TikTok-mainonta on jo kovassa vauhdissa, mutta moni yritys kuitenkin vielä empii: kannattaako meidän olla siellä? Vastaus on monessa tapauksessa kyllä. Tässä blogikirjoituksessa kerromme, millainen mainoskanava TikTok on, kenelle se sopii ja mitä se maksaa.
Suomessakin suursuosioon noussut sosiaalisen median alusta TikTok ja sen valtavat käyttäjämäärät ovat saaneet mainostajat kiinnostumaan alustan tuomista mahdollisuuksista. Suositun kanavan mainosmahdollisuudet tarjoavat yrityksille tilaisuuden erottautua kilpailijoista ja nostaa brändin tunnettuutta melko vähäisellä vaivalla, ja ennen kaikkea edullisesti. Poimi blogista vinkit menestyksekkään TikTok-mainonnan toteuttamiseen ja hyödynnä koko ajan kasvavan käyttäjämäärän tarjoama markkinointipotentiaali.
TikTok pähkinänkuoressa
TikTok on alkujaan Kiinasta lähtöisin oleva sosiaalisen median alusta, joka perustuu lyhyisiin videopätkiin ja algoritmeihin, jotka suodattavat käyttäjälle kiinnostavaa sisältöä sen perusteella, mitä hän on aikaisemmin katsonut. Alun alkaen kanava muistetaan tanssivideoista, mutta se on paljon muutakin. Mahdollisuudet ovat monet niin käyttäjälle kuin mainostajallekin.
TikTok on verrattain uusi somekanava, johon nähden sen kasvunopeus onkin ollut ennenkuulumatonta. Vuonna 2016 perustetulla somealustalla on tänä päivänä jo yli miljardi aktiivista käyttäjää ympäri maailman. TikTok-sovellusta on ladattu maailmanlaajuisesti yli 3 miljardia kertaa, ja latausmäärät kasvavat päivittäin. Facebook, Instagram ja Snapchat ovat jo kaukana takana. Suomessa aktiivisia käyttäjiä on tällä hetkellä 1,6 miljoonaa, joista suurin osa on 18–24-vuotiaita. Kanavan kautta tavoittaa siis ainakin toistaiseksi parhaiten nuoria ja nuoria aikuisia.
Mitä sinun tulisi tietää TikTok-mainonnasta
Suomessa TikTokin mainontatyökalu avautui suuren yleisön käyttöön vuoden 2021 syyskuussa. Aikaisemmin se on ollut vain beta- eli testikäytössä valikoitujen yritysten käytössä. Nyt TikTokin mainontatyökalut ovat laajentaneet tarjontaansa niin mainosmuodoissa kuin kohdennuksissa.
TikTokin oman arvion mukaan kanavan kautta on mahdollista tavoittaa maksetun mainonnan avulla jopa 1,2 miljoonaa, yli 18-vuotiasta käyttäjää pelkästään Suomessa, joten kanavan potentiaali markkinointitarkoituksiin on valtava. Ajoissa liikkeellä lähtevät mainostajat ovat selvässä etulyöntiasemassa muihin nähden, koska suuret mainosmäärät loistavat vielä toistaiseksi poissaolollaan. Kilpailu mainostajien välillä on siis vielä hyvinkin maltillista, minkä ansiosta niin suurella kuin pienellä, vasta aloittaneella yritykselläkin on mahdollisuus laajaankin orgaaniseen näkyvyyteen ja nopeaan kasvuun.
Tilaa ilmainen mainonnan auditointi ja selvitä mikä mainonnassasi toimii ja missä on kehitettävää!
Kenelle TikTok-mainonta sopii?
Riippuu yrityksen omista markkinointi- ja liiketoimintatavoitteista sekä tietenkin kohdeyleisöstä, kannattaako TikTokiin panostaa markkinointikanavana. Kovin vakavamieliseen ja brändi- tai tuotelähtöiseen mainontaan TikTok on usein väärä paikka. Tilanteessa, jossa halutaan kasvattaa brändin tunnettuutta ja tavoittaa mahdollisimman suuria kohdeyleisöjä, voi tämä kanava kuitenkin olla hyvä ja kustannustehokas investointi, kunhan sen toteuttaa oikein, alustan teemoihin sopivilla tavoilla.
