Mitä on hakukoneoptimointi?
Hakukoneoptimointi eli SEO (Search Engine Optimization) on prosessi, jonka päämääränä on tuoda verkkosivustollesi lisää kävijöitä hakukoneista (Googlesta pääosin) ja konvertoida heidät ostaviksi asiakkaiksi ilman, että joudut maksamaan niiden hankkimisesta. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että hakukoneoptimoinnilla pyritään nostamaan verkkosivuston orgaanista sijoitusta Googlessa tekemällä sivustolla toimenpiteitä heidän ohjeidensa mukaisesti, jotta omistamasi verkkosivut ja tuottamasi sisältö vastaavat heidän toiveitaan.
Näihin toimenpiteisiin kuuluvat muun muassa:
- Avainsanatutkimus
- Sivuston sisällön ja rakenteen optimointi
- Tekninen hakukoneoptimointi
- Linkkiprofiilin kehittäminen.
Näillä toimenpiteillä pyritään parantamaan sivuston laatua ja sen kykyä vastata käyttäjien tarpeisiin, mikä puolestaan johtaa korkeampaan sijoitukseen hakutuloksissa. Parempi sijoitus Google-hauissa tarkoittaa lisää näkyvyyttä ja kävijöitä sivustolle, mikä voi kasvattaa liiketoimintaa.
Hakukoneoptimointia tehdessä, on tärkeää muistaa, että sijoitus hakutuloksissa ei koskaan pysy muuttumattomana pitkään. Sijoitukset joko laskevat tai nousevat, jonka takia hakukoneoptimointi kannattaa ajatella jatkuvana prosessina kertaluontoisen projektin sijaan. Hakukoneet myös kehittävät ja päivittävät toimintaansa jatkuvasti, mikä tukee ajatusta jatkuvasta prosessista. Google on sanonut ja osoittanut meille useaan otteeseen, että heidän algoritminsa ja sen kriteerien väliset painoarvot muuttuvat jatkuvasti Googlen matkalla kohti parhaiden hakutuloksien tarjoamista. Lähivuosina erityisesti sivuston tekninen toteutus ja mobiilioptimointi on kasvattanut merkitystään.
Miksi hakukoneoptimointi kannattaa?
Laadukkaan hakukoneoptimoinnin merkitys kasvaa päivä päivältä ja kilpailu sen ympärillä tiivistyy. Hyvin toteutettu hakukoneoptimointi tarjoaa kuitenkin pitkäkestoisia etuja, sillä se houkuttelee jatkuvasti kohdennettua asiakasvirtaa. Tämä tarkoittaa, että asiakkaat löytävät yrityksesi helpommin ja tulevat luoksesi ilman, että sinun tarvitsee etsiä heitä. On kuitenkin tärkeää muistaa, että laadukkaan hakukoneoptimoinnin tueksi tarvitaan myös erinomainen käyttäjäkokemus. Vain silloin, kun asiakkaat saavat juuri sitä, mitä he etsivät, he pysyvät sivustollasi ja muuttuvat maksaviksi asiakkaiksi. Alla listattuna muutama esimerkki siitä, mitä etuja hakukoneoptimointi tuo liiketoiminnalle:
- Parempi näkyvyys hakutuloksissa
- Kasvata brändisi näkyvyyttä verkossa verrattuna kilpailijoihisi
- Saavuta enemmän myyntiä kuin kilpailijasi
- Tehosta markkinointiasi
- Testaa Googlen toimivuutta myyntikanavana omalla toimialallasi
- Tavoita uusia asiakkaita, jotka eivät ole vielä olleet kosketuksissa brändisi kanssa
- Mahdollistaa datalähtöisen markkinoinnin kehittämisen
Orgaanisen näkyvyyden merkitys kasvaa jatkuvasti potentiaalisten asiakkaiden käyttäessä yhä enemmän hakukonetta (Googlea) ostopäätöksen tekemisessä. Noin 92 % kaikista verkkohauista tehdään Googlen -hakukoneella, joista yli 60% on tehty mobiilista käsin. Tämä tarkoittaa myös sitä, että mobiilioptimointi on entistä tärkeämpää hakukoneoptimoinnissa, koska Google on siirtynyt mobiiliensimmäiseen indeksointiin (mobile-first indexing). Tämä tarkoittaa, että Google arvioi verkkosivuston mobiiliversiota tärkeämpänä kuin sen desktop-versiota.
