Mistä verkkosivujen hinta muodostuu?

Ammattimaiset, tehokkaat ja toiminnalliset nettisivut ovat elintärkeä kilpailutekijä yritykselle. Liiketoimintasi kasvaessa ja kehittyessä on tärkeää, että sivustosi on luotu myymään tuotteitasi tai palveluitasi sekä vahvistamaan brändi-identiteettiäsi.

Verkkosivut ovat siis monelle yritykselle tärkeä osa nykypäivän liiketoimintaa, mutta mistä verkkosivujen hinta koostuu? Lisäksi moni yritys onkin saattanut huomata, että eri palveluntarjoajien tarjouspyynnöt saattavat vaihdella muutamista sadoista euroista kymmeniin tuhansiin euroihin. Tässä artikkelissa käymme läpi lyhyesti tärkeimmät osa-alueet, jotka vaikuttavat nettisivujen hintaan.  

Paljonko hyvät verkkosivut maksavat?

Verkkosivuilla ei ole yhtä tiettyä listahintaa ja samalla tarjouspyynnöllä saatata saada hyvinkin erilaisia hintoja eri palveluntarjoajilta. Hinnat saattavat vaihdella muutamasta sadasta eurosta kymmeniin tuhansiin euroihin. Mistä sitten tietää, mihin tarjoukseen kannattaa tarttua? Miksei tarttua suoraan halvimpaan tarjoukseen kustannusten säästämiseksi? 

Kokemuksemme mukaan muutamilla sadoilla euroilla tehdyt verkkosivut voivat koitua lopulta alkuperäistä kalliimmaksi. Halvalla ostetut verkkosivuprojektit venyvät usein aikataulullisesti eikä niistä tule usein sellaisia kuin asiakas toivoo. Lisäksi usein halpojen verkkosivuprojektien kohdalla, sivuston ylläpitokulut tulee kalliimmaksi kuin mitä itse verkkosivuista on maksettu. Usein myös halpojen sivujen kohdalla nettisivujen toteuttaja ei tarjoa jatkokehitys- tai ylläpitopalvelua. Tästä syystä on erityisen tärkeää kiinnittää huomiota, miten yhteistyö jatkuu nettisivujen valmistumisen jälkeen ja onko alusta sellainen, jota asiakas pystyy myös itse päivittämään.  

Verkkosivujen hintaan vaikuttaa usein palveluntarjoajan tiimin koko, osaaminen ja ammattitaito. Lisäksi toimintatavat ja toteutus prosessin eri vaiheissa vaihtelevat eri palveluntarjoajien välillä vaikuttaen verkkosivujen hintaan. Korkeampien hintojen takana on siis usein useammasta ammattilaisesta koostuva tiimi ja selkeämmät prosessit. Näin verkkosivuprojekti viedään usein suuremmalla todennäköisyydellä loppuun onnistuneesti ja asiakas saavuttaa juuri sen, mitä on lähtenytkin hakemaan.  

Meillä Folcanilla verkkosivujen hinnat ovat yleensä muutamasta tuhannesta ylöspäin riippuen täysin yrityksen tarpeista ja tavoitteista. Keskimäärin asiakkaillemme toteutetut hinnat vaihtelevat 3 000 – 4 500 euron välillä. Toteutamme myös teknisesti monimutkaisempia ja kokonaisvaltaisempia verkkosivukokonaisuuksia ja näiden hinnat vaihtelevat tästä hintahaarukasta ylöspäin riippuen täysin tarvittavista ominaisuuksista. Vaikka nettisivujen hinta saattaa tuntua suurelta, ne maksavat itsensä moninkertaisesti takaisin, kun ne ovat tehty ammattitaidolla.  

Laske hinta verkkosivutoteutukselle

Ilmaisten verkkosivupohjien käyttö vs. räätälöidyt sivut

Uusien nettisivujen toteuttamisen kuluja pystyy laskemaan käyttämällä valmiita verkkosivupohjia (esim. Squarespace, Wix). Ongelmana näissä on kuitenkin se, että näitä pohjia käyttävät myös tuhannet muut sivustot. Näillä valmiilla pohjilla et erotu joukosta eikä niitä ole optimoitu sinun tuotteellesi/palvelullesi.

