Ota käyttöön Google My Business

Näkyvyyttä Googlessa – täysin ilmaiseksi. Google My Business nostaa yrityksesi asiakkaiden silmien eteen, kun he etsivät palveluitasi, tuotteitasi tai yritystäsi. Tässä artikkelissa käymme läpi mikä Google My Business (GMB) on, kuinka yritysprofiili luodaan ja millä käytänteillä nostat yrityksesi kilpailijoidesi ohitse Googlen kärkipaikoille.  

Artikkelissa käytämme selvyyden vuoksi Googlen yritysprofiilista sen vanhaa nimeä, Google My Business. On kuitenkin hyvä tietää, että GMB:n uusi nimi on Google Business Profile.  

Klaus Leinonen

Mikä on Google My Business?

Otetaan alkuun ajatusleikki. Saavut uuteen kaupunkiin työmatkalle ja sinulla on pitkä päivä edessä täynnä tapaamisia. Lounasajan lähestyessä huomaat, että sinulla ei ole mitään hajua kyseisen kaupungin lounaspaikoista tai niiden tarjoamista vaihtoehdoista ja aikaakin on rajallisesti. Mitä teet?  
 
Useimmat meistä avaavat puhelimesta Googlen Haun tai karttapalvelu Google Mapsin ja hakevat lounasravintolaa lähistöltä. Käytätpä sitten hakukonetta tai Mapsia, saat eteesi vaihtoehtoja lähellä olevista lounaspaikoista aukioloaikoineen, sijainteineen, hintatasoineen ja arvosteluineen. Alla kuva Google Mapsista:  

google maps

Näkyäkseen Google My Business –yrityskortin muodossa hakusi tuottamissa tuloksissa, ravintoloitsijan on täytynyt luoda yritysprofiili Google My Businekseen. Mitä paremmin optimoitu yritysprofiili on, sitä ylempänä kyseinen ravintola näkyy tuloksissa. Toki tässä tapauksessa sijoitukseen vaikuttaa myös ravintolan sijainti suhteessa haun tehneeseen henkilöön.  

Pähkinänkuoressa Google My Business (GMB) on Googlen tarjoama palvelu, jonka avulla paikalliset yritykset saavat ilmaista näkyvyyttä verkossa ja voivat hallinnoida sekä pitää tietojaan ajan tasalla (esimerkiksi aukioloaikojaan). Google My Business tuo yritykset paremmin esille paikallisesti Googlen hakutulossivulla sekä karttapalvelussa Google Mapsissa. 

Google haluaa tarjota mahdollisimman relevanttia ja hyödyllistä tietoa käyttäjilleen. Yleisimmät asiat, joita ihmiset haluavat tietää yrityksestä löytyvät helposti ja nopeasti Google My Business -yrityskortista. 

GMB-yrityskortista käyttäjä voi tarkastella esimerkiksi: 

  • Yrityksen yhteystietoja 
  • Sijaintia tai palvelualuetta 
  • Yrityksen toimialaa ja palveluita 
  • Kuvia ja yrityksen logoa 
  • Arvosteluita, kommentteja sekä tähtiluokituksia 
  • Usein kysyttyjä kysymyksiä 

Miten otan Googlen yritystilin käyttöön?

Jotta voit ottaa käyttöön Google My Busineksen, sinun on perustettava yritystili. Pelkästään verkossa toimivat yritykset eivät voi perustaa GMB-yritystiliä, sillä se on tarkoitettu hyödynnettäväksi paikallisesti. Paikallisuus tarkoittaa sitä, että yrityksellä on oltava fyysinen toimipiste, jossa asiakkaat voivat asioida. 

  1. Mene osoitteeseen google.com/business ja kirjaudu sisään Google-tilillesi tai aloita luomalla uusi tili. Klikkaa ”Ylläpidä”.