Kanava sopii erityisesti kuluttajabrändeille, jotka myyvät konkreettisia, aineellisia tuotteita kuten verkkokaupoille. Tuotteiden esittelyvideot voivat menestyä myös orgaanisesti, jos sisällöstä saa viihdyttävän ja tuotteen arvo tai hyöty tulee esille. Esimerkiksi kosmetiikan mainonta TikTokissa oikein toteutettuna, vetää valtavia määriä yleisöä puoleensa. TikTokissa tyypillinen ja toimiva kosmetiikkamainos tarjoaa tuotteista jonkinlaisen visuaalisen opastuksen sen käyttöön ja näyttää toivotun lopputuloksen. Videon ei tarvitse olla tuhansien eurojen budjetilla toteutettu, vaan hyvä valaistus, puhelin ja alustalla vallitseva trendikäs musiikki usein riittää saavuttamaan loistavia tuloksia.
TikTok-mainonta sopii kuitenkin myös hyvin palveluita myyville yrityksille, kuten vaikkapa ravintoloille. Kaikkein tärkeintä on, että yritys pystyy tuottamaan kanavaan nimenomaan kohdeyleisöä kiinnostavaa materiaalia. Sisällön on pystyttävä herättämään kiinnostus muutamassa sekunnissa nopeatempoisessa feedissä. Perinteiset mainokset eivät yleensä toimi, ja niiden vaikutus voi olla jopa päinvastainen kuin oli alun perin tarkoitus.
”Isot ja tunnetut brändit voivat sovelluksessa hävitä suosiossa tanssiville teineille. Liika mainoksellisuus ja laskelmointi ei kiinnosta katsojia.” (Kauppalehti)
Miksi TikTok-mainonta kannattaa?
Käydään hieman läpi vielä muutama avaintekijä TikTok-mainonnan kannattavuuteen. Ohessa on tiivis listaus vuoden 2022 käyttäjien määrästä ja heidän käyttäytymisestä.
- TikTok on maailmanlaajuisesti kuudenneksi suosituin sosiaalisen median kanava
- Kuukausittain aktiivisia käyttäjiä: n. Miljardi.
- Sovelluslataukset: 3 miljardia
- Videoiden katselukerrat minuutissa: n. 167 miljoonaa.
- Ajankäyttö alustalla kuukausittain: 850 minuuttia / käyttäjä.
Lähde: Demandsage
Suosituimmat kategoriat ja hashtagihaut (vuonna 2022):
Millainen sisältö toimii TikTok-mainonnassa?
TikTokissa viettävät aikaa enimmäkseen nuoret, diginatiivit sukupolvet, jotka tunnistavat mainokset alustalla heti. Tyypilliset ja usein kalliit mainostuotannot ohitetaan jopa alle sekunnissa eli jätä aikaisemmin tutuksi tulleet mainosmuodot pois TikTokista ja kokeile jotakin uutta!
Parhaiten toimivat TikTok-mainokset ovat sisällöltään rentoja, huumorintajuisia, ihmisläheisiä ja aitoja videoita. Mainokset saavat käyttäjät nauramaan, vähintäänkin hymyilemään tai kokemaan jonkinlaisen ‘’ahaa’’ -elämyksen. Paras tilanne on sellainen, jossa käyttäjä ei tajua ensimmäisillä sekunneilla videon olevan mainos, sillä hän viihtyi sen parissa. Videoilla kannattaa näyttää yrityksen ja työntekijöiden aitoa arkea tai jopa kommelluksia silotellun pinnan sijaan.
6 vinkkiä onnistuneen TikTok-mainonnan toteuttamiseen:
- Luo koukuttavaa sisältöä, joka vangitsee katsojan huomion heti ensisekunneista lähtien.
