Miten tulkitset laskeutumissivujen tuloksia hakukoneissa?

Hakukoneiden merkitys yhtenä aikakautemme tärkeimpänä tiedonlähteenä kasvaa entisestään ihmisten käyttäessä enemmän aikaa verkossa selailuun. Tämä selailu johtaa hakujen lisääntymiseen ja hakutuloksien kasvamiseen hakukoneissa. Hakukoneilla on siis tärkeä tehtävä tarjota vastauksia etsivälle henkilölle paras mahdollinen hakutulos juuri hänen tarpeeseensa. Esimerkiksi suosituin hakukone Google on linjannut haluavansa tarjota parhaan mahdollisen käyttökokemuksen heidän hakukonettaan käyttäville henkilölle.

Mitä parhaan käyttökokemuksen tarjoaminen sitten tarkoittaa konkreettisesti?

Hakukoneen halutessa tarjota paras mahdollisen käyttökokemus käyttäjilleen pitää sen ensin pystyä arvioimaan ja asettamaan sivut tärkeysjärjestykseen hakukoneessaan yhteisten kriteerien mukaisesti. Tämä onnistuu sopimalla ja asettamalla käytäntöön kriteerit, joita kutsutaan tällä hetkellä Googlen verkkovastaan ohjeiksi. Näitä ohjeistuksia seuraamalla verkkokehittäjät pystyvät lisäämään todennäköisyyttään nostaa sivustoa ylöspäin Googlen orgaanisissa hakutuloksissa. Orgaanisten hakutulosten parantamista ja sivuston optimointia kutsutaan usein hakukoneoptimoinniksi.

Haluan lukea lisää hakukoneoptimoinnista.

Seuraavaksi tässä blogissa tarkastellaan, kuinka sinä voit hyödyntää Googlen ilmaisten palveluiden, kuten Google Analyticsin ja Search Consolen, tarjoamaa dataa laskeutumissivujen optimoinnissa. Laskeutumissivuilla tarkoitetaan Google Analyticsin määritelmän mukaan sivua, jonne selailija saapuu ensimmäisenä verkkosivustollasi.

Jos Analytics ei ole vielä sivustollasi käytössä tai et ole kerennyt tutustumaan siihen tarkemmin, niin tästä pääset tutustumaan Google Analyticsin perusteisiin.

Mistä löydät tämän eri sivuilta kerätyn datan?

Laskeutumissivujen tarkastelu kannattaa aloittaa Googlen kävijäseurantaan erikoistuneesta työkalusta eli Google Analyticsistä. Vuodesta 2019 alkaen Google Analytics on ollut eniten verkossa käytetty palvelu verkkosivujen liikenteen analysointiin Wikipedian mukaan. Google Analytics on myös Googlen oma palvelu, joten sen tarjoamaan dataan voi lähtökohtaisesti luottaa enemmän kuin muiden työkalujen tarjoamaan dataan, koska niiden rajapinta tiedon hakemiselle voi olla huomattavasti epätarkempi kuin Googlen itse tarjoaman työkalun.

Google Analyticsistä löydät paljon erilaisia raportteja aina kävijäliikenteesi käyttäytymisestä  demograafisiin tietoihin. Pystyäksesi tarkastelemaan laskeutumissivun tarkempia tietoja (Analyticsissä aloitussivu tai ”landing page”), pitää sinun ensiksi avata vasemman reunan valikosta Hankinta > Kaikki liikenne > Kanavat (kuva) tai voit kirjottaa suoraan hakukenttään avainsanan ”Kanavat” (eng. Acquisition > All Traffic > Channels). Tämän jälkeen valitset kanavaksi Organic Search ja klikkaat kohdasta toissijainen mittasuhde ja kirjotat hakukenttään ”aloitussivu”. Näin saat 10 suosituimman laskeutumissivusi datan suoraan käyttöösi ja pystyt tarkastelemaan näiden suoriutumista tarkemmin. Itse kiinnitän laskeutumissivujen dataa tarkastellessani huomiota erityisesti välittömään poistumisprosenttiin, istunnon keskimääräiseen kestoon ja sivut/istunto -parametriin. Lisäksi tarkastelen asetettujen konversioiden toteutumista.

Google Analytics laskeutumissivut valikko

Search Console laskeutumissivujen analysoinnissa

Google Search Console eli Googlen ilmainen työkalu orgaanisen liikenteen avain-/hakusanojen tarkasteluun ja analysointiin. Search Console ottaa kantaa sivuston näyttökertoihin, klikkien määrään, CTR-prosenttiin eli klikkausprosentin ja keskimääräiseen sijoitukseen Googlessa. Näitä parametrejä voi tarkastella yksittäisten hakutermien, sivujen, maiden, laitteiden ja päivämäärien mukaan. Lisäksi Search Consolessa voi analysoida sivuston nopeutta, mobiilikäytettävyyttä, sivuston tietoturvallisuutta ja lisätä sivustokartan tukemaan hakukoneoptimointia.