     

  2. Etsi yrityksesi kirjoittamalla sen nimi sille varattuun kenttään.

     

 

etsi yrityksesi

3. Aloita yritysprofiilin luominen kirjoittamalla yrityksesi nimi ja valitsemalla sen toimiala. Toimialaa voit vaihtaa myöhemmin. Älä yritä kikkailla yrityksen nimeämisen kanssa lisäämällä siihen mitään ylimääräistä, kuten aukioloaikoja. Lisätietoja GMB-yrityksen nimeämisestä löydät Google Support -sivulta. 

aloita yritysprofiilin luominen

4. Jos sinulla on toimipiste, jossa asiakkaat voivat vierailla, lisää yrityksellesi sijainti. Jos sen sijaan tarjoat palveluita asiakkaan luona tai työskentelet omassa kodissasi, ei sijaintia välttämättä tarvitse lisätä. Lisäämäsi osoite tulee näkyville Google Haussa sekä Mapsissa. 

sijainti
  1. Voit halutessasi lisätä palvelualueen. Eli jos esimerkiksi myyt ruokaa kotiinkuljetuksella, voit lisätä ne alueet, joissa kotiinkuljetus on mahdollinen. Palvelualue näkyy Google My Business -yrityskortin kartalla punaisena rajauksena.

  2. Lisää alue, jolla yrityksesi sijaitsee.
lisää alue

7. Lisää asiakkaille näytettävät yhteystiedotjoko puhelinnumero, verkkosivustosi tai halutessasi molemmat. 

sijainti
  1. Valitse haluatko saada päivityksiä ja suosituksia Googlelta.

  2. Yritystilisi on nyt luotu, mutta Google haluaa varmistua, että yritys on todella sinun, jotta voit hallinnoida yritystä GMB-yritystilin avulla. Vahvistustapoja on monia ja saatat joutua todentamaan omistajuuden monella eri tavalla. Tavallisimmat tavat vahvistaa ovat puhelu tai tekstiviesti, sähköposti, videotallenne, videopuhelu ja perinteinen postikortti. Käytäntö, joka kohdallesi osuu, riippuu myös siitä mitä tietoja annat Googlelle tiliä luodessasi.

10. Sillä aikaa kun odottelet yritysprofiilisi vahvistusta, Google My Business -tilisi on piilotettu. Voit tänä aikana muokata ja hioa sen sisältöä priimakuntoon. Pääset muokkaamaan tietoja klikkaamalla vasemmalta ”Tiedot”kohtaa. 

  1. Lisää yrityksesi aukioloajat kaikille viikonpäiville.

  2. Kirjoita lyhyt kuvaus yrityksestäsi. Mieti mikä tieto kiinnostaa asiakkaitasi. Kerro heille esimerkiksi palveluistasi ja siitä, mikä tekee yrityksestäsi erityisen. Pysy asiassa.

  3. Lisää ensisijaisen palvelun lisäksi muita palveluitasi. Tämä auttaa yritystäsi löytymään useammissa hakutuloksissa. Voit lisätä yhteensä yhdeksän palvelua.

  4. Lisää kuvia palveluistasi tai tuotteistasi. Käytä laadukkaita ja relevantteja kuvia, sillä kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa ja osa asiakkaista tekee päätöksiä kuvien perusteella. Lisää myös logosi, kansikuva sekä mahdollinen video.

Halutessasi voit myös ladata Google My Business –oppaamme alla olevan lomakkeen kautta! 

Nosta yritystilisi muiden ohitse. Parhaat käytännöt näkyvyyden kehittämiseen.

Etenkin jos suurin osa yrityksesi liikevaihdosta tulee toimipaikkamyynnistä, on erityisen tärkeätä löytyä hakukoneesta ja Google Mapsista paikallisesti. Mitä tehokkaammin Google My Business -tilisi on optimoitu, sitä ylemmäksi voit hakutuloksissa kivuta. Alla on viisi vinkkiä parempaan näkyvyyteen. 

Vinkki 1: Toimialan valinta 

Yrityksen toimiala määritetään kahdella eri tasolla – ensisijainen ja toissijainen. Tämä on todella tärkeää asettaa oikein! 

