Millainen on hyvä laskeutumissivu?

Sisällysluettelo

Laskeutumissivu on verkkosivustosi yksittäinen sivu, jolle kävijä saapuu ensimmäisenä klikattuaan mainostasi. Hyvä laskeutumissivu sisältää selkeän kuvauksen tarjoamastasi tuotteesta tai palvelusta, sen hyödyistä ja helpon tavan edetä ostoprosessissa. Tässä blogitekstissä käymme läpi vinkit hyvän laskeutumissivun tekemiseen.

Mikä on laskeutumissivu?

Laskeutumissivu on yksittäinen sivu verkkosivustollasi, minne kävijä saapuu ensimmäisenä sivustollesi tullessaan, esimerkiksi klikattuaan mainostasi Googlessa tai somessa.

Laskeutumissivun tärkein tehtävä on ohjata kävijää haluttua päämäärää kohti esimerkiksi ostamaan tuotteen, jättämään yhteystietonsa tai varaamaan ajan tapaamiseen. Laskeutumissivua suunniteltaessa tulee ottaa huomioon mm. haluttu päämäärä ja kerättävien liidien laatu. 

Mitä hyvä laskeutumissivu sisältää?

1) Mitä tarjoat?

Esittele selkeästi tarjoamasi tuote tai palvelu, esim.

“Kurssi sisältää 2 koulutuspäivää, joiden aikana opit digitaalisen markkinoinnin perusteet ja saat otettua käyttöön tarvittavat työkalut digitaalisen markkinoinnin toteuttamiseen alan ammattilaisen johdolla.” 

2) Mikä on tarjoamasi hyöty?

Kerro kävijälle, mikä on se hyöty ja arvo, jonka hän saa ostamalla tuotteesi tai palvelusi.

“Kurssilta saat matkaasi 10 konkreettista ammattilaisen vinkkiä yrityksesi tuloslähtöisen digimarkkinoinnin käynnistämiseen ja toteuttamiseen.” 

3) Miten kävijä voi siirtyä eteenpäin ostopolulla?

Kerro kävijälle, miten hän voi edetä ostoprosessissa.

“Voit ilmoittautua kurssille täyttämällä yhteystietosi oheiseen lomakkeeseen” 

Älä unohda mainita hintaa, jos palvelu on ostettavissa heti.   

Miten luon hyvän laskeutumissivun? 

1) Selkeä otsikko- ja tekstirakenne

Lisää sivulle selkeä pääotsikko ja alaotsikot, jotka kertovat lukijalle sivun sisällöstä. Tuo tekstissä esille tarjoamasi tuotteen tai palvelun tärkeimmät tiedot ja hyödyt.  

2) Call to action

Lisää sivulle selkeä Call to action. Kyseessä voi olla mm. lomake tai ajanvarauskalenteri.

Mieti, mitkä tiedot ovat yrityksellesi tärkeitä myynnin kannalta, ja kysy kävijältä vain niitä tietoja, joita todella tarvitset. Liian pitkät lomakkeet eivät innosta ketään. Jos haluat mahdollisimman paljon liidejä, kannattaa lomake yleisesti pitää mahdollisimman tiiviinä. Mieti samalla tarkkaan, minkä laatusia liidejä haluat – esimerkiksi riittääkö pelkkä sähköpostiosoite vai haluatko tietää yrityksen liikevaihtoluokan tai kävijän position yrityksessä? Liidin laadulla tarkoitetaan sitä, kuinka sopiva kyseinen liidi on yritykselle. 

Mieti myös, mitä painikkeessa lukee. Usein “Lähetä” jää vähän latteaksi eikä luo tarpeeksi kiinnostusta – voisiko tilalla lukea “Kokeile ilmaiseksi”, “Tilaa nyt” tai “Aloita tästä”? 

3) Hyödynnä visuaalisuutta

Visuaaliset elementit, kuten kuvat tai videot, auttavat kävijää muodostamaan mielikuvan palvelustasi. Ne ovat myös hyvä keino vuorovaikuttaa kävijöiden kanssa ja näin jäädä heidän mieleensä pidemmäksikin aikaa. 
Huomioi myös sivuston asettelu, painikkeiden väri ja fontin luettavuus. Tärkeää on, että sivua on helppo käyttää ja tekstiä on vaivatonta lukea. Lisäksi tärkeimpien asioiden (esim. Call to action -painikkeet) pitäisi kiinnittää kävijän huomio. 

4) Kasvata luottamusta

Uskaltaisin väittää, että kaikki, jotka ovat tilanneet verkosta ilmaisia materiaaleja ovat varmasti joskus joutuneet “sähköpostimarkkinoinnin uhriksi”. Viesti siis kävijälle selkeästi, mihin hänen yhteystietojaan käytetään ja pidä näistä lupauksista kiinni. Tämä kasvattaa kävijän luottamusta yritystäsi ja tarjoamaasi tuotetta tai palvelua kohtaan. Näin toimimalla on todennäköisempää, että kävijä uskaltautuu jättämään yhteystietonsa tai ostamaan tuotteen.  

Hyödynnä myös asiakkaidesi arvioita kyseisestä tuotteesta tai palvelusta. Lisäämällä arvioita laskeutumissivullesi, voit rakentaa kävijöidesi luottamusta yritystäsi kohtaan. 

5) Minimoi häiriötekijät

Nyt olet listannut ylös digitaalisen asiakaspolkusi elementit – tiedät siis, mitä tehdä! Seuraavaksi sinun tulee laatia suunnitelma digitaalisen asiakaspolun toteuttamiseksi. 

  • Missä järjestyksessä toteutus on suositeltavaa tehdä?
  • Kuka on sopiva kumppani toteutukseen?
  • Millä aikataululla toteutus tehdään?
  • Mitkä ovat vastuualueet, kun digitaalinen asiakaspolku on laitettu toimintaan?
  • Kuka vastaa jatkokehityksestä? 

6) Kun laskeutumissivu on luotu, mittaa tuloksia ja optimoi

On hyvä muistaa, että onnistuneeseen laskeutumissivuun vaikuttaa monta tekijää ja ne voivat olla ala- tai kausiriippuvaisia. Tämän takia testaamalla päästään usein parhaimpiin tuloksiin. Ennen sivun julkaisua ja kampanjan käynnistämistä asenna kävijä- ja konversioseuranta sivustollesi. Kampanjan käynnistyttyä, seuraa sivuston analytiikkaa ja tee muutoksia tulosten pohjalta.

Voit lukea lisää tulosten seurannasta kirjoituksestamme Miten tulkitset laskeutumissivujen tuloksia hakukoneissa?

3 x “Ei näin!”

7) Älä käytä sivustosi etusivua laskeutumissivuna, vaan tee kampanjalle kohdistettu laskeutumissivu tai käytä yksittäisen palvelun sivua, jos se sisältää laskeutumissivulle tärkeät ominaisuudet.

8) Älä tarjoa kävijälle liian montaa vaihtoehtoa konvertoitua – ohjaa kävijää kohti yhtä päämäärää.

9) Älä sisällytä samalle laskeutumissivulle eri palveluita – pidä tarjonta yksinkertaisena, niin päätöksenteko on helpompaa.  

Lisää konversioiden määrää hyvin suunnitellulla laskeutumissivulla

Hyvin suunniteltu ja toteutettu laskeutumissivu lisää konversioiden määrää, oli sitten kyse mainoskampanjan laskeutumissivusta tai hakukoneoptimoidusta blogikirjoituksesta. 

Jos sinulla herää kysymyksiä aiheesta, älä epäröi ottaa yhteyttä.