Laskeutumissivuja tarkasteltaessa Search Consolessa haluamme aluksi valita vasemmalta valikosta kohdan performance, sopivan aikavälin ja painaa kohdan queries vierestä kohtaa pages. Mikäli haluat tarkastella vain tiettyjä parametrejä Search Consolessa ollessasi, niin voit aktivoida/deaktivoida parametrejä klikkaamalla niitä sivuston yläreunasta graafin yläpuolelta (kuva). Itse tykkään tarkastella erityisesti CTR-prosenttia ja keskimääräisen sijoituksen kehitystä Search Consolesta.

Google Search Consolen hyödyntäminen hakukoneoptimoinnissa ja avainsanatutkimuksessa

Huom! Voit liittää Search Consolen suoraan Analyticsiin ja tarkastella sen tarjoamaa dataa samasta Analyticsin omasta valikosta hankinnan alta alakohdasta ”Search Console”.

Miksi suurin osa kävijöistä päätyy laskeutumaan etusivulle?

On hyvin tyypillistä, että etusivulle (/-merkki Google Analyticsissä) laskeutuu suurin osa sivuston orgaanisesta liikenteestä. Tämä johtuu siitä, että monet käyttäjät etsivät juuri yrityksen/yhdistyksen tuotetta tai palvelua sen brändinimellä hakukoneesta. Monet käyttäjät myös valitsevat itselleen suosikkiyrityksen tietyltä toimialalta, jonka jälkeen he usein löytävät takaisin tämän suosikin sivustolle googlaamalla heidän nimensä suoraan. Näin he saavat todennäköisemmin ensimmäiseksi hakutulokseksi haluamansa sivuston ja välttyvät näin turhalta etsimiseltä.

Hakukoneoptimoinnin tarkoituksena ei kuitenkaan ole löytää vain niitä henkilöitä, jotka jo tuntevat teidät, vaan tavoittaa niitä kävijöitä, jotka eivät ole vielä olleet kosketuksessa brändinne kanssa, mutta hakevat esimerkiksi teidän tarjoamaanne palvelua Googlesta. Tuomalla lisää potentiaalisia käyttäjiä sivustollesi edistät parhaimmassa tapauksessa myyntiä ja kasvatat brändisi tietoisuutta.

Huom! Jos reilusti suurin osa sivustosi kävijöistä laskeutuu etusivullenne, voi se indikoida enemmänkin sivujen heikkoudesta kuin etusivun/brändin dominoinnista. Sama pätee myös toiseen suuntaan. Jos muut sivut tuovat reilusti enemmän liikennettä sivustollesi kuin etusivu, voi brändin tietoisuus vaatia kohennusta.

Pyydä ilmainen arvio verkkosivujesi nykytilasta

Lähetämme sinulle analyysin sähköpostiin.

Yhteenveto

Hakukoneiden aikakausi ei näytä loppuvan, joten nyt viimeistään on aika viedä yrityksesi Googleen, jos et vielä ole sitä tehnyt. Algoritmit muuttuvat ja orgaanisen liikenteen kerryttäminen vie aikaa, mutta on tärkeää olla kärsivällinen ja muistaa, että hakukoneoptimointi on pitkä prosessi. Hyvin toteutettu hakukoneoptimointi kannattaa aina aloittaa avainsanatutkimuksesta ja sivuston nykytilan analysoimisesta.

Onneksesi Google on tehnyt aloittamisen ja tuloksien seurannan helpoksi tarjoamillaan työkaluilla, kuten sivuston analysointityökalulla Pagespeed Insights. Kannattaa siis vähintäänkin testata ja käydä aktivoimassa kyseiset työkalut, jotta ne alkavat kerryttää dataa sivustoltasi jo tänään. Näin saat arvokasta mittausdataa mm. laskeutumissivujesi suoriutumisesta ja pystyt hyödyntämään sitä tulevaisuudessa. Pystyt myös tarkastelemaan helpommin näkyvätkö tärkeimmät palvelu- ja tuotesivusi Googlessa vai onko niitä tarvetta kenties optimoida lisää paremman sijoituksen toivossa.

Kiitoksia, että luit kirjoitukseni!

Rasmus Ranta kuva mustavalkoinen

Kysy minulta lisää!

Rasmus Ranta
Yrittäjä, CTO
rasmus.ranta@folcan.fi
+358 40 844 3327

Lue lisää digimarkkinoinnista Folcanin blogista