- Hyödynnä trendaavia ääniä tai pyri luomaan itse sellaisia:
Tutuksi tulleet äänet ovat jättäneet jo jonkinlaisen tunnesiteen ja trendaavat äänet alustalla vaikuttavat myös orgaaniseen kattavuuteen positiivisesti. - Käytä emojeita, efektejä, siirtymiä ja tekstejä videon päällä elävöittääksesi sisältöä.
- Pyri pitämään videot mahdollisimman lyhyinä ja mene heti asiaan.
- Seuraa sisältötrendejä tutustumalla aihetunnisteisiin.
- Kokeile vaikuttajamarkkinointia.
Vaikuttajamarkkinointi TikTokissa
Koska sisältö on TikTokissa kaikki kaikessa, juuri tätä kanavaa varten suunniteltu sisältö toimii usein parhaiten. Monet yritykset luottavat sisällön tuottamisessa vaikuttajamarkkinointiin ja hyvästä syystä.
Yhteistyö tunnetun somevaikuttajan kanssa saa usein aikaan uskottavampaa sisältöä kuin brändin itse tuottama sisältö, ja se toimii näin ollen myös tehokkaampana markkinointikeinona.
Myös kohdeyleisö on jo valmiina, ja vaikuttaja tietää, minkälainen sisältö heihin toimii parhaiten. Vaikuttajamarkkinointiin sijoittaminen voi olla yritykseltä hyvinkin järkevä sijoitus myös siitä johtuen, että moni vaikuttaja suosii nykyään pitkäaikaista yhteistyötä lyhyiden, kertaluontoisten kampanjoiden sijaan.
Älä tee mainoksia – tee TikTokeja
TikTok-mainonnasta kannattaa tehdä mahdollisimman viihdyttävää, sellaista kuin kanavan sisältö on muutenkin. Aitous on avain positiivisen brändimielikuvan luomiseen. Vielä parempi on, jos pystyt olemaan aidon lisäksi uniikki. Sisällön osalta videoissa toimivat samat periaatteet kuin YouTube-mainonnassakin.
Mainonta toteutetaan vertikaali- eli pystyvideoina, jotka käynnistyvät automaattisesti ilman erillistä aktivointia. Yleisin käytetty mainosmuoto on In feed-video, joka näkyy käyttäjän feedissä muun sisällön joukossa. Se uppoaa hyvin muun sisällön joukkoon, eikä välttämättä erotu käyttäjän silmissä mainoksena. Tik Tok itse suositteleekin tekemään ”TikTokeja”, ei mainoksia. Tällä tavalla mainostajan on mahdollista herättää katsojan huomio heti alkuvaiheessa.
Alla on listattu muutamia muita mainosmuotoja, joista ainakin osa on jo käytössä Suomessakin:
-Brand takeover. Mainoksen pituus on enintään 60 sekuntia, ja full screen-kokoinen mainos näkyy heti sovelluksen avautuessa.
-Top View. Käyttäjän selatessa syötettä, ensimmäiseksi ilmestyy full screen-mainos, jonka pituus voi olla enintään 60 sekuntia.
-Hashtag-challenge. Suosituissa aihetunnistehaasteissa käytetään hashtageja, jotka ovat käyttäjien itse luomaa sisältöä. Niiden avulla brändisi voi saada pitkäaikaista näkyvyyttä.
-Branded effect. Mainosmuoto sisältää brändättyjä elementtejä, kuten tarroja, filttereitä ja muita efektejä ja niitä voidaan jakaa käyttäjien kesken.
Lue vinkit onnistuneen TikTok-videon tekemiseen.
Mitä TikTok-mainonta maksaa?
TikTok-mainontaa ostetaan huutokauppaperusteisesti, eikä mainonnan aloittaminen vaadi välttämättä omaa käyttäjätiliä. Yritys- tai sisällöntuottajatilin kautta käyttöön tuleva analytiikkatyökalu tosin auttaa tilin kehittämisessä ja uuden sisällön suunnittelussa.