Räätälöinnillä varmistat brändillesi ainutlaatuiset ja personoidut sivut, jotka on kohdennettu juuri sinun kohderyhmällesi. Personoidut nettisivut antavat mahdollisuuden erottautua kilpailijoista. Räätälöidyillä sivuilla sinulla on laajemmin vaihtoehtoja tehdä visuaalisesti tehokas ja houkutteleva kokonaisuus yrityksesi kohderyhmälle. Räätälöidyt nettisivut mahdollistavat sen, että rakennat sivusi yrityksesi tarpeiden ja kohdeyleisön mukaan. Tällaiset sivut tarjoavat paremman ja nautinnollisemman käyttökokemuksen vierailijalle, kasvattaen todennäköisesti samalla konversioprosenttia eli sivustolla käyneistä vierailijoista suurempi osa esim. lähettää tarjouspyynnön tai ostaa yrityksesi tuotteita.

Mietitään, että sivustollasi on kuukausittain 1500 kävijää ja 0,8 % konvertoituu = 12 tapaamista. Kun konversioprosenttisi kasvaa 0,6 %, se on 1,4 %. Tämä tarkoittaa, että 1500 kävijästä konvertoituukin yhteensä 21 tapaamista.

Hakukoneetkin suosivat räätälöityjä sivuja, koska ne ovat usein käyttäjäystävällisempiä. Hyvin toteutettu verkkosivu-uudistus on investointi, joka maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin. 

Räätälöidyt verkkosivut lisäävät positiivista käyttäjäkokemusta

Jos rakennat sivustot valmiille pohjalle, et aina voi kontrolloida tekijöitä, jotka saattavat vaikuttaa käyttäjäkokemuksen kautta mahdollisuuksiisi lisätä liikennettä ja myyntiä. Käyttäjäkokemukseen vaikuttaa tietenkin sivuston kokonaisuus, kuten rakenne ja visuaalisuus. Näiden lisäksi alla olevat tekijät vaikuttavat kokemuksemme mukaan erityisesti käyttäjäkokemukseen. 

  • Latausaika: Yli puolet ihmisistä poistuu nettisivulta, jos ne latautuvat hitaasti.
  • Kokemus mobiilissa: Tutkimuksen mukaan 74% ihmisistä palaa nettisivuillenne, jos ne ovat mobiiliystävälliset. Toisin sanoen, ellei sivustosi ole optimoitu mobiililaitteille, saatat menettää suuren osan potentiaalisista asiakkaista
  • Navigointi: Vierailijoiden pitäisi pystyä löytämään etsimänsä helposti. Jos sivuillasi on vaikea navigoida, käyttäjä turhautuu ja poistuu. Erinomaisella navigoinnin järjestelyllä on mahdollista, että vierailija ajautuu löytämään tarpeensa ennen kuin sitä edes itse on tiedostanut.
  • Ostoskori: Verkkokauppasivustoilla saattaa koko liikevaihto olla verkkosivujen varassa. Ellei ostoskori ja ostotapahtuma toimi käyttäjän kannalta hyvin ja jouhevasti, he sulkevat sivun ja tekevät ostokset muualla.

Verkkosivujen hinnan määrittely lähtee verkkosivujen tavoitteiden määrittelystä

Ensimmäinen askel verkkosivujen hintaa arvioitaessa on määrittää, mikä on toteutettavan verkkosivuston tavoite ja kenelle se on suunnattu. Millaista sisältöä sivuilla pitäisi olla ja miten navigaation tulisi olla järjestetty ja ohjattu, jotta käyttökokemus olisi erinomainen.  

