Tekoälyn hyödyntäminen sisällöntuotannossa

Tekoäly tarjoaa mahdollisuuksia tehostaa sisällöntuotantoa aina ideoinnista itse sisällön tuottamiseen, optimoimiseen ja kohdistamiseen. Se on kehittynyt vauhdilla ja sen merkitys tulevaisuudessa tulee vain kasvamaan. Lukemalla tämän blogikirjoituksen saat selville miksi ja miten tekoälyä voi hyödyntää luovan sisällöntuotannon eri vaiheissa. 

Mikä tekoäly?

Tekoäly eli AI (artificial intelligence) tarkoittaa koneen kykyä hyödyntää erilaisia taitoja, kuten oppimista, suunnittelemista tai luomista lähes ihmisen tasoisesti. Tekoälyn ansioista tekniset järjestelmät kykenevät havainnoimaan ympäristöään ja tekemään sen seurauksena toimenpiteitä, kuten päättelemään tai suunnittelemaan, joihin normaalisti vaadittaisiin ihminen.  

Tekoälyä voi hyödyntää hyvinkin laajalti myös markkinoinnissa. Se voi auttaa ymmärtämään kohdeyleisöä paremmin, generoida sisältöideoita, etsiä trendejä, analysoida dataa… Kaikki tämä säästää ihmisiltä sekä aikaa että rahaa ja mahdollistaa ihmisten resurssien kohdistamisen asioihin, joita tekoälyllä ei voida vielä tehdä. Tekoäly on kuin uusi tehokas ja idearikas työkaveri. 

Tekoäly on kaikkien saatavilla. Se kehittyy vauhdilla ja sen merkitys myös sisällöntuotannossa tulee vain kasvamaan. Jos et vielä ole ottanut sitä osaksi sisällöntuotantoprosessiasi, jatka lukemista. 

Tekoälyn hyödyntäminen sisällöntuotannossa

Olet sitten sisällöntuottaja ammatiltasi tai et, hyödyt tekoälystä. Ammattisisällöntuottajana pystyt tuottamaan laadukasta sisältöä paljon nopeammin ja kustannustehokkaammin kuin ikinä manuaalisesti pystyisit. Sisällöntuotannosta tietämättömänä pystyt puolestaan ylipäänsä tuottamaan ihan hyvälaatuista sisältöä ilman sen suurempaa kokemusta, koska tekoäly ohjaa sinut oikeaan suuntaan. Tarkastellaan sen hyviä ja huonoja puolia tarkemmin seuraavaksi. 

Tekoälyn hyödyt

Tekoäly on todella monipuolinen työkalu, monipuolisempi kuin mitä moni heti tajuaisi. Jotta saat siitä kaiken hyödyn irti, tulee sinun tietää mihin kaikkeen sitä voi hyödyntää. Alla on listattuna tekoälyn merkittävimmät hyödyt sisällöntuotannossa:  

Kyky tuottaa paljon tekstiä lyhyessä ajassa

Tekoälypohjaisen sisällöntuotannon isoin hyöty on sen kyky tuottaa iso määrä suhteellisen laadukasta ja monipuolista tekstiä todella pienessä ajassa Siinä missä ihmisellä on rajalliset resurssit, pystyy tekoäly, esimerkiksi Dashboan tekstigeneraattori, hetkessä analysoimaan suuria tietomääriä ja tuottamaan niistä luonnoksen postaukseen tai blogikirjoituksen.  

Ideointi

Onko tyhjän paperin kammo tuttua sinulle? Tekoälyn kanssa voit heiluttaa heipat tilanteelle, jossa tuijotat tyhjää tietokoneenruutua pääsemättä alkuun luovassa kirjoitusprosessissa. Tekoälyn avulla voit nimittäin generoida useamman eri artikkeli- tai postausluonnoksen saman aiheen ympäriltä päästäksesi vauhtiin. Tekoälyn yksi iso hyöty onkin se, että se säästää merkittävästi aikaa ja resursseja – erityisesti kirjoitusvaiheen alussa, joka puolestaan tarkoittaa sitä, että sisällöntuotanto on paljon kustannustehokkaampaa. 