Hakukoneoptimoinnin merkityksen huomaa myös siitä, että yli 70 % hakukoneen käytäjistä klikkaa vain ensimmäisen sivun hakutuloksia. Google on myös vahvistanut, että noin 67-75% kaikista klikkauksista kohdistuu hakutulosten ensimmäiselle sivulle.
Tilaa ilmainen analyysi hakukoneoptimointisi nykytilasta
Jätä alle verkkosivustosi tiedot, niin teemme analyysin sinulle. Käymme analyysin kanssasi läpi 30 min etäpalaverissa, niin sinulla on mahdollisuus kysyä sinua askarruttavista asioista. Läpikäynnin jälkeen lähetämme analyysin sinulle sähköpostiin PDF-muodossa. Analyysi ja sen läpikäynti ovat täysin ilmaiset sinulle, eivätkä sido mihinkään.
Mitkä ovat SEO:n eri osa-alueet?
Kuten mainittu aikasemmin SEO voidaan jakaa eri osa-alueisiin, joiden avulla verkkosivuston hakukonenäkyvyyttä voidaan parantaa. Nämä osa-alueet ovat:
1. Avainsanatutkimus
Ensimmäinen askel hakukoneoptimoinnissa on avainsanatutkimus. Sen avulla löydetään ne hakusanat, joita kohderyhmääsi kuuluvat henkilöt käyttävät etsiessään tuotteita tai palveluita. Avainsanatutkimus on prosessi, jossa kerätään ja yhdistetään jo tiedossa olevaa dataa, joiden pohjalta generoidaan uusia avainsanoja ja luodaan suuntaviivat hakukoneoptimoinnin läpiviennille. Avainsanatutkimuksessa voit käyttää lukuisia eri työkaluja apunasi, kuten Google Adsin Keyword Planneria. Avainsanatutkimus luo siis pohjan sisältösuunnitelmallesi ja ohjaa sekä tehostaa markkinointistrategiaasi kohti tuloksellisempaa lopputulosta.
2. Tekninen hakukoneoptimointi
Teknisellä hakukoneoptimoinnilla viitataan yleensä sivuston koodin (semantiikka), palvelimen, latausnopeuden ja sisällön title- ja metatekstien optimointiin. Sivuston koodin rakenteella ja rakennustavalla on suuri merkitys sivuston latausnopeuteen ja pyyntöjen määrään. Sivuston latausnopeus hyvin yksinkertaistettuna koostuu kahdesta komponentista, jotka yhdessä muodostavat sivun yhteenlasketun latausajan. Nämä komponentit ovat sivuston tekninen toteutus ja palvelimien laatu (sijainti, teho, jaettu jne.). Oikein laadittuna myös sivuston sisällön optimointi tukee teknistä hakukoneoptimointia. Esimerkiksi sisällön rakenteen ollessa optimoitua koodinsa puolesta, löytää hakukone tarvitsemansa asiat nopeammin, joka nopeuttaa sivuston toimintaa.
Semantiikalla tarkoitetaan puolestaan merkitysopin hyödyntämistä, joka on yleistynyt HTML5-standardin myötä. Käytännössä semantiikalla tarkoitetaan yleisellä tasolla sitä, että HTML:ää käytetään sivuston rakenteen rakentamiseen ja CSS:ää käytetään tyyliasun määrittämiseen. Verkkosivujen kanssa työskennellessä semantiikka tarkoittaa HTML-elementtien standardien mukaista käyttöä, jotta hakukone pystyy tulkitsemaan HTML-dokumenttia paremmin. Tästä syystä hakukoneet rakastavat julkaisujärjestelmiä (CMS) kuten WordPressiä.
