Näin luot yrityksellesi äänensävyn – meidän parhaat vinkit tone of voicen määrittämiseen

Mikä on tone of voice? Mitä hyötyä siitä on ja miksi sinunkin kannattaisi määrittää brändillesi tai yrityksellesi äänensävy? Kirjoituksestamme löydät vastaukset näihin kysymyksiin sekä vinkit, joita voit käyttää apuna tone of voicen määrittämiseen. 

Mitä brändin äänensävy eli tone of voice tarkoittaa?

Mikä on tone of voice? Se on yrityksen tai brändin äänensävy. Tone of voicessa ei ole kyse siitä, mitä viestit, vaan miten viestit. Se erottaa sinut kilpailijoista ja kumpuaa pintaa syvemmältä.  

Mieti ihmisiä ja miten he puhuvat. He voivat kertoa samasta asiasta, mutta jokaisella on oma tyylinsä puhua. Tähän tyyliin vaikuttavat todennäköisesti henkilön menneisyys, arvot, ikä, ajatus tulevaisuudesta, intohimon ja inhon kohteet sekä tavoitteet omassa elämässä. Tietysti myös se vaikuttaa, kenelle henkilö puhuu.  

Brändin tone of voicen määrittelyyn vaikuttavia asioita ovat muun muassa yrityksen arvot, missio ja visio. Myös tavoiteltu kohderyhmä ja tunteet, joita heissä halutaan herättää vaikuttavat äänensävyyn. 

Tone of voicen määrittely – miksi se on tärkeää?

Mitä hyötyä yrityksellesi on tone of voicesta? Miksi äänensävy kannattaa määrittää? Sinulla on viesti, jonka haluat kertoa, mutta jotta se pysäyttää oikean kohderyhmän, sen täytyy erottua nykyajan hurjasta infomaatiotulvasta. Kiinnittääkseen huomion, kannattaa hyödyntää tunteita.  

Miksi tunteet ovat tärkeitä? Ostopäätös tehdään usein tunteen perusteella (ja perustellaan ehkä jälkeen päin järjellä). Tunteita ovat myös luottamus ja samaistuminen, jotka vaikuttavat vahvasti ostopäätökseen. Kun peilaat tavoittelemasi kohderyhmän kommunikointia, on sisältösi todennäköisesi helpommin samaistuttavaa. 

Mieti hetki itseäsi. Olet varmasti kyllästynyt mainoksiin, joita näet kaikkialla. Todennäköisesti vuorovaikutat mieluiten brändien kanssa, joiden kommunikointi tuntuu keskustelevalta ja siltä, että viesti on osoitettu juuri sinulle. Heidän sisältönsä saavuttavat sinut kanavissa, joissa vietät aikaa. Sisältö saattaa jopa viihdyttää tai inspiroida sinua, jonka takia alat seurata brändiä. Kun joku brändi tuntuu niin sanotusti omalta, se on ensimmäisenä mielessäsi, kun teet ostopäätöksiä. Et ehkä edes halua ostaa kilpailevan brändin tuotteita tai palveluita, vaikka ne olisivat ominaisuuksiltaan parempia, jos toinen brändi tuntuu omalta ja samaistut siihen paremmin. 

Lataa opas

Vinkit tone of voicen määrittelyyn

Seuraavaksi jaan vinkkejä, joiden tarkoitus on helpottaa sinua yrityksen äänensävyn luomisessa. 

Vinkki 1: Mieti pohja kuntoon – mitkä ovat yrityksesi arvot, visio ja missio?

Ennen kuin voit alkaa miettiä äänensävyä, tapaasi viestiä, on hyvä selkeyttää kokonaisuus yrityksestä tai brändistä viestin taustalla. Tone of voiceen vaikuttavat muun muassa arvot, visio ja missio.  

Mieti esimerkiksi seuraavia kysymyksiä: 

  • Miksi brändisi on olemassa, mikä sen tarkoitus on? 
  • Mitä tavoitteita brändilläsi tai yritykselläsi on tulevaisuudelle?  
  • Minkä asioiden takana brändisi seisoo ja mikä sille on tärkeää?  
  • Mitkä asiat ovat niitä, jotka ohjaavat työskentelyä ja päätöksentekoa?  
  • Minkälainen kulttuurinne on tai minkälainen siitä halutaan kehittää?  
  • Mitkä asiat erottavat sinut kilpailijoistasi, mistä haluat yrityksesi olevan tunnettu? 

Vahva pohjatyö brändisi tai yrityksesi taustalla helpottaa työskentelyä jatkossa. Ei pelkästään tone of voicen ja viestinnän osalta, vaan myös esimerkiksi mainonnan ja myynnin puolella.  

Vinkki 2: Tiedä ja tunne kohderyhmäsi

Et halua tavoittaa viestilläsi kaikkia. Jos kaikki ihmiset klikkaisivat mainoksiasi, heittäisit rahaa hukkaan. Miksikö? Sen takia, että palvelusi tai tuotteesi ei sovi kaikille. Vaikka voisit myydä kaikille, se ei tarkoita, että tarjoaisit täydellisen ratkaisun kaikille – osalle kokemus olisi keskiverto ja osalle jopa huono. Et halua tavoittaa heitä. Haluat tavoittaa vaan kohderyhmän, joka todennäköisimmin rakastuu tuotteisiisi tai palveluihisi, haluaa niitä lisää ja suosittelee niitä lähipiirilleen. Tämän takia on tärkeää rajata tavoiteltavaa kohderyhmää.

Mieti tarkkaan, minkälaisia ihmisiä haluat tavoittaa. Mieti esimerkiksi heidän ikäänsä, sijaintiaan, työtä, kiinnostuksenkohteita, elämäntilannetta, tulotasoa jne. Kirjaa kaikki ylös. Tietojen pohjalta voit luoda ostajapersoonan. 

