Sisältöstrategia on jatkuva prosessi, jossa liiketoiminnan tavoitteet muutetaan suunnitelmaksi, joka käyttää sisältöä ensisijaisena keinona näiden tavoitteiden saavuttamiseksi. Entä mitä sitten itse sisällöllä tarkoitetaan? Sisältöä on vaikea kuvailla lyhyesti ja ytimekkäästi, sillä sen merkitys riippuu pitkälti konteksista. Se voi tarkoittaa esimerkiksi teknisiä julkaisuja ja blogikirjoituksia, samoin kuin meemejä ja TikTok-videoita.
Ajatellessamme sisältöä digitaalisen markkinoinnin kannalta, on hyvä jakaa se neljään eri osaan:
Informaatio – Mikä on viestisi sisältö? Se voi olla faktaperäinen, käytännöllinen, viihdyttävä, informatiivinen tai jokin näiden yhdistelmä.
Asiayhteys – Mitä sisällön pitäisi auttaa sinua ja lukijaa saavuttamaan? Mikä on tämän sisällön kohdeyleisö? Miksi se julkaistaan?
Tiedotusvälineet – Millä kanavalla julkaiset sisältöä ja miten se vaikuttaa kokonaisviestiin?
Muoto – Onko sisältö tekstiä, grafiikkaa, ääntä, videota, interaktiivista tai vaikka esimerkiksi virtuaalista/lisättyä todellisuutta?
Sisältö on tietoa, joka on merkityksellistä tietyssä kontekstissa ja joka on muotoiltu sen tiedotusvälineen mukaan, jonka kautta se välitetään. Sisällön määrittämisessä on hyvä keskittyä kokonaisuuten, eikä pelkästään tietoon, sillä tieto ilman kontekstia on pelkkää melua. Voit esimerkiksi luoda oppaan keittiöremontin tekemiseen, mutta kuvien lisääminen oppaaseen selkeyttää lukijalle prosessia. Samoin sisältöön liittämäsi materiaalin on sovelluttava käyttämääsi tiedotusvälineeseen. Keittiöremonttioppaan julkaiseminen kokonaisuudeessaan muun muassa Twitter-ketjussa ei välttämättä ole tehokkain vaihtoehto.
Sisältöstrategia on yksi markkinointistrategiasi tärkeimmistä osista, koska se kertoo kuka, mitä, missä, milloin ja miten aiot muodostaa yhteyden yleisöösi. Hyvin toteutettu strategia luo yritykseesi sisältökulttuurin, joka ohjaa suurempia investointeja. Lisäksi se tarjoaa puitteet sisältömarkkinointiin sijoitetun pääoman tuottoprosentin mittaamiseen, vastuullisuuden ylläpitämiseen ja ennakoitavissa olevien tulosten varmistamiseen. Upean sisällön luomien vie aikaa ja rahaa. Huolimatta siitä, ulkoistatko esimerkiksi blogitekstejä vai kehitätkö niitä yrityksesi sisällä, on tärkeää, että sinulla on hyvin organisoitu suunnitelma haluamiesi tulosten saavuttamiseksi. Strategiasi on siis pelikirja, joka ohjaa sinua toimintaan.
Voit kysyä parhaat vinkit sisältöstrategian luomiseen ottamalla meihin suoraan yhteyttä!