Ensimmäinen, ja tärkein, on ensisijaisen toimialan määrittäminen. Valinta voi näyttäytyä hyvinkin yksinkertaisena, mutta suosittelemme ottamaan seuraavan asian huomioon. Valitessa ensisijaista toimialaa käy usein niin, että kaksi tai kolme vaihtoehtoa sopii yrityksesi profiiliin. Tässä tilanteessa kannattaa hyödyntää avainsanatyökalua (esimerkiksi Google Keyword Planneria) ja katsoa, että millä vaihtoehdolla on eniten hakuja. Se toimialavaihtoehto, jolla on eniten hakuja, on valintasi.  

Toissijaiseen toimialaan voit määrittää useamman toimialan, jotka liittyvät yritykseesi ja tarjoamiisi tuotteisiin sekä palveluihin. Toimialaa määrittäessä pidä aina huoli siitä, että valintasi ovat linjassa yrityksesi kanssa.  

Vinkki 2: Yrityksen nimi

Yrityksen nimi on tärkeä tekijä monenkin eri liiketoiminnan osa-alueen kannalta, myös Google My Business –profiilin kannalta. Usein yritykset eivät mieti nimeä hakukonenäkyvyyden kautta, mutta itse asiassa sillä on hakutuloksissa pärjäämisen valossa suuri merkitys. Jos yrityksen nimeen voidaan sisällyttää toiminnan kannalta tärkeä avainsana, se nousee hakutuloksissa ylemmäksi kuin nimi, jossa ei avainsanaa ole.  

Otetaan esimerkki. Yritys nimeltään Jantunen Oy toimii autohuoltoalalla ja on tehnyt avainsanatutkimuksen alan avainsanoista, jossa sana “autokorjaamo” on noussut ylimmäksi. Jantusen yrittäjä haluaa nousta hakutuloksissa mahdollisimman ylös ja onkin päättänyt sisällyttää avainsanan yrityksen nimeen. Yrityksen nimeksi voikin muodostua “Autokorjaamo Jantunen” tai “Jantusen Autokorjaamo”.    

On toki selvää, että jo markkinoilla jalansijaa saaneen yrityksen nimeä ei tuosta noin vain muokata. Joten jos nyt olet vasta perustamassa yritystä, anna nimen suunnittelulle aikaa! Muista kuitenkin, että Google My Business –profiilin nimessä ei saa olla siihen kuulumattomia tietoja, koska tämä voi johtaa profiilin väliaikaiseen jäädyttämiseen. 

Vinkki 3: Kerrytä arvostelujen määrää

Ostamme tuotteen tai palvelun paljon luottavaisemmin, kun tiedämme muiden kuluttajien arvostavan sitä. Google-arvosteluilla on täten paljon väliä! Arvostelut vaikuttavat sitä myöten myös sijoitukseesi hakutuloksissa. Näillä kolmella eri osiolla on vaikutusta sijoittumiseesi: 

  1. Arvostelujen keskiarvo (1–5)

  2. Yrityksesi kannalta relevanttien avainsanojen määrä

  3. Arvostelujen määrä 

On sanomattakin selvää, että mitä parempi keskiarvo yritykselläsi on, sitä paremmin sijoitut hakutuloksissa. Sen lisäksi arvosteluissa yritykselle tärkeiden avainsanojen esiintyvyys ja arvostelujen kokonaislukumäärä vaikuttavat positiivisesti sijoitukseen. 

Kuinka sitten kerryttää arvostelujen määrää nopeasti? Voit toki odotella, että asiakkaasi löytävät itse tiensä arvostelulomakkeeseen, mutta tämä ei luonnollisesti ole nopein ja tehokkain tapa. Yksi hyvä tapa on lähettää sähköposti tai tekstiviesti asiakkaille ja pyytää heitä arvostelemaan yrityksesi. Voit auttaa asiakastasi sisällyttämään tärkeitä avainsanoja laittamalla sähköpostiin tai tekstiviestiin kysymyslistan, joka kannustaa käyttämään yrityksesi kannalta tärkeitä avainsanoja. Muista liittää viestiisi suora linkki Google-arvosteluun! 

