Call to Action eli CTA tarkoittaa suomeksi toimintakehotetta, jonka tarkoituksena on ohjata käyttäjää tekemään markkinoijan haluama toiminto. CTA voi olla esimerkiksi painike tai hyperlinkki verkkosivuilla, jolla ohjataan käyttäjää eteenpäin konversioprosessissa.
Mitä Call to Action tarkoittaa?
Call to Action eli suomeksi toimintakehotus on ikään kuin kutsu käyttäjälle suorittamaan haluttu toiminto. Se on interaktiivinen elementti, jonka tavoitteena on motivoida käyttäjää suorittamaan toiminto sen viestin perusteella. CTA kirjoitetaan yleensä komentona tai toimintolauseena kuten “osta nyt”, “lue lisää” tai vaikkapa “tilaa uutiskirje”.
Toimintakehote esiintyy usein painikkeena tai hyperlinkkinä ja se ohjaa käyttäjää eteenpäin konversioprosessissa. Niitä käytetään yleisimmin myynnissä ja markkinoinnissa, ja niiden avulla voit esimerkiksi kasvattaa sähköpostilistaasi, mainostaa erikoistarjousta tai sisältöä.
Miksi Call to Action on tärkeä?
Kun käyttäjä löytää ja kuluttaa luomaasi sisältöä, haluat todennäköisesti hänen ryhtyvän toimiin kuten lukevan toisen blogikirjoituksen, ostavan tuotteitasi tai lataavan oppaasi. Call to Actionia voidaan pitää verkkosivun avainelementtiä, jonka avulla käyttäjä tietää, mitä tehdä seuraavaksi. Ilman selkeää toimintakehotusta käyttäjä ei tiedä seuraavia vaiheita edetäkseen ostopolulla. Tämä taas johtaa käyttäjän poistumiseen sivustolta suorittamatta tehtäväänsä.
Yksinkertaisuudessaan Call to Actionien tehtävä on rohkaista käyttäjää jatkamaan vuorovaikutusta sivustolla ja ohjata häntä eteenpäin ostopolulla. Strategisesti sijoitettu CTA-painike auttaa siis yritystäsi kasvattamaan myyntilukuja vaikuttamalla suoraan verkkosivustosi tulosprosentteihin.
Esimerkkejä Call to Action -kehotuksista
- ”Kysy meiltä lisää”
- ”Tilaa uutiskirje”
- ”Rekisteröidy käyttäjäksi”
- ”Kokeile ilmaiseksi”
- ”Klikkaa tästä ”
- ”Hyödynnä tarjous!”
- ”Aloitetaan uusi projekti yhdessä”
- ”Lataa opas Facebook-kauppasi perustamiseen”
- ”Vertaa ominaisuuksia”
HubSpot on listannut blogiinsa esimerkkejä eri yritysten käyttämistä Call to Actioneista.
Parhaat vinkit Call to Actionien käyttöön
Määritä tavoitteesi
Ennen toimintakehotuksen luomista sinun tulee määrittää tavoitteet, jotka haluat saavuttaa. Onko tarkoituksenasi parantaa myyntiä tai kenties saada lisää kävijöitä sivustollesi? Pidä toimintakehotukset informatiivisina ja ilmoita käyttäjälle selkeästi, miten he hyötyvät painaessaan Call to Actionia.
CTA:n sijoittaminen
Paras paikka ensisijaiselle toimintakehotteelle on verkkosivun etusivun yläosa, joka näkyy vierittämättä näkymää työpöydällä, tabletilla ja mobiililaitteella. Toimintakehotteen olisi myös hyvä olla sivulla, jolla käy paljon vierailijoita.
Lisätietoa tarjoavan toissijaisen toimintakehotteen voi sijoittaa sivuston keskelle ja sivuston alaosassa voidaan toistaa ensisijainen toimintakehotus markkinointitarinasi päätteeksi. CTA-painike kannattaa sulauttaa osaksi sisältöäsi niin, että se ohjaa luonnollisesti kävijää eteenpäin oikeassa kohdassa. Näin se ei vaikuta negatiivisesti kokonaiskokemukseen.
Toimintakehote esimerkiksi uutiskirjetilausta varten on hyvä lisätä myös verkkosivustosi alatunnisteeseen sen näkyessä jokaisella sivulla.
Ulkonäöllä kiinnität huomiota
Kiinnitä yleisön katse selkeästi erottuvalla CTA-painikkeella. Käytä kirkkaita värejä, jotka erottuvat taustasta, testaile elementtejä kuten erilaisia fontteja ja fonttikokoja. Hyvä Call to Action pistää silmään ja houkuttelee käyttäjää klikkaamaan.
Kumpi kiinnittää paremmin sinun huomiosi?
Herätä käyttäjien tunnereaktio
Hyvä tapa kiinnittää käyttäjien huomio on käyttää tunteita herättäviä lauseita. Esimerkki tällaisesta voi olla vaikkapa kiireellisyyden tunteen luominen rajoitetun ajan voimassa olevalla tarjouksella “Ostamalla nyt hyödynnät 24 tunnin tarjouksen!”.
Testaa vaihtoehtoja (A/B-testaus)
Jokainen yleisö reagoi eri tavalla erilaisiin toimintakehotuksiin, yhtä ja oikeaa tapaa luoda toimintakehote ei ole. Tämän vuoksi toimintakehotusten tehokkuutta voidaan testata mm. A/B-testaus työkalujen avulla.
Yhteenveto
Call to Action suomeksi tarkoittaa siis toimintakehotetta, jonka tarkoituksena on ohjata käyttäjä sivuston läpi suorittamaan haluttu toiminto. Se on yksi verkkosivustosi avainelementeistä, jonka käytöllä on suora yhteys yrityksesi tulosprosentteihin.
Tilaa maksuton analyysi verkkosivujesi nykytilasta!