Tämä prosessi kannattaa aloittaa määrittelemällä ideaali ostajapersoona yrityksellesi, joka kuvailee karkeasti ihanneasiakastasi yrityksesi tuotteille / palveluille. Tyypillisesti ostajapersoonalle pyritään määrittämään ikä, sukupuoli, maantieteellinen sijainti, kiinnostuksen kohteet ja käyttäytyminen verkossa. Ostajapersoonan määrittäminen helpottaa verkkosivujesi rakenteen, ulkoasun ja sisällön suunnittelua.  

Mitkä tekijät vaikuttavat verkkosivujen hintaan? 

1. Toiminallisuus ja tarvittavat ominaisuudet

Verkkosivujesi tavoite määrittää sen, mitkä ominaisuudet ovat tarpeelliset yrityksesi sivuille. Esim. onko verkkosivujesi tavoite toimia vain käyntikorttina yrityksestäsi kertoen tarpeellista infoa, kuten aukioloajat ja yhteystiedot? Vai onko verkkosivujesi tarkoitus lisätä myyntiä verkkokaupan avulla? Tarvittavat ominaisuudet riippuvat yrityksen toiminnan luonteesta ja tavoitteista.  
 
Verkkosivujen laajuus eli sivujen määrä verkkosivuilla vaikuttaa suoraan verkkosivujen hintaan. Laskeutumissivuja ovat tyypillisesti etusivu, palvelu-/tuote-esittely, yrityksen esittely ja yhteystietosivu. Tällaiset perinteiset ja yksinkertaiset neljän sivun verkkosivut ovat edullisimmat toteuttaa, mutta sivumäärää enemmän hintaan vaikuttaa tarvittavat ominaisuudet. Toisin sanoen yksinkertaisenkin sivuston hintaan vaikuttaa suoraan, jos sivustolle tarvitaankin erityisiä ominaisuuksia, kuten laskureita tai varauskalenteri.

Joskus voi olla hankalaa hahmottaa, mitkä ominaisuudet ovat juuri teidän yrityksellenne tarpeelliset. Tästä syystä kannattaa olla yhteydessä ammattilaiseen hahmottaakseen juuri teidän yrityksenne tarpeet.  

2. Suunnittelu

Suunnittelu on oleellinen osa verkkosivujen perustamista. Suunnittelulla tarkoitetaan esimerkiksi verkkosivujen tavoitteiden määrittelyä, avainsanatutkimusta, visuaalisen ilmeen luomista ja sivuston rakenteen suunnittelua. Suunnittelun osuus verkkosivujen hinnasta vaihtelee siis täysin sen mukaan, kuinka laaja suunnitteluosuus on. Mikäli sinulla on suunnitelmat valmiina ja vain toteutus puuttuu, suunnittelu voidaan aloittaa rakentamalla ensimmäinen vedos sivustosta. Mikäli taas sinulta puuttuu sisällöt, brändi-ilme ja kohderyhmä, tulee suunnitteluvaiheen kattaa nämä asiat.   

3. Verkkosivujen ulkoasu

Verkkosivujen ulkoasu on yksi sivuston tärkeimmistä elementeistä laadukkaan käyttäjäkokemuksen luomiseksi. Googlen tutkimuksen mukaan käyttäjä päättää ensimmäisen 50 millisekuntin aikana jääkö hän sivulle vai ei. Nettisivusi ovat brändisi kasvot ja suurin osa potentiaalisista asiakkaista käy sivuillasi ennen kuin päättävät ottaa sinuun yhteyttä. Tämän takia on tärkeää, että annat nettisivuillasi hyvän ensivaikutelman yrityksestäsi ja ohjaat käyttäjää eteenpäin ostopolulla. Lisäksi visuaalisella kokemuksella on tärkeä rooli liikenteen ohjaamisessa ja konvertoitumisessa.

Ammattilaisen web designerin hyödyntäminen ulkoasun suunnittelussa voi olla järkevä vaihtoehto saadakseen laadukkaat ja erottautuvat brändisi näköiset verkkosivut. Tämä vaikuttaa toki verkkosivujen lopulliseen hintaan, mutta tähänkin panostaminen voi maksaa lopulta itsensä takaisin.

