Yrityksen kansainvälistyminen – digimarkkinoinnin avulla kasvuun ulkomailla

Oletko ikinä miettinyt yrityksesi laajentamista ulkomaille? Yrityksen kansainvälistyminen on aikaa vievä prosessi, joka saattaa ensisilmäyksellä vaikuttaa jopa hieman pelottavalta. Tässä blogissa käymme läpi kansainvälistymiseen liittyviä haasteita ja mahdollisuuksia digimarkkinoinnin näkökulmasta sekä jaamme parhaat vinkkimme maailman valloittamiseen.  

Miksi yrityksen kansainvälistyminen kannattaa?

Yrityksen kansainvälistymiselle voi olla lukuisia eri syitä, kuten kotimaan kiristynyt kilpailu, markkinoiden kyllästyminen, asiakkaan kansainvälistyminen ja lisämyynnin tavoittelu. Yrityksen kansainvälistyminen tarjoaa mahdollisuuden kasvattaa yrityksen arvoa ja sen liikevaihtoa. Se auttaa myös erottautumaan kilpailijoista ja hajauttamaan riskiä, sillä liiketoiminta ei ole sidoksissa vain yhteen maahan ja markkina-alueeseen. 

Internet ja sen tuomat mahdollisuudet ovat tehneet kansainvälistymisestä helpompaa kuin ikinä aiemmin. Yrityksesi voi tavoittaa verkon välityksellä käytännössä rajattoman määrän ihmisiä, potentiaalisia asiakkaita, ympäri maailmaa. Tämä tarkoittaa sitä, että monen yrityksen mahdollisuudet kansainvälistyä ovat paljon laajemmat ja monilta osin helpommin saavutettavissa kuin ennen. Yrityksen kansainvälistymiseen liittyy luonnollisesti toimialakohtaisia haasteita, joita emme kaikkia pysty huomioimaan tässä kirjoituksessa. Uskon kuitenkin, että jokainen yritys, joka haluaa voittaa kansainvälistymällä, voi hyötyä tästä kirjoituksesta. Vaikka globalisaatio on tehnyt kansainvälistymisestä helpompaa, tuo kansainvälinen markkinointi mukanaan haasteita ja pärjääminen vaatii paljon taustatutkimusta. 

Mistä lähteä liikkeelle kansainvälistymisprosessissa?

Kansainvälistyminen on pitkä prosessi, joka vaatii tuekseen paljon dataa ja tutkimusta. Koska keskitymme tässä blogissa nimenomaan digimarkkinoinnin rooliin kansainvälistymisessä, jätämme  Hofsteden kuusi kulttuuriuloittuvuutta ja muut vastaavat teoriat toiseen kertaan ja keskitymme niihin digimarkkinoinnin työkaluihin ja tekniikoihin, joita voit hyödyntää yrityksesi kansainvälistymisprosessissa.  

Yksi ensimmäisistä askelista on kohdemarkkinoiden kartoitus. Suosituksena on usein laajentua ensin niille markkinoille, jotka ovat helpoiten saavutettavissa – tämä ei aina tarkoita maantieteellisesti lähimpiä markkinoita vaan esimerkiksi kulttuurillisilta piirteiltään samankaltaisia markkinoita. 

Internet mahdollistaa datan jatkuvan keräämisen ja tarkastelun. Sinulla on luultavasti jo paljonkin dataa kansainvälistymisprosessin avuksi. Alla muutama tärkeä digimarkkinoinnin työkalu, joita kannattaa hyödyntää. 

Google Analytics

Google Analytics näyttää sinulle sivustosi demografiset tiedot eli esimeriksi sen, mistä sivustollesi tulee liikennettä ja miten nämä vierailijat käyttäytyvät siellä. Tarkkaile tätä dataa, saatat löytää sen avulla uusia potentiaalisia markkina-alueita. Muista kuitenkin aina tarkkailla kaikkea dataa kokonaisuutena: Onko yrityksessäsi esimerkiksi työntekijöitä ulkomailla, mikä aiheuttaa piikin dataan vai ovatko vierailijat oikeasti potentiaalisia asiakkaita?  

Lue lisää Google Analyticsistä täältä. 

Search Console

Search Console näyttää millä hakusanoilla verkkosivujesi eri sisällöt löytyvät hakukoneesta. Tämäkin data on mahdollista nähdä maakohtaisesti, voit esimerkiksi nähdä kuinka paljon klikkejä mistäkin maista tulee sivustollesi Search Consolen “performance”-osiosta. Kaikki tämä data on kallisarvoista kansainvälistymisprosessin alussa, mutta myös myöhemmin optimoidessasi verkkosivujasi uudelle markkina-alueelle.   