Vinkki 4: Muista ulkoiset linkit eli backlinkit

Puhuttaessa Google My Business –profiilista, paikallisuus on merkittävässä roolissa. Tällä tarkoitetaan sitä, että Google pyrkii tarjoamaan paikallisille käyttäjille paikallisen yhteisön arvostamia yrityksiä ja palveluita.  

Mikä siis kertoo Googlelle, jonkin yrityksen olevan paikallisten arvostama? Google on aina käyttänyt linkkejä määrittääkseen, että mitä halutuloksia nostetaan ylimmäksi eikä Google My Business ole tässä poikkeus! Mitä enemmän sivustollesi johtaa linkkejä muilta paikallisilta verkkosivuilta, sitä paremmaksi nousevat mahdollisuutesi sijoittua hyvin. Yksinkertaistettuna Google haluaa nähdä, kuinka tärkeä olet paikallisten keskuudessa! Lue lisää Google optimoinnista 

Ulkoisia linkkejä voit hankkia monella eri tavalla, ja tässä niistä muutama. Ensimmäinen tapa hankkia ulkoisia linkkejä on tehdä yhteistyötä muiden yritysten kanssa ja saada heidät kirjoittamaan blogiartikkeli yrityksestäsi tai siihen liittyvästä asiasta, johon linkkisi on helppo lisätä. Toinen keino on rikkoa uutiskynnys jollakin tempauksella tai muutoin yrityksellesi sopivalla tavalla, ja näin saada uutissivusto viittaamaan linkilläsi yritykseen. Kolmas tapa on tuottaa hyvää sisältöä, joihin muut haluavat viitata omissa sisällöissään.

Vinkki 5: Seuraa ja kehitä

Google My Business -tilisi ei ole koskaan valmis, vaan yritysprofiiliasi tulee kehittää alan ja markkinaympäristön kehittyessä. Seuraa sekä oman että kilpailijoidesi näkyvyyden kehittymistä. Muista, ei ole väärin hakea inspiraatiota kilpailijoistasi! 

Yhteenveto

Google My Business (uudelta nimeltään Google Business Profile) on ilmainen yritysprofiili, joka auttaa yritystä näkymään silloin, kun asiakas hakee yritykseen tai sen tuotteisiin/palveluihin liittyvillä avainsanoilla Google Haussa tai Mapsissa. Työkalu on tehty etenkin paikallisille yrityksille helpottamaan heidän näkyvyyttään.  

Tilin luominen on helppoa, mutta yrityksen tietoja asettaessa on hyvä ottaa muutama tässä artikkelissa esitetty vinkki huomioon. Näitä vinkkejä ovat toimialan huolellinen valinta, avainsanojen käyttäminen yrityksen nimessä, arvostelujen kerryttäminen, ulkoisten linkkien lisääminen ja seuranta sekä kehitys.  

Kiitos kun luit artikkelini! Jos Google My Business -tilin pystyttäminen tuottaa hampaiden kiristelyjä tai käytät mieluummin aikasi muuhun, ole yhteydessä. 😊 

Lue lisää digimarkkinoinnista Folcanin blogista

Tietokonen-valkoinen-tausta-hakukoneelle-muistiinpanot

Mitä hakukoneoptimointi eli SEO on?

Mitä on hakukoneoptimointi? Hakukoneoptimointi eli SEO (Search Engine Optimization) on prosessi, jonka päämääränä on tuoda verkkosivustollesi lisää kävijöitä hakukoneista (Googlesta pääosin) ja konvertoida heidät ostaviksi asiakkaiksi ilman, että

Lue tästä

Kiitos! Voit ladata oppaan alta.

Haluaisitko tietää mikä on yrityksesi sivuston hakukoneoptimoinnin nykytila? Tilaa ilmainen nykytilan analyysi täältä.