Viestien personointi

Tekoäly osaa myös personoida viestejä eri asiakassegmenteille analysoimalla niiden käyttäytymismalleja, kuten kiinnostuksen kohteita. Se havainnoi millainen viestintä saa vastakaikua missäkin ryhmissä ja oppii sen perusteella kirjoittamaan räätälöityä sisältöä. Tämän lisäksi se osaa ennakoida ja etsiä trendejä. Tästä kaikesta on hyötyä sekä itse sisällöntuotannossa, mutta mahdollisesti myös laajemmin digimarkkinointistrategian ja sisältöstrategian ideoinnissa.  

Monipuolisuus

Luovalla tekoälyllä saadaan jo nyt tuotettua yllättävän hyvää sisältöä ja sen tuottaminen on todella helppoa ja vaivatonta. Se toimii kautta alojen ja sillä voi tuottaa montaa eri sisältötyyppiä, kuten tekstiä, kuvia, videoita ja musiikkia. Tekoäly on erityisen hyödyllinen sisällöntuotannon alkuvaiheessa ja kirjoitusprosessin tehostamisessa. 

Se voi esimerkiksi: 

  • Ehdottaa avainsanoja ja aiheita sisällöntuotantoon 
  • Etsiä ajankohtaisia trendejä  
  • Auttaa ideointiprosessissa ja antaa uusia näkökulmia 
  • Tehostaa kirjoitusprosessia generoimalla lähes valmiin tekstin ja otsikot 
  • Ehdottaa parannuksia sisältöön ja auttaa sisällön kohdentamisessa
  • Luoda tekstiin sopivat kuvat 

Tekoälyn “haitat”

Vaikka tekoälystä on iso apu sisällöntuotannossa ja sitä kannattaa ehdottomasti kaikkien hyödyntää, toimii se toistaiseksi parhaiten avustavana työkaluna, ei ihmisen korvaajana. Miksi? Lue vähän pidemmälle, niin kerromme. 

Hakukoneoptimointi

Hyvin yksinkertaisesti selitettynä sisällöntuottaminen tekoälyllä toimii niin, että tekoäly tuottaa uutta sisältöä yhdistelemällä jo olemassa olevaa sisältöä eri lähteistä. Tämä ei ole hakukoneoptimoinnin kannalta ideaalia, sillä Google arvostaa uniikkia ja lisäarvoa tuottavaa tekstiä. Saat tekoälyltä ideoita, avainsanoja ja tekstiä, mutta sitä pitää muokata ja täydentää. 

Teksti tulee aina tarkistaa

Tekoälyn tuottama teksti ei ole täydellistä, vaan voi kuulostaa hieman tylsältä ja robottimaiselta, joskus tekstiin voi tulla jopa virheitä, koska algoritmit eivät aina osaa ymmärtää yhtä laajoja kokemuksia kuin ihmiset. Koska teksti on koneen tuottamaa, se ei aina kuulosta luonnolliselta eikä siinä näy ihmisen kokemus tai asiantuntijuus. Kaikki tämä tulee ihmisen kynästä. Tästä syystä teksti täytyy aina, ainakin toistaiseksi, tarkistaa virheiden varalta ja sitä pitää lähes poikkeuksetta hieman muokata ja parantaa. 

Inhimillisyys puuttuu

Siinä missä tekoäly tulee aina olemaan ihmistä tehokkaampi, ihminen tulee olemaan parempi inhimillisyydessä ja tunteisiin vetoamisessa. Tekoälyn tuottama teksti pitääkin aina muokata myös tämän osalta. Tekoäly haravoi olemassa olevaa tekstiä ja järjestelee sen uudelleen valitun aiheen ympärille, ihminen luo siihen jotain uutta. Tässä vaiheessa korostuukin sisällöntuottajan lahjakkuus; kuka tahansa voi tuottaa sisältöä tekoälyn avulla, mutta vain taitavat sisällöntuottajat saavat tuotettua erinomaisia tekstejä ja saamaan ihmisissä aikaan jonkun reaktion. 

Kaipaatko apua sisällöntuotannossa? Autamme mielellään!

Kuinka sitten luoda sisältöä tekoälyn avulla?