Lue lisää Search Consolesta täältä. 

Asiakaspalvelun ja myynnin data

Kartoita asiakaspalveluun tulleet kyselyt ja myyntisuppilon eri vaiheet ja katso löytyykö sieltä mahdollisesti kotimarkkinoiden ulkopuolelta tulleita kyselyitä tai yhteydenottoja. Voit jopa haastatella näitä henkilöitä ja kysyä miten he löysivät sivustosi kerätäksesi arvokasta dataa tulevaisuuden myyntiä ja markkinointia varten. Samalla saat ainutlaatuisen mahdollisuuden tutustua kyseisten maiden potentiaalisiin kohderyhmiin. 

Hakukoneet

Hakukoneet tarjoavat mahdollisuuden tehdä hyvinkin kattavaa tutkimusta, esimerkiksi kilpailija-analyysiä, kotisohvalta käsin. Aloita kotimarkkinoiden kilpailijoista, katso millä markkinoilla he toimivat, mitä he tarjoavat ja miten he positioivat tarjontansa. Kun sinulla on parempi käsitys siitä mitkä markkinat kiinnostavat kansainvälistymismielessä, tee kohdennettuja paikallisia hakuja näille alueille ja tutki todellista kilpailutilannetta siellä. Kartuta kuvaasi kilpailutilanteesta etsimällä hakukoneista jo tietämiäsi kilpailijoita sekä etsimällä uusia kilpailijoita hakemalla sinun ja kilpailijoidesi tarjoamia tuotteita ja palveluita. 

Paikallisten hakujen tekemiseen on olemassa työkaluja, kuten tämä.

Google Ads Keyword Planner

Google Adsistä löytyy monipuolinen työkalu avainsanojen tutkimiseen. Pystyt muun muassa selvittämään eri avainsanojen hakumäärät, kilpailun tason, etsimään uusia potentiaalisia avainsanoja ja luomaan avainsanasuunnitelmia. 

Lue vinkkejä Keyword plannerin hyödyntämiseen täältä. 

Tarvitsen apua datan analysointiin!

Vinkit – huomioi ainakin nämä yrityksen kansainvälistymisessä

Digimarkkinointi voi olla hyvinkin erilaista kotimarkkinoilla ja uusilla markkinoilla. Vaikka palvelusi tai tuotteesi pysyisi melko samana, saattaa eri maiden kohderyhmille toimia hyvinkin erilainen markkinointiviestintä. Kiinnitä huomiota ainakin seuraaviin asioihin yrityksen kansainvälistymisen aikana:

Kohdemaan asiakaskunta, tarpeet ja käyttäytyminen

Jotta voit menestyä paremmin, sinulle on oltava kristallinkirkasta, miksi juuri sinun yrityksesi on olemassa ja mikä on sen ainutlaatuinen kyky tuottaa lisäarvoa asiakkaille. Sinun tulee tietää mitä yrityksesi tekee, kuka on asiakkaasi ja minkä ongelman yrityksesi ratkaisee. Jos sinun yrityksesi erottuu selkeästi kilpailijoista ja pystyt perustelemaan tämän, sinulla on mahdollisuudet menestyä ulkomailla. Voit käyttää seuraavia kysymyksiä apunasi: 

  • Miksi yrityksesi on olemassa? 
  • Mikä tekee yrityksestäsi ainutlaatuisen? 
  • Kuka on yrityksesi asiakas? 
  • Minkä ongelman yrityksesi ratkaisee?  

Seuraavaksi tutustu kilpailijoidesi sisältöön, tutki tarkkaan esimerkiksi mainonnassa käytettävää markkinointiviestintää ja avainsanoja sekä selvitä missä asiakkaasi viettävät aikaa. Vaikka yritykselläsi on nykyisillä markkinoilla toiminut hyvin LinkedIn ja Instagram, se ei tarkoita sitä, että nämä kanavat toimivat hyvin muualla. Tarkkaile markkinointidataa aktiivisesti uusilla markkinoilla ja kehitä sen perusteella digimarkkinoinnin keinojasi. Suomen markkinoilla toimivat mainoskulmat saattavat olla huonoja tai jopa ristiriitaisia ulkomailla. Muista, että eri asiat ymmärretään eri tavalla ja kulttuurierot voivat olla hyvinkin isoja.  