3. HTTPS-suojaus ja tietoturva hakukoneoptimoinnissa
Google on erikseen maininnut jo vuonna 2014, että HTTPS-suojaus ja verkkosivuston tietoturva ovat kriteerejä heidän algoritmissaan, jolla he rankkaavat verkkosivustoja. HTTPS -suojauksen rooli on korostunut viime vuosina ja on nykyään välttämättömyys kaikilla verkkosivustoilla, jotka haluavat menestyvä hakutuloksissa. Jos sivustosi ei käytä HTTPS- suojausta, sivuston yläkulmaan ilmestyy “Ei turvallinen” ilmoitus, mikä voi estää käyttäjiä luottamasta sivustoosi ja näin vähentää esimerkiksi konversioita. On tärkeä ymmärtää, että HTTPS -suojaus ei yksinään takaa korkeaa sijoutusta hakukoneissa, mutta se on nykyään välttämätön osa hakukoneoptimointia.
HTTPS-suojausta kytkettäessä on tärkeää varmistaa, että kaikki sivuston resurssit ja liikenne siirretään käyttämään HTTPS-suojausta, jotta esimerkiksi kuvat eivät jää latautumaan http:n yli aiheuttaen aukon tietoturvahyökkäyksille. Oikein toteutettuna kaikki verkkosivuston liikenne siirtyy käyttämään suojattua yhteyttä ja vanha suojaamaton versio poistuu kokonaan käytöstä.
4. Kuvien valinta ja muokkaus
Kuvien valinnan tärkeys korostuu entisestään mobiilioptimoinnin yleistyessä. Heikkolaatuiset tai asiaan kuulumattomat kuvat johtavat kävijän sekä robotin harhaan sivustollasi. Tästä syystä samojen kuvien käyttäminen eri alasivuilla ei ole suositeltavaa (ellei kyseessä ole puhtaasti visuaalinen otos). Eri kuvien määrittäminen jokaiselle sivulle näyttää sekä käyttäjän että hakukoneen näkökulmasta paremmalta. Kuvien julkaisun yhteydessä on hyvä varmistaa, että kuvat ovat nimetty selkeästi (tiedostonimi), kuville on määritetty ALT-tagit vaihtoehtoista tekstiä varten ja kuvat ovat pienennetty oikean kokoisiksi verkkosivustolla. Kuvat on helppo pienentää itse käyttämällä esimerkiksi Photoshoppia tai Canvaa hyödykseen.
Mikäli et ole tätä ennen tehnyt, kannattaa pyytää asiantuntijaa muokkaamaan kuvasi oikean kokoisiksi, jotta sivustosi latausnopeus pysyy kohtuullisena. Näiden toimenpiteiden avulla hakukoneet pystyvät tulkitsemaan sivustollasi olevat kuvat oikein, eivätkä ne hidasta sivuston latausaikaa.
5. Hakukoneoptimoitu sisältö
Sivuston sisällön merkitystä ei voi painottaa tarpeeksi hakukoneoptimoinnista puhuttaessa. Google arvostaa sivustoasi sitä enemmän, mitä laadukkaampaa tuottamasi sisältö on. Laadukas sisältö puolestaan tarkoittaa sisältöä, joka on suunniteltu vastaamaan hakijan hakuaikomusta ja tarjoamaan hänelle arvoa, ottamalla samaan aikaan huomioon Googlen asettamat kriteerit sisällölle. Laadukasta sisältöä arvostavat sekä ihmiset että hakukoneet (ovathan nekin ihmisten suunnittelemia). Parhaimmillaan sisältö tuo lukijalleen lisäarvoa, jota tuetaan havainnollistavilla kuvilla ja videoilla tarvittaessa. Hyvälaatuiset, paketoidut ja asianmukaiset kuvat tai videot luovat asiakkaalle ammattimaisen ja asiantuntevan kuvan kirjoittajasta. Sivustosi sisällöllä on oleellinen merkitys myös kävijöiden käyttäytymiseen. Pidempään viihtyvät käyttäjät ovat yleensä niitä kiinnostuneimpia käyttäjiä, jotka todennäköisesti myös ostavat palveluitasi. Hakukoneoptimoidun sisällön tuottamisesta voit lukea lisää täältä.
