Tämän artikkelin tarkoituksena on antaa yksinkertainen ja hyödyllinen kuvaus selaimen välimuistista ja sen ominaisuuksista, jotta pystyt ratkaisemaan mahdolliset kysymyksesi tai väärinkäsityksesi selaimen välimuistiin liittyen.
Mikä ihmeen selaimen välimuisti?
Olet saattanut huomata, että verkkosivuston päivityksen yhteydessä tehdyt muutokset (oli kyseessä joko järjestelmän tai sisällön päivitys) eivät näy selaimessa heti päivityksen jälkeen, vaikka käynnistäisit selaimen uudestaan. Selain näyttää siis aikaisempaa versiota verkkosivustostasi vierailijoille, vaikka olet ajanut muutokset/päivitykset useaan otteeseen ja tarkistanut niiden käyttöönoton. Mistä tämä sitten johtuu?
Tämä johtuu lähes poikkeuksetta selaimen välimuistista. Olemme saattaneet kuulla selaimen välimuistista aikaisemmin ja ymmärrämme sen liittyvän sivuhistoriaan tai verkkosivuihin etäisesti, mutta tiedämmekö oikeasti, mitä se tarkoittaa? Useat meistä varmasti ajattelevat selaimen välimuistin paikkana tai tallennustilana, joka pitää käydä tyhjentämässä niin usein kuin mahdollista, jotta sinne tallennetut sivustot renderöityvät oikein.
Lue vinkit verkkosivu-uudistukseen!
Selaimen välimuistin perusteet
Verkkoselain (Google Chrome, Mozilla Firefox, Safari tai Internet Explorer) on tietokoneohjelma, jonka avulla voimme hakea ja nähdä informaatiota Internetissä/verkossa. Näin ollen, selain etsii, löytää ja esittää meille URL-osoitteiden takana olevaa tietoa, kuten verkkosivuja tai muuta informaatiota.
Selaimen välimuisti on instrumentti, joka tallentaa verkkosivujen näkemiseen liittyvää dataa (esimerkiksi kuvat ja koodit) käyttäjän selaimeen. Tämän tyyppisen datan tallentamisen ideana on auttaa siirtonopeuden kanssa.
Mitä tämä datan tallennus tarkoittaa sivuston käyttäjille ja miten se hyödyttää heitä?
Nyt, kun selaimen välimuistiin on tallennettu dataa käyttäjän aikaisemman vierailun yhteydessä selain tunnistaa kyseisen sivun ja lataa sen nopeammin välimuistiin tallennetun version takia. Kun selaimessasi on jo olemassa välimuistiin tallennettu versio sivusta, ei selaimen tarvitse lähettää uutta pyyntöä sivuston avaamisen yhteydessä. Tämä nopeuttaa latausprosessia ja parantaa näin käyttökokemusta verkkosivuilla. Käyttökokemuksen paranemisella on puolestaan positiivinen vaikutus sivuston hakukoneoptimointiin, koska Google haluaa tarjota käyttäjilleen parhaita mahdollisia hakutuloksia nopeilla latausajoilla.
Pyydä ilmainen arvio verkkosivujesi nykytilasta!
Kuinka selaimen välimuisti liittyy evästeisiin?
Osa saattaa tässä vaiheessa miettiä, kuinka selaimen välimuisti liittyy evästeisiin vai liittyykö se ylipäätänsä.
Kuten aikaisemmin mainitsin, selaimen välimuisti säilöö dataa mm. kuvia ja HTML-koodia, jota tarvitaan verkkosivujen näkymistä varten. Evästeet taas ovat pienempiä palasia dataa, kuten esimerkiksi nimen ja sähköpostiosoitteen, jotka verkkosivusto tallentaa tietokoneellesi ennalta määritetyksi ajaksi. Evästeiden avulla verkkosivusto tunnistaa sinut seuraavalla vierailullasi ja nopeuttaa näin latausprosessia.
Hyvä esimerkki evästeiden käytöstä on henkilökohtainen tervehdys verkkosivustolle saapumisen yhteydessä tai selaushistoriaasi pohjautuvat display-mainokset. Saatat nähdä YouTubea tai Googlea selaillessasi mainoksia samoista kiinnostuksesi kohteista, joita olit selaillut edellisenä iltana vapaa-ajallasi.