Kanavassa on mahdollista tuottaa sekä orgaanista että maksettua mainontaa. Hintataso on edullinen, koska mainostajia on ainakin vielä toistaiseksi vähemmän verrattuna muihin kanaviin. Mainontaa suunnitellessa tulee ottaa huomioon, että mainonnalle on asetettu päivittäinen minimibudjetti, joka on blogin kirjoitushetkellä 10 euroa. Myös näyttö- ja klikkihinnat ovat pysyneet vielä edullisina eli noin euron tuhatta näyttökertaa kohti. TikTokissa mainostaminen saattaa siis olla hyvinkin kannattavaa ja kustannustehokasta yrityksellesi.
TikTok-mainonnan seuranta ja mittaaminen
Jotta pystyt saavuttamaan markkinoinnin tavoitteesi, on mainonnan seuranta ja mittaaminen eriarvoisen tärkeässä asemassa. TikTok-mainonnan tavoitteita voivat olla esimerkiksi näyttökerrat tai verkkokaupan konversiot. Olipa tavoitteesi mikä tahansa, tulee tavoitteen toteutumista pystyä jollakin tavalla seuraamaan ja mittaamaan.
Mainonnan seuranta ja mittaaminen onnistuu ilmaisten sisällöntuottaja- tai yritystilien kautta. Tilien kautta on mahdollista seurata ja analysoida tarkasti dataa, jota tilin käytön aikana on kertynyt. Analytics-työkalulla näet, miten julkaisusi ovat toimineet, saat kohdennettua tietoa seuraajistasi sekä pääset tarkastelemaan tiliä yleiskatsausvalikosta. Maksetun mainonnan rinnalla kannattaa käyttää myös Google Analytics-työkalua. Näin saat enemmän dataa, joka auttaa optimoimaan mainontaa ja sisältöjä oikein.
Tärkeimpänä seurantatyökaluna käytetään pikseliä. Pieni koodinpätkä asetetaan verkkosivun lähdekoodiin, jolloin sen avulla voidaan mitata verkkosivun liikennettä ja vierailijoiden sivustolla tekemiä toimenpiteitä ja tehostaa niiden avulla mainontaa.
Lue ohjeet pikselin asentamiseen täältä.
Näin luot TikTok Ads -tilin
Tilin luominen on nopeaa ja vaivatonta. Alta löydät ohjeet tilin luomiseen:
2. Lisää sähköpostiosoitteesi, johon tulet saamaan vahvistusviestin.
3. Napauta ”Sign up”.
4. Seuraavalla sivulla, täytä tarvittavat tiedot yrityksestäsi.
Lopuksi paina ‘’register’’. Seuraavaksi voit siirtyä tilisi maksuasetuksiin lisäämään varoja mainostilillesi sekä asentamaan pikselin. Kun nämä ovat määritetty, pääset tekemään ensimmäistä mainoskampanjaasi.
Lue tarkemmat ohjeet kampanjan luomisesta täältä.
Yhteenveto
Oikein toteutettuna TikTok-mainonta on erinomainen tilaisuus massasta erottuvaan ja kustannustehokkaaseen mainontaan. Sen avulla on mahdollista tavoittaa todella laajoja kohdeyleisöjä, erityisesti nuoresta Z-sukupolvesta.
Muista, että Tik-Tok-mainonnan onnistumisen perusta on kohderyhmää puhutteleva sisältö. Sovelluksen suosio perustuu pitkälti viihdearvoon, joten pyri vastaamaan kysyntään selvittämällä, mikä kohderyhmääsi kiinnostaa ja testaa kokeilemalla, mikä toimii parhaiten. Älä ota TikTokia liian vakavasti ja pidä hauskaa!
Mietitkö, miten voisit hyödyntää TikTok-mainontaa yrityksesi markkinoinnissa? Varaa aika kalenteristamme, niin autamme sinut alkuun.