6. Mobiilioptimointi
Yhä useampi verkkoa käyttävä henkilö käyttää puhelinta tietokoneen sijaan. Google on myös huomioinut tämän omissa algoritmeissaan. Tästä syystä verkkosivuston mobiilioptimoinnin merkitys hakukoneoptimoinnin näkökulmasta on kasvanut lähivuosina rajusti. Kuten aikaisemmin mainittiin, hakukoneet haluavat tarjota käyttäjilleen parhaan mahdollisen käyttökokemuksen, joten sivustojen oletetaan toimivan ongelmitta eniten käytetyssä päätelaitteessa eli mobiilissa.
Google tarjoaa testin, josta voit selvittää, onko verkkosivustosi sopiva mobiililaitteille vai ei.
7. Linkkiprofiili
Verkkosivuston linkkiprofiili koostuu sisäisistä ja ulkoisista linkeistä. Ulkoiset linkit, jotka tulevat muilta luotettavilta sivustoilta, parantavat verkkosivuston auktoriteettia Googlessa, jolla on suora vaikutus domainin eli verkkotunnuksen luotettavuuteen eli DA:han (domain authorithy). Sisäinen linkitys puolestaan auttaa hakukoneita ja käyttäjiä navigoimaan sivustolla.
Ulkoiset linkit
Ulkoisella linkityksellä tarkoitetaan toisessa verkkotunnuksessa sijaitsevaa linkkiä, jota painamalla liikenne ohjataan omalle sivustolle. Laadukkaiden ulkoisten linkkien hankkiminen on yksi tärkeimmistä yksittäisistä kriteereistä hakukonesijoitusta määritettäessä. Hakukoneet pitävät ulkoisia linkkejä suureessa arvossa, koska niiden hankinta ei ole suoranaisesti hallittavissasi, vaikka monet hakukoneoptimointia toteuttavat tahot ovatkin keksineet tekniikoita ulkoisten linkkien rakentamista varten. Hakukoneille ulkoiset linkit kertovat sivustosi arvostuksesta ja luotettavuudesta ja ne auttavat hakukoneita löytämään sivustollesi, jonka vuoksi ne ovat hyvä arvostelukriteeri sivustosi sijoituksen määrittämiseen.
Jos haluat rakentaa ulkoisia linkkejä, kannattaa kääntyä ammattilaisen puoleen, jotta saat vastinetta rahalle ja ajalle. Google nimittäin jakaa ulkoiset linkit hyviin ja huonoihin linkkeihin. Huonoihin linkityksiin kuuluvat esimerkiksi suurin osa massana ostetuista linkityksistä. Huonoilla linkityksillä on yleensä negatiivinen vaikutus sivuston sijoitukseen. Emme siis suosittele esimerkiksi linkkien ostamista massana jonkin linkkifarmin kautta.
Jos joku kilpailijoistasi päättää investoida sinun hakukonenäkyvyytesi romuttamiseen, tässä Googlen ohjeet linkkien hylkäämiseen. Jos päätät käyttää tätä ohjetta, niin lue se läpi huolella, sillä väärin tehtynä se voi heikentää sivustosi sijoittumista Googlen hakutuloksissa!