Kun sinulle on selvillä, ketä haluat tavoittaa, on hyvä selvittää mistä tavoitat heidät ja minkälaista heidän viestintänsä on. Mitä somekanavia he suosivat, minkälaista kieltä he käyttävät? Miten he kommunikoivat keskenään ja miten yritysten ja brändien kanssa vuorovaikutetaan. Tämä tieto on tärkeää, jotta voit luoda heidän huomionsa kiinnittävää, samaistuttavaa ja uskottavaa viestintää. 

Vinkki 3: Määritä tone of voice eli äänensävy

Ennen kuin määrität tone of voicen, kertaa vinkki 1 ja 2, jotta äänensävysi määritetään oikealle kohderyhmälle, se ei ole ristiriidassa arvojen kanssa ja se tukee visiota. Äänensävy on ennen kaikkea tapa viestiä, se ei ole itse viesti. Tone of voicen avulla vahvistetaan viestiä, ihan niin kuin ihmisten puhetta vahvistavat äänen voimakkuus ja painottaminen, rytmi ja eleet.  

Listaa brändiisi liittyviä adjektiiveja. Kuvaile, minkälainen brändi on ja minkälainen se ei ole. Kuvaile myös, minkälainen sen haluttaisiin olevan tulevaisuudessa. Listan tärkein kohta on tulevaisuuden adjektiivit. Järjestä lista tärkeysjärjestykseen, mitä halutaan painottaa eniten. 

Jotta saavuttaisit kohderyhmän huomion ja tavoitteesi, mieti miten ja missä määrin seuraavat äänensävyn ulottuvuudet ilmenevät viestinnän tyylissä ja miten ne voivat näkyä vai näkyvätkö: 

  • huumori 
  • muodollisuus 
  • kunnioitus 
  • innostus

Jos haluat syventyä paremmin näihin äänensävyn ulottuvuuksiin, löydät niistä enemmän tietoa täältä englannin kielisestä artikkelista 

Mietitään taas hetki esimerkkien kautta. Viranomaisilla äänensävy on usein vakavaa, muodollista, kunnioittavaa tai neutraalia, asiallista, kuivaa ja faktapohjaista. Tavoitteena on olla saavutettava, uskottava ja selkeä.  

Jos taas mietitään kaurajuomia valmistavaa Oatlya, on tone of voice selkeästi persoonallisempi, se tuo esille arvoja ja on kaverillinen, helposti lähestyttävä ja jopa viihdyttävä. Oatlyn verkkosivuilta käy myös ilmi, minkälaisia tavoitteita viestinnällä on: ”Most companies think that having a strong opinion means scaring away customers who think differently. We think it’s a good way to make some new friends.” Yrityksen persoona on huomioitu myös evästeikkunassa, kuva alla. 

Seuraavaksi hyödynnä tutkimustasi kohderyhmäsi tavasta vuorovaikuttaa eri kanavissa. Kirjaa ylös, minkälaisia sanontoja voidaan käyttää, voidaanko käyttää murretta, voimasanoja, vieraskielisiä ilmauksia tai emojeita. Minkälaista sanastoa kohderyhmä käyttää ja minkälaista ei. 

Vinkki 4: Vie äänensävy käytäntöön

Jotta yrityksesi brändi pysyy selkeänä ja yhtenäisenä kohderyhmällesi, on tärkeää, että kaikki sen parissa työskentelevät tiedostavat tone of voicen ja osaavat viestiä sen mukaisesti. Yrityksen äänensävystä on hyvä koota selkeä ohjeistus, josta selviävät kaikki oleelliset asiat persoonallisen ja yhtenäisen viestinnän tueksi. Ohjeistus tone of voicesta kannattaa liittää osaksi brändikirjaa, jos yrityksesi hyödyntää tätä työkalua brändin hallinnassa. 

Ohjeistus äänensävystä ei tarkoita, että yrityksesi tulee toistaa samaa lausetta kaikissa kohtaamispisteissä tavoitellun kohderyhmän kanssa. Se tarkoittaa, että yrityksesi on tunnistettava samaksi kaikkialla. Jos haluat yrityksesi olevan rento ja helposti lähestyttävä verkkosivuillasi, älä suotta ole jäykkä ja etäinen yrityksen LinkedIn-sivulla. Jos tarkkailet läheisiäsi, huomaat, että he keskustelevat eri tavalla eri ihmisten kanssa. Huomaat myös, jos he esittävät jotain, mitä he eivät ole. Tone of voicen määrittämisen on tarkoitus auttaa brändiäsi olemaan oma vahva itsensä.

Kaipaatko apua Tone of Voicen määrittämiseen tai haluatko jutella lisää?

Yhteenveto

Tone of voice eli yrityksen äänensävy ei ole se mitä sanot, vaan tyyli, jolla tuot sen esille. Brändin äänensävy kannattaa määrittää, jotta voidaan helpommin tuoda esille persoonaa, erottua kilpailijoista ja herättää tunteita. Ennen varsinaista äänensävyn määrittämistä, on tärkeää selkeyttää yrityksen tai brändin pohja, jonka perusteella rakennetaan luotettava äänensävy, joka ei ole ristiriidassa tavoitteiden tai arvojen kanssa, ja joka tukee visiota. 

Lue lisää digimarkkinoinnista Folcanin blogista

Kiitos! Voit ladata oppaan alta.

Haluaisitko tietää mikä on yrityksesi sivuston hakukoneoptimoinnin nykytila? Tilaa ilmainen nykytilan analyysi täältä.