Sivuston välimuistin ja evästeiden yhteiskäytöstä on tärkeää ymmärtää, kuinka ne vaikuttavat verkkosivun päivitykseen, kaavakkeiden tai yhteydenottolomakkeiden testaamiseen ja sivuston renderöitymiseen. Lisäksi sivuston välimuisti on yksi ensimmäisistä asioista, jonka puoleen kannattaa kääntyä verkkosivuston vikaa etsittäessä, koska sivuston viankorjaus ratkeaa usein kivuttomammin selaimen välimuistin ja evästeiden avulla kuin esimerkiksi koodia muuttamalla.
Sinua saattaisi kiinnostaa blogimme aiheesta ”Verkkosivujen tietoturva.”
Selaimen välimuistin tyhjentäminen
Eliminoidaksesi selaimen välimuistin vian aiheuttajien joukosta pitää välimuisti käydä tyhjentämässä. Välimuistin tyhjennys toimii eri tavalla erilaisten vaiheiden kautta laitteestasi ja selaimestasi riippuen. Eri selaimilla on siis omat polkunsa, joiden kautta välimuistia pääsee hallitsemaan.
Tässä vielä vaiheet välimuistin tyhjentämiseen eniten käytettyjä selaimia varten:
Google Chrome
- Avaa Chrome.
- Paina oikeasta ylänurkasta kolmea pystyssä olevaa pistettä.
- Paina seuraavaksi kohdasta ”More Tools”.
- Valitse Clear Browsing data.
- Valitse aikaväli, jonka ajalta haluat tyhjentää selaimen välimuistin.
- Valitse kentät ”Cookies and other site data” ja “Cached images and files”.
- Paina lopuksi ikkunan oikeasta alanurkasta Clear data
Internet Explorer
- Avaa Internet Explorer.
- Paina rattaan kuvaa selaimen oikeasta yläkulmasta.
- Valitse seuraavaksi Safety/Suojaus.
- Eteesi aukeaa uusi valikoima, josta valitse seuraavaksi Poista selaushistoria.
- Valitse kentät ”Sivuhistoria”, ”Evästeet ja sivustotiedot” ja ”väliaikaiset Internet-tiedostot ja sivustotiedostot
- Paina lopuksi poista.
Safari
- Avaa Safari.
- Valitse Safari menu vasemmasta yläreunasta.
- Valitse asetukset.
- Aukeavasta valikosta valitse lisävalinnat valikko.
- Napauta ‘’Näytä kehitys-valikko valikkorivillä’’.
- Valikkoriville ilmestyy uusi otsikko nimellä ‘’Kehitys’’. Avaa kyseinen valikko.
- Tyhjennä välimuisti.
Firefox
- Avaa Firefox.
- Avaa valikko selaimen oikeasta yläkulmasta (kolme poikittaista viivaa päällekkäin).
- Paina asetukset.
- Valitse Tietosuoja ja turvallisuus -paneeli.
- Selaa alaspäin kohtaan: Evästeet ja sivutiedot.
- Tyhjennä tiedot.
- Valitse ‘’Välimuistissa oleva verkkosisältö’’.
- Tyhjennä.
Microsoft Edge
- Avaa Microsoft Edge.
- Klikkaa oikeasta ylänurkasta kolmea vakaatasossa olevaa pistettä.
- Valitse Historia.
- Paina Tyhjennä histoira uuden väli-ikkunan yläreunasta.
- Valitse kentät ”Selaushistoria”, “Evästeet ja tallennetut sivustotiedot”, “Välimuistissa olevat tiedot ja tiedostot” ja ”Talteen siirretyt tai äskettäin suljetut välilehdet”.
- Lopuksi paina tyhjennä.
Yhteenveto
Kuten olet saattanut huomata markkinoinnin muuttuessa datapohjaisemmaksi päivä päivältä, nykypäivän markkinoijan työkalupakkiin / asiantuntijuuteen kuuluvat perustieto hieman tietoteknisistä asioista, kuten HTML:n ja CSS:n ymmärtäminen pintapuolisesti, koska ne linkittyvät vahvasti moderniin markkinointiin.
Markkinointi on lähtökohtaisesti kilpailua eri yritysten välillä, joten laajempi tietämys markkinointiin liittyvistä teknisistä aspekteista voi antaa yrityksellesi juuri sen kilpailuedun, jonka tarvitset kilpailijoidesi voittamiseksi ja aallon kärjellä pysymiseen.