Sisäiset linkit
Sisäinen linkitys viittaa siihen, miten sivustosi alasivut ovat linkitettynä toisiinsa ja kuinka usein tämä tapahtuu eri sivujen välillä. Oikein toteutettuna sivustosi sisäinen linkitys tukee sivustosi rakennetta (määritetty yleensä verkkosivujen tekemisen yhteydessä), ja auttaa sekä hakukonetta että käyttäjää löytämään sivustoltasi tarvittavan tiedon käyttäjäystävällisellä tavalla. Sisäisten linkkien käyttäminen voi tuntua käyttäjän mielestä luontevammalta tavalta navigoida eri sivujesi välillä kuin hakea uusia sivuja esimerkiksi päävalikon kautta. Tästä syystä on hyvä myös huomioida sisällössä olevien linkityksien merkitys tekstisisältöä luodessa.
SEO ja Google
Kuten aikasemmin mainittu, Google pitää paikkaan suosituimpana hakukoneena, joten sen merkitystä hakukoneoptimoinnissa ei saa unohtaa. Googlelle heidän hakukonettaan käyttävät henkilöt ovat asiakkaita, joten on luonnollista, että Google haluaa tarjota heidän palveluansa käyttäville henkilöille eli asiakkaillensa ”parhaita” mahdollisia hakutuloksia, jonka takia heidän ohjeistuksensa ja arviointikriteerinsä kannattaa ottaa huomioon.
Sisältöä tuottaessa (esimerkiksi blogiin) kannattaa ajatella, että nämä asiakkaat myös päättävät omalla mielenkiinnollaan, mitä hakutulosta klikkaavat ja kuinka kauan viettävät aikaa tämän tuloksen tarjoamalla sivulla. He toimivat näin Googlen arvostelijoina ja toimittavat kallisarvioista dataa aiheesta Googlelle.
Tekoälyn hyödyntäminen hakukoneoptimoinnissa
Tekoälyllä on suuri potentiaali hakukoneoptimoinnin tehostamisessa, sillä se voi analysoida ja käsitellä suuria tietomääriä nopeasti ja tarkasti sekä tuottaa sisältöä ihmisen puolesta. Tekoäly voi myös optimoida sisältöä dynaamisesti, esimerkiksi ehdottamalla parannuksia tekstin rakenteeseen, sanavalintoihin ja avainsanojen käyttöön. Tämä parantaa sisällön relevanssia hakukoneiden algoritmien silmissä ja auttaa kohdentamaan oikeat viestit oikealle yleisölle. Tekoäly mahdollistaa entistä tarkemman ja ajantasaisemman SEO-strategian luomisen, joka ei perustu pelkästään perinteisiin hakusana-analyysiin, vaan myös käyttäjien hakukäyttäytymisen ja kilpailutilanteen syvällisempään ymmärtämiseen. Tekoäly voi esimerkiksi auttaa tunnistamaan alitrendit ja hakulausekkeet, jotka voivat jäädä perinteisiltä SEO-työkaluilta huomaamatta, mutta jotka voivat silti tuoda merkittävää liikennettä sivustolle.
Tekoäly on tehokas työkalu hakuoptimoinnin tueksi, mutta on tärkeä tiedostaa, että tekoälyn luomat sisällöt ja analyysit vaativat vielä SEO -asiantuntijan tarkastuksen. Hakukoneoptimointi vaatii syvällistä ymmärrystä muun muassa hakuaikomuksista ja Google on sanonut, että tekoälylllä tuotettu sisältö, jonka tarkoistus on ainostaan nostaa hakusijoituksia voidaan luokitella spämmisisällöksi. Tekoälyn hyödyntäminen vaatii myös osaamista ja syvää ymmärystä tekoälyn toiminnasta. Sen tehokas käyttö edellyttää kykyä esittää oikeita kysymyksiä ja luoda tarkkoja ja tarkoituksenmukaisia syötteitä eli prompteja. Oikeanlaisen promptin laatiminen on keskeinen taito, sillä se määrittää, miten hyvin tekoäly pystyy tuottamaan hyödyllistä ja relevanttia sisältöä. Voit luke prompteista lisää täältä.