkista nämä!

  • Uudella sivustolla ei ole noindex-asetusta päällä 
  • Uudella sivustolla on asennettuna sitemap 
  • Uudella sivustolla on kustomoitu 404-sivu
  • Vanhan sivuston sisältö on otettu talteen
  • Seuraa, mittaa, analysoi ja kehitä! 

Sivustouudistus voi olla myös mahdollisuus Google näkyvyyden kehittämisessä

Sivustouudistuksen yhteydessä voidaan sivustolle suunnitella uusia sivuja, sisältöjä ja toiminnallisuuksia, joiden avulla voidaan parantaa sivustosi näkyvyyttä Googlessa ja muissa hakukoneissa.

Nykytilanteen kartoitus ja hakusanatutkimukset ovat hyviä lähestymistapoja projektin aloittamiseen. Näin päätöksiä ei tarvitse arvailla, vaan ne voidaan perustaa lukuihin.  

Hyvin suunniteltu ja toteutettu sivustouudistus auttaa suuremman Google näkyvyyden saavuttamisessa. Oikealla tavalla toteutettu sivustouudistus ei ole vaara liiketoiminnallesi, vaan mahdollisuus parantaa sijoitustasi Googlessa. 

Haluatko tietää sivustosi  hakukoneoptimoinnin nykytilan? Tilaa ilmainen analyysi sähköpostiisi.

Tilaamalla hyväksyt Folcanin tietosuojaselosteen.

Kiitos, kun luit kirjoitukseni Google näkyvyys – Vältä nämä sudenkuopat sivustouudistuksen yhteydessä! 

Heräsikö sinulla ajatuksia? Kerro se minulle jättämällä kommentti alle.

Jätä kommentti

Kysy minulta lisää!

Alina Venermo
Yrittäjä, CEO
alina.venermo@folcan.fi
+358 50 357 3684

Lue lisää digimarkkinoinnista Folcanin blogista