Kieli

Iso osa yrityksen kansainvälistymisprosessia ja kansainvälistä digimarkkinointia on luonnollisesti kielitaito. Ei riitä, että sisältö tuotetaan kieliopillisesti oikein, vaan sen tulee myös puhutella oikeaa kohderyhmää ja olla luonnollista. Kohdemaan kielitaidon pitää olla niin hyvää, että kielellä osaa leikkiä. Myös tarkemmat kielen nyanssit ovat tärkeitä, esimerkiksi englanninkielisille markkinoille laajetessa amerikan englannin, australian englannin ja brittienglannin erottaminen. Mikäli riittävää kielitaitoa ei löydy sisäisesti, kannattaa ehdottomasti ulkoistaa sisällöntuotanto esimerkiksi paikalliselle kumppanille parhaan mahdollisen lopputuloksen saavuttamiseksi. 

Paikallinen hakukonenäkyvyys

Kun kaikki edellä mainittu on hoidettu, tulee sinun varmistaa, että tavoiteltu kohderyhmä kuulee yrityksestäsi. Mainitsin aiemmin oikeiden kanavien löytämisen ja niissä näkymisen. Tämän lisäksi on tärkeää huolehtia paikallisesta hakukonenäkyvyydestä. Tämä tarkoittaa esimerkiksi Google My Business-tilin optimointia, hakukoneoptimoidun ja paikallisen sisällön tuottamista sekä osoitetietojen päivittämistä. 

Käytännön asiat

Viimeisenä, mutta ei vähäisimpänä sinun tulee sinun huomioida kaikki käytännön asiat ja yksityiskohdat, kuten aikaero, kohdemarkkinoiden päivärytmi, kohdemaan juhlapyhät, mieluisat maksutavat ja hintataso. Et voi vain kloonata tämänhetkisiä markkinointimateriaaleja, vaan kaikki pitää lokalisoida uudelle markkina-alueelle vastaamaan uuden kohderyhmän tarpeita.  

Aloitettuasi kansainvälistymisprosessi, sinun tulee tutkia dataa jatkuvasti ja kehittyä sen avulla. Esimerkiksi mainonta ja sen tavoitteiden täyttyminen antaa yrityksellesi arvokasta dataa koko ajan. Saavatko mainoksesi tarpeeksi näkyvyyttä? Klikkaavatko ihmiset niitä? Täyttyvätkö mainonnan tavoitteet? Tarkkaile dataa ja reagoi siihen nopeasti. Muista myös, että yrityksen kansainvälistyminen on asia, johon on tarjolla paljon apua. Tämä blogikirjoitus on vain pintaraapaisu laajaan aiheeseen digimarkkinoinnin näkökulmasta. Mikäli haluat jutella asiasta tarkemmin, ole meihin rohkeasti yhteydessä ja kasvatetaan yritystäsi yhdessä! 

Yhteenveto

Yrityksen kansainvälistyminen on parhaimmillaan haastava, mutta palkitseva prosessi. Tässä blogissa tehtiin pintaraapaisu siihen, miten digimarkkinoinnin eri työkaluja voi hyödyntää kansainvälistymisprosessin eri vaiheissa. Sinullakin on luultavasti olemassa jo paljon arvokasta dataa! Kansainvälistymisprosessin alkuvaiheessa kartoittaessasi potentiaalisia markkina-alueita voit hyödyntää esimerkiksi Google Analyticsin, Search Consolen, asiakaspalvelun, myynnin ja hakukoneiden dataa. Tämä data kertoo sinulle nykytilanteesta ja eri markkina-alueiden potentiaalista. Prosessin edetessä tulee sinun kiinnittää huomiota muun muassa lokaaliin hakukonenäkyvyyteen, uuden kohderyhmän puhutteluun ja kieleen. Tähän kaikkeen on onneksi olemassa apua, ole rohkeasti yhteydessä esimerkiksi meihin, mikäli kansainväliset markkinat houkuttavat! 

Lue lisää digimarkkinoinnista Folcanin blogista

Tietokonen-valkoinen-tausta-hakukoneelle-muistiinpanot

Mitä hakukoneoptimointi eli SEO on?

Mitä on hakukoneoptimointi? Hakukoneoptimointi eli SEO (Search Engine Optimization) on prosessi, jonka päämääränä on tuoda verkkosivustollesi lisää kävijöitä hakukoneista (Googlesta pääosin) ja konvertoida heidät ostaviksi asiakkaiksi ilman, että

Lue tästä