Kuten sanottu, tekoälyn tuottama teksti nopeuttaa merkittävästi sisällöntuotannon prosessia, mutta ei korvaa sitä. Ihmisen asiantuntijuutta, kokemusten merkitystä ja inhimillisyyttä eivät koneet vielä osaa tuoda osaksi tekstiä. Tämä tulee huomioida luovaa tekoälyä hyödyntäessä. Alla olevilla muutamilla vinkeillä saat tekoälyn parhaat hyödyt sisällöntuotantoon, mutta et lankea sen asettamiin ansoihin: 

  • Valitse työkalu huolella. Markkinoilla on lukuisia eri ohjelmistoja, joiden avulla voit hyödyntää tekoälyä. Sinun tulee valita työkalu, joka tuottaa oikeanlaista sisältöä juuri sinun tarpeesi ja budjettisi huomioiden. Nyrkkisääntönä voisi sanoa, että ilmaiset tekstiälygeneraattorit eivät vielä ole kovin toimivia, joten varaudu maksamaan jotain valitsemastasi työkalusta. Esimerkiksi täältä löydät lisää tietoa eri työkaluista. 
  • Perehdy valitsemaasi työkaluun. Opettele käyttämään valitsemaasi työkalua. Siellä on luultavasti eri toimintoja eri tyylisen sisällön luontiin. Lue huolella ohjeet ja testaa työkalua muutamiin eri tarkoituksiin, jotta saat käsityksen siitä miten laadukasta tekstiä se tuottaa ja osaat jatkossa arvioida tekstin muokkaamiseen vaaditun ajan. 
  • Mieti mihin tarvitset tekoälyä ja mihin et. Jotta tekoäly aidosti tehostaa työntekoasi, tulee sen käyttötarkoitus miettiä huolella. Käytätkö sitä esimerkiksi vain blogitekstien kirjoittamiseen vai strategiatason suunnitteluun? Kun sinulla on selkeät prosessit, saat aidosti tehostettua prosessejasi alusta loppuun tekoälyn avulla. 
  • Valitse aihe. Valitse hyvä aihe, joka kiinnostaa yleisöäsi ja määrittele se tarpeeksi hyvin tekstigeneraattorille. Parhaat tekoälytyökalut voivat ehdottaa sinulle aiheita, mutta päätös on aina sinun ja sinä tunnet yleisösi parhaiten. 
  • Tarkista ja muokkaa. Kun tekoäly on luonut sinulle sisällön, käy se läpi (siellä voi olla jopa asiavirheitä) ja muokkaa se luonnolliseksi ja brändisi mukaiseksi.

Yhteenveto

Tekoäly on tärkeä trendi tulevaisuuden sisällöntuotannossa. Parhaimmillaan se voi auttaa sinua avainsanojen ja sisältöideoiden ideoinnissa, generoida sinulle lähes valmiin blogikirjoitusluonnoksen ja lisätä siihen valmiiksi otsikot ja kuvat. Se voi nopeuttaa ja helpottaa sisällön suunnittelua, luomista, optimointia ja jakelua, ja samalla parantaa sisällön laatua ja tehokkuutta. Tekoäly ei kuitenkaan korvaa ihmistä, vaan toimii lähinnä ihmisen tehokkaana työkaverina. Ihmisen tulee aina tarkistaa ja muokata tekstigeneraattorin tuottama teksti. Tästä syystä taitavaa sisällöntuottajaa ei voi korvata tekoälyllä, vaan tekoälyn tehtävänä on tehostaa hänen työtään ja tehdä siitä kustannustehokkaampaa.

 

Haluatko jutella lisää? Varaa meille aika:

Lue lisää digimarkkinoinnista Folcanin blogista

Tietokonen-valkoinen-tausta-hakukoneelle-muistiinpanot

Mitä hakukoneoptimointi eli SEO on?

Mitä on hakukoneoptimointi? Hakukoneoptimointi eli SEO (Search Engine Optimization) on prosessi, jonka päämääränä on tuoda verkkosivustollesi lisää kävijöitä hakukoneista (Googlesta pääosin) ja konvertoida heidät ostaviksi asiakkaiksi ilman, että

Lue tästä