4. Hakukoneoptimointi

Mitä hyötyä on uusista laadukkaista verkkosivuista, jos kukaan ei löydä niitä? Tästä syystä hakukoneoptimoinnin osalta kannattaa reagoida jo tarjousvaiheessa selvittämällä potentiaalisten palveluntarjoajien osaaminen tämän osalta sekä miten palveluntarjoaja ottaa hakukoneoptimoinnin huomioon verkkosivuprojektin edetessä.  
Suosittelemme aina verkkosivu-uudistuksen tai -perustamisen yhteydessä tekemään avainsanatutkimuksen, jotta yrityksen liiketoiminnalle kriittisimmät termit saadaan selville jo suunnitteluvaiheessa. Näin pystytään luomaan kohderyhmääsi aidosti kiinnostavaa sisältöä sekä kasvattamaan hakukonenäkyvyyttä.  

5. Sisällöntuotanto

Oikeanlainen ja säännöllisesti lisätty sisältö on erityisen tärkeä osa verkkosivujen toteutusta. Laadukas ja hakukoneoptimoitu sisältö lisää verkkosivujen hakukonenäkyvyyttä ja palvelee paremmin sivustolla vierailevia. Sisällöntuotanto vie yllättävän paljon aikaa ja tästä syystä monet yritykset ulkoistavat tämän. Riippuen siis onko yrityksessänne osaamista ja aikaa sisällöntuotantoon, on tämä yksi tekijä, joka saattaa nostaa verkkosivujen hintaan.

Myös verkkosivuilla käytetyt kuvat saattavat tuoda lisähintaa verkkosivuille. Verkkosivuilla voidaan käyttää omia kuvia tai kuvapankkikuvia. Kuvien osalta on tärkeää, että kuvat ovat tarpeeksi korkealaatuisia ja oikeissa tiedostomuodoissa. Tästä syystä kannattaa harkita ammattivalokuvaajan palkkaaminen voi olla jossain tapauksissa tarpeen, jotta uudet verkkosivut eivät epäonnistu huonojen kuvien takia. Erilaisissa kuvapankeissa on laajasti erilaisia kuvia, joita on mahdollista saada myös ilmaiseksi käyttöön. Nämä kuvat ovat kuitenkin usein melko geneerisiä eivätkä välttämättä kuvaa brändiäsi kovin hyvin.  

6. Tekninen toteutus

Verkkosivun teknisen toteutuksen vaativuus vaihtelee suuresti sivuston toiminnallisuuksien, laajuuden ja käyttötarkoituksen mukaan. Verkkosivujen tekninen toteutus on helpottunut lähivuosien aikana entisestään, sillä avoimen lähdekoodin sisällönhallintajärjestelmät, kuten WordPress, mahdollistavat sen, että voit täysin vapaasti muokata sen lähdekoodia lisätäksesi sivustolle uusia ominaisuuksia tai muuttaaksesi esimerkiksi sivuston ulkoasua.

Helposti unohtuu, että myös WordPress vaatii teknistä osaamista, jos sivusta haluaa käyttäjäystävällisen. Esimerkiksi, usein itse tehdyille sivustoille lisätään liikaa elementtejä ymmärtämättä niiden vaikutusta kokonaisuuteen, mikä johtaa siihen, että sivustosta tulee lopulta teknisesti ja käyttökokemuksellisesti raskas.  
Tekniseen toteutukseen sisällytetään lähtökohtaisesti sisällönhallintajärjestelmän asentaminen, tietoturvan varmistaminen ja kehitysympäristön pystyttäminen. Osa palveluntarjoajista tarjoaa teknisen toteutuksen yhteydessä myös domainin ja webhotellin hankkimista asiakkaan työkuorman helpottamiseksi.  

7. Testaus ja julkaisu

Ennen verkkosivujen julkaisua, sivuston toimivuutta on tärkeää testata eri selaimilla ja laitteilla. Lisäksi olisi hyvä varmistaa toimiiko esimerkiksi lomakkeiden täyttö ja ajanvaraus suunnitellusti. Testauksen laajuudesta riippuen se voi vaikuttaa verkkosivujen hintaan.    

