Välitön poistumisprosentti – Miten tulkita sitä?

Välitön poistumisprosentti eli englanniksi ”Bounce rate” on mittari Google Analyticsissä, joka kertoo prosenttiosuuden niistä käyttäjistä, jotka saapuvat sivustollesi ja poistuvat ennen siirtymistänsä seuraavalle sivulle. Käytännössä välitön poistumisprosentti tarkoittaa sitä, kuinka suuri osa kävijöistä tekee yhden sivun mittaisen vierailun sivustollasi. (Lue Googlen virallinen määritelmä).

Välitön poistumisprosentti pitää sisällään sekä kyseiseltä sivulta jo latauksen aikana poistuneet henkilöt että ne, jotka viettävät sivulla useamman minuutin ja poistuvat tämän jälkeen sivustolta. Poistumisprosentti lasketaan Google Analyticsissä jakamalla koko sivuston yhden sivun istuntojen määrä kaikkien istuntojen määrällä.

Tutustu Google Analyticsin perusteisiin täältä.

Seuraavaksi tässä kirjoituksessa käyn läpi, miksi välitöntä poistumisprosenttia on tärkeä seurata, miten välitön poistumisprosentti ja hakukoneoptimointi (SEO) vaikuttavat toisiinsa ja konversioihin ja miten korkeaa välitöntä poistumisprosenttia voidaan madaltaa.

Miksi välitöntä poistumisprosenttia kannattaa seurata?

Välitön poistumisprosentti on tärkeä mittari digitaalisessa markkinoinnissa, koska sen avulla voidaan tulkita:

  • Sivustolle ohjatun liikenteen laatua – Välittömän poistumisprosentin ollessa korkea, voi syynä olla vääränlaisten ihmisten houkuttelu ja ohjaaminen sivustolle (ensiarvoisen tärkeää esimerkiksi mainonnassa).
  • Sivuston käyttäjäkokemusta – Jos käyttäjäkokemus (lyh. UX) ei ole riittävällä tasolla, voi se johtaa kävijöiden poistumiseen sivustolta heti yhden sivun selailun jälkeen.
  • Sivuston sisällön vaikuttavuutta – Sivuston sisältö ja sen tuoman informaation arvo määrittää usein jatkaako käyttäjä sivuston selaamista vai poistuuko sivustolta informaation saatuaan.
  • Liikenteenohjauksen tehokkuutta – Toimivatko sivuston sisäiset ja ulkoiset linkitykset käyttäjien ohjaamisessa kohti haluttua toimintoa?

On kuitenkin tärkeää olla kriittinen välittömän poistumisprosentin tulkinnassa. Se on samaan aikaan yksi hankalimmista sekä hyödyllisimmistä mittareista sivuston onnistumisen analysoimisessa. Suosittelen tarkastelemaan tätä mittaria mieluummin sivukohtaisesti kuin koko sivun osalta, koska näin pystyt paremmin analysoimaan alasivujen tarkoitusta ja tulkitsemaan niiden onnistumista näiden tarkoituksen näkökulmasta.

Huom. On tärkeää olla sekoittamatta välitöntä poistumisprosenttia sivuston poistumisprosenttiin (englanniksi ”Exit rate”) kanssa. Sivuston poistumisprosentti nimittäin kertoo prosenttiosuuden kaikista sivun katselukerroista, jotka olivat kyseisen istunnon viimeisiä.

Esimerkki bounce raten ja exit raten laskemisesta käytännössä.

Sivuston välitön poistumisprosentti & hakukoneoptimointi

Vaikka Google on maininnut julkisesti, että heidän algoritminsa hakutulosten sijoituksien valinnassa ei käytä suoraa Google Analyticsin dataa, voidaan sitä hyödyntää hakukoneoptimoinnin kehittämisessä. Välitön poistumisprosentti itsessään ei siis ole kriteeri algoritmissa, mutta olettavasti Google ottaa tällaiset asiat huomioon tavoitellessaan parasta käyttökokemusta käyttäjilleen. Algoritmi on lähtökohtaisesti myös kehittyneempi kuin Google Analytics, joten algoritmin välitön poistumisprosentti saatetaan jopa laskea täysin eri tavalla kuin Analyticsissä.

Välitön poistumisprosentti ei ole hakukoneoptimointiin vaikuttava tekijä, mutta sitä voi hyödyntää sivuston hakukoneoptimoinnin kehityksessä oikein tulkittuna.

Esimerkki välittömän poistumisprosentin näkymisestä Analyticsissä:

Välitön poistumisprosentti Google Analytcsissä

Välitön poistumisprosentti ja konversiot

Konversioita tarkasteltaessa välitön poistumisprosentti on loistava työkalu analysointiin. Tehdessäsi selkeitä muutoksia sivustolle, kuten sivuston ulkoasun tai sisällön muutoksia, on kannattavaa vertailla keskenään tuloksia välittömästä poistumisprosentista ennen ja jälkeen muutoksien. Jos muutoksien jälkeen välitön poistumisprosentti kasvaa aikaisemmasta, kannattaa harkita uusien muutoksien käyttöönottamista ja tutkia tilannetta tarkemmin.

Välittömän poistumisprosentin kohoaminen ei välttämättä johdu tehdyistä muutoksista. Syynä saattaa olla sivuston liikenne ja eri liikenteen lähteet. Jos sivustolle aikaisemmin ohjattu liikenne piti enemmän aikaisemmasta sisällöstä tai ulkoasusta, mutta eivät konvertoituneet, olivat he todennäköisesti vääränlaista liikennettä sinun liiketoiminnallisesi.

Vinkki: Tarkista suosituimmat sivusi ja vertaile niiden välitöntä poistumisprosenttia keskenään. Jos huomaat radikaaleja eroavaisuuksia sivujen välillä, niin tarkastele matalan välittömän poistumisprosentin omaavia sivuja ja ota niistä oppia muihin sivuihin.

Haluan kysyä lisää suosituimpien sivujeni tarkastelusta.

Jos haluat pienentää välitöntä poistumisprosenttiasi, tutustu tästä Googlen antamiin ohjeisiin.

Pyydä ilmainen arvio verkkosivujesi nykytilasta

Lähetämme sinulle analyysin sähköpostiin.

Yhteenveto

Välitön poistumisprosentti on Google Analyticsin mittari, jonka avulla voidaan tulkita mm. sivuston liikenteen laatua, käyttäjäkokemusta (UX), sisällön vaikuttavuutta ja liikenteenohjauksen tehokkuutta.

Sivuston välitöntä poistumisprosenttia voidaan hyödyntää sekä hakukoneoptimoinnin kehityksessä että konversio-optimoinnissa. Kyseessä on kuitenkin erittäin monimutkainen aihe, josta jopa alan asiantuntijat ovat eri mieltä. Tulkitse siis lukuja ja tee johtopäätöksien harkiten. Pyri aina aluksi analysoimaan tilanne mahdollisimman tarkasti ennen uusien toimenpiteiden/muutoksien tekoa.

Kiitoksia artikkelin lukemisesta!

P.S. Jos et ole vielä tarkastaneet sivustosi välitöntä poistumisprosenttia analytiikan mittarina, suosittelen tekemään sen viimeistään nyt.

Kiitoksia kirjoitukseni lukemisesta – toivottavasti siitä oli hyötyä!

Rasmus Ranta kuva mustavalkoinen

Kysy minulta lisää!

Rasmus Ranta
Yrittäjä, CTO
rasmus.ranta@folcan.fi
+358 40 844 3327

Lue lisää digimarkkinoinnista Folcanin blogista