8. Ylläpito ja jatkokehitys

Verkkosivuprojekti ei pääty verkkosivujen julkaisuun, vaan sivujen tulisi aina olla ajan tasalla ja niitä tulee jatkuvasti kehittää. Verkkosivuja suunniteltaessa tulee siis miettiä, kuka tulee vastaamaan sivujen ylläpidosta ja jatkokehityksestä; hoitaako yritys itse ylläpidon vai ulkoistetaanko tämä osa-alue. Kiinnitä siis tähän erityistä huomiota valitessasi verkkosivujen palveluntarjoajaa, sillä kaikki palveluntarjoavat eivät nimittäin tätä tarjoa.  
Verkkosivujen ylläpito pitää lähtökohtaisesti sisällään verkkosivujen yleisen hallinnan ja päivittämisen. Näihin lukeutuu sisällönhallintajärjestelmän päivittäminen, tietoturvasta huolehtiminen, varmuuskopiointi ja mahdollinen palvelinpuolen ylläpito. Ylläpitoon voi myös kuulua tuki- ja muutostyöt, jotka tukevat käsitystä jatkuvasta prosessista verkkosivujen yhteydessä. Yleinen käytäntö on veloittaa sivujen ylläpidosta joko tuntiperusteisesti tai kiinteällä kuukausihinnalla.

Folcanin ylläpitopalveluun on mahdollista lisätä kattava kuukausiraportointi verkkosivujen tilasta ja analytiikasta.

9. Muut tarvittavat palvelut

Verkkosivujen pyörittämiseen liittyy myös muita kustannuksia, jotka saattavat usein unohtua kaiken muun yhteydessä. Näihin kustannuksiin kuuluvat sekä webhotelli että domain eli verkkotunnus. Webhotellin hinta saattaa vaihdella paljonkin, mutta yleensä hinta pysyttelee 50 – 300 €/vuosi välillä. Hinta myös skaalautuu ylöspäin palvelintilan, palvelintyypin ja muiden ominaisuuksien mukaan. Domain joko kuuluu tai ei kuulu webhotellin hintaan, mutta yleensä domain hinta on 10 – 30 €/vuosi.  

Yhteenveto

Verkkosivujen hintaan vaikuttavaa monet eri tekijät ja hinnat vaihtelevat täysin riippuen yrityksen tarpeista ja tavoitteista. Ulkoistettuna verkkosivujen hinta voi vaihdella merkittävästi eri palveluntarjoajien välillä. Halvimman tarjouksen valitseminen pelkästään kustannusten säästämiseksi voi johtaa pettymykseen, koska halvalla tehdyt sivustot eivät usein täytä asiakkaan odotuksia ja niiden ylläpitokulut voivat nousta korkeiksi. Tästä syystä vertaillessa palveluntarjoajia kannattaa verrata aidosti palvelutarjoajien osaamista ja palvelun sisältöä. Erityisen tärkeää on kiinnittää huomiota sivuston jatkuvuuteen ja ylläpitoon.

Verkkosivujen hinta kannattaa nähdä investointina, joka maksaa itsensä takaisin laadukkaan toteutuksen ja toimivan käyttökokemuksen kautta. Suosittelemme ammattilaisten hyödyntämistä nettisivujen rakentamisessa, sillä ammattilaisten avulla voidaan varmistaa, että verkkosivuilla saavutetaan tavoiteltu lisäarvo mahdollisimman kustannustehokkaasti.

Lue lisää digimarkkinoinnista Folcanin blogista

Tietokonen-valkoinen-tausta-hakukoneelle-muistiinpanot

Mitä hakukoneoptimointi eli SEO on?

Mitä on hakukoneoptimointi? Hakukoneoptimointi eli SEO (Search Engine Optimization) on prosessi, jonka päämääränä on tuoda verkkosivustollesi lisää kävijöitä hakukoneista (Googlesta pääosin) ja konvertoida heidät ostaviksi asiakkaiksi ilman, että

Lue tästä